Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1758131_0001.png
Høring:
Sikres de højt specialiserede
tilbud?
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
17. Maj 2017
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0002.png
Nej
der er sket en af-
specialisering
Af-specialisering delvist konsekvens af
strukturreformen i 2007
Af-specialisering er startet tidligere
Siloopsplitning
har ført til manglende
sammenhæng og helhed for
borgeren
Vi
har haft og kendt problemet i
mange år
© Knud Aarup
Organisatorisk opsplitning
Ledelsesfokus på enkeltorganisation har ført til siloer
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0003.png
Målgrupper som forudsætter høj
faglighed
1.117.000 børn
under 18 år
1% anbragte =
11.000
1% autisme = 11.000
2% ADHD = 22.000
5% ordblinde =
60.000
I alt 100.000
Mange ender på
overførselsindkomst
© Knud Aarup
Andel som ikke har gennemført
grundskolen
45%
40%
40%
35%
31%
30%
25%
21%
20%
15%
33%
10%
5%
0%
Ordblindhed/
talblindhed
ADHD
Autisme
Anbragte
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0004.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0005.png
Ordblindhed som eksempel
Godt 60.000 under 18 år
Omkring 50% får en
ungdoms- eller
erhvervsuddannelse
Beskæftigelsesprocent for
resten er ca 47%
Knap 16.000 vil ende i
udenforskab
Af de 16-64 årige forklare
ordblindhed godt 47.000
personer i udenforskab
Pris for samfundet knap 60
mia.kr årligt
heraf off.
udgifter på knap 24 mia.kr
© Knud Aarup
Viden om nødvendige
indsatse i sidste 40-50
år
kan konstateres i
3. klasse
Kun 27% bliver fundet
i folkeskolen
Kun 19% har fået
støtte i skolen
Viden ligger i PPR og
centrale organer som
Socialstyrelsen
Kommer ikke ud i
praksis
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0006.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0007.png
Forslag til initiativer
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0008.png
1.Der skal skiftes retning i tilgang
Alle har noget at
bidrage med til
fællesskabet
Men mange kræver
kompensation!
Give det
personlige ansvar
tilbage
Men giv støtte til
at kunne tage det
Design af relationer
-Tanja fra Skansebakken
og Louise fra Rødkilde Gym.
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0009.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0010.png
Socialpolitik skaber
Ny lov
en
sammenhængen
overligger på tværs
mellem alle de andre
af eksisterende
politikker:
love
Beskæftigelsespolitik
En ny mulighed/ ret for
den enkelte borger
Et nyt krav og en ny
mulighed for alle
fagprofessionelle
Understøtter mestring
og livsduelighed
Lov om helhed og sammenhæng i
borgernes liv
Sundhedspolitik
Integrationspolitik
Uddannelsespolitik
Boligpolitik
Overordnet økonomisk
politik
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0011.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0012.png
3. Specialviden skal samles
Der skal være let adgang til
specialviden for borgeren og de
fagprofessionelle
Samle PPR, VISO, NATKO, resterne af
videnscentre, rester fra regionerne
5 regionale enheder styret af
kommunerne fx som det Sociale tilsyn
Flere målgrupper ind under NATKO
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0013.png
4. Der skal stilles faglige krav til
det sociale arbejde
Et kedeligt eksempel på
konkret godkendelse
Faglige organisationer,
brugerorganisationer,
udd.inst. skal udvikle et
autorisations/
certificeringsmodel
Fx krav om bestemt
uddannelse til
bestemte grupper
Fx særligt uddannede
støttepædagoger og
lærere
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0014.png
Skabe rum, som gør social forandring
mulig for den enkelte
Fra professionel distance til
professionelt nærvær
© Knud Aarup
Ingen kontakt
Ingen relation
Utryghed
Selvbeskyttelse
Ingen udvikling
Samme rum
Ansvar for relation
Tryghed og Tillid
Menneskelig
udvikling
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0015.png
5. Se civilsamfundets muligheder
Egmont Fondens Lær for livet:
- 1.000 anbragte børn
- 10 årigt projekt
- Dansk og regning
- Learning camp + mentorer
Mentorkorpset:
- En støtte i dagligdagen
3-4 gange månedligt i 4-6 år
Frivillige som brobygger der forløser de
manges mulighed
kendt fra mønstre-
brydere
Civilsamfundet som kritisk røst
Civilsamfundet som fornyer /innovator
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0016.png
Et ”Fællesskabs-Danmark” med
fokus på den tidlige sociale indsats
Vi har fat i alle
98% af 3-5
årige og 89% af 1-2 årige går
i dagtilbud
Vi har høj andel af
fagprofessionelle fra vugge
til voksenlivet
Danmark er et særligt land
og det skal vi fortsat være
Udvikling for den enkelte
Udvikling af fællesskaber
Et samfund af fællesskaber
© Knud Aarup
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 228: Oplæg fra udvalgets åbne høring om de specialiserede socialtilbud den 17. maj 2017
1758131_0017.png