Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752582_0001.png
SKABELON: Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Vejledning til udfyldelse af skemaet kan findes på
http://www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii/.
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Én handleplan sammen med borgeren
Orienteret opstart af sammenhængende borgerforløb
Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Hals-
næs og Hillerød Kommune
Christian Buskjær Christensen
Telefon
Netværkskoordinator
72163484
44772476
E-mail
[email protected]
[email protected]
Janne Koefoed Jørgensen
Telefon
Dato for ansøgning
E-mail
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Formål:
Kommunerne bag forsøget ønsker at kunne tilbyde en tværfaglig og tværorganisatorisk koordineret
indsats for de borgere og familier, hvis kompleksitet tilsiger det.
Som afsæt ønsker kommunerne at mobilisere alle fagpersoner, der i dag indgår i borgerens eller fami-
liens tilbud, eller har en myndighedsrolle for at disse i samarbejde udarbejder én sammenhængende
plan.
Målgruppen:
Målgruppen er borgere, der i dag modtager sagsbehandling og tilbud fra flere af kommunens fagcentre
eller forvaltninger. Målgruppen går på tværs af forsørgelsesydelser, men er karakteriseret ved en høj
grad af kompleksitet i forhold til antal tilknyttede sagsbehandlere og antal tilbud foranstaltet via sektor-
adskilte lovgivninger. Der kan eksempelvis være tale om unge på uddannelseshjælp, som har tilbud
om bostøtte parallelt med støtte til medicinforbrug og mentor. Der kan være tale om personer med
arbejdserfaring, som efter en arbejdsulykke eller en stressperiode er i et jobafklaringsforløb. Parallelt
modtages hjemmepleje og vederlagsfri fysioterapi. Endeligt kan der være tale om familier, hvor både
børn og voksne modtager tilbud i kommunen.
Udfordring med gældende regler:
Lovgivningen tilskriver, at de myndigheder og parter, der indgår i en tværfaglig drøftelse om en specifik
sag skal indhente skriftligt samtykke fra borgeren til udveksling af oplysninger. Samtykket skal specifi-
ceres i forhold til hensigten med denne tværfaglige drøftelse og i forhold til de myndigheder, fagperso-
ner, der indgår i drøftelsen. Forud for egentlig udveksling af oplysninger, kan ikke opnås indsigt i de
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752582_0002.png
specifikke fagpersoner og afdelinger i kommunen, der er tilknyttet en given sag. I mange tilfælde kan
borgeren ikke selv oplyse om det samlede billede af fagpersoner tilknyttet i sagsbehandling og tilbud,
og sagsbehandlere kan ikke opnå indsigt via et sektorspecifikt fagsystem. Samtykket kan derfor alene
specificeres i forhold til kommunens fagcentre og overordnede afdelinger - ikke i forhold til specifikke
fagpersoner eller enheder i Kommunen.
2. Mål og forventede resultater
Borgere og familier med behov for tværfaglige og tværorganisatoriske forløb kan tilbydes en tidlig ko-
ordineret indsats via én sammenhængende plan.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Der ønskes dispensation fra krav om at specificere samtykke til specifikke fagpersoner og afdelinger i
kommunen.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Forud for tilrettelæggelse af én samlet plan for borgeren eller familien indhentes et skriftligt samtykke.
Dette specificeres i forhold til kommunens fagcentre eller mere overordnede afdelinger i forvaltningerne
(se bilag 1)
5. Evaluering
Forsøget evalueres via evalueringsdesign for det samlede frikommuneprojekt, En plan for en sammen-
hængende indsats sammen med borgeren
2