Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752579_0001.png
SKABELON: Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Vejledning til udfyldelse af skemaet kan findes på
http://www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii/.
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
En plan for en sammenhængende indsats sammen med
borgeren
En sammenhængende indsats
den indholdsmæssige
del
Mulighed for at ret og pligt tilbud efter LAB § 92
96c
stilles i bero og mulighed for at krav til indhold og om-
fang i jobsamtaler efter LAB 16 og 17 samt BAB § 35 og
36 stilles i bero
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Allerød, Ballerup, Frederikssund, Fredensborg, Furesø,
Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød
Morten Gatzwiller
Telefon
20414458
Netværkskoordinator
Janne Koefoed
Telefon
44772476
Dato for ansøgning
1. maj 2017
E-
mail
[email protected]
E-
mail
[email protected]
1. Beskrivelse af forsøget
Kommunerne i frikommunenetværket ønsker at styrke borgerens mulighed for
tilbagevenden til arbejdsmarkedet ved en sammenhængende indsats, som kom-
binerer de indsatser, kommunen kan give efter henholdsvis beskæftigelseslovgiv-
ningen, lov om social service og sundhedsloven. I den konkrete indsats kan indgå
tiltag, der kan stabilisere og forbedre borgerens fysiske, psykiske og sociale til-
stand med henblik på, at borgeren efterfølgende kan deltage i den ordinære be-
skæftigelsesrettede indsats.
Der vil således være tale om en indsats svarende til de muligheder, vi har i for-
hold til personer i ressourceforløb og jobafklaringsforløb.
Kommunerne i frikommunenetværket søger endvidere om fritagelse fra bestem-
melsen om indholdet i den individuelle jobsamtale, således at samtalens indhold
tilpasses indholdet af den sammenhængende indsats.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752579_0002.png
De ønskede fritagelser vedrører:
1. LAB §§ 92-96c vedrørende ret og pligt.
2. LAB §§ 16, 17 og 18 samt BAB §§ 35 og 36 i forhold til samtalers indhold
og kadance.
Målgruppen
Målgruppen for forsøget er borgere, som er omfattet af LAB § 1, nr. 2-14, som
modtager sagsbehandling og tilbud fra flere af kommunens fagområder.
Det er borgere, der i dag modtager sagsbehandling og tilbud fra flere af kommu-
nens fagcentre eller forvaltninger. Målgruppen går på tværs af forsørgelsesydel-
ser, men er karakteriseret ved en høj grad af kompleksitet i forhold til antal til-
knyttede sagsbehandlere og antal tilbud foranstaltet via sektoradskilte lovgivnin-
ger. Der kan fx være tale om unge på uddannelseshjælp, som har tilbud om
bostøtte parallelt med støtte til medicinforbrug og mentor. Der kan være tale om
personer med arbejdserfaring, som efter en arbejdsulykke eller en stressperiode
er i et jobafklaringsforløb. Parallelt modtages hjemmepleje og vederlagsfri fysio-
terapi. Endeligt kan der være tale om familier, hvor både børn og voksne modta-
ger tilbud i kommunen.
Ad. 1: Forsøg med større fleksibilitet i tilbud
Frikommunerne ønsker med forsøget større fleksibilitet i tilbud, der gives til bor-
gere i et beskæftigelsesrettet forløb. Væsentligt er, at alle tilbud, der vurderes
relevante for borgeren, kan indgå i forløbet som led i borgerens vej tilbage til be-
skæftigelse eller uddannelse og dermed tælle som en rettidig del af den lovpligti-
ge aktiveringsindsats.
Kommunerne ønsker mulighed for at prioritere indsatser efter andre lovgivninger
i forhold til beskæftigelsesindsatsen. Fx kan en indsats efter Serviceloven vurde-
res at være væsentlig for at fremme personens beskæftigelsesmuligheder. Kom-
munerne ønsker herved at sikre et bedre samspil mellem de overordnede mål,
der er udviklet i samarbejde med borgeren og de aktiviteter, kommunen kan
og
skal tilbyde borgeren.
Det kan f.eks. være socialpædagogisk støtte, gruppeforløb, forældrekursus,
hjemmehjælp og træning.
Kommunerne ønsker på ingen måde at sanktionere borgerne i forbindelse med de
tilbudsmuligheder forsøget giver.
Kommunerne ønsker fx mulighed for efter konkret og individuel vurdering at kun-
ne give andre forløb, hvor beskæftigelsestilbuddet fx mentorstøtte, først gives,
når borgeren vurderes parat. Det kan i nogle tilfælde være kontraproduktivt for
en borger at gå i behandling for angst samtidig med at deltage i virksomheds-
praktik.
Der ønskes med fritagelsen ikke at tilbyde borgeren en mindre eller ringere ind-
sats, men alene at sikre et kontinuerligt job- og uddannelsesfokus i indsatsen.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752579_0003.png
Ad. 2: Forsøg med individuel vurdering af behov for indhold og kadence
af samtaler i forbindelse med én plan.
Målgruppen for denne del af forsøget er udelukkende borgere, som er meget
langt fra arbejdsmarkedet, og for hvem det at skulle forholde sig til beskæftigelse
og indtrædelse på arbejdsmarkedet kan virke fjernt og hæmmende for dialogen
med kommunen og progressionen i borgerens samlede mål, som stadig rummer
et beskæftigelsesperspektiv.
Eksempel: en borger har som svar på det efter § 35, stk. 1, nr. 1, obligatoriske
emne om jobsøgning beskrevet, at hendes drøm lige nu er at blive i stand til at
børste tænder to gange om dagen, og at komme i bad engang imellem.
For borgere med den slags udfordringer kan en obligatorisk jobsamtale i nogle
tilfælde være til mere skade end gavn. Det vurderes individuelt fra borger til bor-
ger, hvorvidt borgeren vil profitere af eksplicit at skulle forholde sig til jobsøg-
ning, eller om det vil være hæmmende for borgerens progression. Der er tale om
en lille målgruppe svarende til ca. 15 % af de aktivitetsparate borgere.
Forsøget er relevant for borgere, hvis plan indeholder indsatser efter Serviceloven
som medfører, at det i starten af et forløb ofte ikke vil være relevant at tale job-
søgning eller ordinære beskæftigelsesrettede tilbud.
Beskæftigelsesmålet vil altid være implicit for sagsbehandler, og det vurderes
individuelt, hvorvidt det skal fremgå eksplicit for borgeren på givne tidspunkt i
forløbet.
Målet om at skabe en fælles handleplan sammen med borgeren og dermed ind-
gyde til medejerskab for den enkelte, kan i visse tilfælde begrænses af kravene
om obligatorisk uddannelses- og beskæftigelsesindhold i de samtaler der afholdes
med borgeren. Forsøget indebærer således en fleksibilitet i planlægning af job-
samtaler, og kommunerne ønsker fritagelse fra bestemmelserne om samtalernes
frekvens og hyppighed.
Målene for den enkelte borger skal tilrettelægges i forhold til borgerens konkrete
problemstillinger. Effekten af målene måles på borgerens kvalitative oplevelse af
progression samt målbare faktorer. Fx om borgeren er kommet i varig beskæfti-
gelse, eller om et barn opnår bedre læringsudbytte og øget trivsel i skolen.
2. Mål og forventede resultater
I et længere perspektiv er målet og de forventede resultater, at borgeren/familien
opnår:
en længerevarende tilknytning til arbejdsmarkedet
øget livskvalitet
Bedre samspil mellem aktiviteter og mål
I et længere perspektiv er målet, at kommunerne opnår:
bedre effekt af indsatserne
økonomiske gevinster
at den tværgående organisering virker og kan sættes i drift og udbredes til
andre kommuner
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752579_0004.png
et hurtigere sagsforløb, bedre koordinering og en mere sammenhængende
indsats.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgiv-
ning mv.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats: §§ 92 - 96 c.
Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats: § 35 og 36
Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 16 og 17
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Resultaterne realiseres gennem en plan samarbejdet med borgeren og det tætte
ambitiøse samarbejde mellem kommunens sektorer.
5. Evaluering
Forsøget evalueres via evalueringsdesign for det samlede frikommuneprojekt, En
plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
4