Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752577_0001.png
SKABELON: Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Vejledning til udfyldelse af skemaet kan findes på
http://www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii/.
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Én handleplan sammen med borgeren
Orienteret opstart af sammenhængende borgerforløb
, Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov,
Halsnæs og Hillerød Kommune
Louisa Helene Moestrup
Telefon
Netværkskoordinator
20588258
44772476
E-mail
[email protected]
[email protected]
Janne Koefoed Jørgensen
Telefon
Dato for ansøgning
E-mail
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Formål:
Kommunerne bag forsøget ønsker at kunne tilbyde en tværfaglig og tværorganisatorisk koordineret
indsats for de borgere og familier, hvis kompleksitet tilsiger det.
For at kunne vurdere, hvilke familier og borgere, der har gavn af en sådan indsats og ikke mindst,
hvornår det er hensigtsmæssigt at opstarte indsatsen er det nødvendig med databåret indsigt via regi-
stersamkørsel på tværs af kommunens egne fagsystemer om borgerens/familiens nuværende aktivite-
ter og tilbud.
Målgruppen:
Målgruppen er borgere, der i dag modtager sagsbehandling og tilbud fra flere af kommunens fagcentre
eller forvaltninger. Målgruppen går på tværs af forsørgelsesydelser, men er karakteriseret ved en høj
grad af kompleksitet i forhold til antal tilknyttede sagsbehandlere og antal tilbud foranstaltet via sektor-
adskilte lovgivninger. Der kan eksempelvis være tale om unge på uddannelseshjælp, som har tilbud
om bostøtte parallelt med støtte til medicinforbrug og mentor. Der kan være tale om personer med
arbejdserfaring, som efter en arbejdsulykke eller en stressperiode er i et jobafklaringsforløb. Parallelt
modtages hjemmepleje og vederlagsfri fysioterapi. Endeligt kan der være tale om familier, hvor både
børn og voksne modtager tilbud i kommunen.
Udfordring med gældende regler:
Med de gældende regler for deling af personfølsomme oplysninger mellem forvaltninger og mellem
dele af forvaltningen, kan sagsbehandlerne i et tværfagligt team ikke vide, hvilke ydelser og indsatser
borgeren/familien modtager på nuværende tidspunk og hvilke fagpersoner borgeren/familien har kon-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752577_0002.png
takt med. Sagsbehandleren kan heller ikke vide, om borgerne/familien står overfor store skift i indsat-
ser eller afgørende ændringer i livssituationer. Dette med mindre sagsbehandleren har adgang til alle
andre relevante fagsystemer og det i den enkelte sag vurderes, at udvekslingen af personoplysninger
mellem myndigheder er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares
(jf Betænkning 2008 nr. 1500 om udveksling af oplysninger inden for den offentlige forvaltning).
Dermed kan kommunen ikke sikre, at de borgere, der tilbydes en sammenhængende indsats, er de
borgere, der har mest behov for det. Kommunen kan tillige heller ikke sikre, at borgere med lige behov
gives en lige indsats.
Derudover er der en risiko for, at den tværfaglige indsats opstartes samtidigt med, at der fx opstartes
døgnbehandling, anbringelse eller andre indsatser, som gør det uhensigtsmæssigt at igangsætte en ny
tværfaglig indsats.
Opsummeret består udfordringen i følgende forhold:
1) Kommunen kan ikke foretage en systematisk databåret udsøgning af borgere til sammenhængen-
de borgerforløb ud fra specifikke kendetegn, såsom antal af indsatser eller kombination af bestem-
te indsatser
2) Kommunen kan ikke kvalificere den databårne udsøgning af borgere til sammenhængende bor-
gerforløb med sagsbehandleres indsigt ift. borgerens egnethed
*Der gøres opmærksom på, at trods flere kommuner er afsender på denne ansøgning, ønsker kommu-
nerne ikke mulighed for at dele data med hinanden. Følgende forsøgsbeskrivelse, beskriver forsøget i
den enkelte kommune, og med deling af oplysninger mellem forvaltninger i den enkelte kommune.
Det konkrete forsøg:
Ad 1 Databåret udsøgning af borgere med behov for et sammenhængende borgerforløb
Konkret ønsker kommunerne bag forsøget at kunne foretage en udsøgning af borgere i målgruppen for
sammenhængende borgerforløb byggende på udsøgningskriterier omkring antal tilknyttede ydelser og
tilknyttede fagcentre. Dette uden forudgående samtykke. Udsøgningen bygger på registersamkørsel på
tværs af relevante fagsystemer på sundhedsområdet, socialområdet og beskæftigelsesområdet samt
skole og dagtilbudsområdet.
Udsøgningen foretages af få udvalgte centralt placeret medarbejdere. Udsøgningen sker ved automa-
tisk samkøring af oplysninger fra forskellige fagsystemer
typisk i ledelsesinformationssystemer. Her-
ved sikres det, at så få medarbejdere som muligt har adgang til oplysninger på tværs af områder, og
medarbejderne i de tværfaglige teams præsenteres ikke for oplysninger, om borgere, der ikke er i mål-
gruppen for deres team.
Der indhentes ikke oplysninger om indsatser, som ikke er fagligt relevant, fx byggesager, fripladser,
opkrævninger mm.
Den digitale samkøring i allerede eksisterende systemer sikrer,$ at borgernes oplysninger opbevares
sikkert i it-systemer, der lever op til kravene til beskyttelse af følsomme personoplysninger. Den digitale
samkøring minimerer risikoen for indhentning af oplysninger, der er unødvendige sammenlignet med
manuelle opslag i de enkelte fagsystemer.
Der gøres opmærksom på, at disse systemer og deres muligheder for at samkøre data, allerede i dag
benyttes af flere kommuner til statistiske formål
i anonym form. Det vil de fortsat benyttes til. Det be-
tyder også, at systemerne giver gode muligheder for data til evaluering af Frikommuneforsøgene. Her
vil data dog også være anonymiseret. Det betyder, at selv om der trækkes informationer i samme sy-
stem, vil det ikke være samme datasæt, der bruges til sagsbehandling og til analyse.
Ad 2 Sektorspecifik vurdering af egnethed
Konkret ønsker kommunerne bag forsøget, at kvalificere ovenstående udsøgning ved at få en egnet-
hedsvurdering fra sagsbehandlere med sektorspecifikt ansvar for de pågældende borgere. Borgere
udpeget via den databårne udsøgning kan vise sig at være mindre relevante set med uddybende sek-
torspecifik faglig indsigt. For eksempel kan borgere være på vej i tilbud, behandling eller ressourcefor-
løb og hvor behovet for en samlet plan måske er mindre aktuelt end for andre. Der er i denne fase ikke
tale om at ændre på eksisterende tilbud eller foretage afgørelser. Vurderingen af egnethed tages alene
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752577_0003.png
ud fra et sektorspecifikt perspektiv. Det vil sige, at viden om borgernes ydelser og tilbud udenfor en
given sektor ikke oplyses på dette tidspunkt. I denne fase indhentes ikke samtykke forud for drøftelsen
om egnethed.
Først herefter vil endeligt udvalgte borgere og familier blive kontaktet og få tilbud om et sammenhæn-
gende borgerforløb med en plan. Efter indhentelse af samtykke oplyses sagsbehandlere med ansvar i
den sammenhængende plan om det samlede sæt af ydelser og tilbud.
Data til registersamkørsel (Databåret udsøgning)
Kommunerne ønsker (uden samtykke) at kunne dele oplysninger om:
Igangværende tilbud/ydelser* (paragraf og navn)
Kontaktoplysninger på sagsbehandler for hver enkelt ydelse
At kunne se målet for igangværende indsatser
At kunne oplyse alle relevante sagsbehandlere om, at en borger er vurderet potentiel til en
tværgående indsats
At kunne få af- eller bekræftet behovet for en tværgående indsats af de sagsbehandlere, der
har kontakt til borgeren
At kunne få oplyst, hvornår det er hensigtsmæssigt at påbegynde indsatsen
At kunne identificere familier, hvor både børn og voksne modtager tilbud.
På børneområdet gælder det dels tilbud uden forudgående § 50-undersøgelse (for eksempel i
form af forløb i et familiehus). Det gælder også egentlige foranstaltninger på de specialiserede
børneområde såvel som børnefaglige undersøgelser.
Sagsdokumenter for de ydelser, borgeren modtager (udredninger, afgørelser, handleplaner op-
følgninger, journalnotater, klager)
Tidligere visiterede ydelser
Ikke tilkendte ydelser
Ikke behandlede ansøgninger fra borgeren
Opkrævninger
At drøfte samarbejdserfaringer med borgeren
Kommunerne ønsker (uden samtykke)
ikke
at kunne dele:
Hvorfor skal det ske før samtykke?
Når kommunen ønsker at kunne udveksle ovenstående oplysninger mellem fagforvaltninger eller mel-
lem dele af samme fagforvaltning, før der er indhentet samtykke fra borgeren, er det for at undgå at
invitere borgere ind i en tværgående indsats, som efterfølgende viser sig ikke at være et egnet tilbud til
dem. Det skaber forvirring og utryghed for borgerne.
Samtidig er det erfaringen, at mange af borgerne i målgrupperne ikke selv har overblik over, hvilke
fagområder de har kontakt med, og sager i. Det er derfor vanskeligt for sagsbehandleren at vide, hvilke
oplysninger, der er behov for at indhente samtykke til at dele. Der er således en risiko for, at der ikke
opnås samtykke til udveksling af alle relevante oplysninger
ikke, fordi borgeren ikke ønsker, at ud-
vekslingen finder sted, men alene fordi borgeren ikke kan gennemskue den kommunale organisering.
Afgrænsning af ydelser, der ønskes at deles oplysninger om:
Kommunerne ønsker ikke, at dele oplysninger om:
Boligsikring, boligydelse til pensionister, varmetillæg
Friplads i dagtilbud/fritidsordning
Hjælpemidler (diverse)
Tabt arbejdsfortjeneste
Tilskud til tandpleje, tandlæge (voksne)
Tandpleje (børn)
Ordinære sundhedsplejebesøg
Befordring
Helbredstillæg, medicintillæg
Enkeltydelser Frivillig deltagelse i kommunale sundheds-, aktivitets- og sociale tilbud
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752577_0004.png
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752577_0005.png
2. Mål og forventede resultater
Borgere og familier med behov for tværfaglige og tværorganisatoriske forløb kan tilbydes en tidlig ko-
ordineret indsats.
Borgere/familier, der har mest behov for et koordineret forløb undgår t fejlvisiteringer, og oplever en
koordineret opstart, hvor der ikke igangsættes uhensigtsmæssige parallelindsatser.
Overgangen fra siloindsatsen til den tværgående indsats sker oplyst
både for borgeren/familien og
for de fagpersoner, familien og borgeren har kontakt til.
Det betyder, at de fagpersoner, der har kontakt til borgeren/familien, kan støtte borgerne/familien i
overgangen og skabe tryghed for borgeren/familien.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Der ønskes dispensation fra persondatalovens §§ 6-8 for ovenstående oplysninger.
Dispensationen vil kun gælde medarbejdere der arbejder med databåret udsøgning af relevante borge-
re.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
For at tilbyde sammenhængende forløb til borgere med mange paralle tilbud fra adskilte fagcentre eller
forvaltninger foretages registersamkørsel med data om forsørgelsesydelser og tilbud. Derefter foreta-
ges faglig vurdering af egnethed hos de involverede myndigheder i kommunen med henblik på timing
og endelig udvælgelse.
5. Evaluering
Forsøget evalueres via evalueringsdesign for det samlede frikommuneprojekt, En plan for en sammen-
hængende indsats sammen med borgeren
5