Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752573_0001.png
Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Pit-stop
(med ro og pleje) for syge borgere på kanten af samfundet
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Mere sammenhængende indsatser
Pit-stop (med ro og pleje) for syge borgere på kanten af samfundet
Aarhus Kommune
Jakob Flou Kristensen
Telefon
Netværkskoordinator
41 85 50 61
40 33 40 76
E-mail
[email protected]
[email protected]
Louise Torp Jensen
Telefon
Dato for ansøgning
1. maj
E-mail
1. Beskrivelse af forsøget
Sygehusvæsenet bliver mere og mere specialiseret og behandlingsforløb tilrettelægges i stigende
omfang som såkaldt accelererende behandlingsforløb med korte behandlingsforløb på hospitalerne.
Når en patient er færdigbehandlet, så er patienten således klar til at blive udskrevet. Men det betyder
ikke, at patienten nødvendigvis er rask, når han eller hun udskrives.
Accelererede patientforløb stiller højere krav til patienternes sundhedskompetencer og fælles
beslutningstagning omkring pleje og behandling. Socialt udsatte borgere, som for eksempel
hjemløse patienter har i gennemsnit 13,7 diagnoser og kan derfor have følgesygdomme der kan
være behov for sundhedsfaglig bistand til efter udskrivelsen, behov for rehabilitering eller restitution
efter en hospitalsbehandling. Hospitalernes struktur og rammer kan endvidere betyde, at det kan
være svært for socialt udsatte at gennemføre hele deres behandlingsforløb, mens de er på
hospitalet.
På årsbasis bliver 13.000-15.000 personer ramt af hjemløshed i Danmark. Som gruppe har
hjemløse høj sygelighed og et markant merforbrug af sundhedsydelser. For disse patienter kan
konsekvenserne af generelt afkortede hospitalsindlæggelser være uhensigtsmæssige patientforløb
og tidlig udskrivelse til gadelivet med stor risiko for genindlæggelser.
Røde Kors har skabt Omsorgscenter Thorsgade i København. Centret er for socialt udsatte med et
akut og midlertidigt behov for pleje og omsorg. Der kan rumme målgruppen og tværfagligt hjælpe på
borgernes præmisser, omsorgssvigt undgås, der formindskes antal genindlæggelser og anbringelser
på dyre pladser, der ikke modsvarer målgruppens behov, undgås.
Aarhus Kommune er inspireret af Røde Kors omsorgscenter Thorsgade, som via et samarbejde
tilbyder de udsatte borgere 14 dages ophold i et paragrafrit omsorgscenter, hvor ro og pleje er
omdrejningspunktet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752573_0002.png
Med ansøgningen ønsker Aarhus Kommune at kunne tilbyde et lignende, paragraffrit omsorgscenter.
Målgruppen er socialt udsatte voksne, der bliver udskrevet fra Aarhus Universitetshospitalet efter
afsluttet hospitalsbehandling, men som endnu ikke er raske.
Målgruppen har således stadig behov for yderligere pleje, hvile, vejledning, ernæring og omsorg ved
udskrivningen. Der vil typisk være tale om hjemløse eller funktionelt hjemløse, det være sig personer,
der ikke vil kunne tage ophold i eget hjem efter hospitalsopholdet, givet deres behov for pleje og
omsorg. Et omsorgscenter tilbyder borgerne et paragraffrit område, hvor de kan få roen til at komme
ovenpå igen.
2. Mål og forventede resultater
Forsøget forventes at øge livskvalitet for målgruppen af hjemløse, da tilbuddet er på borgernes
præmisser og giver øget lighed i behandling med et tilbud målrettet hjemløse/udsatte borgere.
Derudover skal forsøget styrke samarbejdsrelationen internt mellem Aarhus Kommunes forvaltninger
og mellem kommunen og regionen, herunder ligeledes udvikling af tværgående faglighed i samspil
med borgeren.
For Aarhus Kommune kan der opnås meget læring, ved at møde borgerne på en anden måde i et
paragraffrit område. Det gør, at kommunen kan se borgerne med andre øjne, hvor ydelser og
indsatser ikke kommer først.
Derudover udgør resultaterne fra Omsorgscenter Thorsgade i København et
sammenligningsgrundlag og der sammenlignes således med de indsamlede data fra undersøgelsen
Røde Kors, som et gennemsnit på både variablen omkring den forbedrede helbredsrelaterede
livskvalitet og forbruget af sundhedsydelser. På omsorgscenter Thorsgade arbejder de med følgende
Mål:
Det primære effektmål er forskellen i effekter baseres på HRQoL, som måles med spørgeskemaet
EQ-5D-5L.
Sekundære effektmål er sundhedsøkonomiske omkostninger målt over et halvt år fra borgeren
udskrives fra Omsorgscenteret Pittstop.
Der satses på at lave evaluering/effektmåling og dokumentation af 15 forløb og der ses på
sammenligneligheden ift. resultaterne fra Omsorgscenter Thorsgade i København. De 15
pilotmålinger i Århus skal således anskueliggøre om den samme effekt gør sig gældende for
Omsorgscenter Pit-stop.
For at sikre generaliserbarheden af undersøgelsen er er resultaterne fra København suppleret af
indsamlede målinger på en gruppe borgere inden for samme målgruppe, der ikke har modtaget et
tilbud på et omsorgscenter med ligeledes udskrevet fra en hospitalsindlæggelse.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Behovet for fritagelse fra gældende lovgivning er bredt, da der vil være tale om forskellige indsatser
over for borgerne, alt efter hvilke behov de har. Der søges derfor om fritagelse fra relevante
bestemmelser i service- og sundhedsloven.
De gældende regler er bl.a.:
-
-
-
Servicelovens § 110 om forsorgshjem
Servicelovens § 84 om tilbud om ophold til personer, der midlertidigt har behov for pleje og
omsorg.
Sundhedslovens § 138, 139 og 140
Med ansøgningen skal borgerne tilbydes et ophold af 14 dage, der, som udgangspunkt, skal erstatte
den normale myndighedsvurdering om fx fysioterapi og genoptræning efter sundhedsloven.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752573_0003.png
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
For at opnå de forventede resultater, er det nødvendigt at borgeren og borgerens behov er i centrum.
Derfor skal afklaringen af den enkelte borgers behov ske i dialog mellem forstander for
omsorgscentret, socialsygeplejerske og borgeren selv.
Derudover vil læringen fra Omsorgscenter Thorsgade udgøre et vigtigt fundament for at kunne
realisere resultaterne og oprettelsen af et Omsorsgcenter i Aarhus Kommune ses i sammenhæng
med de allerede opnåede resultater på Omsorgscenter Thorsgade Derfor er dialog og samarbejde
med Røde Kors vigtigt for at opnå de forventede resultater.
5. Evaluering
Som nævnt under afsnit 2, udgør læring og sammenlignelighed med resultaterne fra Omsorgscenter
Thorsgade et vigtigt grundlag for Aarhus Kommune. Der er tilknyttet en forskningsgruppe til projektet
omkring Thorsgade, som der indgås dialog med omkring evalueringen.
Derudover udgør læringen fra Omsorgscenter Thorsgade et grundlag og de indsamlede data fra
undersøgelsen fra Røde Kors bruges (det de vurderes deres intervention op imod) som et
gennemsnit på både variablen omkring den forbedrede helbredsrelaterede livskvalitet og forbruget af
sundhedsydelser.
Derudover bruges KORA til at give sparring og der udarbejdes et supplerende evalueringsdesign i
samarbejde med KORA.
3