Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752570_0001.png
Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Vejledning til udfyldelse af skemaet kan findes på
www.sim.dk/frikommuneforsoeg-ii.
Frikommunenetværk
Børn som vores vigtigste ressource
Guldborgssund, Gladsaxe og Ikast-Brande kommuner
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Særlig tilrettelagt uddannelsesforløb med praktik fra 7. klasse
Guldborgsund Kommune
May-Britt Hermann
Telefon
Netværkskoordinator
2518 2359
E-mail
[email protected]
Susanne Schnohr
Telefon
2518 0250
E-mail
[email protected]
Dato for ansøgning
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Kort opsummering:
Jf. Folkeskolelovens § 33 kan unge i 8. og 9. klasse tilbydes praktikforløb som alternativ til den almin-
delige traditionelle skolegang. Frikommuneforsøget vil ændre dette til også at kunne omfatte elever fra
7. klasse.
Intentionen er at disse elever skal genfinde lysten og motivationen til at lære gennem praktiske forløb.
Der er tale om en udsat målgruppe, som allerede fra 7. klasse viser klare tegn på ikke at trives med
den boglige læring. Ved at kunne give denne mulighed tidligere øges sandsynligheden for, at eleverne
som voksne kommer til selv at kunne forsørge sig selv og mestre egen tilværelse. Dette indebærer
også en væsentlig samfundsøkonomisk gevinst.
Baggrund
I folkeskolens 7. klasse sidder en gruppe af elever, som er i forhøjet risiko for ikke at påbegynde og
gennemføre en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse efter afsluttet 9. eller 10. klasse. Det
er elever, som er kendetegnet ved at mistrives i skolen, de har højt fravær, og er bag ud fagligt.
Ved allerede fra 7. klasse at kunne tilbyde elever en erhvervspraktik, vil det være muligt at understøtte
netop denne gruppe af elevers motivation for praktisk læring og videre uddannelse.
Gruppen skal, når de første symptomer kan iagttages, tilbydes en anden men ligeværdig uddannelses-
vej
den praktiske.
I en pressemeddelelse fra Undervisningsministeriet d. 25. april 2017 fremlægges en liste over de 120
skoler i Danmark, hvor en stor andel af elever får under karakteren 4 i 9.-klasseprøverne i dansk og
matematik. På denne liste optræder 7 skoler fra Guldborgssund kommune.
Bag tallene gemmer der sig 5-6 elever i hver klasse. De består af en mindre men udsat gruppe af unge
som vokser op i familier med svag eller ingen tilknytning til arbejdsmarkedet.
En lang række undersøgelser viser, at dårlige resultater i folkeskolen desværre har stor betydning for
elevernes fremtid. Disse fagligt svage elever:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752570_0002.png
Har det svært i det videre uddannelsessystem efter grundskolen
Overgår i mindre grad til en ungdomsuddannelse
Falder i højere grad fra de uddannelser, de påbegynder.
Vores frikommunenetværk (Gladsaxe, Guldborgsund og Ikast-Brande) har 3 spor:
A. De udsatte børn og unge (2016 - 2019)
B. Rammer og muligheder for trivsel, læring og udvikling i folkeskolen (2017 - 2019)
C. Unge skal have en uddannelse (2017 - 2019)
Udgangspunkt har lige fra begyndelsen været, at Gladsaxe og Ikast-Brande primært ville etablere for-
søg vedr. udsatte børn og unge (spor A).
Begge kommuner tilslutter sig, at de udfordringer, som
frikommuneforsøget ”
Særlig tilrettelagt uddan-
nelsesforløb med praktik fra 7. klasse”
(spor B) adresserer, og den
effekt, man vil opnå hermed er bå-
de relevant og aktuel, men er på nuværende tidspunkt ikke deltagerkommune i forsøget. Hvis regerin-
gen vælger at imødekomme forsøget, vil man i begge kommuner konkret tage stilling til, om man vil
indgå i forsøget med de muligheder, der gives.
Målgruppebeskrivelse:
Målgruppen for frikommuneansøgningen er unge i alderen 13-14 år som kan genkendes på manglende
motivation og lyst til traditionel undervisning. De mistrives i et klasselokale, og de kommer til kort, når
viden formidles til en stor gruppe. Det bliver meningsløst for den enkelte elev at lære i traditionel for-
stand. Målgruppen møder sjældent velforberedt, deres fravær ligger højere end gennemsnittet, og de
har flere faglige huller pga. lavt fremmøde eller længere perioder med fravær.
Elevgruppen har ikke kognitive udfordringer, men deres resultater nationale test og andre prøver ligger
ofte under gennemsnittet, hvilket afspejler elevens manglende motivation og lyst til skole.
Ungdommens Uddannelsesvejledning i Guldborgsund Kommune vurderer, at der i hver 7. klasse er 1-
2 elever, som vil kunne have gavn af et praktisk orienteret læringstilbud som midlertidig alternativ til
den traditionelle undervisning i folkeskolen. Det svarer til et anslået antal på i alt ca. 20-25 elever for-
delt på de 14 skoler i Guldborgsund Kommune.
Der er ikke tale om mange elever, men den samfundsøkonomiske betydning af, at disse elever ikke får
et alternativ, hvor deres mulighed for at lykkes med folkeskolen forbedres
vurderes at være betydelig.
Rockwool Fondens Forskningsenhed har i en analyse fra 2016 beregnet, at den samfundsøkonomiske
gevinst ved at udsatte unge inkluderes i forhold til uddannelse og arbejdsmarkedet er 35.000
45.000
1
kr. pr. person resten af livet efter 25 års alderen. Dette afhængigt af hvilket uddannelsesniveau de når .
2. Mål og forventede resultater
Det overordnede formål med praktikforløb fra 7. klasse er at skabe den fornødne motivation hos mål-
gruppen til at vedkommende gennemfører sin folkeskole og får lyst til at gennemføre en ungdomsud-
dannelse.
Forsøget har følgende mål for forsøget:
At en stigende andel af målgruppen oplever en øget trivsel med deres undervisningstilbud
At målgruppen forbedrer deres faglige niveau i fagene matematik og dansk
herunder om de op-
når mindst karakteren 2 i disse fag.
At en stigende andel af unge i målgruppen er motiveret for at tage en ungdomsuddannelse
1
’Den økonomiske gevinst ved at inkludere de udsatte unge’, Rockwool Fondens Forskningsenhed, Arbejdspapir nr. 39 (Januar
2016)
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752570_0003.png
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Der ønskes etableret en ordning, så mulighederne for at opfylde undervisningspligten efter folkeskole-
lovens § 9, stk. 4, og § 33, stk. 3-4, kommer til at omfatte elever allerede fra 7. klasse.
Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en
undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Guldborgsund kommune vil med frikommuneforsøget afdække, hvorvidt praktikforløb som alternativ til
almindelig skolegang har en positiv effekt på målgruppens motivation for at gennemføre folkeskolen,
så de vil få mulighed for at tage en ungdomsuddannelse.
Som nævnt i indledningen har Undervisningsministeriet netop offentlig gjort en liste over 120 skoler,
hvor de kommuner som er offentliggjort på listen tilbydes at modtage råd og vejledning til at iværksætte
afgrænsede indsatser med henblik på at løfte fagligt svage elever i udskolingen. Der kan med det nær-
værende forsøg være sammenhæng til denne indsats.
Læringstilbuddet som jf. folkeskolelovens § 33 i dag gælder for elever i 8. og 9. klasse tilpasses med
mindre modifikation til at gælde elever fra 7. klasse af. Denne tilpasning vil ske i samarbejde med Un-
dervisningsministeriet.
I praksis vil det være op til hver enkelt skoleleder at drøfte med sine lærere på 7. klasse, hvilke elever
som konkret vil være omfattet projektets målgruppe. Disse elever vil så blive tilbudt en samtale sam-
men med forældrene om denne mulighed for et midlertidigt praktikforløb uden for skolen som alternativ
til folkeskolens undervisning.
Skolens ledelse og elev rådfører sig med Ungdommens Uddannelsesvejledning i kommunen og med
tilladelse fra elevens forældre kan eleven tilbydes kortere eller længere praktikforløb. Forløbet tilrette-
lægges i samarbejde med praktikstedet, som kan være en lokal virksomhed eller håndværker, der ind-
villiger i at tage den unge ind. Praktikstedet udvælges omhyggeligt ud fra elevens interesser. Hensigten
er at matche den unge med et praktiksted, hvor vedkommende kan opleve at have succes og få aner-
kendelse for det han / hun kan og herigennem få vakt elevens lyst til at tage en ungdomsuddannelse.
Når en elev er i praktikforløb, skal vedkommende parallelt
med praktikforløbet modtage undervisning i
minimum dansk og matematik på et niveau, således målene for faget opfyldes.
Det vil vigtigt tidligt at foretage en vurdering af, hvilke fag eleven eventuelt skal mestre ved optag på
en erhvervsuddannelse efter afsluttet folkeskole. Dette med en særlig opmærksomhed på overgangs-
krav fra grundforløb til hovedforløb.
I forbindelse med forsøget vil Guldborgsund Kommune også afprøve forskellige modeller for at organi-
sere denne undervisningspligt med henblik på at kunne evaluere på, hvilken
som fungerer med størst
effekt for målgruppen. Der er mulighed for at denne organisering både kan ske på tværs af klasser og
skoler i kommunen. Dette er muligt med gældende regler, men det vil være en ændring i forhold til den
praksis, der er i dag i Guldborgsund Kommune.
En nærmere vurdering af målgruppens profil og motivation vil afgøre, hvilken eller hvilke modeller, der
vil være aktuelle:
Undervisningen tilbydes et sted fx en skole eller ungdomsskole der rekrutterer eller henvender sig
til elever på tværs af skoledistrikterne.
Undervisningen afvikles samtidig med praktikken fx undervisningen foregår på de dage i ugen,
hvor praktikforløbet ikke afvikles og væk fra klassen
Undervisningen afvikles i forlængelse af praktikken fx som intensivt undervisningsforløb Total-
camp.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752570_0004.png
5. Evaluering
Guldborgsund Kommune vil med dette forsøg afprøve, hvorvidt brug af praktikforløb fra 7. klasse af
kan skabe større trivsel og motivation for læring for den afgrænsede målgruppe. Konkret vil både ka-
rakterniveauet i dansk og matematik samt mulighed for og valg af ungdomsuddannelse være væsentli-
ge indikatorer.
Givet frikommuneforsøg II varighed vil det være muligt allerede inden for denne tidsramme, at få en
evaluering på de 7. klasser, hvor forsøget kan sættes i gang allerede fra skoleåret 2017 / 2018.
Det endelige evalueringsdesign vil tilrettelægges i samarbejde med KORA.
Der vil være særlig fokus på følgende elementer.
Elevens trivsel og motivation
Elevens progression og faglige standpunkt
Mulighed for og valg af ungdomsuddannelse
4