Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Frikommunenetværk
Børn som vores vigtigste ressource
Guldborgssund, Gladsaxe og Ikast-Brande kommuner
Fra nationale test og prøver til særlig individuel vurdering
–
for børn med
multiple funktionsnedsættelser
Guldborgsund Kommune
May-Britt Hermann
Telefon
2518 2359
E-mail
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Netværkskoordinator
Susanne Schnohr
Telefon
2518 0250
E-mail
Dato for ansøgning
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Kort opsummering:
Alle elever i den danske folkeskole skal gå til de nationale test fra og med 2. klasse og afslutte med
folkeskolens afgangsprøve. Men det giver ikke mening at tilbyde disse test og prøver til elever med
varige multiple funktionsnedsættelser, fordi eleverne ikke kan præstere det samme som deres jævnald-
rende.
Et af de helt grundlæggende elementer i folkeskoleloven er kravet om differentieret undervisning, hvil-
ket indebærer at møde eleven, hvor eleven er
–
også når det handler om test og prøver.
Problemet for målgruppen i forsøget er, at de ikke kan præstere på samme niveau eller i samme test-
miljø som deres jævnaldrende. Testniveauet og -miljøet er generelt for svært:
De svageste elever i denne elevgruppe kan end ikke anvende et tastatur, skrive bogstaver eller
tale
De fagligt dygtigste elever i denne elevgruppe vil ligge en del klassetrin under alderssvarende.
Folkeskolelovens intention med obligatoriske test og prøver for alle børn er bl.a. at ligestille elever med
særlige behov med almindelige elever. Vores vurdering er, at det at give elevgrupperne de samme
betingelser netop
ikke
ligestiller dem. For lige præcis den målgruppe som forsøget handler om
–
de
elever der har det allersværest ved at lære
–
vil det være langt mere meningsgivende at blive evalueret
på faglige, sociale og personlige kompetencer i forhold til
egen
udvikling, forudsætninger og mulighe-
der.
Kravet om, at elevernes skal deltage i de nationale test og prøver opleves af forældre som et urimelige
krav til deres
barn fra ”systemets side”. Forældre tilkendegiver også,
at de oplever, at den vigtige so-
ciale og personlige læring disse elever har været optaget af i løbet af skoleåret negligeres ved kravet
om udelukkende at vurdere elevens faglige udvikling.
Forsøget går derfor ud på at friholde denne gruppe elever generelt fra de obligatoriske test og prøver
og erstatte dette med en konkret og individuel vurdering. Forslaget til en sådan model fremgår i neden-
stående.
Det er forventningen, at forsøget både vil skabe en større motivation for læring hos eleverne i målgrup-
pen og en mere direkte sammenhæng mellem elvernes læringsmål og den vurdering, der gives af de-