Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Vejledning til udfyldelse af skemaet kan findes på
www.sim.dk/frikommuneforsoeg-ii.
Frikommunenetværk
Børn som vores vigtigste ressource
Guldborgssund, Gladsaxe og Ikast-Brande kommuner
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Fleksible læringsmiljøer
–
udvikling af klassebegrebet i folkeskolen
Guldborgsund Kommune
May-Britt Hermann
Telefon
Netværkskoordinator
2518 2359
2518 0250
E-mail
Susanne Schnohr
Telefon
Dato for ansøgning
E-mail
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Kort opsummering:
Frikommuneforsøget vil udfordre den traditionelle grundstruktur omkring klassebegrebet i folkeskolen:
en klasse, en lærer, en time, et fag. Baggrunden for dette er, at der mangler den tilstrækkelige variation
i skoledagen, som kan give mulighed for, at eleverne trives bedre og lærer mere.
Udgangspunktet og præmissen for forsøget er, at vi reelt skal kunne sikre, at alle børn lærer mere og
trives bedre. Derfor skal vi også tidligt i skoleforløbet kunne organisere undervisningen med langt høje-
re grad af variation end folkeskoleloven tillader i dag. Det vil sige at kunne udvikle fleksible læringsmil-
jøer, der går længere end den nuværende traditionelle grundstruktur tillader.
I forsøget skal der etableres fleksible læringsmiljøer, der er uafhængige af denne grundstruktur, såle-
des, at man kan tilrettelægge forløb og etablere hold, der kan tage udgangspunkt i elevernes individu-
elle læringsmål, interesser og læringsstile på tværs af aldersgrupper og spor. Undervisningen skal
organiseres i teams og tværgående samarbejder, hvor en gruppe af medarbejdere har ansvaret for
læringen hos en given gruppe af elever.
Målgruppen er i udgangspunktet alle elever i folkeskolen. I forbindelse med forsøgets afvikling, vil der
dog være fokus på at følge forskellige grupper af elever, således at man kan vurderer om eventuelle
særlige muligheder eller udfordringer for bestemte elever har betydning for, om man opnår effekt af
forsøget.
Effekterne af forsøget forventes at blive:
At forbedre elevernes læring (progression)
At forbedre elevernes trivsel, relationer og sociale netværk
At skabe bedre betingelser for at en skole kan organisere differentieret læring
At nyttiggøre medarbejdernes faglighed og kompetencer bedre
At forbedre medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde