Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752567_0001.png
Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Frikommunenetværk
Børn som vores vigtigste ressource
Guldborgssund, Gladsaxe og Ikast-Brande kommuner
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
De kreative fag som driver for øget trivsel og læring
Guldborgsund Kommune
Mai-Britt Hermann
Telefon
2518 2359
E-mail
[email protected]
Netværkskoordinator
Susanne Schnohr
Telefon
2518 0250
E-mail
[email protected]
Dato for ansøgning
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Kort opsummering
De kreative fag i folkeskolen har både i sig selv en værdi, og samtidig er der undersøgelser, der viser,
at de musiske og kunstneriske fag også har en selvstændig betydning for børns læring i forhold til at
give eleverne øget selvtillid, mindre fravær og bedre læse og skrivefærdigheder. Den afsmittende ef-
fekt afhænger dog af kvaliteten i undervisningen i de kreative fag.
Både læring og de øvrige effekter for eleven forudsætter, at undervisningen varetages af kompetente
undervisere, som har både bred og dyb kendskab til selve faget.
Frikommuneforsøget går ud på målrettet at ansætte medarbejdere med særlige kvalifikationer og en
høj faglighed til at undervise i de enkelte kreative fag. Dette både som varige eller tidsbegrænsede
stillinger eller vikariater. Dette kan være medarbejdere som ikke nødvendigvis er uddannet lærer eller
pædagoger.
Effekten forventes at være både en øget trivsel og motivation hos eleverne samt en øget læring i de
kreative fag og med en tilsvarende afsmittende virkning på grundfagene.
Baggrund
Politisk og strategisk har der i en årrække været fokus på, at hvis Danmark skal klare sig i fremtidens
globale økonomi, er vi nødt til at satse på kreativitet, innovation og entreprenørskab.
Hvor erhvervslivet efterspørger kreativitet og innovation og evnerne til at kunne udfolde disse dimensi-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752567_0002.png
oner i sin opgaveløsning og jobfunktioner, så er uddannelsessystemet grundlæggende tilrettelagt, så
1
eleverne bliver uddannet til ikke-kreativ adfærd. En undersøgelse af divergent tænkning har man kun-
ne konstatere, at i en gruppe på 1600 3 - 5-årrige børn var 98 % i stand til at udføre den pågældende
testopgave. Da de samme børn 5 år senere får den samme test, er det nu kun 32 % bar børnene, der
kan lave opgaven. Efter yderligere 5 år er det kun 10 %, der kan, og som voksne er det kun 2 %, som
2
er divergent tænkende.
Kreativitet er en særlig evne i den menneskelige intelligens. Den er nøglen til at håndtere morgenda-
3
gens udfordringer i en verden, der bliver mere og mere kompleks .
Ud over den værdi de kreative fag har i sig selv, har forskning vist, at disse fag kan have en positiv
4
afsmittende effekt på læring i de boglige fag. En rapport fra Unesco om betydningen af musiske-
kunstneriske fag for børns læring viser, at de kunstneriske fag giver eleverne øget selvtillid, mindre
fravær og bedre læse og skrivefærdigheder.
Konkret påvirker de musiske-kunsteriske fag eleverne ved:
At læseindlæringen forbedres med 22-25 %
At matematiklæringen forbedres med ca. 6 %
Den afsmittende effekt afhænger dog af kvaliteten i undervisningen i de kreative fag. Succesen og
oplevelsen af læring for eleven forudsætter, at undervisningen varetages af kompetente undervisere,
som har både bred og dyb kendskab til faget og som kan:
Udfordre eleven fagligt,
Lære eleven at vurdere sit eget arbejde og andres
Give feedback til eleven mhp at vedkommende kan forbedre sine færdigheder.
Er underviseren kompetent på ovenstående tre centrale punkter giver det eleven mulighed for at få
værdifulde kompetencer med sig, som kan give fordele i andre fag i skolen i form af f.eks. samarbejde,
at ’være på’, disciplin til
at arbejde koncentreret, at improvisere, at afprøve nye løsningsmodeller inden
en given opgave, og ikke mindst den selvtillid som kommer af at beherske en disciplin eller et fag,
Rapporten fremfører, at kan skolerne sikre kompetente undervisere til de kreative fag er der stor sand-
synlighed for at de tillærte kompetencer smitter af i andre fag. Modsat kan skolerne kun levere under-
visning af
’dårlig
kvalitet’ har det den modsatte negative effekt. Som en pige i 9. klasse svarer i under-
søgelsen:
»Det har meget at gøre med, hvor meget læreren interesserer sig for emnet. Hvis man har en lærer,
der virkelig gerne vil lære én det, og han selv er interesseret i det. Det hjælper virkelig meget på kon-
centrationen, og om man mister motivationen«.
I Guldborgssund Kommune har Danmarks Lærerforening i efteråret 2016 lavet en undersøgelse der
viser, at kommunes skoledistrikter samlet set leverer undervisning ved ikke-læreruddannet personale
svarende til i alt ca. 5500 timer (ca. 7 stillinger) - og at det oftest foregår i fagene idræt, madkundskab,
håndværk og design. Underviserne er typisk SFO-pædagoger, støttepædagoger eller andet som vare-
tager fagene i små delforløb, som hver udgør et mindre antal lektioner.
Folkeskolerne i Guldborgssund Kommune har vanskeligt ved at rekruttere fagligt uddannede lærere til
disse fag, hvilket er en tendens, der også viser sig andre steder i landet, som følge af, at der er mangel
Divergent tænkende betyder helt kort, at man kan skaber alternativer, samler forskellige synspunkter og folde et problems logik
ud. Divergent tænkning er ikke det samme som kreativtet, men er en indikator for, hvordan niveauet for den samlede kreativitet er.
Claus Buhl (2016):
’Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof’,
Lindhardt & Ringhof
Ken. R.K Robinson
(2013): ’ Kreativitet og læring’,
Vaerkstadt
4
Bamford & Qvortrup (2006):’The Ildsjæl ind the
Classroom’, Unesco
5
Spørgeskemaundersøgelsen er besvaret af de lokale tillidsrepræsentanter på skolerne. 11 af 14 skoler deltog i besvarelsen.
2
3
1
5
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752567_0003.png
på lærere som har valgt de kreative fag som linjefag på deres uddannelse. Der er investeret i gode
spændende faciliteter til de kreative fag på skolerne, men der er ikke den fornøden
’ekspertise’
at
trække på til at fylde rammerne ud.
Antagelsen er derfor, at der ligger et uforløst potentiale for kommunens elever i de kreative fag
både i
forhold til det som faget direkte kan gøre for den enkelte elev, men også i forhold til den afsmittende
effekt som faget kan have til de boglige fag.
Det er ved ansættelsen af andre faggrupper til undervisningen i disse fag, at der er en forventning om
at kunne virkeliggøre disse effekter. Det kunne eksempelvis være en musiker, billedkunstner, kok, tøm-
rer, arkitekt eller lignende.
I forhold til medarbejdere der vil blive ansat og som ikke er læreruddannet vil følgende kriterier gælde:
Skolelederen sikrer, at de(n), som ansættes, har de relevante faglige kvalifikationer til at varetage
de pågældende undervisningsopgaver
Skolelederen er overordnet didaktisk ansvarlig for undervisningen
Skolelederen sikre det overordnede tilsyn med elevernes trivsel og læring
Vores frikommunenetværk (Gladsaxe, Guldborgsund og Ikast-Brande) har 3 spor:
A. De udsatte børn og unge (2016 - 2019)
B. Rammer og muligheder for trivsel, læring og udvikling i folkeskolen (2017 - 2019)
C. Unge skal have en uddannelse (2017 - 2019)
Udgangspunkt har lige fra begyndelsen været, at Gladsaxe og Ikast-Brande primært ville etablere for-
søg vedr. udsatte børn og unge (spor A).
Begge kommuner tilslutter sig, at de udfordringer, som frikommuneforsøget
De kreative fag som dri-
ver for øget trivsel og læring”
(spor
B) adresserer, og den effekt, man vil opnå hermed er både relevant
og aktuel, men er på nuværende tidspunkt ikke deltagerkommune i forsøget. Hvis regeringen vælger at
imødekomme forsøget, vil man i begge kommuner konkret tage stilling til, om man vil indgå i forsøget
med de muligheder, der gives.”
Målgruppebeskrivelse:
Udgangspunktet er, at alle eleverne i folkeskolen er målgruppen.
Det er ikke forudsætning, at det er alle skolerne i kommunen, der bliver omfattet af forsøget, eller at der
er alle de kreative fag, der kommer til at indgå. Selve udvælgelsen vil ske, når det er kendt om regerin-
gen vil imødekomme forsøget.
I forsøget vil der være fokus på, om effekten af at bringe særlige kompetencer i anvendelse i de kreati-
ve fag i særlig grad kan ses for følgende grupper af elever:
De praktisk orienterede elever
Elever som mangler motivation i undervisningen, der har et lavere generelt fagligt niveau og har en
lavere selvtillid
Elever med særlige forudsætninger og særligt ambitiøse elever
2. Mål og forventede resultater
Formålet med forsøget er at afprøve, hvorvidt man, ved at ansætte medarbejdere med særlige kvalifi-
kationer og en anden faglighed end lærer og pædagoger til at undervise i de kreative fag, kan stille
fagligt udfordrende læringsforløb til rådighed for eleverne.
Målene vil være følgende:
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752567_0004.png
At øge elevernes motivation og trivsel i skolen
At forbedre elevernes læring i de kreative fag
og
de boglige fag
At øge elevernes generelle forudsætninger for læring
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Guldborgsund kommune vil med frikommuneansøgningen bede om de relevante undtagelser og/eller
forsøgshjemler, der er relevante for at kunne gennemføre forsøget.
Følgende paragraffer i folkeskoleloven vurderes at være relevante: § 3 stk. 5, § 28, § 29a og § 30.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Realiseringen af forsøget med de beskrevne mål sker ved ansættelse af medarbejdere med særlige
kvalifikationer i de kreative fag. Det vil være medarbejdere, der ikke nødvendigvis er uddannet som
lærer eller pædagoger.
Der vil i forsøget være særlig fokus på at følge elevens læring og progression, og dette i særdeleshed
for de tre delmålgrupper.
Det endelige design og udvikling af forsøget
herunder også evaluering og dokumentation vil ske i tæt
samarbejde med bl.a. medarbejdere og elever.
Såfremt frikommuneansøgningen bliver imødekommet vil dette arbejde blive sat i værk.
5. Evaluering
I forsøget afprøves, hvorvidt ansættelse af medarbejdere med særlige kvalifikationer og en anden fag-
lighed end lærere til at undervise i folkeskolens kreative fag kan skabe større trivsel og læring for alle
elever.
I evalueringen vil der være fokus på, om der er særlige betingelser, der viser sig at være forudsætnin-
ger for, om effekten nås eller ej.
Som en del af evalueringsdesignet involveres eleverne i vurdering af undervisningens effekt og kvalitet.
Evalueringen skal kunne følge både elevernes motivation og trivsel og deres læring og progression
Det endelige evalueringsdesign vil tilrettelægges i samarbejde KORA.
4