Ansøgning om konkrete forsøg i Frikommuneforsøg II
Bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde
Sammenhæng mellem almenboligloven og serviceloven
Aabenraa Kommune
Favrskov Kommune
Herning Kommune
Holstebro Kommune
Randers Kommune
Silkeborg Kommune
Skive Kommune
Torben Rugholm
Telefon
Netværkskoordinator
51562363
E-mail
Torben.rugholm@ran-
ders.dk
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
Sanne Ramsdal
–
Favrskov Kommune
Telefon
24455120
E-mail
Dato for ansøgning
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Der er i dag et skisma mellem reglerne på boligområdet og reglerne vedr. serviceloven på socialom-
rådet. Skismaet består ikke af en inkonsistent lovgivning, men mere i manglende fleksibilitet mellem
lovgivningerne, samt store forskelle i omfanget af investeringer, som kommunerne skal anvende, alt
efter hvilke typer af boliger der bygges.
Serviceloven tager udgangspunkt i de forskellige indsatser, som forskellige borgere med handicap,
psykiatribrugere og særligt udsatte kan have brug for. Der kan dels være tale om vedvarende botil-
bud efter § 108, midlertidige indsatser efter § 107 og indsatser efter § 85, som reelt kan deles op i
indsatser, der retter sig mod en egentlig selvstændig bolig eller egen bolig i et bofællesskab. Hertil
kommer de midlertidige indsatser, som kan ydes efter § 109 og § 110.
Etablering af boliger kan tage flere forskellige udgangspunkter. For det første kan en kommune selv
opføre botilbud, som eksempelvis § 107 botilbud, krisecentre efter § 109 samt forsorgshjem efter §
110. Imidlertid har kommunen hele den økonomiske udgift på opgaven (dog er der momsafløftning).
Det betyder, at eksempelvis en bolig på 65 m
2
vil koste ca. 1, 2 mio. kr. eksklusiv moms.
Disse boliger kan også opføres af private og lejes til kommunen. Det vil dog betyde, at kommunen
skal følge Økonomi og indenrigsministeriets regler om deponering, jvf. bekendtgørelse om kommu-
nernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 6. I realiteten bliver udgiften ikke mindre.