Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752559_0001.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752559_0002.png
forsøgsperioden. Det ville skulle ske i dialog med de pågældende
bygherrer.
Fastsættelsen af huslejen for disse boliger, og dermed det præcise mål,
fastsættes i samarbejde med ministeriet, men det forventes at ligge i
niveauet mellem 2.500 og 3.000 kr. pr. md. inkl. forbrug, i
Københavns Kommune dog op til 3.500 kr. md. eksl. forbrug.
Målet er, at flere borgere med akut boligsocialt behov vil kunne
anvises bolig. En bolig er for mange en grundlæggende forudsætning
for efterfølgende at komme fra overførselsindkomst til
selvforsørgelse. Boligen vil også kunne forebygge unødvendigt lange
ophold på botilbud/herberger, eller at borgeren ender i hjemløshed.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende
lovgivning mv.
For at nå målet er der behov for undtagelser fra en eller flere af
følgende 5 områder:
1. Dispensation fra bygningsreglementet ved omdannelse af
eksisterende ejendomme til nye almene afdelinger
I bestræbelserne på at bygge billigt ønskes der en drøftelse med
ministeriet, om der kan dispenseres fra dele af bygningsreglementet
med henblik på at kunne bygge mindre og billigere boliger. Heriblandt
ønskes der mulighed for at dispensere fra bygningsreglementets krav
til nybyggeri i forbindelse med omdannelse af eksisterende bygninger
til ny eller anden anvendelse. Fx kunne der evt. dispenseres fra kravet
om afstand ud for installationer som håndvask og WC på min. 1,1 m.
Hvis der ikke stilles alle de samme krav som til nybyggeri, kunne det
ved transformation blive nemmere og billigere for den almene sektor
at bygge nye boliger i eksisterende bygninger, såsom et nedlagt
plejehjem eller en tidligere kirke.
2. Fritagelse fra bygningsreglementets krav om affaldsskakter
En generel fritagelse fra reglen ved almene byggerier kan gøre det
billigere at opføre nybyggeri samt drive boligafdelingerne
uden at
det skal begrundes konkret i de enkelte tilfælde, som ved
dispensationsadgang.
3. Mulighed for etablering af nøglefærdigt alment byggeri ved
blandede byggerier
Der ønskes mulighed for, at private grundejere i visse tilfælde kan
opføre nøglefærdigt alment byggeri. Det vil sige alment byggeri, som
en privat bygherre opfører, og en boligorganisation efterfølgende
overtager. Dette er i dag ikke tilladt jf. skrivelse fra MBBL d. 21. juni
2012med orientering om alment byggeri og ejendomserhvervelser.
Det kunne dog formodentligt gøre det billigere og nemmere at opføre
Side 2 af 4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752559_0003.png
blandet byggeri, hvor en mindre almen del skal integreres i et større
byggeri - fx i områder, hvor kommuner i lokalplanen stiller krav om
25 % alment byggeri. Fordelen er bl.a., at en privat bygherre i de
tilfælde, hvor bygherren som entreprenør selv ønsker at opføre
byggeriet, ikke behøver at følge udbudsreglerne og dermed kan stå for
det samlede blandede byggeri.
4. Vederlagsfri brug af kommunale grunde til socialt udsatte i op
til 30 år
For at kunne opføre skæve boliger til hjemløse ønskes generel
tilladelse til at stille kommunale grunde vederlagsfrit til rådighed for
almene boligorganisationer, som bygger skæve boliger, i op til 30 år.
Dette gør det muligt at bygge billige boliger til socialt udsatte.
5. Reduktion af beboerandelen af ydelsen på realkreditlånet
Der ønskes mulighed for at reducere beboernes ydelse på
realkreditlånet, som optages ved alment nybyggeri (svarende i dag til
2,8 % af byggeriets anskaffelsessum) jf. Almenboliglovens paragraf
129. Dette vil reducere beboernes husleje.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Frikommunenetværket foreslår, at kommunerne drøfter med de
relevante ministerier, hvilke elementer i lovgivningen, herunder de
nævnte idéer, der kunne være relevante for at gøre det muligt at kunne
bygge flere billige boliger.
Kommunerne forventer at kunne afprøve forsøgshjemlerne og
undtagelserne fra gældende lov i et antal konkrete almennyttige
boligprojekter med forventet opførelse i 2017 og 2018. Dvs. at der er
tale om almene boligprojekter, som allerede er aftalt med de almene
boligorganisationer til opførelse inden for de kommende to år, og som
derfor allerede er på tegnebrættet.
En væsentlig præmis for forsøgene er, at de billige boliger bliver
bygget i sammenhæng med ”almindelige” almene
familieboliger for
derved at modvirke den
’ghetto’-dannelse,
der vil være større risiko
for, hvis der kun bliver opført små, billige boliger i en afdeling. Det
forventes, at de små, billige boliger maksimalt vil skulle udgøre 20 %
af den samlede almene afdelings boligmasse for at sikre en blandet
beboersammensætning.
I udformningen af konkrete byggeprojekter vil kommunerne i hvert
enkelt tilfælde afveje hensynene til forskellige borgergrupper. Det er
ikke hensigten, at forsøgshjemlerne fremover skal gælde alle typer af
alment byggeri, men at kommunerne i konkrete projekter skal vurdere,
hvad der er hensigtsmæssigt i forhold til byggeriets målgruppe.
5. Evaluering
Side 3 af 4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752559_0004.png
Den nærmere evaluering af forsøget opbygges i samarbejde med
KORA i løbet af foråret 2017. Grundlæggende vil der blive evalueret
på, hvor stor effekt de enkelte dispensationer og undtagelser har haft
for etableringen af billige boliger, samt på hvilke afledte ulemper de
enkelte dispensationer og undtagelser har haft.
Side 4 af 4