Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1752558_0001.png
FRIKOMMUNE 2016-
2020
DE NORDJYSKE ANSØGNINGER TIL ANDEN
ANSØGNINGSRUNDE DEN 1. MAJ 2017
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
Indhold
Ansøgning nr. 1: Rehabiliteringsteams......................................................................
2
Ansøgning nr. 2: Psykologbehandling
..................................................................... 17
Ansøgning nr. 3: Differentiering i valg af lægeattester på
sygedagpengeområdet
............................................................................................ 23
Ansøgning nr. 4: Delvis fritagelse fra uddannelsespålæg for en særlig
delmålgruppe
.......................................................................................................... 28
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
Ansøgning nr. 1: Rehabiliteringsteams
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0004.png
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder også
nytænkning af integrationsområdet.
Rehabiliteringsteams
Rebild, Vesthimmerland, Mariagerfjord, Jammerbugt, Morsø,
Frederikshavn/Læsø, Brønderslev, Aalborg
Birthe Gade Frahm, Jobcentersekretariatet, Aalborg Kommune
Telefon
99312708
E-mail
[email protected]
Netta Ben-Yedidia, Konsulent i Jobcentersekretariatet, Aalborg
Kommune
Telefon
99312725
E-mail
Nby-jobcenter@aalborg
01.05.2017
Netværkskoordinator
Dato for ansøgning
1. Beskrivelse af forsøget
Indledning og baggrund for ansøgning
Det overordnede formål med ansøgningen er, at afprøve en større grad af fleksibilitet i forhold til
personkredsen, der skal have deres sag om jobafklaring, fleksjob, tilskud til selvstændige med nedsat
arbejdsevne eller seniorførtidspension, behandlet i et tværfagligt rehabiliteringsteam.
Endvidere ønskes der i forsøget mulighed for en større grad af fleksibilitet i forhold til lægeattester og
sundhedsfaglig bistand i de sagstyper, der i dag skal forelægges for rehabiliteringsteamet, samt
mulighed for fleksibilitet omkring afholdelse af rehabiliteringsteams.
Målet er at afprøve, om der kan opnås samme eller bedre effekt, men med en mere enkel og mindre
ressourcekrævende sagsbehandling.
Tværfaglige rehabiliteringsteams blev indført i kommunerne i forbindelse med Førtidspensions- og
fleksjobreformen pr. 1. januar 2013. Samtidig blev der stillet krav om anvendelse af en særlig
lægeerklæring forud for sagens behandling, ligesom der i beskæftigelsesorganiseringsloven blev
indført krav om et særligt samarbejde mellem kommuner og regioner ift denne type sager. Med
sygedagpengereformen medio 2014 blev målgruppen for borgere, der skulle behandles i det
tværfaglige team udvidet, idet alle jobafklaringssager også skal behandles på rehabiliteringsmøder
senest 4 uger efter at de er overgået til jobafklaringsforløbet, dog undtaget de sager, hvor man
forventer en raskmelding i løbet af 8 uger. F.eks. betyder det, at der alene i Aalborg Kommune skal
behandles yderligere ca. 200 sager årligt.
Fra juli 2016 er det blevet muligt at undtage visse pensionssager fra rehabiliteringsmøderne, hvilket har
været efterspurgt af kommunerne siden reformens start.
Erfaringerne fra det tværfaglige samarbejde i rehabiliteringsteams er mange, men også ret spredte og
primært med fokus på effekten af ressourceforløb. Derimod findes der ikke evidensbaseret grundlag for
at sige noget om effekterne af det tværfaglige rehabiliteringsteam-samarbejde - herunder betydningen
af borgerens korte møde med et rehabiliteringsteam, anvendelse af helbredserklæring eller
samarbejdet med regionen. Der er ingen undersøgelser der viser, at borgerne ift jobafklaring eller
fleksjob kommer hurtigere tilbage eller ud i beskæftigelse. Ligeledes er der ikke belæg for at
konkludere, at kommunens afgørelser er blevet mere korrekte.
Erfaringerne kan være meget forskellige i kommunerne, men generelt for de nordjyske kommuner er
erfaringerne, at rehabiliteringsarbejdet har udviklet sig siden 2013, og i dag er velfungerende og at de
tværfaglige rehabiliteringsteam giver mening i udredningen af en lang række sager. Der er også
bevidsthed om, at effektivisere ressourceforbruget til rehabiliteringsmøder, hvorfor sager der skal
behandles på et rehabiliteringsmøde er screenet grundigt. Screeningen skal sikre, at sagen er fuldt
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0005.png
belyst, så der alene behandles sager, hvor der er noget ”der taler for” ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension. Det forholder sig lidt anderledes med jobafklaringsforløb, hvor det på forhånd er givet,
at borgeren er berettiget jobafklaringsforløbet, og hvor man alene skal forholde sig til indsatser.
Baggrund for ansøgningen
hvad søges fritagelse fra og hvorfor.
Med afsæt i ovenstående argumenter ansøges der om mulighed for at gennemføre forsøg, med øget
fleksibilitet. Ansøgningen er opstillet i 4 overordnede temaer:
1. Indføre mulighed for at fritage visse sager om jobafklaring og fleksjob, tilskud til selvstændige,
samt seniorførtidspension, - for behandling i kommunens rehabiliteringsteam. Fritagelsen vil
primært rette sig mod de borgere, der alene har arbejdsmarkedsrettede udfordringer.
2. Indføre mulighed for fleksibilitet hvad angår indhentelse af lægeattesten
LÆ 265
3. Mulighed til at vælge hvilken sundhedsfaglig bistand, kommunerne vil bruge i løbende sager
om jobafklaring, ressourceforløb og fleksjob
4. Mulighed for at afholde rehabiliteringsmøde også ved akut fravær af et teammedlem.
Der skal fortsat behandles sager i rehabiliteringsteamet, dér hvor det giver merværdi, og ud fra en
faglig og individuel vurdering af behovet for en tværfaglig behandling i den konkrete sag.
Hensigten med forsøget vil være at tilstræbe:
Mere fleksibelt og individuelt tilpasset behandling af sager
der skal forelægges
rehabiliteringsteamet mhp at styrke borgerens inddragelse og give mere rum til empowerment.
Borgeren skal kunne se formålet med rehabiliteringsteamets behandling, herunder
meningsfuldhed med at deltage, - og ikke kun deltage for deltagelsens skyld.
Anvende ressourcerne til tværfaglig behandling, der hvor der er behov,
således at
borgere der alene har arbejdsmarkedsrettede udfordringer ikke oversagsbehandles. Formålet
er at give plads til mere kvalitet for de borgere der har mest brug for en tværfaglig indsats, og
som reelt har gavn af at få behandlet deres sag i et tværfagligt team.
Mulighed for at få iværksat en indsatsplan hurtigt,
med fokus på de rigtige og tilstrækkelige
indsatser ift borgerens raskmelding eller beskæftigelse.
Detailkrav om anvendelse af lægeattest til brug for behandling i rehabiliteringsteam
forenkles,
med det formål at borgernes sager behandles mest effektivt med færrest mulige
ressourcer.
Anvendelse af sundhedsfaglig bistand forenkles
ift alle målgrupper i beskæftigelseslovens
mhp smidige sagsgange.
Belysning af en borgeres sag skal stå mål med omfanget af kompleksitet,
og med det
formål at træffe afgørelser med mindst mulig indgriben.
Det er ikke alle 8 kommuner, der ønsker at gennemføre forsøget i sit fulde omfang og for alle
målgrupper, men de enkelte kommuner ønsker under den overordnede ramme at sammensætte deres
egne lokale forsøg med forsøg og forskellige temaer (se mere om de overordnede temaer nedenfor).
4 overordnede temaer i ansøgningen:
Ansøgningen vil blive struktureret ud fra nedenstående 4 temaer, som behandles særskilt:
:
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0006.png
1.
Mulighed for at fritage visse sager der skal
behandles på rehabiliteringsmøder ift
jobafklaring, fleksjob og seniorførtidspension
2.
Mulighed for at vælge
om
der er behov for at
indhente LÆ265 erkæring som led i
rehabiliteringsplanens forberedende del
Forsøg med
rehabiliteringsteam
3.
Kommunernes frihed til selv at vælge hvilken
sundhedsfaglig rådgivning der anvendes ifm
løbende sager
4.
Fritagelse til at gennemføre
rehabiliteringsmøder ved akut fravær
1. Mulighed for at fritage visse sager om jobafklaring, fleksjob og seniorførtidspension, der
skal behandles på rehabiliteringsmøder.
I dag er der lovkrav om, at alle sager om jobafklaringsforløb skal behandles på
rehabiliteringsteammøde senest 4 uger efter overgang til jobafklaringsforløbet. Der er ligeledes krav
om, at alle sager om fleksjob samt sager om tilkendelse af seniorførtidspension skal behandles i
rehabiliteringsteamet.
Antallet af sager, der skal behandles i et rehabiliteringsteam, er steget siden 2013, hvilket til dels
skyldes, at antallet af jobafklaringssager har været stigende. Som eksempel kan nævnes, at alene af
jobafklaringsforløb er der i 2016 registreret 2.898 i RAR Nordjyllands område. I samarbejdsaftalen
mellem Region Nordjylland og kommunerne er aftalt, at der som udgangspunkt behandles op til 6
sager pr. møde når det handler om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension, mod 10 sager pr.
møde, når det omhandler jobafklaringsforløb. Årsagen til at der kan behandles flere sager om
jobafklaring er, at der allerede i disse sager er taget stilling til forsørgelsesgrundlaget, hvorfor møderne
kan afvikles hurtigere.
De nordjyske kommuner ønsker at skabe fleksible rammer for sagsbehandlingen, med mulighed for at
foretage et fagligt skøn af, hvilke borgere der har behov for at få behandlet deres sag i et
rehabiliteringsteam uden, at borgerens retssikkerhed dermed er truet. Pointen er, at borgeren i en
fleksibel model i endnu højere grad kan medinddrages i processen om, hvorvidt en behandling i et
tværfagligt rehabiliteringsmøde, vil tilføre sagen nye dimensioner.
Forskningen (Sophie Danneris) i eksempelvis beskæftigelsesindikatorprojektet viser netop,
”at
arbejdsmarkedsparatheden blandt målgruppen af aktivitetsparate ledige bør betragtes som en
relationelt betinget, flydende betegnelse. Som noget der skabes i samspillet mellem borgeren og
systemrepræsentanten. Til det formål
er det vanskeligt at forestille sig en ‘one size fits all’-model,
som
kan imødekomme dette”.
Selv om denne forskning omhandler indsatser for aktivitetsparate kontanthjælpsborgere, vurderes der
at være paralleller ift forandringsparathed og tro på beskæftigelsesmuligheder. Denne del af
ansøgningen ønsker at have fokus på det som forskningsprojektet netop peger på, og dermed give
mulighed for en mere differentieret og individuel behandling af borgernes sag, sådan at det ikke i så
høj grad handler om ”one size fits all”, samt at der er i en differentieret indsats, i højere grad er fokus
på mening, sammenhæng og fremdrift.
Fritagelsen vil primært rette sig mod de borgere, der alene har arbejdsmarkedsrettede udfordringer,
eller hvor der allerede er iværksat tværfaglige indsatser som har effekt. Dette kan eksempelvis være:
-
En borger i jobafklaringsforløb som ud fra egen og jobcentres vurdering, har en veldefineret
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0007.png
-
lidelse, gode personlige og arbejdsmæssige kompetencer, og hvor der er lagt en plan frem
mod raskmelding, som evt. inkluderer en beskæftigelsesmæssig indsats i relation til
behandling, men hvor der ikke er behov for en koordineret tværfaglig indsats.
En borger, der søger om fleksjob eller fastholdelsesfleksjob grundet eksempelvis sclerose, og
hvor foranstaltninger allerede er iværksat under udredning af arbejdsevnen, samt hvor der i
øvrigt er tale om gode personlige kompetencer og et klart arbejdsmarkedsperspektiv samt
inddragelse af arbejdsgiver.
De tre målgrupper vil nedenfor i punkt 1, blive behandlet særskilt i forhold til:
A. Jobafklaringsforløb
B. Fleksjob og tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne
C. Seniorførtidspension
1.A: Jobafklaringsforløb.
Mulighed for at behandle en række sager om jobafklaringsforløb, uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet
Fleksibilitet til at afholde rehabiliteringsteammødet i øvrige sager, på det tidspunkt, hvor borgeren
har behov for det
Formålet er at skabe bedre rammer til at planlægge målrettede jobafklaringsforløb med fokus på hurtig
tilbagevenden til beskæftigelse. Med fritagelsen kan kommunen hurtigere planlægge rammer for en
indsats, der specifikt er målrettet den enkelte sygemeldte.
Eksempler på sager der i forsøgsperioden kan fritages, er:
Sager der overgår til Jobafklaring (efter 22. ugers sygedagpengeforløb), og hvor der ikke
vurderes behov for en koordineret tværfaglig indsats, eksempelvis:
o
Hvor der er tale om fortsat uarbejdsdygtighed, men overgang til jobafklaringsforløb
alene skyldes sygedagpengelovens regelsæt om forlængelse
o
Hvor der er igangsat en plan med henblik på raskmelding med primært sigte på
behandling og beskæftigelsesrettet indsats
o
Sager, hvor der allerede er igangsat en plan med tværfagligt indhold der fungerer, og
hvor tidspunkt for rehabiliteringsmøde bør afstemmes ift justeringer af planer eller
såfremt den igangsatte plan ikke kan gennemføres
o
Igangværende behandlingsforløb, og hvor stillingtagen til et tværfagligt møde bør
afvente resultatet af behandlingsforløbet
Sager der overgår til Jobafklaring umiddelbart ved start af sygdom jf. sygedagpengelovens §
24a, og hvor årsagen til jobafklaringsforløbet alene skyldes manglende genoptjeningsret til
sygedagpenge
Derimod skal alle borgere, der skal have et yderligere jobafklaringsforløb, altid have deres sag
behandlet på rehabiliteringsmøde.
Borgere som overgår til jobafklaringsforløb, har ikke nødvendigvis komplekse problemstillinger af en
sådan karakter, at behandling i et tværfagligt rehabiliteringsmøde pr. automatik er en nødvendighed
inden for første 4 uger. Den sygemeldte har ved dagpengestop ret til jobafklaringsforløb ved fortsat
sygdom. Rehabiliteringsteamet skal behandle sagen senest 4 uger efter, at jobafklaringsforløbet er
tilkendt, og dermed kan behandling af sagen ift fremtidige indsatser i værste fald forsinke et
raskmeldingstidspunkt. Der kan endvidere være risiko for at der indstilles til aktiviteter som bidrager til
at forlænge sagen, risiko for overkompensation og risiko for at sygeliggøre nogle mennesker, som ikke
har et behov for en tværfaglig indsats.
En stor del af jobafklaringsforløbene vil fortsat skulle behandles på rehabiliteringsmøder. Med forsøget
ønskes muligheden for fleksibilitet, samt iværksætte indsatsplaner tidligere end tilfældet er i dag, fordi
ventetid på rehabiliteringsteamet bliver en stopklods. Og ikke mindst vil meningsfuldhed og
hensigtsmæssige sagsgange være nøgleordene. Samtidig skal de faglige vurderinger og inddragelsen
af borgeren kvalificere årsagen til at en behandling af sagen på et tværfagligt rehabiliteringsmøde, vil
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0008.png
tilføre borgerens sag nye perspektiver.
Endeligt vil en større grad af fleksibilitet gøre de administrative sagsgange enklere, og ikke blive
oplevet som en stopklods af såvel borger som rådgivere. Sagsgange kan eksemplificeres på følgende
vis:
Sagsgang i dag
a. Arbejdes med sygeopfølgningsplan i
sygedagpengeforløb
b. Inden 22. uge foretages faglig vurdering af
mulighed for forlængelse efter
sygedagpengelovens bestemmelse eller
overgang til jobafklaringsforløb
c. Bred vurdering af borgerens muligheder jf.
retssikkerhedslovens § 7a
d. Partshøring vedr. sygedagpengestop. Frist
for kommentarer, evt. ny vurdering
e. Afgørelse om dagpengestop + evt.
klagesagsbehandling samt afgørelse om
jobafklaringsforløb, evt.
klagesagsbehandling
f. Udarbejdelse af rehabiliteringsplan, samt
partshøring mhp behandling på
rehabiliteringsmøde inden 4 uger
g. Dagsorden på Mediconnect og indsætte
alle relevante akter i dagsordensystemet i
Mediconnect
h. Ventetid på rehabiliteringsmøde
lovmæssigt skal det ske inden 4 uger
i. 4-6 fagpersoner forbereder sig på møde
samt tidsforbrug til selve afholdelse af
møde. Borgeren venter på deltagelse i
mødet.
j. Teamet udarbejder indstilling som sendes til
borgeren
k. Udarbejdelse af indsatsplan på baggrund af
teamets indstilling
l. Konkrete afgørelser af indsatser i relation til
teamets indstilling
Sagsgang i sager som undtages fra
rehabiliteringsmødet
a. Arbejdes med sygeopfølgningsplan i
sygedagpengeforløb
b. Inden 22. uge foretages faglig vurdering af
mulighed for forlængelse efter
sygedagpengelovens bestemmelse eller
overgang til Jobafklaring. Ifm
retssikkerhedslovens §7a vurdering,
foretages screening omkring behov for
tværfaglig indsats.
c. Samlet partshøring vedr.
sygedagpengestop, afgørelse om
jobafklaring samt indsatser jf. udarbejdet
indsatsplan.
d. Afgørelse om dagpengestop,
jobafklaringsforløb, indsatsplan, samt
afgørelse om at sagen ikke behandles på
rehabiliteringsmøde
1.B Visitation til fleksjob, herunder fastholdelsesfleksjob og tilskud til selvstændige
Mulighed for at træffe afgørelse i visse sager om fleksjob, uden at sagen først skal behandles i et
tværfagligt rehabiliteringsteam.
Formålet er at forenkle visitationen til fleksjob i følgende visitationstyper:
Fastholdelsesfleksjob;
hvor borgeren allerede er ansat, og hvor virksomheden ønsker at
fastholde medarbejderen i beskæftigelse i fleksjob
Fleksjob hvor der alene er tale om arbejdsmarkedsrettede udfordringer.
Eksempelvis,
hvor borgeren i forbindelse med udredning af arbejdsevnen har gennemført praktikforløb og
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0009.png
hvor virksomheden er interesseret i at ansætte borgeren i fleksjob i forlængelse af praktikken,
eller hvor arbejdsevnen alene er nedsat grundet helbred eller lignende, og hvor der ikke
vurderes behov for en tværfaglig indsats
Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende
med nedsat arbejdsevne
Det vurderes derimod at alle sager, hvor det ud fra en faglig vurdering peger i retning af fleksjob, men
hvor arbejdsevnen vurderes at være aktuelt meget begrænset (under 10 timer), som udgangspunkt bør
behandles i rehabiliteringsteam, idet der typisk er behov for flere forskellige og tværfaglige indsatser
mhp på at opnå den forventede progression. En undtagelse kan dog være:
Sager med en aktuel meget begrænset arbejdsevne, men hvor der umiddelbart kan beskrives
og iværksættes beskæftigelserettede udviklingspunkter som sandsynliggør, at arbejdsevnen i
fleksjobbet inden for en klar tidshorisont, vil udgøre mere end 10 timers effektiv arbejdstid
ugentligt.
I RAR Nordjyllands område er der i november 2016 ansat 4.312 borgere i fleksjob efter ny ordning fra
2013. 2456 personer er ansat i fleksjob ml. 0-10 timer svarende til 57%
Når personen er ansat i fleksjob i under 10 timer, vil der være en forventning om en vis progression i
arbejdsevnen. I disse sager giver det værdi, at rehabiliteringsteamet har anlagt tværfaglige
betragtninger ift hvilke indsatser der vil kunne medvirke til at øge arbejdsevnen. Dette er ikke
nødvendigvis relevant i sager, hvor borgeren ansættes i fleksjob i mere end 10 timer ugentligt.
Der er tale om et regelsæt og vurdering af arbejdsevne, der er forbundet med en vis grad af fagligt
skøn. Praksis på området er bl.a. dannet gennem adskillige praksisundersøgler fra Ankestyrelsen.
Dokumentationen i disse sager indhentes via helbredsudredning, sociale indsatser og ikke mindst
aktive beskæftigelsesrettede indsatser. Udredningen af en sag om fleksjob varierer tidsmæssigt
afhængig af sagens kompleksitet og sker typisk i jobcentrets eksisterende sager om kontanthjælp,
sygedagpenge, revalidering, ressourceforløb. Rehabiliteringsteamets behandling af sagen kommer
derfor sent i processen, og kan opleves som et indskudt ekstra vurderende - og i en del tilfælde
unødvendigt - led, og alene som et krav, før jobcentret kan træffe afgørelse. Fra praksisundersøgelsen
i 2014 kan konkluderes, at antallet af fejl i kommunernes visitation til fleksjob havde et væsentligt
omfang, i forhold til dokumentation for varig og væsentlig begrænsning af arbejdsevnen. Også
rehabiliteringsteamets faglige begrundelse for at indstille til fleksjob, var i 18% af sagerne kun i ringe
grad eller slet ikke fyldestgørende.
Nedenfor gives et eksempel på den administrative forenkling en undtagelse vil kunne give:
Sagsgang i dag ift Fleksjob
a) Udredning og opkvalificering af borgeren i
eksisterende sagstype (eksempelvis via et
jobafklarings- eller ressourceforløb)
b) Udarbejdelse af rehabiliteringsplan,
indhentelse af LÆ265
c) Screening (typisk af rådgiver, leder,
konsulent) i Jobcentret, med faglig
vurdering af, om sagen er parat til at blive
behandlet i rehabiliteringsteamet
d) Sagsakter fra fagsystem skal sættes på
dagsorden i nyt system, Mediconnect
e) Forberedelse og afholdelse af
rehabiliteringsmøde
f) Teamet udarbejder indstilling og
fremsender til borger
g) Jobcentret partshører borgeren
h) Jobcentret træffer afgørelse
Sagsgang i sager der fritages for behandling på
rehabiliteringsmøde
a) Udredning og opkvalificering af borgeren i
eksisterende sagstype (eksempelvis via et
jobafklarings- eller ressourceforløb)
b) Udarbejdelse af rehabiliteringsplan,
vurdering af om der skal indhentelse af LÆ
265
c) Behandlingsforum i Jobcenter med faglig
vurdering af målgruppe for fleksjob, samt at
sagen ikke behandles i rehabiliteringsteam
d) Jobcentret partshører borgeren
e) Jobcentret sender afgørelse til borgeren om
fleksjob samt afgørelse om at sagen ikke
behandles i et rehabiliteringsteam
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0010.png
1.C Seniorførtidspension
Mulighed for at tilkende seniorførtidspension, uden behandling i rehabiliteringsteams.
Seniorførtidspension er begrænset til en lille, men klart defineret målgruppe, der kan ansøge om
seniorførtidspension når de er maksimalt 5 år fra folkepensionsalderen og har en langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet. Arbejdsevnen skal være varigt nedsat i relation til de eksisterende
arbejdsmæssige kompetencer. Der er typisk tale om borgere der er nedslidte eller blevet syge og hvor
det ikke er nødvendigt at afprøve arbejdsevnen bredt set. Målgruppen er begrænset, eksempelvis er
der i 2016 blevet tilkendt seniorførtidspension i Aalborg kommune til 14, Brønderslev 4, Rebild 3 og
Frederikshavn 3 personer.
I forarbejderne til loven er beskrevet, at der skal være mulighed for en enklere og mere smidig
sagsbehandling, og at der derfor ikke skal iværksættes udviklende foranstaltninger, men alene en
vurdering af arbejdsevnen ift allerede erhvervede faglige kompetencer.
Der er en forventning om, at der vil komme øget fokus på ordningen efterhånden som pensionsalderen
stiger og færre har en efterlønsordning. Med regelsættet er der i dag mulighed for at undtage for
behandling af sager på rehabiliteringsmøde, for de personer hvor det er åbenbart at der skal gives
afslag på seniorførtidspension. Da kommunerne med denne mulighed kan behandle afslagssager
”administrativt”, vil der i langt de fleste tilfælde være tale om sager, hvor kommunen allerede har udredt
sagen og via en screening vurderet, at der kan være grundlag for tilkendelse af seniorførtidspension.
Der er derfor en mulighed for at foretage en smidigere sagsbehandling i sager, hvor det tværfaglige
teams kompetencer ikke nødvendigvis er relevant.
2. Mulighed for at kunne vælge
om
der er behov for at indhente helbredserklæringen - LÆ 265
-, som led i rehabiliteringsplanens forberedende del og teamets behandling.
Mulighed for en mere fleksibel anvendelse af lægefaglig dokumentation
LÆ 265 -, der skal
danne grundlag for teamets indstilling og kommunens afgørelse i sager om ressourceforløb,
fleksjob og førtidspension samt i sager om revalidering.
Formålet er at skabe et bedre flow i borgerens sag, hvor borgeren ikke unødigt skal til undersøgelse
hos egen læge, hvis der i forvejen er tilstrækkelige helbredsmæssige oplysninger til at kunne afdække
borgerens sundhedsmæssige tilstand, samt at praktiserende læger ikke skal bruge unødvendig tid på
lægeattestarbejde, hvilket er særligt vigtigt i områder med generel lægemangel.
I dag er det et lovgivningskrav, at der skal indhentes en aktuel LÆ 265 fra praktiserende læge inden
sagen kan behandles jf. ovenstående. En undtagelse er i jobafklaringssager, hvis der i forvejen er en
tilstrækkelig aktuelt LÆ 285 erklæring og andre helbredsmæssige oplysninger. For udfyldelse af
attesten kræves, at patienten indkaldes af lægen til konsultation. Formålet er en tættere inddragelse af
den praktiserende læge, hvilket som udgangspunkt er et godt princip.
Erfaringen fra de seneste 4 år er, at det ikke i alle sager er egen læge, der er primær sundhedsperson
ift til den sygemeldte borger, særligt hvis denne behandles i et andet specialiseret regi. I disse
situationer undrer borgerne (og lægerne) sig over, at de skal bestille tid til samtale og afvente denne
særlige helbredserklæring, inden sagen kan behandles på rehabiliteringsmøde, når kommunen i
forvejen har relevante akter fra speciallæger, behandlende afdelinger på sygehus eller
genoptræningsafdelinger. Lægerne kan ikke i alle situationer tilføje sagen yderligere, heller ikke selvom
der afholdes en konsultation inden erklæringen udfyldes.
Derudover kan der være situationer, hvor lægen allerede har udarbejdet andre attester til kommunen
om borgeren. I de tilfælde kan såvel borger som praktiserende læge undres over antallet af
helbredserklæringer som kommunen anmoder om. Derudover opleves der udfordringer med
ventetider på attester generelt. Ift LÆ 265 har lægerne 30 dage til besvarelse, hvilket lægerne
erfaringsmæssigt har svært ved at overholde. Samtidig skal jobcentret planlægge indhentelsen af
denne særlige attest, så den er helt aktuel. Ellers vil teamets indstilling og kommunens afgørelse som
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0011.png
udgangspunkt være ugyldig (jf. Ankestyrelsens praksis).
Det er fortsat relevant og vigtigt at inddrage praktiserende læge på et relevant tidspunkt i jobcentrets
udredning. Dog er der i dag tale om en detailstyring, som af både borger, praktiserende læge og
kommune kan opleves som et forsinkende og unødvendigt led i sagsbehandlingen.
Sagerne er generelt godt belyst i forvejen, og LÆ 265 bliver i en række sager - ud over et forsinkende
led - også en ekstraudgift. Som eksempel kan det nævnes at Jobcenter Aalborg i 2016 har indhentet
1244 attester á minimum 1639 kr. (koster mere hvis der er tolk), hvilket som minimum er en udgift på
godt 2 mio. kr. Og i en mindre kommune som Jobcenter Rebild er der indhentet 184 attester, hvilket er
en udgift på næsten 230.000 kr.
3. Fritagelse til at vælge hvilken sundhedsfaglig rådgivning der anvendes ifm løbende sager
Mulighed for i løbende sager om jobafklaring, ressourceforløb og fleksjob, at kunne anvende
generel sundhedsfaglige bistand og ikke kun bistand fra sundhedskoordinator og Klinisk Funktion.
Formålet er at sikre et større grad af flow i sagerne og et smidigt sagsforløb, tilpasset den enkelte
kommunes behov.
I dag er det alene Klinisk funktion i Regionen som kommunerne kan anvende til sundhedsfaglig
rådgivning og indhentelse af nye undersøgelser, når det gælder løbende sager jf. ovenstående.
Generelt er der et godt samarbejde mellem kommuner og klinisk funktion, men der er administrative og
økonomiske udfordringer forbundet med et samarbejde, hvor jobcentrene er frataget muligheden for frit
at anvende anden sundhedsfaglig bistand. I nogle situationer oplever kommunerne en længere
svarfrist fra sundhedskoordinator, end hvad man ellers oplever ift anvendelse af lægekonsulent i øvrige
sagstyper.
I den oprindelige lovbestemmelse skulle klinisk funktion kunne indhente helbredsoplysninger om en
patient direkte fra regionens sygehusafdeling eller psykolog. Grundet manglende lovhjemmel hertil i
sundhedsloven, har der i nuværende lovgivning været behov for at formulere at
”kommunerne og
regionen kan aftale at kommunen på vegne af klinisk funktion indhenter journaloplysninger og
statusattest fra sygehus, speciallæge og psykolog”.
Også sådan en aftale er en ekstra administrativ
byrde, når kommunen på vegne af regionen indhenter oplysninger.
Følgende eksempler illustrerer, hvilke administrative udfordringer samarbejdet med Klinisk Funktion
kan medfører:
Kerneopgaven for rehabiliteringsteamet og dermed også sundhedskoordinatoren, er at have
fokus på udvikling i borgerens liv i retning mod arbejdsmarkedet. Kommunen har som
myndighed endvidere til opgave at sikre, at en sag er tilstrækkelig oplyst til, at myndigheden
kan træffe en tilstrækkelig og korrekt afgørelse, hvorved borgerens retssikkerhed er sikret.
Kommunerne kan alene indhente speciallægeerklæringer fra Klinisk funktion og det er Klinisk
Funktion der som udgangspunkt vurderer, hvilke undersøgelser der er relevante at få foretaget.
Anmodning om en speciallægeerklæring fra Klinisk funktion sker på baggrund af en anbefaling
fra sundhedskoordinator, som led i sundhedskoordinatorens funktion i løbende sager.
Sundhedskoordinatoren kan ikke forventes at være fysisk til rådighed i kommunerne (stor
geografisk afstand ml. Klinisk funktion og de enkelte kommuner i regionen), hvorfor dialogen
bliver skriftlige vurderinger, som der er indgået aftaler om betaling omkring, som led i
kommuner og regioners samarbejde om sundhedsfaglig rådgivning. Kommunerne betaler
endvidere Klinisk funktion for udarbejdelse af LÆ 271(speciallægeerklæringer)
Kommunerne kan enkelte gange opleve at de socialfaglige vurderinger ikke følges, f.eks. hvis
rehabiliteringsteamet har anbefalet, at der udarbejdes en psykiatrisk speciallægeundersøgelse
og Klinisk funktion finder det tilstrækkeligt med en psykologisk undersøgelse, vil der kunne
opstå en tvist herom.
Kommuner indgår en fælles samarbejdsaftale med regionen om samarbejdet i løbende sager,
med en høj grad at detailstyring, hvilket er nødvendigt for at regionen kan tilpasse behovet for
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0012.png
sundhedskoordinatorer ift kommunernes samlede efterspørgsel. Det er ressourcekrævende for
såvel region som kommunerne, og fleksibiliteten for den enkelte kommune forsvinder, når man
ikke kan inddrage en anden sundhedsfaglig bistand end Klinisk funktion.
4. Fritagelse til at gennemføre rehabiliteringsmøder ved akut fravær af teamdeltagere
Mulighed for at kunne afholde planlagte rehabiliteringsmøder i situationer, hvor teamet ikke er
fuldtalligt ved eksempelvis akut sygdom, og hvor anden repræsentation ikke kan fremskaffes.
Formålet er at sikre at borgernes sager bliver behandlet rettidigt og at udskydelse af afgørelser kan
undgås.
Rehabiliteringsteamet er i dag kun lovligt sammensat, såfremt alle faggrupper er repræsenteret. Ved
sygdom eller andet fravær, som ikke kan forudses, vil teamet dermed skulle aflyse behandling af de
sager, der er dagsordensat. Dette er uhensigtsmæssigt ift at få afholdt de nødvendige antal
rehabiliteringsmøder, og hurtigt få iværksat de rette indsatser over for borgerne. Ud fra et
borgerperspektiv vil aflysning i værste fald være en yderligere frustration over ikke få sin sag behandlet
som planlagt og dermed udsættelse af en eventuel afgørelse.
Som udgangspunkt bestræber kommuner og region sig på at finde en stedfortræder, således at
planlagte møder kan afholdes. Der er derfor tale om undtagelsessituationer.
Eksempler på situationer hvor et rehabiliteringsteammøde bør gennemføres uanset om teamet er
fuldtalligt:
Ved sygdom fra sundhedskoordinator, men hvor sagerne er gennemgået og
sundhedskoordinator har afgivet sin vurdering til mødeleder
Ved sygdom fra beskæftigelsesrepræsentanten, men hvor sagerne er gennemgået og
beskæftigelsesrepræsentanten har afgivet sin vurdering til mødeleder
Ved sygdom fra kommunens repræsentation fra sundhedsområdet, UU eller socialområdet, og
hvor det ud fra en konkret vurdering skal afgøres om teamets øvrige medlemmer kan varetage
opgaven.
2. Mål og forventede resultater
Afsnittet er ligesom afsnit 1 opdelt i 4 overordnede temaer:
1. Mulighed for at fritage sager fra at blive behandlet i et rehabiliteringsteam
Med fritagelsen forventes det, at kommunerne kan skabe samme eller bedre effekt, med en mere enkel
og smidig sagsbehandling. Derudover vil der blive frigivet ressourcer, som kan blive til gavn for de
borgere, der reelt har brug for en koordineret og tværfaglig indsats.
I ansøgningsprocessen har der være begrænset tid til tæt dialog med STAR, AMK Midt-Nord m.fl. om
hvilke mål der bør opsættes. De enkelte kommuner vil først senere i processen afgøre, hvilke dele af
forsøget de vil indgå i, og hvor målene derefter ønskes kvalificeret i dialogen med KORA m.fl.
Nedenfor beskrives de forventede resultater delt op ift jobafklaringsforløb, fleksjob og
seniorførtidspension. Eksemplerne illustrerer, hvilke mere kvalitative resultater der kan opnås, hvis
fritagelsen anvendes:
Jobafklaringsforløb.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0013.png
Målet er, at få igangsat en indsatsplan umiddelbart i forlængelse af afgørelse om sygedagpengestop,
med de faglige indsatser der er relevante, men også tilstrækkelige. Den indsats, der har været i
sygedagpengesagen, vil i de fleste tilfælde også skulle fortsættes i et jobafklaringsforløb. Herved
opnås eksempelvis:
Hurtig udarbejdelse af indsatsplan.
Det vil for borgeren være meningsgivende at kunne se, hvad
formålet med jobafklaringsforløbet er i forbindelse med, at der træffes afgørelse om
sygedagpengestop, i modsætning til at, man i dag venter op til 4 uger på, at en sag behandles i
rehabiliteringsteamet.
Aktiv inddragelse at den sygemeldte;
borgere som aktivt inddrages i en faglig vurdering af behovet
for en tværfaglig indsats, vil i højere grad kunne se formålet med at deltage på rehabiliteringsmødet,
hvor det i dag pr. definition er en pligt at deltage i mødet.
Planer skal stå mål med den sygemeldtes udfordringer;
Ikke alle borgere der overgår til
jobafklaring har behov for en tværfaglig indsats og hvor mødet med 4-6 fagpersoner kan synes at være
en overbehandling fra systemets side, og dårlig forvaltning af de kommunale udgifter.
Hurtigere tilbagevenden til beskæftigelse;
ved at afkorte sagsbehandlingstiden fra der træffes
afgørelse af sygedagpengestop til indsatsplanen kan iværksættes, vil der være en forventning om at
visse borgere hurtigere kan raskmeldes, revalideres eller evt. komme i fleksjob.
Bedre udnyttelse af ressourcer
hos rådgiverne til at fortsætte den beskæftigelsesrettede indsats,
f.eks. finde praktik, deltage i rundbordssamtale med arbejdsgiver ect.
Visitation til Fleksjob
Målet er at skabe bedre rammer for visitationsproceduren ift fleksjob og tilskud til selvstændige, med
det formål at få effektiviseret sagsgangene for de borgere, der forventes hurtigt at være på vej i
fleksjob. Herved opnås eksempelvis:
Hensigtsmæssige og tilstrækkelige sagsgange;
som fremmer afgørelse og borgerens mulighed for
ansættelse i fleksjob, og dermed fastholder borgerens arbejdsidentitet.
Sikre at ansatte der skal visiteres til et fastholdelsesfleksjob undgår opsigelse
grundet langvarig
sagsbehandling, eller hurtig etablering af nyt fleksjob i sager med en potentiel interesseret
arbejdsgiver, som følge af et vellykket praktikforløb.
Kortere sagsgang fra afsluttet udredning til visitation til fleksjob,
vil betyde at flere borgere
fastholder motivation til aktiv jobsøgning, hvorved perioder med fritagelse grundet sygdom eller andet i
ledighedsydelsesperioder, kan minimeres.
Behandling af sagen skal stå mål med borgerens udfordringer.
I en række sager om fleksjob er
arbejdsevnen nedsat som følge af sygdom, og funktionsevne samt faglige og personlige kompetencer
er velbelyst, og er allerede udredt i tidligere forløb, eksempelvis i et ressourceforløb.
Selvstændige, med nedsat arbejdsevne skal ikke have vurderet arbejdsevnen bredt.
Rehabiliteringsteamets rolle er udelukkende at forholde sig til, om borgeren er omfattet af målgruppen
og har ikke mulighed for at indstille til andre indsatser der skal udvikle arbejdsevnen. Teamets
behandling kan derved blive et forsinkende led i sagsbehandlingen.
Seniorførtidspension
Målet er at få en smidigere sagsgang, så sager om seniorførtidspension reelt afklares inden for den
lovgivningsmæssige ramme på 6 mdr., og med færrest mulige ressourcer. Dette vil give større
borgertilfredshed og være en gevinst for kommunen.
2. Mulighed for at kunne vælge, om der er behov for at indhente helbredserklæring - LÆ 265,
som led i rehabiliteringsplanens forberedende del.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0014.png
Målet er, at antallet af LÆ 265 helbredserklæringer kan formindskes. Dermed kan
sagsbehandlingstiden afkortes i sager, der skal behandles på rehabiliteringsmødet til gavn for
sygemeldte eller borgere, der afventer en afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Overordnet set skal det være fagligt begrundede valg der skal afgøre, hvilke helbredsmæssig
dokumentation der kan belyse en borgers sag tilstrækkeligt. Nogle kommuner vil endvidere kunne
opleve en reduktion af udgifter til lægeattester uden at gå på kompromis med kvaliteten i
beslutningsgrundlaget og de praktiserende læger vil spare på ressourcerne til gavn for patienterne.
3. Kommunernes frihed til at vælge, hvilken sundhedsfaglig rådgivning der anvendes i
løbende sager
Målet er at skabe en større grad af fleksibilitet og mindre administration for kommunerne. Kommunerne
har en meget forskellige organisering, ligesom den geografiske beliggenhed kan være langt væk fra de
regionale Kliniske funktioner. De nødvendige samarbejdsaftaler mellem Region og kommuner har en
stor grad af detailplanlægning, ikke mindst for at styre kommunernes forbrug af ydelser fra Regionen.
Den manglende fleksibilitet kan medvirke til at skabe længere sagsbehandling.
Det forventede resultat er, at der med mulighed for frit valg af sundhedsfaglig rådgivning i løbende
sager, skabes bedre flow i sagerne med mulighed for hurtigere udredning. Samtidig vil kommunerne
kunne forhandle aftaler om sundhedsfaglig rådgivning ud fra den enkelte kommunes behov.
4. Rehabiliteringsmøder med større grad af fleksibilitet
Målet med fritagelsen er at få afviklet rehabiliteringsmøder som planlagt, uden risiko for at skulle aflyse
møder ved sygdom.
Det forventede resultat er, at man overholder aftalte møder med borgeren og sikrer at deres sag bliver
afklaret hurtigst muligt.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Afsnittet er ligesom afsnit 1 og afsnit 2, opdelt i 4 overordnede temaer:
1. For fritagelse til at beslutte, hvilke sager der skal behandles på rehabiliteringsmøder ift
jobafklaring, fleksjob og seniorførtidspension, søges om følgende forsøgshjemler og
undtagelser fra gældende lovgivning:
Kommunerne ansøger om hjemmel til at:
Indsatsplaner i visse sager om jobafklaring kan iværksættes uden at sagen skal behandles i et
tværfagligt rehabiliteringsmøde.
Mulighed for visitation til fleksjob i visse sager, uden at sagen forelægges rehabiliteringsteamet
Mulighed for visitation til tilskud til selvstændige med nedsat arbejdsevne, uden at sagen
forelægges rehabiliteringsteamet
Mulighed for tilkendelse af seniorførtidspension, uden at sagen forelægges
rehabiliteringsteamet.
Fritagelse fra:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Kap. 2 Rehabiliteringsteamets
opgave; § 9, § 11
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats - anvendelse af rehabiliteringsplan § 30a
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0015.png
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats - jobafklaringsforløb og undtagelse for behandling i
rehabiliteringsteams; § 68d
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
grundlag for afgørelse om fleksjob - § 70a
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
grundlag for afgørelse om tilskud til selvstændige - § 70g
Lov om social pension
grundlag for afgørelse om seniorførtidspension §§17-18
Bekendtgørelse nr. 996 af 29 juni 2016 om rehabiliteringsplan og teamets indstilling; § 1, § 2, § 7
2. Mulighed for at vælge om der er behov for at indhente LÆ265 helbredserklæring
som led i
rehabiliteringsplanens forberedende del.
Kommunerne ansøger om hjemmel til:
Fritagelse fra at indhente borgerens praktiserende læges vurdering af borgerens helbred ift at
kunne arbejde, som led i udarbejdelse af rehabiliteringsplanens forberedende del.
Fritagelse fra:
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats ift rehabiliteringsplanens anvendelse § 30a, § 31
Bekendtgørelse nr. 996 af 29 juni 2016 om rehabiliteringsplan og teamets indstilling; § 1, § 4
3. Kommunernes frihed til at vælge hvilken sundhedsfaglig rådgivning der anvendes i løbende
sager
Kommunerne ansøger om hjemmel til:
Mulighed for at anvende sundhedsfaglig rådgivning fra andre end Klinisk funktion, i alle
løbende sager
Fritagelse fra:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. Kap. 2 samarbejde ml.
kommunen og regionen om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering, §§ 14-15
Bekendtgørelse nr. 1556 af 23 december 2014; § 1
Bekendtgørelse nr. 1092 af 3. august 2016; § 1, § 2, § 3, § 4, § 11, § 16
4. Rehabiliteringsteammøder med større grad af fleksibilitet
Kommunerne ansøger om hjemmel til:
Afholdelse af rehabiliteringsmøder ved akut frafald af bestemte teammedlemmer
Fritagelse fra:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv, kap. 2 om rehabiliteringsteamet
§ 10
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Der er tale om et forsøg med mange forskellige elementer, og alle de ansøgende kommuner ønsker
ikke nødvendigvis at gennemføre alle de beskrevne forsøg.
Resultatet for de borgere, hvis sag bliver behandlet er, at de vil kunne se formålet med den udredning
og belysning der bliver foretaget i deres sag. Endelig forventes det, at der kan træffes smidigere og
hurtigere afgørelser i kommunerne, hvilket vil være et gode for borgerne. For kommunerne vil det give
mulighed for at anvende ressourcerne mere effektivt.
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0016.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0017.png
afsnit.
5. Evaluering
Kommunerne tilstræber at gennemføre så ambitiøs en evaluering som muligt under forudsætning af, at
evalueringen som udgangspunkt kan gennemføres med de nuværende registreringer i fagsystemer,
arbejdsgangsbeskrivelser og Dreamdata. Når kommunerne endeligt har fastlagt, hvilke målgrupper og
tiltag, der skal arbejde med i de lokale forsøg, fastlægges endeligt design. Der skal være fokus på at
udforske og nyttiggøre de muligheder for sammenligningsgrupper, der kan etableres dels indbyrdes
mellem kommunerne, der fx anvender samme tiltag til forskellige målgrupper, eller forskellige tiltag for
samme målgruppe.
I forbindelse med forsøget vil der blive samlet op på forsøgets udformning og omfang og på forsøgets
resultater. I det nedenstående skemaer er der opstillet en oversigt over, hvilke parametre der vil blive
fulgt op på i forbindelse med de fire forsøgstemaer ift. forsøgets udformning og omfang og forsøgets
resultater:
Forsøgstema
Tema 1:
Mulighed for at
fritage visse sager der skal
behandles på
rehabiliteringsmøder ift
jobafklaring, fleksjob og
seniorførtidspension
Målgruppe
Jobafklaringsforløb
Forsøgets udformning og
omfang
Hvor mange
jobafklaringsforløb fritages
fra rehabiliteringsmøde
Hvilke typer forløb er
blevet fritaget
Forsøgets resultater
Sagsbehandlingstid
Brug af
beskæftigelsesrettede
indsatser
Afgang til beskæftigelse
Borgertilfredshed
Sagsbehandlernes
vurderinger af muligheden
for fritagelse
Sagsbehandlingstid
Timer i fleksjob
Borgertilfredshed
Sagsbehandlernes
vurderinger af muligheden
for fritagelse
Sagsbehandlernes
vurderinger af muligheden
for fritagelse
Fleksjob og tilskud til
selvstændigt
erhvervsdrivende med
nedsat arbejdsevne
Hvor mange fleksjob-sager
er blevet fritaget fra
rehabiliteringsmødet
Hvilke typer fleksjob er
blevet fritaget
Seniorførtidspension
Hvor mange
seniorførtidspensionssage
r er blevet fritaget
Forsøgstema
Tema 2:
Mulighed for at vælge
om
der
er behov for at indhente LÆ265
erklæring som led i
rehabiliteringsplanens forberedende
del
Tema 3:
Kommunernes frihed til selv
at vælge hvilken sundhedsfaglig
rådgivning der anvendes ifm løbende
sager
Tema 4:
Fritagelse til at gennemføre
rehabiliteringsmøder ved akut fravær
Forsøgets udformning og omfang
Antal sager hvor LÆ265 ikke er
benyttet
Ressourcebesparelse
Beskrivelse af hvilke sager det
giver mening ikke at indhente
LÆ265
Antal sager hvor der er anvendt
anden sundhedsfaglig rådgivning
Beskrivelse af i hvilke sager det
giver mening at benytte andre
former for sundhedsfaglig
rådgivning
Antal rehabiliteringsmøder der er
gennemført ved akut fravær
Forsøgets resultater
Sagsbehandlingstid
Sagsbehandlernes vurderinger af
muligheden for fritagelse
PLO og regionens vurdering af
forsøget
Sagsbehandlingstid
Sagsbehandlernes vurderinger af
muligheden for fritagelse
Rehabiliteringsteamets vurderinger
af muligheden for fritagelse
De endelige målepunkter fastlægges, når de lokale udformninger af forsøgene ligger fast, men vil som
udgangspunkt omfatte effektmål ift længden af jobafklaringsforløb, jobeffekter samt udgiftsniveauet på
området, samt evt. suppleret med målinger af borgerinddragelse og tilfredshed.
Kommunerne ønsker at indgå en dialog med STAR om, hvordan fagsystemer og økonomisystemer og
andre eksisterende data kan understøtte dokumentationen på en måde, hvor der kan sikres et
tilstrækkeligt dokumentationsgrundlag for en ambitiøs evaluering uden anvendelse af parallelle
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0018.png
registreringssystemer.
Ansøgning nr. 2: Psykologbehandling
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0019.png
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder også
nytænkning af integrationsområdet.
Psykologbehandling
Jammerbugt, Thisted og Rebild
Stine Krogh Christensen, psykolog
Telefon
4191 1557
E-mail
[email protected]
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0020.png
Netværkskoordinator
Nette Ben-Yedidia
Telefon
99312725
E-mail
[email protected]
1. maj 2017
Dato for ansøgning
1. Beskrivelse af forsøget
Overordnet omhandler forsøget effekten af at tilbyde psykologbehandling i kommunalt regi.
Ifølge sundhedslovens afsnit V og afsnit IX hører psykologbehandling til i praksissektoren under
regionen, hvilket betyder, at kommunerne ikke kan tilbyde psykologbehandling. Psykologbehandling i
praksissektoren foregår ved privatpraktiserende psykologer med ydernummer på henvisning fra
praktiserende læge. I flere tilfælde er borgerens adgang til psykologbehandlingen dog besværliggjort af
en række faktorer, som vil blive uddybet nedenfor. Flere og flere jobcentre ansætter psykologer for at
kvalificere beskæftigelsesindsatsen, fx ved at tilbyde borgerne korte individuelle støttende
samtaleforløb. Ønsket er imidlertid, at jobcentrets psykologer får mulighed for at tilbyde egentlig
psykologbehandling til borgere, der har vanskeligt ved at få dækket deres behandlingsbehov på anden
vis. Dette med en forventning om, at vi ved at lette borgernes adgang til relevant psykologbehandling,
hurtigere kan hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet. Det samlede psykologforløb forventes
optimeret, idet borger undgår skiftet fra jobcentrets psykolog til privatpraktiserende psykolog, hvor
relationen skal opbygges på ny. Samtidig ser vi fordele ved, at psykologbehandlingen varetages af
fagpersoner med et beskæftigelsesrettet fokus. Jobcentrets psykologer har endvidere mulighed for et
at indgå i et tæt tværfagligt samarbejde med rådgivere og jobkonsulenter, og behandlingen kan derved
koordineres med øvrige beskæftigelsesrettede tiltag.
Specificering af målgrupper
Tilbuddet om psykologbehandling vil primært være tiltænkt borgere på sygedagpenge.
Ud fra de erfaringer psykologer ansat i jobcentret hidtil har gjort sig, findes det særligt relevant at
tilbyde psykologbehandling ved jobcentrets psykologer til følgende målgrupper:
1) Personer med tilpasningsreaktion / belastningsreaktion (stress), der ikke kan relateres til en
livsbegivenhed, der falder ind under henvisningsårsag 1-9 (Jf. Bekendtgørelse om tilskud til
psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper), herunder
arbejdsrelateret stress.
2) Personer over 38 år med let til moderat angst
3) Personer i aldersgruppen 18-38 år med let til moderat angst
4) Personer med let til moderat depression
Begrundelse for valg af målgrupper
Fælles for de 4 målgrupper er, at det er borgere, som psykologer ansat i jobcentret ofte kommer i
kontakt med. Stress, angst og depression udgør langt størstedelen af de psykiske lidelser, der fører til
sygemelding, men det er som udgangspunkt ikke lidelser, der behandles i psykiatrien. Samtidig er der
tale om tilstande, som effektivt kan behandles ved psykolog, mens de uden behandling i mange
tilfælde forværres. Eksempelvis kan en længerevarende ubehandlet stressreaktion udvikle sig til en
depression, eller der kan tilkomme angstsymptomer, som forværrer tilstanden. Forskning viser, at
angst og depressionsramte der modtager psykologbehandling kommer sig hurtigere og har mindre
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0021.png
risiko for tilbagefald end de, der udelukkende får medicinsk eller ingen behandling (Se fx
Sundhedsstyrelsens referenceprogrammer for henholdsvis angst og depression, 2007). Hovedparten
af de borgere, der henvises til støttende samtaler ved psykolog i jobcenterregi, falder indenfor de 4
målgrupper. Det betyder, at psykologer der arbejder i jobcentret har stor erfaring i arbejdet med stress,
angst og depressionsramte borgere. Mange borgere med stress, angst eller depression formår ikke
selv at etablere kontakt til en privatpraktiserende psykolog. Det kan være angstprovokerende for dem,
eller de kan have svært ved at overkomme det. De kommer i mange tilfælde kun i kontakt med
jobcentrets psykologer, fordi de er ”tvunget” til kontakt med jobcentret for at opretholde deres
forsørgelse. Det er borgere, der ofte er særligt sårbare overfor et behandlerskifte, og det vil derfor være
relevant, at psykologen i forlængelse af sit møde med borgeren kan tilbyde behandling.
For målgruppe 1 og 2 gælder endvidere, at de ikke kan få tilskud til psykologbehandling. Af
bekendtgørelse om tilskud til psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper
fremgår, at tilskud til psykologbehandling kan tilbydes personer, der af praktiserende læge vurderes at
opfylde kriterierne for en af 11 specifikke målgrupper. Personer, der ikke falder ind under en af de 11
målgrupper, står derimod uden mulighed for at få tilskud til psykologbehandling, også selvom de af
sundhedsprofessionelle vurderes at have et behandlingsbehov.
Personer med en diagnose indenfor ICD-10 klassifikationens gruppe F43
Reaktion på svær
belastning og tilpasningsreaktioner, kan kun få tilskud til psykologbehandling i praksissektoren i
tilfælde, hvor belastningsreaktionen kan relateres til en af følgende alvorlige livsbegivenheder: 1) Ofre
for røveri, vold eller voldtægt; 2) Ofre for trafikulykker eller andre ulykker, 3) Pårørende til alvorligt
psykisk syge personer; 4) Ramt af alvorligt invaliderende sygdom; 5) Pårørende til personer, der er
ramt af alvorligt invaliderende sygdom; 6) Pårørende ved dødsfald; 7) Har forsøgt selvmord; 8) Har fået
foretaget provokeret abort efter 12. graviditetsuge; 9) Har været udsat for incest eller andre seksuelle
overgreb inden de fyldte 18 år.
Ovenstående betyder, at personer med en tilpasnings- eller belastningsreaktion, der ikke kan relateres
til en af de under tilskudsordningen definerede livsbegivenheder, står uden mulighed for at få tilskud til
psykologbehandling. (tilpasnings- eller belastningsreaktion er de diagnostiske betegnelser, der kommer
tættest på det, vi i daglig tale kalder stress.) Borgere, der af egen læge har fået stillet diagnosen
tilpasnings- eller belastningsreaktion fx på baggrund af arbejdsrelaterede eller sociale forhold, kan ikke
få psykologbehandling under tilskudsordningen. Det samme gør sig gældende for personer med let til
moderat angst, som kun få tilskud til psykologbehandling i praksissektoren, såfremt de er i
aldersgruppen 18-38 år.
Modsat målgruppe 1 og 2 kan borgere i målgruppe 3 og 4 få tilskud til psykologbehandling i
praksissektoren under henvisningsårsag 10 og 11 (Jf. Bekendtgørelse om tilskud til
psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper). Der er dog tilfælde, hvor det
kan være relevant, at psykologbehandlingen tilbydes i jobcenterregi, idet der ofte er ventetid på
psykologbehandling under tilskudsordningen til de to grupper. Det skyldes, at der er sat økonomisk loft
over, hvor mange personer psykologerne under tilskudsordningen må behandle, og psykologerne er
forpligtede til at fordele kvoterne jævnt hen over året. Den økonomiske ramme for henholdsvis
henvisningsårsag 1-9 og henvisningsårsag 10 og 11 er opdelt i to selvstændige rammer (Jf.
Overenskomst om psykologhjælp, 27. februar 2016: http://www.dp.dk/wp-
content/uploads/pok_2016_2019.pdf. ) Det har vist sig, at den afsatte pulje til henvisningsårsag 10 og
11 er langt fra tilstrækkelig i forhold til antallet af personer med behov for psykologbehandling. Det har
medført, at der i perioder er flere måneders ventetid på psykologbehandling til angst og
depressionsramte, hvilket øger risikoen for en langtidssygemelding (http://www.dp.dk/flere-maaneders-
koe-til-psykologbehandling-for-angst-og-depression/).
Uden tilskud koster psykologbehandling ved privatpraktiserende psykologer i omegnen af 1000 kr. pr
samtale. Med tilskud er der stadig en egenbetaling på ca. 330 kr. pr samtale. Et behandlingsforløb vil
som oftest indeholde 12 samtaler og vil dermed koste mellem 4000 kr. og 12.000 kr. alt afhængig af,
om der ydes tilskud eller ej. Borgeren skal som udgangspunkt selv afholde udgiften til
20
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0022.png
psykologbehandling, og vi oplever, at mange må fravælge behandlingen af økonomiske årsager.
Borgerne kan i nogle tilfælde søge
om hjælp til dækning af behandlingsudgiften efter ”Lov om aktiv
socialpolitik §82”, men det er vores erfaring, at selve ansøgningsprocessen for mange angst, stress og
depressionsramte borgere er en uoverkommelig opgave, og de derfor ikke kommer i relevant
behandling.
Som vi ser det, er der altså tale om en gruppe af borgere, som af ovennævnte årsager ikke kommer i
relevant psykologbehandling, hvilket øger risikoen for langtidssygemelding. Det betyder samtidig, at
der ikke er tale om, at kommunen bliver konkurrent til privatpraktiserende psykologer, da vi primært
fokuserer på den restgruppe, der ellers ikke kommer i psykologbehandling.
2. Mål og forventede resultater
Målet med at tilbyde psykologbehandling i kommunalt regi til de beskrevne målgrupper er at optimere
borgernes adgang til relevant psykologbehandling. Samtidig håber vi, at borgerne oplever et mere
sammenhængende og helhedsorienteret forløb idet
- Ventetiden på behandling nedsættes.
- Det praktiske omkring valg af og kontakt til psykolog, samt ansøgning om dækning af
egenbetaling undgås, så borger kan koncentrere sig om at komme sig.
- Behandlerskifte undgås og borgeren skal forholde sig til færre personer.
- Psykologen har mulighed for et tværfagligt samarbejde med sagsbehandler og jobkonsulent,
så behandlingen i højere grad kan koordineres med andre beskæftigelsesrettede tiltag.
Skønsmæssigt forventer vi, at 60% af de borgere, som i forsøgsperioden får tilbudt
psykologbehandling ved jobcentrets psykologer ellers ikke ville være kommet i behandling. De
resterende 40% forventes at få tilbudt psykologbehandling grundet sårbarhed overfor behandlerskifte,
lang ventetid ved privatpraktiserende psykologer, eller fordi jobcentrets psykolog vurderer, at en
helhedsorienteret og tværfaglig beskæftigelsesrettet indsats er afgørende for borgerens tilbagevenden
til arbejdsmarkedet.
Ovenstående forventes samlet set at resultere i, at borgers sygemelding afkortes. På længere sigt
forventes færre gensygemeldinger grundet tilbagefald.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Det opleves som en hindring, at kommunen ikke må tilbyde psykologbehandling ved psykologer ansat i
jobcentret, idet psykologbehandling i henhold til sundhedslovens afsnit V og afsnit IX foregår i
praksissektoren under regionen. Der ønskes indskrevet i Sundhedslovens afsnit IX, at de deltagende
frikommuner kan tilbyde psykologbehandling til de specificerede målgrupper som led i en
beskæftigelsesrettet indsats.
Som alternativ til en ændring af Sundhedsloven, kan der tilføjes en bestemmelse under § i 32 i Lov om
aktiv beskæftigelsesindsats. I bestemmelsen kan det angives, at der kan bevilges beskæftigelsesrettet
psykologbehandling som vejledning og opkvalificering for at understøtte borgerens muligheder for at
opnå beskæftigelse.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Visitation til psykologbehandling ved jobcentrets psykologer
Forudsætningen for tilbud om psykologbehandling ved jobcentrets psykologer er som udgangspunkt, at
borgeren på henvisningstidspunktet modtager sygedagpenge. Derudover at privatpraktiserende læge,
psykiater eller psykolog vurderer, at borgeren opfylder kriterierne for en eller flere af følgende
diagnoser: Belastnings- eller tilpasningsreaktion (ICD-10 F43), let til moderat angst (ICD-10 F40-F42)
eller let til moderat depression (ICD-10 F32/F33). Som hjælp til diagnosticering kan relevante
screeningsredskaber benyttes, fx Becks Depression Inventory; Becks Anxiety Inventory; Cohens
Percieved Stress-scale eller SCL-90-R. Benyttes screeningsredskaber vil det endvidere give mulighed
for at evaluere behandlingsforløbet på graden af symptomreduktion ved re-testning efter endt
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0023.png
behandling.
Borgere som opfylder diagnosekriterierne for målgrupperne ekskluderes i tilfælde af svær komorbid
lidelse som fx personlighedsforstyrrelse, psykiske udviklingsforstyrrelser, skizofreni,
adfærdsforstyrrelser mm.. Kan borgerne henvises til privatpraktiserende psykolog på baggrund af
henvisningsårsag 1-9, vil de ligeledes blive ekskluderet.
Psykologerne ved jobcentret kan selv visitere borgere til et behandlingsforløb. Derudover kan såvel
praktiserende læge som sagsbehandler henvise borgere til vurdering af, om et behandlingsforløb ved
jobcentrets psykologer er relevant. Det er den enkelte psykolog ved jobcentret, der vurderer, om det er
relevant at tilbyde borgeren et behandlingsforløb. Vurderingen kan enten ske på baggrund af
medsendte sagsakter eller ved 1-2 samtaler med borger. Psykologen medtager følgende parametre i
sin vurdering:
-
-
-
-
-
-
-
Diagnosekriterierne for målgrupperne
Konsekvens af behandlerskifte
Ventetid på behandling under tilskudsordningen
Relevansen af at supplere behandlingen med en beskæftigelsesrettet indsats
Borgers ressourcer til at etablere kontakt til privatpraktiserende psykolog, herunder til at
fremfinde relevant finansiering
Forventes borger at profitere af psykologbehandling indenfor nedenfor beskrevne rammer
Om der er anden mere relevant behandling (eg. Psykiatrien)
Ramme for behandlingen
Som udgangspunkt vil rammen for psykologbehandling ved jobcentrets psykologer være svarende til
rammen for behandlingsforløb under tilskudsordningen, dvs. op til 12 konsultationer pr.
behandlingsforløb. Borgere der henvises under henvisningsårsag 10 og 11 har under
tilskudsordningen mulighed for genhenvisning, så de i alt kan få tilskud til 24 samtaler. Dette vil ikke
være en mulighed for borgere, der tilbydes behandling ved psykologer i jobcentret.
Overvejelser om kvalitetssikring af psykologbehandlingen
Jobcentrets psykologer har særlig erfaring med angstlidelser, depression og tilpasningsreaktioner, da
denne målgruppe udgør hovedparten af de borgere, der henvises til støttende samtaler ved jobcentrets
psykologer. Behandlingen vil blive varetaget af autoriserede psykologer og psykologerne har mulighed
for relevant efteruddannelse og supervision. Psykologerne i jobcentret er ligesom privatpraktiserende
psykologer forpligtiget til at følge og holde sig opdateret på nationale faglige og kliniske retningslinjer,
som vedrører psykologpraksis (Jf. overenskomst om psykologhjælp, 27. februar 2016:
http://www.dp.dk/wp-content/uploads/pok_2016_2019.pdf). På den baggrund vurderes det, at
Jobcentrets psykologer vil kunne tilbyde kvalificeret evidensbaseret behandling til de beskrevne
målgrupper.
Når et behandlingsforløb ved privatpraktiserende psykolog under tilskudsordningen afsluttes, sender
psykologen epikrise til klientens praktiserende læge, såfremt klienten giver samtykke hertil. Den
praktiserende læge varetager rollen som tovholder for klienten i behandlingssystemet. At relevant
viden om den enkelte klients behandling tilgår den praktiserende læge er med til at sikre sammenhæng
i den samlede behandlingsindsats (Jf. overenskomst om psykologhjælp, 27. februar 2016:
http://www.dp.dk/wp-content/uploads/pok_2016_2019.pdf.) Såfremt jobcentrets psykologer kommer til
at varetage behandlingsforløb, vil det ligeledes være relevant, at der indgås et samarbejde med
borgers praktiserende læge. Det kan praktiseres ved, at jobcentrets psykologer ved afslutning af et
behandlingsforløb, med borgers samtykke, sender et notat til den praktiserende læge.
Borgers rettigheder
Psykologen har tavshedspligt i henhold til psykologloven. Sagsbehandler kan anmode om skriftlig
status på behandlingen, som psykologen forinden gennemgår med borgeren. Såfremt psykologen
vurderer, at det er relevant at inddrage sagsbehandler eller andre aktører i en tværfaglig indsats, vil
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0024.png
dette kun ske efter samtykke fra borger. Er der opstartet et behandlingsforløb, kan psykologen ikke
have en samtidig eller senere afklarende funktion i borgers sag. Et behandlingsforløb afbrydes ikke i
tilfælde af, at borger undervejs i forløbet overgår til andet forsørgelsesgrundlag. Det samme gør sig
gældende i forhold til aftalen med klinisk funktion, hvor et behandlingsforløb ikke afbrydes i tilfælde af,
at sagen får status som løbende rehabiliteringssag. Et behandlingsforløb ved jobcentrets psykologer er
i disse tilfælde at sidestille med behandling ved privatpraktiserende psykolog, og sagsbehandler kan
indhente helbredsoplysninger
i henhold til bestemmelserne i ”Vejledning om sundhedsfaglig rådgivning
og vurdering i sager på beskæftigelsesområdet” (https://www.retsinformation.dk). Et behandlingsforløb
afbrydes heller ikke, såfremt borger bliver raskmeldt. Det er ikke unormalt, at borger bliver
arbejdsdygtig, men stadig har restsymptomer og fortsat vil profitere af behandling bl.a. mhp. på
tilbagefaldsforebyggelse. At forløbet fortsættes ved raskmelding skal ses i sammenhæng med
jobcentrets arbejdsfastholdelsesindsats.
Borger oplyses om ovenstående. Endvidere skal borger oplyses om, at det ikke er muligt selv at tilkøbe
yderligere samtaler ved psykologen efter behandlingsforløbets afslutning, da dette er en afgørende
forskel på at modtage behandlingen ved jobcentrets psykologer kontra privatpraktiserende psykologer.
En anden forskel er, at borger som udgangspunkt ikke selv kan vælge, hvilken af jobcentrets
psykologer, de kommer ind til. Er kemien mellem borger eller psykolog dårlig eller vurderes det, at en
anden psykolog i jobcentret eller i privat praksis er bedre kvalificeret til at varetage
behandlingsopgaven, rådføres borger om mulighederne for at foretage et psykologskifte.
5. Evaluering
Der kan evalueres på, hvorvidt det at tilbyde psykologbehandling i beskæftigelsesregi til de beskrevne
målgrupper fører til:
-
Hurtigere raskmelding
-
Mere stabil raskmelding
Det kan overvejes at lave en nulpunktsanalyse med kontrolgruppe i sammenlignelig kommune, hvor
der ikke er tilbud om psykologbehandling. Det kan enten være anden nordjysk kommune eller
klyngekommune.
Vi overvejer endvidere en form for kvalitativ måling til intern brug, fx omhandlende borgers oplevelse af
at modtage psykologbehandling i beskæftigelsesregi. Psykologerne har mulighed for at notere af hvilke
årsager borgerne tilbydes behandling, så der kan evalueres på, om borgerne fordeler sig efter de
forventede procentsatser. Endvidere kan det overvejes at evaluere på borgerens udbytte af
behandlingen i form af symptomreduktion, målt ved tidligere nævnte screeningsredskaber.
Evalueringen fastlægges endeligt i forlængelse af en godkendt ansøgning.
Ansøgning nr. 3: Differentiering i valg af lægeattester på
sygedagpengeområdet
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0025.png
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder også
nytænkning af integrationsområdet.
Differentiering i valg af lægeattester på sygedagpengeområdet
Morsø, Jammerbugt, Vesthimmerland og Rebild
Susanne Nielsen, Centerchef for Arbejdsmarked og Borgerservice,
Rebild
Telefon
99888854
E-mail
[email protected]
Netta Ben-Yedidia, Konsulent, Aalborg Kommune
Netværkskoordinator
24
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0026.png
Telefon
Dato for ansøgning
1. Beskrivelse af forsøget
Det vi ønsker fritagelse for
01.05.17
99312725
E-mail
[email protected]
Kommunerne skal jf. sygedagpengelovens § 11a indhente attest LÆ285 ved egen læge inden første
opfølgning i en sygedagpengesag, i alle kategori 2 og 3 sager.
Formålet med attesten er, at
kommunen ved 1. samtale, med den sygemeldte er i besiddelse af egen læges vurdering af
borgerens muligheder for at arbejde samt eventuelle skånehensyn. Og med det udgangspunkt,
tidligt at kunne målrette indsatsen for den sygemeldte, i forhold til tilbagevenden til
arbejdsmarkedet.
Et af argumenterne for formen på LÆ285 var også, at den skulle kunne danne grundlag for en
eventuel senere behandling i Rehabiliteringsteamet. Kommunerne oplever imidlertid i en række sager,
at Ankestyrelsen hjemsender sagerne, hvis ikke der er indhentet yderligere oplysninger inden
stillingtagen til forlængelsesmulighederne.
På det tidspunkt Ydelseskontoret eller Jobcentret får kendskab til et sygeforløb, har den sygemeldte
ofte kun haft kontakt til sygehus eller speciallæger. I disse tilfælde kender den privatpraktiserende læge
sjældent til sygeforløbet. Besvarelsen af LÆ285 vil derfor ofte være mindre brugbar end det
journalmateriale der samtidig er anmodet om hos sygehus og speciallæge. Ofte er det således
sygehusene, som har den primære viden og egen læge er sekundær i forløbet på dette stadie af
sygemeldingen. Det betyder, at kommunerne forventer at kunne få mere kvalificeret information via
indhentning af oplysninger fra behandlingsstedet.
Desuden oplever kommunerne, at LÆ 285 ofte forsinker 1. samtale, da den ikke modtages fra lægen
rettidigt og i øvrigt er en hæmsko i de sager, hvor en endnu tidligere indsats end loven foreskriver,
kunne give mening. Endelig opleves ventetiden på attesten, at være i kontrast til besvarelsen og den
socialfaglige vurdering, den gerne skulle kunne begrunde.
Og endelig er lægemanglen et problem, idet det gør det endnu vanskeligere, at få attesterne hurtigere.
Det indebærer, at borgerne er kort inde hos en læge, som de måske ikke har mødt før (f.eks.
regionsklinikker), hvilket gør indholdet i LÆ 285 endnu tyndere.
Intentionerne har således ikke kunnet implementeres og kommunerne oplever øgede udgifter til
lægeattester.
Med baggrund i ovenstående, vurderes det relevant at afprøve større frihed til en socialfaglig vurdering
af, hvilke lægeattester der er relevant i den enkelte sygedagpengesag.
Opsummerende om indhentning af LÆ285 i alle sygedagpenge kat. 2 og 3 sager kan siges, at
sygedagpengelovens § 11a af de ansøgende kommuner opleves som:
- Unødvendig i mange sager, herunder ikke optimal som beslutningsgrundlag
- Som en forhaling af sygdomsforløbene og ikke mindst
- Som et samfundsmæssigt spild af penge til helt værdiløse attester, som alligevel ikke bruges til
noget og som optager lægernes tid. Tid de med fordel, i en tid med lægemangel, kunne bruge
bedre.
Det vi ønsker sat i stedet for
Kommunerne ønsker frihed til at tage stilling til, hvorvidt det er relevant at indhente LÆ285, samt at der
kan indhentes journaloplysninger fra behandlende instans samt statusattester i stedet for LÆ285 i de
tilfælde, hvor det giver mening.
Jobcentrene screener alle sygemeldte, umiddelbart efter anmeldelsen af fraværet. Denne screening, vil
kunne danne grundlaget for en socialfaglig vurdering af:
25
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0027.png
-
-
-
-
-
-
Om der skal indhentes en Læ285?
Om det kunne være hensigtsmæssig, at der i stedet indhentes anden form for lægelig
vurdering?
Hvornår det er relevant, at indhente en lægelig vurdering og hvorfra?
Differentiering i indhentning af LÆ 285 i forhold til følgende målgrupper kunne være relevant:
Ukomplicerede sygeforløb, med åbenlys og snarlig raskmelding
Sager hvor relevant information vil kunne hentes hos andre end den praktiserende læge
Stand By sager og alvorligt syge, som ikke umiddelbart står for at vende tilbage til arbejdet.
2. Mål og forventede resultater
Det overordnede formål med forsøget er, at sikre det bedste beslutningsgrundlag, således at der kan
ske en tidlig og kvalificeret stillingtagen til en målrettet og aktiv indsats med fokus på tilbagevenden til
arbejdsmarkedet. Der er evidens for, at efter kun 13 ugers fravær øges risikoen markant, for at
sygemeldte ikke får fodfæste på arbejdsmarkedet igen.
Da tidsrammen for revurderingstidspunktet er væsentlig reduceret siden 01.01.2015, er der behov for
meget tidligt, at kunne indhente lægelige vurderinger, der kan give den socialfaglige vurdering tyngde.
Det følger af Retssikkerhedslovens § 10, at kommunen skal sikre, at sager er tilstrækkelig oplyst forud
for at der træffes afgørelse, ligesom borgeren skal kunne medvirke i sin sag.
Med det nuværende lovkrav om at indhente Læ 285 i alle sygedagpengesager med forventning om
mere end 8 ugers sygefravær vurderes kommunerne ikke at have den optimale ramme for at sikre det
bedste beslutningsgrundlag. Idet det er forskelligt fra sag til sag, hvilken læge, der har den primære
kontakt til borgeren og dermed de bedste forudsætninger for at belyse og lægefagligt vurdere sagen.
Desuden forventer kommunerne, at det kan kvalificere indhentning af attesterne, hvis de har haft en
forudgående dialog med borgeren, således at lægen får et mere oplyst grundlag for at udfærdige
attesterne.
Kommunerne forventer derfor, at differentieret indhentning af relevante lægeoplysninger og
lægefaglige vurderinger vil betyde:
-
-
-
-
-
Øget kvalitet i beslutningsgrundlaget
At borgeren i højere grad inddrages og medvirker i Jobcentrets arbejde med at målrette
indsatsen
At sagsvarigheden forventeligt reduceres
At lægerne kan bruge deres tid mere hensigtsmæssigt
At udgifterne til lægeattester i kommunerne nedbringes
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Det ønsker vi fritagelse fra:
De ansøgende kommuner ønsker at blive fritaget for sygedagpengelovens § 11a med ordlyden:
Stk. 1
Kommunen anmoder til brug for den første opfølgning, jf. § 13 b, om en lægeattest fra den
sygemeldtes praktiserende læge, hvis den sygemeldte ikke forventer at blive fuldt ud raskmeldt inden
for 8 uger regnet fra første fraværsdag. Lægeattesten skal indeholde lægens vurdering af den
sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle behov for skånehensyn.
Stk. 2
Til brug for vurderingen efter stk. 1 skal lægen have den sygemeldtes oplysninger om sygdommens
betydning for den sygemeldtes muligheder for at arbejde. Hvis den sygemeldte er i arbejde, skal lægen
også have arbejdsgiverens eventuelle oplysninger om sygdommens betydning for den sygemeldtes
muligheder for at arbejde, jf. § 7 c, stk. 2, og § 40, stk. 4.
26
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0028.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0029.png
Efter forsøget er godkendt, vil de deltagende kommuner arbejde med implementering og organisering
af forsøget i forhold til at realisere de forventede resultater.
De væsentligste formål med forsøget er, at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget og samtidig
og
uden at gå på kompromis med denne kvalitet nedbringe kommunernes udgifter til lægeattester.
De deltagende kommuner har følgende foreløbige overvejelser omkring evalueringsdesign, som
ønskes kvalificeret i samarbejde med KORA:
1) Øget kvalitet i beslutningsgrundlaget
Om kvaliteten i beslutningsgrundlaget øges som resultat af nærværende forsøg, kan afdækkes
på baggrund af en sammenligning af en baselineopgørelse og en tilsvarende opgørelse, når
forsøget er fuldt implementeret i forsøgskommunerne. Kvaliteten kan afdækkes på baggrund af
følgende indikatorer:
Sker der en reduktion i omgørelsesprocenterne fra Ankestyrelsen?
Her kan der både sammenlignes med tidligere resultaterne i de deltagende kommuner,
ligesom udviklingen kan sammenholdes med gennemsnittet for hele landet (evt.
sammenlignelige kommuner)
2) Reduktion i udgifterne til lægeattester
Opfølgningen på denne målsætning tager udgangspunkt i, at udgiften til en LÆ285 attest er
fast, og derfor uden problemer kan udregnes som alternativ udgift, i de tilfælde, hvor attesten
ikke indhentes. Det kan således løbende i forsøgsperioden beregnes, hvad udgifterne ville
have været, hvis der for alle de sygemeldte (kategori 2+3) i forsøgsperioden, havde været
indhentet LÆ285. Dette kan herefter sammenholdes med de faktiske udgifter til LÆ285. Dertil
skal lægges udgifter til helbredsoplysninger indhentet uden om egen læge.
Dette forudsætter, at der sker en løbende registrering, når en sag inden 1. opfølgningssamtale
oplyses på baggrund af alternativer til LÆ285.
Ansøgning nr. 4: Delvis fritagelse fra uddannelsespålæg for en særlig
delmålgruppe
28
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0030.png
Frikommunenetværk
Titel på forsøg
Deltagerkommuner
Faglig kontaktperson
En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder også
nytænkning af integrationsområdet.
Delvis fritagelse fra uddannelsespålæg for en særlig delmålgruppe
Aalborg Kommune
Bente Kloster, socialfaglig konsulent
Telefon
99312724
99312725
E-mail
[email protected]
[email protected]
Netta Ben-Yedidia
Telefon
E-mail
Netværkskoordinator
29
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0031.png
Dato for ansøgning
1. maj 2017
1. Beskrivelse af forsøget
Med kontanthjælpsreformen blev uddannelsespålægget jf. Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) §
21b indført for alle unge på uddannelseshjælp. Det gælder alle unge under 30 år, der ikke har
gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse, og som anmoder om uddannelseshjælp fra
kommunen.
Uddannelsespålægget danner udgangspunkt og ramme for kommunernes arbejde med unge på
uddannelseshjælp og den indsats, der iværksættes.
Uddannelsespålægget er delt op i tre trin. Under det relevante trin i uddannelsespålægget beskrives de
aktiviteter og indsatser, som skal understøtte den unge i gennemførelsen af de konkrete trin i
uddannelsespålægget:
ved trin et skal den unge, indenfor en nærmere fastsat frist, komme med forslag til relevante
uddannelser
ved trin to skal den unge, indenfor en nærmere fastsat frist, søge om optagelse på en eller
flere uddannelser
ved trin tre skal den unge påbegynde og gennemføre den uddannelse, som den pågældende
er optaget på
For alle unge skal uddannelsespålægget afgives hurtigt muligt efter, at den unge har henvendt sig og
anmodet om hjælp hos kommunen. Konkret betyder det, at der i forbindelse med visitationen skal
fastsættes en frist for, hvornår den unge skal have afklaret sit uddannelsesønske.
For nogle unge kan fristen være kort/unødvendig, fordi den unge kender sit uddannelsesvalg. For
andre unge med betydelige udfordringer kan fristen være lang, fordi den unge har behov for støtte og
hjælp til f.eks. afklaring, motivation og opkvalificering, inden den unge er parat til næste trin.
Baggrund for ansøgningen
Hvad søges fritagelse fra og hvorfor?
Med afsæt i de nuværende regler, er det kun unge, som søger om uddannelseshjælp og som på
ansøgningstidspunktet er i gang med en særligt tilrettelagt uddannelse (STU), der kan undtages for
uddannelsespålægget, da de er undtaget for det individuelle kontaktforløb jf. bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats (BEK nr. 1297 af 2016) § 34, stk. 7. Dette fremgår af svarbrev fra STAR af
den 10. feb. 2017 til Aalborg Kommune.
Det gælder videre, at STAR i spørgsmål/svar har fastslået, at der ikke er mulighed for at undtage for
uddannelsespålægget. Det fremgår heraf at, “Med
kontanthjælpsreformen udvides målgruppen for
uddannelsespålæg til at være alle unge under 30 år, der ikke har gennemført en
erhvervskompetencegivende uddannelse, og som anmoder om uddannelseshjælp fra kommunen. Der
er ikke fastsat undtagelser fra dette……”
For en gruppe af unge gælder det imidlertid, at de varigt ikke er i stand til at gennemføre en
uddannelse over STU-niveau. Uddannelsespålægget er for denne gruppe ikke hensigtsmæssigt, og
specifikt søges der om mulighed for at undtage unge fra uddannelsespålægget, når det er den
dokumenterede faglige vurdering, at de unge ikke varigt er i stand til at påbegynde og gennemføre en
ordinær uddannelse, heller ikke på EGU-niveau.
Vurderingen foretages i første omgang af den unges rådgiver, og vil dernæst blive godkendt af
teamleder. Vurderingsgrundlaget kan bestå af mange forskellige oplysninger i sagen, men vil typisk
30
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0032.png
være i form af neuropsykologisk undersøgelse, psykiatrisk speciallægeundersøgelse, undersøgelser
fra PPR, opfølgningsnotater fra div. specialskoler, psykologundersøgelser mv.
Skulle den unge mod forventning udvikle sig i retning af at kunne deltage i EGU eller anden
uddannelse, vil de blive omfattet af kravet om det almindelige uddannelsespålæg efter LAB § 21b.
Det forventes at målgruppen for undtagelsen vil udgør ca. 200 unge borgere svarende til ca. 11 % ud
af den samlede gruppe unge, der modtager uddannelseshjælp i Aalborg Kommune.
Målgruppen er kendetegnet ved at have særlige behov for støtte og derfor være aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere. Det er typisk unge, som ikke har kunnet profitere i tilstrækkeligt omfang
af folkeskolen. Måske har de et ophold på specialskole eller specialefterskole bag sig. De behøver
mere støtte og længere tid for i videst muligt omfang at blive i stand til at tage vare på eget liv. For en
stor del vil der derfor også være behov for botræning.
Det gælder for de fleste unge i denne gruppe, at deres vanskeligheder er komplekse i form af flere
forskellige konkurrerende barrierer/lidelser. Fx en intellektuel funktion, der er signifikant under
gennemsnittet, autisme/asperger syndrom, angst, OCD, adfærdsforstyrrelser,
opmærksomhedsforstyrrelser mv.
Det gælder endvidere typisk, at mulighederne via Lov om aktiv beskæftigelsespolitik endnu ikke er
udtømte, samt at de unge ikke skønnes at være i målgruppen for ressourceforløb (endnu). En stor del
vil derfor befinde sig i en udredningsfase, hvor der arbejdes hen imod arbejde, idet tidligere indsatser
eller det samlede forløb har vist, at uddannelse er åbenbart udelukket.
For nogle af dem vil udredningsfasen ende op i, at sagen henvises til rehabiliteringsteammøde, og de
visiteres til ressourceforløb eller fleksjob i stedet. Populært sagt vil det være unge som i bedste fald vil
kunne komme i fleksjob.
Et eksempel kunne være en ung mand med en IQ væsentligt under gennemsnittet og
aspergersyndrom. Han har været på specialskole igennem opvæksten. Har gennemført en STU. Under
STU´en har han udvist praktiske evner, hvorfor der arbejdes videre med at udvikle de praktiske
kompetencer via en virksomhedspraktik ved en større bilforhandler. Her går han til hånde med
praktiske opgaver. Han tilkendes efterfølgende fleksjob på baggrund af forløbet.
For disse unge og deres pårørende er det meget vanskeligt at forklare og forstå, hvorfor der skal gives
et uddannelsespålæg, der sigter mod uddannelse, når den unge, pårørende såvel som rådgiver ved, at
den unge aldrig vil kunne gennemføre uddannelse. Uagtet, at der kan gives en lang frist under trin 1,
skaber det en høj grad af frustration hos den unge og netværket, og der bruges unødig tid på
administration af et regelsæt, som ikke skaber nogen værdi, da den ønskede forandring (uddannelse)
ikke er realistisk.
Lovkravene til min plan jf. Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 54 vil fortsat være
rammesættende for arbejdet med de unge i min plan:
1. personens beskæftigelses- eller uddannelsesmål, planer for tilbud, eventuelle test og andre
aktiviteter,
2. eventuelt aftalte tilbud, test og andre aktiviteter,
3. ansvar for tilmelding til tilbud, test og andre aktiviteter, såfremt personen selv skal tilmelde sig,
4. tidspunkt for påbegyndelse af aftalte tilbud, test og andre aktiviteter samt
5. ansvar og tidspunkt for opfølgning
31
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0033.png
De formelle krav om afgivelse af tilbud er derved fortsat opfyldt, og det vil fortsat klart for den unge,
hvad målet med indsatsen er. Ligesom der fortsat vil være tale om en målrettet indsats og en
systematisk opfølgning. Det er således kun kravene til uddannelsespålægget med de tre trin, der
søges om undtagelse for.
Min plan vil på den måde fremstå som sammenhængende og relevant for den unge og den indsats,
der iværksættes. Ikke mindst vil den unge og pårørende opleve en højere grad af ejerskab for min
plan, da den er meningsgivende.
Hvis der undtages for uddannelsespålægget vil jobcentret udvikle et dokument svarende til min plan,
som kan danne rammen og udgangspunktet for kommunens arbejde med den unge på
uddannelseshjælp, og den indsats der iværksættes. (Af IT-tekniske årsager kan min plan
plan uden
type desværre ikke anvendes, grundet forpligtigelsen til indberetning til DFDG.)
Ansøgningens disposition
Ansøgningen er opbygget på følgende vis:
Først uddybes baggrunden for ansøgningen jf. ovenfor.
I afsnit 2
Mål og forventede resultater
sættes fokus på de forventede effekter, kommunen har til
forsøget. Deri foretages en kobling mellem indsats, de borgerrettede og kommunale kortsigtede
resultater og langsigtede resultater.
I afsnit 3 om
konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelse fra gældende lovgivning mv.
sættes
fokus på målgruppens behov for forsøgshjemler og undtagelser fra gældende lovgivning.
I afsnit 4
Hvordan realiseres de forventede resultater
sættes fokus på organisering og
implementering af forsøget.
I afsnit 5 om
Evaluering
opstilles et overordnet evalueringsdesign for forsøget. Her sættes fokus
på, hvordan kommunen sikrer, at forsøget løbende dokumenteres og beskrives, herunder også
forsøgets effekter.
2. Mål og forventede resultater
Målet er at alle unge får en indsats, som er tilpasset deres individuelle behov og ressourcer, og som
kan understøtte den unge i at blive helt eller delvist selvforsørgende. Min plan skal tilsvarende være
rammen om indsatsen.
Det forventede resultat forventes at kunne ses på tre områder
”min plan” anvendes som styrende redskab for indsatsen og giver mulighed for at tilrettelægge en
individuel og relevant plan, så ”min plan” fremstår sammenhængende og troværdig ift. den
konkrete individuelle situation. Derved forventes borgerens ejerskab for ”min plan” at øges.
De unge og deres pårørende undgår at bruge tid på at forstå og forholde sig til et regelsæt om
uddannelsespålæg, som ikke er relevant for dem, og derved ikke værdiskabende ift.
borgerinddragelse og den videre plan.
Rådgiverne fritages for at bruge tid på administrativt arbejde på uddannelsespålægget i sager, hvor
den unge aldrig vil kunne tage en uddannelse.
3. Konkrete behov for forsøgshjemler, undtagelser fra gældende lovgivning mv.
Ansøgningen kræver følgende ændringer:
Det foreslås, at LAB §21b udvides til at indeholde en bestemmelse om mulighed for fritagelse for
uddannelsespålæg i de tilfælde, hvor det vurderes, at den unge varigt ikke vil være i stand til at tage en
32
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0034.png
ordinær uddannelse. Herunder også EGU.
Det forudsættes, at såfremt der undtages fra uddannelsespålægget, vil undtagelsen også gælde
kravene til indberetning til Det fælles datagrundlag ift. uddannelsespålægget.
4. Hvordan realiseres de forventede resultater
Udrulning af forsøget vil gennemgå to faser:
FASE 1: Implementering og opfølgning
Efter forsøget er godkendt, skal der arbejdes med implementering og organisering af forsøget i forhold
til at realisere de forventede resultater. På baggrund af anbefalinger fra slutevalueringen af
frikommuneordningen I vil der i denne fase være følgende fokusområder:
At opstille klare mål og succeskriterier for forsøget
At sikre, at alle involverede aktører i kommunen er bevist om forsøgets mål og succeskriterier
At udarbejde en realistisk tidsplan for forsøget
At nuværende procedurer/arbejdsgangs-beskrivelser udvides med de nye tildelingskriterier ift.
bl.a. afgrænsning af målgruppe og indstilling til leder om fritagelse.
At der defineres de nødvendige dokumentationskrav, som sikrer en løbende opfølgning på
udviklingen i forsøget, herunder i relation til antal unge og deres progression.
At der følges løbende op på fremdrift og udfordringer i forsøget
I denne fase er det muligt at foretage små justeringer ud fra de løbende erfaringer i forsøget.
FASE 2: Evaluering
Evalueringsfasen kommer i forlængelse af implementerings- og opfølgningsfasen og igangsættes ca.
et år før forsøget skal være færdigevalueret. Fasen beskrives nærmere i næste afsnit.
5. Evaluering
I evalueringsfasen fastlåses indsatsen i kommunen, og der fokuseres på at beskrive indsatsen og
resultaterne heraf.
I evalueringen af indsatsen i kommunen, fokuseres der på to elementer. Dels en faktuel undersøgelse
af de unge som undtages, og dels et fokusgruppe med rådgiverne, som har anvendt regelsættet.
Faktuel undersøgelse: I den faktuelle evaluering forventes, der som forudsætning herfor en registrering
af, hvem der er undtaget for uddannelsespålægget. Herved dannes der grundlag for bl.a. at undersøge
- hvor mange unge der er blevet undtaget
- hvilket forsørgelsesgrundlag de har ved forsøgets afslutning
- hvorvidt der er borgere, som blev undtaget for uddannelsespålægget, som mod forventning
efterfølgende udviklede sig i en sådan grad, at uddannelse blev opnåelig i en eller anden grad.
I givet fald vil en gennemgang heraf være relevant mhp. at identificere kendetegn, således at
beskrivelsen af målgruppen for undtagelsen kan skærpes.
Den faktuelle undersøgelse vil være baseret på træk i registreringer i fagsystemer, Dreamdata samt en
evt. sagsgennemgang.
Fokusgruppeinterview: På baggrund af fokusgruppeinterview vil der blive samlet op på rådgivernes
erfaring med at arbejde med min plan med målgruppen. Herunder vil der være fokus på,
- hvorvidt min plan har fremstået sammenhængende og troværdig og dermed øget den unges
ejerskab for min plan
- hvorvidt det har skabt værdi, at den unge og netværket ikke har skullet forholde sig til et
uddannelsesfokus set i forhold til evt. tidligere erfaringer i arbejdet med målgruppen.
- hvorvidt målgruppen for forsøget er tilstrækkelig skarpt defineret
- erfaringerne med forsøget generelt
33
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 218: Frikommunernes forsøgsansøgninger i anden ansøgningsrunde af Frikommuneforsøg II, fra økonomi- og indenrigsministeren
1752558_0035.png
34