Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1749197_0001.png
Britta Lund Nielsen
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017-2247
Doknr.
467912
Dato
27-04-2017
Kære Britta Lund Nielsen
Tak for din henvendelse af 6. april 2017, hvor du på vegne af de kommunalt ansatte
familieplejekonsulenter på Fyn skriver vedrørende kommunernes mulighed for at god-
kende plejefamilier som konkret egnede.
Jeg er ligesom jer stærkt optaget af, at vi som samfund sikrer, at de børn, der af for-
skellige årsager ikke kan bo hos deres forældre, vokser op i trygge rammer. Netop her
kan en god plejefamilie være nøglen til en tryg og stabil barndom, der kan sende ofte
meget udsatte børn videre til et godt og selvstændigt voksenliv.
Jeg mener i den forbindelse, at vi har en forpligtelse til at sikre, at der stilles de sam-
me høje krav til alle sociale tilbud, vi som samfund overdrager omsorgen for udsatte
børn til, når de ikke kan bo hos deres forældre. Derfor mener jeg også, at tiden er
kommet til at afskaffe muligheden for, at kommunerne selv kan godkende almindelige
og kommunale plejefamilier. Jeg mener, at det fremover bør være socialtilsynene, der
godkender og fører tilsyn med almindelige og kommunale plejefamilier, så plejefamili-
erne lever op til de samme høje standarder for kvalitet.
De anbringende kommunerne vil dog fortsat have ansvaret for at matche barnet og
plejefamilien, for at føre det personrettede tilsyn med barnet og skal fortsat give den
nødvendige supervision og efteruddannelse til plejefamilierne. Derfor vil der stadig
være behov for at en stærk faglighed i både kommuner og socialtilsyn.
Jeg har noteret mig, at der har været lidt forskellige tolkninger af mine udmeldinger.
Jeg vil derfor gerne præcisere, at det alene handler om almindelige og kommunale
plejefamilier, der får løn for at varetage plejeopgaven og ikke de netværksplejefamilier,
der træder til, fordi det er naturligt for dem at tage barnet til sig.
For når barnet bliver anbragt i netværket fx hos en mormor, så er det jo netop fordi,
der er en særlig tilknytning. Der synes jeg ikke, at det giver mening at stille de samme
krav til faglige kompetencer som til almindelige og kommunale plejefamilier. Derfor er
jeg også enig med jer i, at her er det kommunerne, som i kraft af deres kendskab til
familien, er de bedste til at vurdere det.
Det er desuden vigtigt for mig at understrege, at en afskaffelse af kommunernes mu-
lighed for at godkende plejefamilier som konkret egnede ikke er en hindring for at
handle akut.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 211: Orientering om svar til Britta Lund Nielsen, der 6. april 2017 på vegne af de kommunalt ansatte familieplejekonsulenter på Fyn, har skrevet til Børne- og Socialministeriet og Social,- Indenrigs- og Børneudvalget ang. kommunernes mulighed for at godkende plejefamilier som konkret egnede, fra børne- og socialministeren
For det første er kommunerne forpligtede til at have et beredskab af sociale tilbud
stående, herunder også plejefamilier, så de kan handle hurtigt, når et barn skal an-
bringes uden for hjemmet.
For det andet, så er der i dag en særlig dispensationsadgang ved socialtilsynene, hvor
et barn kan være anbragt i op til 2 x 3 uger i en plejefamilie, indtil plejefamilien bliver
godkendt eller barnet kan anbringes i en anden godkendt plejefamilie. Denne mulig-
hed for at anbringe et barn akut i et ikke-godkendt tilbud i en kortere periode har jeg
ikke tænkt mig at ændre på.
Jeg sætter stor pris på jeres bidrag, og derfor vil jeg bede mit embedsværk om tage
kontakt til jer med henblik på en videre drøftelse af jeres synspunkter.
Endelig kan jeg oplyse, at jeg har sendt svaret til orientering til Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2