Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1742256_0001.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0002.png
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00-15.00 alle hverdage
Publikationen kan hentes vis dette link:
https://ast.dk/born-familie/adoption/tilsyn-med-de-formidlende-organisationer
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
Indhold
1.
Nyt i 2016................................................................................................................................................... 4
Samarbejde med DIA ..................................................................................................................................... 4
2.
3.
Hovedpunkter i den nye adoptionslov ...................................................................................................... 5
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter ............................................................................. 2
Nye godkendelser .......................................................................................................................................... 2
Tilbagekaldelse af tilladelse til formidlingssamarbejde med Etiopien .......................................................... 3
Ophør af formidlingssamarbejde .................................................................................................................. 4
4.
Tilsyn med adoptionsformidlingen ............................................................................................................ 5
Godkendelse af adoptionsforløbets fortsættelse i matchningssager
udstedelse af 17c erklæring ........... 5
Ankestyrelsens behandling af matchningsforslag ......................................................................................... 6
Tilsynsbesøg hos DIA ..................................................................................................................................... 7
Informationsindsamling................................................................................................................................. 7
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet ..................................................................................................... 8
Oplysninger til tilsynet ................................................................................................................................... 8
5.
Tilsyn med økonomiske forhold .............................................................................................................. 10
Hjælpearbejde og donationer ..................................................................................................................... 11
Fadderskaber ............................................................................................................................................... 11
6.
7.
Forskning og PAS ..................................................................................................................................... 12
Statistik .................................................................................................................................................... 13
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0004.png
1.
Nyt i 2016
Den 1. januar 2016 trådte adoptionsreformen i kraft. Resultatet af adoptionsreformen er blandt andet, at
tilsynet med adoptionsprocesserne og Danish International Adoption (DIA) er udvidet det seneste år. Der er
nye krav til både DIA og til Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed. Tilsynet foretager nu kontrol undervejs i
adoptionsforløbene og undervejs i DIAs arbejde. Før 2016 var tilsynet primært bagudrettet. Ankestyrelsen
har fået en ny rolle og har fået større viden om arbejdet med adoptionsformidling end tidligere.
Det har kendetegnet 2016, at DIA som organisation har fået etableret sig efter fusionen i 2015. DIA fik den
1. januar 2016 nye akkrediteringsvilkår (rammerne for DIAs opgavevaretagelse), som organisationen arbej-
der efter, og som afspejler den politiske aftale og den nye lovgivning.
I 2016 har Ankestyrelsen særligt haft fokus på:
Implementering af ny adoptionslov
(trådte i kraft den 1. januar 2016)
Godkendelse af matchningsforslag
Re-godkendelser af DIAs samarbejder i udlandet
Samling af tilsynet hos Ankestyrelsen.
Samarbejde med DIA
Samarbejdet mellem Ankestyrelsen og DIA har i 2016 blandt andet fundet sted i form af løbende dialogmø-
der på ledelsesniveau og fællesmøder mellem ansatte. DIA har haft besøg af Ernst & Young to gange i 2016
for at understøtte den økonomiske afrapportering. Ernst & Young bistår Ankestyrelsen med det økonomi-
ske tilsyn.
Ankestyrelsen har også undervist DIA om de nye krav i adoptionsloven.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0005.png
2.
Hovedpunkter i den nye adoptionslov
Den nye adoptionslov trådte i kraft den 1. januar
2016. Det betyder, at hele tilsynet med DIA nu
hører under Ankestyrelsen. Adoptionsloven har
ændret procedurerne om blandt andet godken-
delsen af matchningssager, DIAs økonomiske
disponering og Ankestyrelsens samarbejde med
DIA generelt. DIA er en sammenlægning af de to
tidligere formidlende organisationer DanAdopt
og AC Børnehjælp og blev etableret i januar 2015.
DIA er senest akkrediteret den 1. januar 2016.
Akkrediteringen beskriver adoptionslovens krav
til DIA og dermed Ankestyrelsens tilsyn med DIA.
Særligt kapitel 5 i den nye adoptionslov har haft
betydning for tilsynet med international adopti-
on.
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at DIA overhol-
der adoptionsloven (herunder reglerne i Haa-
gerkonventionen), de administrative forskrifter
på området og de vilkår, der gælder for akkre-
diteringen. (Akkrediteringsvilkår gældende for
Danish International Adoption 2016-2020, kap.
7.1)
Godkendelse af matchningsforslag
Ankestyrelsen har nu kompetencen til at godken-
de, at et adoptionsforløb kan fortsætte. Indtil
2016 var det i disse sager den formidlende orga-
nisation, der skulle godkende. Ankestyrelsen har
lavet en procedure for at godkende matchnings-
forslag, og har instrueret både DIA og Statsfor-
valtningen i proceduren. Læs mere om det i afsnit
4.
Samling af tilsynet hos Ankestyrelsen
Med den nye adoptionslov er tilsynet med DIA
blevet samlet hos én myndighed, Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen inddrager Adoptionsnævnet i tilsy-
net, hvor det er relevant. Adoptionsnævnet har
tidligere haft tilsynet med DIAs behandling af
matchningsforslag. Herudover har Adoptions-
nævnet haft tilsynet med den del af DIAs virk-
somhed, der handler om børnenes psykosociale
og helbredsmæssige forhold. Adoptionsnævnet
har hidtil udstedt henstillinger som en del af til-
synet. Den opgave er overgået til Ankestyrelsen,
og Adoptionsnævnets henstillinger er nu udstedt
som retningslinjer til DIA. Retningslinjerne findes
på ast.dk.
Re-godkendelser
DIA indgår løbende aftaler med samarbejdspart-
nere, såsom udenlandske myndigheder, organisa-
tioner og institutioner, som er berettiget til at
anvise børn til adoption. Samarbejdspartnerne
skal leve op til en række krav efter Haagerkon-
ventionen, og det er nærmere beskrevet i akkre-
diteringsvilkårene. Ankestyrelsen skal godkende
alle samarbejder, og godkendelsen gælder som
udgangspunkt i to år. Det betyder, at hvis DIA
ønsker at fortsætte et samarbejde, skal DIA ansø-
ge Ankestyrelsen om det hvert andet år. Læs
mere i afsnit 3.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0006.png
3.
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter
adoptionen sker på baggrund af en legal
frigivelse af barnet
risici for uetisk adfærd og økonomisk vin-
ding bliver mindsket i relation til interna-
tional adoption
Ankestyrelsen har i løbet af 2016 modtaget seks
ansøgninger om re-godkendelse af samarbejds-
parter fra DIA. Ankestyrelsen har godkendt fem af
disse ansøgninger. Det drejer sig om Burkina Fa-
so, Tjekkiet, Sydkorea, Thailand og Vietnam. Én
ansøgning er under behandling - det drejer sig om
Taiwan. Herudover godkendte Ankestyrelsen i
december 2015 DIAs samarbejde med Indien
med virkning fra den 1. januar 2016.
Det er en grundlæggende forudsætning for
DIAs formidling, at DIA kun har aftaler med
samarbejdsparter i udlandet, hvis virksomhed
er bestemt af hensynet til barnets bedste og
drives på et etisk og fagligt forsvarligt niveau
og uden økonomisk vinding for øje. Det er DIAs
ansvar til stadighed at have en løbende dialog
med kontaktpersoner, samarbejdsparter og
relevante myndigheder i udlandet.
DIA skal samtidig og til stadighed i sit arbejde
sikre sig, at der kun gennemføres adoptioner
til Danmark, hvis DIA antager, at adoptionerne
kan gennemføres på en lovlig, etisk og fagligt
forsvarlig måde. For at leve op til dette krav
skal DIA være i besiddelse af et indgående og
detaljeret kendskab til den måde, som den
udenlandske lovgivning og processerne admi-
nistreres på i praksis og af den pågældende
samarbejdspart og kontaktper-
son.(Akkrediteringsvilkår gældende for DIA, 1.
januar 2016
31. december 2020, kap. 5.1)
Da et re-godkendelsesforløb er ressourcekræ-
vende for både DIA og Ankestyrelsen, indsender
DIA efter aftale med Ankestyrelsen to ansøgnin-
ger om re-godkendelse i kvartalet. Alle DIAs sa-
marbejdsparter vil blive vurderet indenfor den
første toårs-periode efter lovens ikrafttræden
den 1. januar 2016.
Nye godkendelser
Ankestyrelsen godkendte ikke nye samarbejds-
parter i 2016. DIA har i 2016 ikke søgt om god-
kendelse til at formidle fra nye samarbejdslande,
men har søgt om godkendelse af en ny samar-
bejdspart i Colombia. Ankestyrelsen er endnu
ikke færdig med at behandle ansøgningen.
Rejser i forbindelse med re-godkendelser
Ankestyrelsen var i november 2016 på tilsynsrej-
se til Vietnam og Sydkorea for at få mere at vide
om de to lande.
DIA redegør i ansøgningen for det pågældende
lands myndighedsstruktur, regler på adoptions-
området og erfaringer med hidtil gennemførte
sager i forhold til Haagerkonventionens regler og
procedurer. Ankestyrelsen har i forbindelse med
re-godkendelserne i 2016 særligt haft fokus på at
finde ud af, om afgiverlandets lovgivning og myn-
dighedsstruktur både i teori og praksis understøt-
ter, at:
international adoption er sidste udvej for
barnet (subsidiaritetsprincippet)
den enkelte adoption vurderes at være til
gavn for det konkrete barn
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0007.png
Sydkorea har ikke tiltrådt Haagerkonventionen,
og en stor del af ansvaret for frigivelse af børn til
adoption ligger hos private organisationer. Det er
ikke en risikofaktor i sig selv. Dog var det nød-
vendigt for Ankestyrelsen at få kortlagt de kore-
anske myndigheders konkrete ansvar for, at
adoptionerne sker i overensstemmelse med kon-
ventionens principper. Yderligere var det et fo-
kus, hvordan den organisation, som DIA samar-
bejder med i Sydkorea, arbejder med frigivelsen
af barnet og muligheden for national adoption
(subsidiaritetsprincippet).
Vietnam har været konventionsland siden 2011
og har siden 2012 haft en adoptionslovgivning,
der er i tråd med konventionen. Der er dog ud-
fordringer med at få implementeret konventio-
nen i alle provinser, og derfor var det nødvendigt
at rejse til Vietnam og gå i dialog med de vietna-
mesiske myndigheder. Ankestyrelsen ville identi-
ficere udfordringer og høre om Vietnams reform-
tiltag for at forbedre det eksisterende system.
Systemet er allerede blevet væsentligt forbedret,
siden Vietnam tiltrådte konventionen i 2011.
Inden rejsen gennemgik styrelsen en række sager
fra Vietnam for at få en større forståelse for
adoptionssystemet og DIAs formidling fra Viet-
nam.
Tilbagekaldelse af tilladelsen til formidlingssam-
arbejde med Etiopien
Som et led i det skærpede tilsyn med adoptions-
formidlingen fra Etiopien, rejste Ankestyrelsen
i februar 2016 til Etiopien. Målet var at samle
oplysninger om de reformer og ledelsesmæssige
ændringer, som den etiopiske regering var i gang
med. I forbindelse med det skærpede tilsyn gen-
nemgik Ankestyrelsen desuden en række sager
fra Etiopien, som var med til at belyse adoptions-
processen i landet.
Efter besøget måtte Ankestyrelsen konstatere, at
de punktvise forbedringer af systemet i de for-
gangne år, ikke havde haft en reel effekt. Samti-
dig syntes nye reformtiltag ikke at underbygge
Haagerkonventionens principper. Styrelsen vur-
derede, at videreførelsen af det skærpede tilsyn
ikke længere var tilstrækkeligt til at sikre en
adoptionsformidling, der opfyldte konventionens
principper.
Den daværende social-og indenrigsminister be-
sluttede i marts 2016 at stoppe adoptionsformid-
lingen fra Etiopien.
Ankestyrelsen rejste i august 2016 til Etiopien
igen for at drøfte, hvordan styrelsen i fremtiden
skulle sende opfølgningsrapporter til Etiopien.
Besøget skulle også fastlægge proceduren for de
adoptionssager fra Etiopien, der ikke var færdig-
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0008.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0009.png
4.
Tilsyn med adoptionsformidlingen
Ændringen af loven i forbindelse med godkendel-
se af matchningsforslag (§ 31 a) har stort fokus i
Ankestyrelsen. Proceduren for godkendelse kræ-
ver et indgående og opdateret kendskab til lov-
givningen og reglerne i alle de lande DIA samar-
bejder med. Det kræver øget udveksling af infor-
mation mellem DIA og Ankestyrelsen, og at Anke-
styrelsen hele tiden søger information fra flere
kilder. Ankestyrelsen har lavet en procedure for
at godkende matchningsforslag og har været
opmærksom på at instruere DIA og Adoptions-
samrådet i proceduren.
Ankestyrelsen godkender alle matchningsforslag,
hvor DIA vurderer, at barnet er omfattet af ansø-
gernes godkendelse. Hvis DIA vurderer, at barnet
falder uden for ansøgernes godkendelse, er det
Adoptionssamrådet, der laver vurderingen.
Godkendelse af, at adoptionsforløbet fortsætter
i matchningssager
udstedelse af 17c erklæring
Noget af det vigtigste i internationale adoptions-
sager er, når barnet matches med ansøgerne.
Enhver beslutning om at betro et barn i de
kommende adoptivforældres varetægt kan kun
træffes i oprindelsesstaten, såfremt
a) centralmyndigheden i den pågæl-
dende stat har sikret sig adoptivfor-
ældrenes samtykke;
b) centralmyndigheden i modtager-
staten har godkendt denne beslut-
ning, når lovgivningen i denne stat el-
ler centralmyndigheden i oprindelses-
landet kræver det;
c) centralmyndighederne i begge sta-
ter har godkendt, at adoptionsproce-
duren kan fortsætte, og
d) det i overensstemmelse med artikel
5 er fastslået, at de kommende adop-
tivforældre er kvalificerede og egnede
til at adoptere, og at barnet har eller
vil få tilladelse til at indrejse og op-
holde sig permanent i modtagersta-
ten.
(Artikel 17, Bekendtgørelse af konvention af
29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om
samarbejde med hensyn til internationale
adoptioner)
Når et barn er matchet med de kommende adop-
tanter, udsteder afgiverlandet og Danmark hver
en erklæring, hvor de godkender, at adoptionen
kan fortsætte. Erklæringen har relation til Haa-
gerkonventionens artikel 17c, derfor kaldes den
en 17c-erklæring. 17c-erklæringen er en formel
godkendelse af den proces, der er sket indtil
matchningstidspunktet og et udtryk for, at Anke-
styrelsen vurderer, at adoptionen ikke strider
mod afgiverlandets lovgivning, Danmarks lovgiv-
ning eller internationale konventioner.
Ankestyrelsen har behandlet 49 matchningsfor-
slag i 2016, og Adoptionssamrådet har behandlet
38. 1 sag angående en adoption til Færøerne er
sendt til orientering i Ankestyrelsen. Denne sag
indgår i statistikken som en sag behandlet i Anke-
styrelsen (indgår i de 49 sager, som Ankestyrelsen
har behandlet). Ankestyrelsen fører tilsyn med
internationale adoptioner til Færøerne og Grøn-
land og påser, at adoptionerne har fulgt Haager-
konventionen og gældende regler på området.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0010.png
Ankestyrelsen fører statistik over alle match-
ningsforslag for at give et aktuelt billede af for-
midlingssituationen. Se statistik i afsnit 7.
Ankestyrelsens behandling af matchningsforslag
Når Ankestyrelsen modtager en matchningssag
fra DIA, er der syv dage til at behandle sagen.
Sagens akter sendes til en voteringsgruppe i
Adoptionsnævnet, som vurderer oplysningerne
om barnets helbred. Samtidig vurderer styrelsen
sagens oplysninger om frigivelsen af barnet.
Når et barn er anvist til en godkendt adoption-
sansøger med henblik på adoption, tager An-
kestyrelsen snarest stilling til, om adoptions-
forløbet kan fortsætte. (Adoptionslovens § 31
a., stk.1). Er det anviste barn ikke omfattet af
ansøgernes godkendelse som adoptant, eller
er der tvivl om dette, foretages vurderingen
efter stk. 1 af adoptionssamrådet. (Adoptions-
lovens § 31 a., stk. 2)
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at adoptionen kan
fortsætte, meddeles det til DIA, som indhenter en
accept af matchningen fra ansøgerne, og Anke-
styrelsen udsteder en 17c-erklæring.
Adoptionssamrådet skal vurdere sagen, hvis:
DIA vurderer, at barnet ligger uden for
ansøgernes godkendelsesramme eller
DIA er i tvivl, om barnet ligger inden for
eller uden for godkendelsen.
I de sager er der samme krav til oplysninger og
dokumenter om barnets helbred og frigivelsen,
som hvis barnet var vurderet inden for ansøger-
nes godkendelse. Adoptionssamrådet vurderer
sagen og skal træffe afgørelse om eventuel udvi-
delse af ansøgernes godkendelse. Er Adoptions-
samrådet i tvivl om vurderingen af frigivelsesdo-
kumenterne, kan samrådet det forelægge sagen
for Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen vurderer, om der er relevante op-
lysninger og dokumenter fra afgiverlandet for at
kunne behandle en sag om matchning. Derefter
vurderer styrelsen, om frigivelsen har fulgt regler
og praksis i afgiverlandet. Styrelsen kan bede DIA
om supplerende oplysninger. Den endelige vur-
dering af et matchningsforslag kan have flere
udfald:
Ankestyrelsen godkender matchningen.
Adoptionsnævnets voteringsgruppe er
enig i DIAs vurdering af barnet, og Anke-
styrelsen har ingen bemærkninger til op-
lysningerne om frigivelsen.
Adoptionsnævnets voteringsgruppe er ik-
ke enig i DIAs vurdering af barnet, men
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til
oplysningerne om frigivelsen. Sagen sen-
des retur til DIA, som vurderer om de vil
sende sagen til godkendelse i Adoptions-
samrådet.
Ankestyrelsen kan ikke godkende match-
ningsforslaget, og meddeler DIA begrun-
delsen
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0011.png
Tilsynsbesøg hos DIA
Uanmeldt tilsynsbesøg
I december 2016 var Ankestyrelsen på uanmeldt
tilsynsbesøg hos DIA. Her var der fokus på DIAs
administration af ventelister, særligt i forhold til
matchning, ansøgernes godkendelsesramme og
sager om børn med særlige behov. DIA var imø-
dekommende og informative, og Ankestyrelsen
fik indblik i DIAs håndtering af ventelister og et
overblik over DIAs eksisterende ventelistestruk-
tur.
Besøg hos DIA i udlandet
Ankestyrelsen har lavet en informationsfolder til
DIAs personale og kontaktpersoner i udlandet om
det danske adoptionssystem og de principper,
systemet hviler på. Folderen er blevet delt ud på
Ankestyrelsens tilsynsrejser, hvor der har været
lejlighed til at møde DIAs personale og kontakt-
personer i udlandet og informere om det danske
system.
tælle om det nye adoptionssystem i Danmark og
høre nærmere om adoptionsprocessen og den
aktuelle situation på adoptionsområdet i de en-
kelte lande.
Møder, konferencer og arbejdsgrupper
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et forum
med centralmyndighederne i en række vesteuro-
pæiske modtagerlande; lande, der alle har tiltrådt
Haagerkonventionen. Gruppen holder typisk mø-
der to gange årligt med uformelle drøftelser uden
referat.
I 2016 har gruppen holdt møder i Paris og i Ham-
burg med særligt fokus på:
Nedgangen i antallet af internationale
adoptioner og hvordan de enkelte lande
og formidlende organisationer håndterer
det
Håndtering af pipeline-cases, når adopti-
onsformidlingen stopper i et afgiverland
Barnets muligheder for at søge efter sin
biologiske slægt
Motagerlandenes muligheder, når der i
afsluttede adoptionssager kommer nye
oplysninger om uregelmæssigheder og
eventuelt ulovlige og uetiske forhold
Udveksling af oplysninger om adoptions-
formidlingen i forskellige afgiverlande
I maj 2016 var der nordisk møde i Reykjavik. Lige-
som møderne i europæisk regi handler de nordi-
ske møder om at udveksle informationer og erfa-
ringer mellem centralmyndigheder. Møderne
holdes en gang årligt med uformelle drøftelser
uden referat.
Emner fra nordisk møde i Reykjavik:
Ny lovgivning og nye initiativer i de enkel-
te nordiske lande
Erfaringer med praksis i forskellige afgi-
verlande
Informationsindsamling
Besøg fra andre landes myndigheder
I 2016 mødtes Ankestyrelsen med fire delegatio-
ner fra henholdsvis Etiopien, Sydafrika, Thailand
og Kina. Delegationerne var rejst til Danmark for
at besøge DIA og møde adoptivfamilier med børn
fra de enkelte lande. Delegationerne ville også
gerne mødes med den danske centralmyndighed.
Ankestyrelsen fik blandt andet lejlighed til at for-
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0012.png
Centralmyndighedernes rolle og opgaver
i forhold til f.eks. tilsyn, post adoption
services og bistand til adopterede med at
finde sine rødder og måske opsøge biolo-
gisk familie
Post adoption services, herunder tilbud,
finansiering og udfordringer
Godkendelse af kommende adoptanter
og procedurer for matchning.
konkrete handlemuligheder for afgiver-
og modtagerlande i aktuelle sager og sa-
ger, hvor adoptionen er gennemført flere
år tilbage.
Indhentelse af information fra andre kilder
Ankestyrelsen bruger oplysninger fra en række
kilder i sit tilsyn. Oplysningerne kommer blandt
andet fra UNICEF, The International Social Service
(ISS), Haagerkonferencen og andre landes uden-
rigsministerier.
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet
Alle adoptanter, som har hjemtaget børn i 2016,
har fået et spørgeskema fra Ankestyrelsen med
henblik på at samle informationer om DIAs adop-
tionsformidlende arbejde. Ankestyrelsen gen-
nemgår løbende adoptivfamiliernes besvarelser
og følger op på eventuelle oplysninger af relevans
for tilsynet. I 2016 har Ankestyrelsen brugt oplys-
ninger fra to besvarelser i tilsynet med DIA. Se
statistik i afsnit 7.
Oplysninger til tilsynet
Gennemgang af sager
Ankestyrelsen har som en del af tilsynet gennem-
gået en række sager fra Etiopien og Vietnam for
bedre at forstå adoptionssystemet i de lande.
Gennemgangene gav også et indblik i DIAs for-
midlingsarbejde og sagsbehandling gennem hele
adoptionsprocessen.
Baseline-undersøgelse
Ankestyrelsen gennemgik i starten af 2016 ti til-
fældigt udvalgte adoptionssager. Formålet var at
lægge et niveau for, hvad DIA er forpligtet til at
efterleve i forbindelse med Haagerkonventionens
artikel 23. Artikel 23-erklæringen er adoptanter-
nes formelle dokumentation for, at en adoption
umiddelbart kan anerkendes i lande, som har
tiltrådt Haagerkonventionen. Undersøgelsen var
en opfølgning på en baseline-undersøgelse fra
december 2013.
Ankestyrelsen deltager i arbejdsgrupper blandt
andet under Det Permanente Bureau. I 2016 har
styrelsen deltaget i en arbejdsgruppe under Det
Permanente Bureau om internationalt samarbej-
de til fore yggelse af ”Illi
it
Pra ti e”
ved interna-
tional adoption. Arbejdsgruppen havde sit første
møde i oktober 2016, hvor det blev besluttet at
arbejde videre med:
at styrke det praktiske samarbejde mel-
lem landene for at forebygge og håndtere
ulovlig adfærd i forbindelse med interna-
tional adoption
fælles definitioner og eksempler på ulov-
lig adfærd
at skabe en fælles database til udveksling
af oplysninger
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0013.png
Undersøgelsen viste blandt andet, at DIA bør
være grundigere i gennemgangen af artikel 23-
erklæringer i forhold til at få rettet mangelfulde
oplysninger i erklæringerne.
Oplysninger fra DIA
DIA er forpligtiget til løbende og af egen drift at
indberette alle ikke uvæsentlige oplysninger om
ændringer i organisationen og i formidlingssitua-
tionen til Ankestyrelsen. Oplysningerne har i 2016
blandt andet handlet om børnenes helbredsop-
lysninger og ændring i afgiverlandenes regler.
DIA skal også udarbejde periodiske redegørel-
ser til Ankestyrelsen om formidlingssituationen
og om DIAs samarbejdsparter. De periodiske
redegørelser skal afleveres til Ankestyrelsen
hvert 2. år, modsat de år hvor DIA søger om re-
godkendelse til samarbejdet. Der skal udarbej-
des en periodisk redegørelse for hvert afgiver-
land, hvor DIA har et samarbejde, og DIA skal
udfærdige særskilte bemærkninger i forhold til
hvert enkelt land.
(Akkrediteringsvilkår gældende for Danish
International Adoption (DIA), Kapitel 7.1)
styrelsen har været i tvivl, om processerne i den
enkelte adoptionssag er fulgt korrekt.
Indberetninger
Ankestyrelsen modtog i 2016 indberetninger fra
Statsforvaltningen om to sager fra Thailand og
Sydafrika. Sagerne handlede om utilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger fra afgiverlandet og
om at vurdere godkendelsesrammer. Fordi sa-
gerne handlede om helbredsmæssige forhold,
forelagde Ankestyrelsen sagerne for Adoptions-
nævnet. Sagerne gav ikke anledning til bemærk-
ninger fra Ankestyrelsens side.
Ankestyrelsen modtog i 2016 seks indberetninger
om DIAs virksomhed fra borgere. Indberetninger-
ne indgår i tilsynet med DIA. Styrelsen har mulig-
hed for at undersøge sagsforløbet i den konkrete
sag og reagere over for DIA. Indberetningerne har
generelt handlet om DIAs information til ansøge-
re om for eksempel ventetider og gebyrstignin-
ger. Lukningen af formidlingen i Etiopien og
sammenlægningen af de to tidligere formidlende
organisationer har også medført indberetninger,
blandt andet om placering på ventelister og øko-
nomisk kompensation for øgede udgifter pga. nyt
valg af venteliste eller afslutning af sag.
DIA har i 2016 sendt periodiske redegørelser for
samarbejdet med Sydafrika, Kina, Colombia og
Bulgarien.
Situationer hvor Ankestyrelsen har bedt DIA om
flere oplysninger
Når Ankestyrelsen skal godkende matchningsfor-
slag, har styrelsen mulighed for at bede DIA ud-
rede eventuelle uoverensstemmelser i sagerne
eller sende supplerende oplysninger. For eksem-
pel har styrelsen bedt DIA kontakte børnehjem-
met og få flere oplysninger om barnets baggrund
eller helbred. DIA er også blevet bedt om at kon-
takte afgiverlandets myndigheder i sager, hvor
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0014.png
5.
Tilsyn med økonomiske forhold
Gennemgang af økonomi
Til brug for det økonomiske tilsyn har Ankestyrel-
sen ansat Ernst & Young til to gange årligt at be-
søge DIA. De skal gennemgå økonomi og regn-
skabsfunktion og lave status på bogføring og
økonomistyring samt påse evnen til at efterleve
de krav, der gælder i lovgivning og akkreditering.
Ernst & Young udarbejdede allerede i 2015 en
foranalyse af DIAs økonomiske status. Her var en
række anbefalinger til organisationen om at lave
forretningsgangsbeskrivelser, regnskabsrapporte-
ring m.v., som Ankestyrelsen løbende har fulgt op
på.
Kravene til DIAs økonomiske afrapportering til
Ankestyrelsen er blevet skærpet med den nye
adoptionslov. Det fremgår af akkrediteringsvilkå-
rene, at DIA skal indsende kvartalsrapportering,
årsregnskab og budget. Ankestyrelsen skal mindst
to gange årligt følge op på organisationens øko-
nomiske forhold, hvilket fremgår af adoptionslo-
ven. Det sker med bistand fra et revisionsfirma.
Årsregnskab for 2015
DIAs årsregnskab for 2015 viste et overskud på
cirka 1,3 mio. kr. Projektafdelingen i det tidligere
AC Børnehjælp var afviklet med udgangen af
2015. Det stemmer overens med beslutningen i
den politiske aftale om et nyt adoptionssystem,
hvor en adoptionsformidlende organisation ikke
længere må drive humanitært hjælpearbejde.
Fadderskabsvirksomhed
DIAs fadderskabsvirksomhed var ikke omfattet af
forbuddet mod humanitært hjælpearbejde. Den
er dog heller ikke en del af det adoptionsrelate-
rede hjælpearbejde, som er en del af DIAs adop-
tionsvirksomhed. I 2016 tog Ankestyrelsen stilling
til, under hvilke betingelser DIA kan opretholde
sin fadderskabsvirksomhed, så det holdes adskilt
fra adoptionsvirksomheden. Retningslinjer for det
findes på Ankestyrelsens hjemmeside og er trådt i
kraft for DIA den 1. januar 2017.
Kvartalsregnskaber
Kvartalsregnskaberne i 2016 blev modtaget retti-
digt. Regnskaberne viste underskud de første to
kvartaler og et forventet underskud for året. DIA
iværksatte en handlingsplan med henblik på at
opnå balance i budgettet. Det medførte tilpas-
ning af organisationens størrelse og gebyrstignin-
ger fra 1. januar 2017. Der var tale om en generel
gebyrforhøjelse for alle på 7.000 kroner og enkel-
te landespecifikke forhøjelser på kontrakter, som
gav DIA underskud. Ankestyrelsen har modtaget
orientering om gebyrstigningerne og har ikke haft
bemærkninger. Ankestyrelsen skal ikke godkende
gebyrstigninger men har noteret, at gebyrstignin-
gerne er sket, fordi DIA har haft flere omkostnin-
ger i forbindelse med adoptionsarbejdet.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0015.png
Kritik og pålæg
I 2016 er DIAs rapportering på de økonomiske
forhold løbende blevet bedre og mere fyldestgø-
rende, og de lever op til lovgivningens krav. An-
kestyrelsen har dog i juni 2016 udtalt kritik af DIA.
Det skyldes forsinkelser med opdatering af regn-
skabs- og revisionsinstruks, forretningsgangsbe-
skrivelse og opdateret budget for 2016, som
fremgik af handleplanen fra Ernst & Young. Opda-
teringen er nu sket, og i den seneste rapport fra
Ernst & Young mangler DIA ikke at gennemføre
flere kritiske indsatser.
DIA har i juli 2016 fået et pålæg om at tilpasse
gebyrblade for en række lande, hvor Ankestyrel-
sen havde konstateret en afvigelse fra akkredite-
ringens krav til raternes fordeling. DIA rettede
fejlene og har tilbagebetalt de beløb, som var
opkrævet for tidligt fra adoptanterne.
Hjælpearbejde og donationer
Efter ændringen af adoptionsloven må DIA kun
udføre hjælpearbejde, der har tilknytning til
adoptionshjælp. Det betyder, at DIA ikke må ud-
føre humanitært hjælpearbejde. Støtte til hjæl-
pearbejde og donationer er dog ofte et vilkår for
adoptionsformidlingen i flere lande.
Ankestyrelsen skal godkende støtte til hjælpear-
bejde og donationer på 50.000 kroner eller mere.
Det står i akkrediteringsvilkårene. Godkendelsen
skal ske inden aftalen bliver lavet og beløbet ud-
betalt. Støtte til hjælpeprojekter og donationer
under 50.000 kr. skal kun anmeldes til Ankesty-
relsen, men ikke godkendes. Støtte til hjælpepro-
jekter og donationer skal tydeligt fremgå af orga-
nisationens årsregnskab. For at opnå gennemsig-
tighed og viden om støtte og hjælp, skal DIA i
ansøgningen beskrive formål, anvendelse og
modtagere.
Når Ankestyrelsen skal godkende en ansøgning,
lægger styrelsen særlig vægt på:
Gennemsigtighed i forhold til støttens
anvendelse, formål og modtager
Beløbets rimelighed set i forhold til for-
målet
Risiko for om støtten medfører uetisk ad-
færd eller er egnet til at skabe afhængig-
hed af adoption i det land, som modtager
støtten
DIA har anmeldt støtte til hjælpearbejde og dona-
tioner på mindre end 50.000 kroner i forbindelse
med DIAs ansøgninger om re-godkendelse af
samarbejder i 2016. Senest sammen med års-
regnskabet for 2016 skal DIA anmelde øvrig støt-
te til hjælpearbejde og donationer på mindre end
50.000 kroner.
I 2016 har Ankestyrelsen godkendt tre udbetalin-
ger over 50.000 kroner i Etiopien og Sydafrika.
Styrelsen har imødekommet alle DIAs ansøgnin-
ger om støtte efter en konkret vurdering.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0016.png
6.
Forskning og PAS
PAS (Post Adoptions Service)
Med den politiske blev der givet flere penge til
støtte af adoptivfamilier (PAS), som siden 2014
har været en permanent satspuljefinansieret
ordning. PAS bliver varetaget af Ankestyrelsen, og
har siden den 1. januar 2016 indeholdt:
Rådgivning til barnets 18. år med op til 20
timers rådgivning
Obligatorisk rådgivning før og efter hjem-
tagelse af barn for at sikre en god start
for familien
Undervisning af professionelle og univer-
siteter
Børnegrupper og eneadoptantgrupper
Temaeftermiddage
Forsøgsprojekt med rådgivning af voksne
adopterede.
Ankestyrelsen indsamler data fra familier og PAS-
rådgivere. I 2017 laver Ankestyrelsen en rapport,
der evaluerer alle indsatser under PAS.
Der er sat penge af til forskning og PAS (Post
Adoption Service). Det var en del af den politiske
aftale, som gik forud for den nye adoptionslov.
Forskning
SFI undersøger, hvordan det går adopterede i
Danmark. Undersøgelsen sammenligner forskelli-
ge årgange af adopterede med deres jævnald-
rende ud fra for eksempeluddannelse, helbred og
sociale forhold. Undersøgelsen forventes færdig
ved udgangen af 2017.
I den politiske aftale blev der også sat penge af til
forskning i åbenhed. Opgaven har været i udbud,
og Aalborg Universitet fik opgaven. Rapporten
ventes færdig i foråret 2017. Rapporten skal dan-
ne fundament for en fælles forståelse for begre-
bet åbenhed, og om det på sigt vil være gavnligt
at lave regler på området. Det bliver en bred un-
dersøgelse af, hvordan åbenhed forstås og prakti-
seres og om der er måder at praktisere åbenhed
på, der er bedre end andre.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0017.png
7.
Statistik
Sager om godkendelse af matchningsforslag i Ankestyrelsen og i Adoptionssamrådet
Ankestyrelsen har i 2016 behandlet i alt 49 sager om godkendelse af matchningsforslag, Adoptionssamrå-
det har behandlet 38 sager. En sag angående en adoption til Færøerne er sendt til orientering i Ankestyrel-
sen. Denne sag indgår i statistikken som en sag behandlet i Ankestyrelsen (indgår i de 49 sager, som Anke-
styrelsen har behandlet).
Barnets oprindelsesland
Barnets/børnenes oprindelsesland (behandlede sager om godkendelse af matchningsforslag, Ankestyrel-
sen)
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0018.png
Barnets oprindelsesland
Barnets/børnenes oprindelsesland (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet af samrådet i
2016)
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0019.png
Barnets alder på matchningstidspunktet
Barnets alder på matchningstidspunktet (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet i Ankesty-
relsen i 2016)
4%
20%
29%
Under 12 måneder
13-24 måneder
25-36 måneder
Over 37 måneder
47%
Barnets alder på matchningstidspunktet (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet i Adopti-
onssamrådet i 2016)
26%
24%
Under 12 måneder
13-24 måneder
25-36 måneder
13%
37%
Over 37 måneder
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0020.png
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet
i Ankestyrelsen i 2016)
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet
Andet (sager om godkendelse af matchningsforslag
behandlet i Ankestyrelsen i 2016):
Andre baggrunde for frigivelse har været sager, hvor den biologiske mor har givet udtryk for at ville sam-
tykke til adoption, men har forladt barnet inden dette er sket. Myndighederne har derefter ikke haft mulig-
hed for at finde frem til den biologiske mor eller andre slægtninge til barnet.
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0021.png
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet
i Adoptionssamrådet i 2016)
Baggrunden for frigivelsen af barnet i afgiverlandet
Andet (sager om godkendelse af matchningsforslag
behandlet i Adoptionssamrådet i 2016):
Andre baggrunde for frigivelse har været sager, hvor barnet er frigivet med samtykke fra retten i afgiver-
landet, eller hvor den biologiske mor er forsvundet, inden det endelige samtykke forelå.
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0022.png
Foreliggende dokumenter på matchningssager behandlet i Ankestyrelsen
Forelå der ved sagens modtagelse i Ankestyrelsen samtlige definerede mulige dokumenter (sager om god-
kendelse af matchningsforslag behandlet i Ankestyrelsen i 2016)
Blev DIA bedt om at fremskaffe yderligere dokumenter? (sager om godkendelse af matchningsforslag be-
handlet i Ankestyrelsen i 2016)
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0023.png
Samlet vurdering af matchningssagen i Ankestyrelsen
Ankestyrelsen samlede vurdering af matchningsforslaget (sager om godkendelse af matchningsforslag be-
handlet af Ankestyrelsen i 2016)
Årsager til at Ankestyrelsen fandt at sagen på grund af særlige omstændigheder kunne fortsætte (sager om
godkendelse af matchningsforslag behandlet af Ankestyrelsen i 2016):
Der har været tale om sager hvor mindre betydelige dokumenter er beskrevet i barnets sag, men ikke ved-
lagt. Der har været tale om dokumenter som ikke har haft afgørende betydning for sagens udfald.
Sagens endelige udfald
Sagens endelige udfald (sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet af Ankestyrelsen i 2016)
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0024.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0025.png
Samlet vurdering af matchningssagen i Adoptionssamrådet
Samrådets vurdering af ansøgernes ressourcer til det konkrete barn (sager om godkendelse af matchnings-
forslag behandlet i Adoptionssamrådet i 2016)
Ankestyrelsen foretager i 2017 en selvstændig vurdering af dokumentgrundlaget i matchningssager be-
handlet i Adoptionssamrådet.
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0026.png
Undersøgelse blandt adoptanter efter hjemtagelsen
Ankestyrelsen udsendte i 2016 77 spørgeskemaer til adoptanter. 55 adoptanter svarede helt eller delvist på
det spørgeskema, som Ankestyrelsen sendte til dem efter hjemtagelsen.
Nedenfor beskrives resultater af undersøgelsen:
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den vejledning som du modtog fra DIA inden afrejsen
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIAs hovedsæde i Danmark, mens du opholdt dig i afgiverlandet?
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den hjælp, du modtog fra DIAs hovedsæde i Danmark, mens du opholdt
dig i afgiverlandet?
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0027.png
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptionen og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn,
hvor tilfreds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb, fra du tilmeldte dig DIA til den første tid hjem-
me med dit barn/dine børn?
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med kommunikationen med DIA?
Spørgsmål: Har du modtaget den obligatoriske adoptionsrådgivning, som du er berettiget til at få?
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kommentarer og uddybninger om DIAs sagbehandling, op-
holdet i afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gennemser løbende alle besvarelser og kontakter
DIA hvis enkelte besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer belyst yderligere. I 2016 har Ankestyrelsen
bedt DIA om yderligere oplysninger i to sager baseret på besvarelser fra undersøgelsen.
Ankestyrelsen udarbejder en særskilt rapport til DIA om resultaterne af undersøgelsen blandt adoptanter.
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering om Ankestyrelsens årsberetning 2016 om tilsyn med adoptionsformidlingen til Danmark, fra børne- og socialministeren
1742256_0028.png