Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1733480_0001.png
Døgn– og dagtilbud for udsatte BØRN & UNGE i Danmark
Døgn– og dagtilbuddene for udsatte BØRN OG UNGE i Danmark omfatter
Småbørnsinstitutionerne
Familieinstitutionerne
Nærmiljøinstitutionerne
Skole-behandlingshjemmene
De sikrede institutioner
Ungeinstitutionerne
Dagbehandlingsinstitutionerne
Heldagsskolerne
De specialiserede dagtilbud
FADD
Foreningen af
døgn– og dagtilbud
for
udsatte
børn og unge
DE SPECIALISEREDE
SOCIALE TILBUD
Se oversigt, adresser, websites, e-mailadresser og telefonnumre på
www.fadd.dk
For information om døgn- og dagtilbud for udsatte børn og unge i Danmark,
de specialiserede sociale tilbud - kontakt FADD på
[email protected]
Udgiver: Foreningen af døgn- og dagtilbud for udsatte for børn og unge
(FADD)
Copyright: FADD
Udgivelsesår: 2014 (juni)
Publikationen kan bestilles ved henvendelse til:
[email protected]
Børn og unge
har forskellige behov
De specialiserede social tilbud
arbejder
med differentierede løsninger
De udsatte børn og unge
får forbedret
deres Individuelle muligheder
Omsorg, viden og professionalisme
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Materiale fra udvalgets besøg hos døgninstitutioner for børn og unge i hovedstadsområdet den 2. marts 2017
1733480_0002.png
Døgn– og dagtilbud for udsatte BØRN & UNGE i Danmark
FADD samler og repræsenterer de professionelle døgn- og dagtilbud i Dan-
mark med henblik at fremme vilkårene for såvel de mest udsatte, sårbare og
omsorgskrævende børn og unge som den faglige indsats i det specialiserede
socialområde
Vi arbejder blandt andet på at fremme forståelsen for det vi
kalder de 8 bevægelser:
Døgn– og dagtilbud for udsatte BØRN & UNGE i Danmark
Fælles for døgn– og dagtilbuddene for udsatte børn og unge er, at institutio-
nerne arbejder med de mest sårbare, truede og omsorgskrævende børn og
unge.
De specialiserede sociale tilbud udgør tilsammen en mangfoldig og bredspek-
tret vifte af lærings– og udviklingsorienterede fagligt insisterende miljøer med
mange års erfaringer i at håndtere de komplekse betingelser, der som hoved-
regel karakteriserer opgaverne på udsatte børn og ungeområdet, og i at tilret-
telægge opgavehåndteringen sammen med børnene, de unge og deres famili-
er, anbringende myndigheder, lokalsamfund og en lang række aktører, der kan
og vil bidrage til at løfte og frigøre et udsat barn …
Den vellykkede sociale indsats kender vi en del til:
Det rigtige match mellem barn/ung/familie og det sociale tilbud
Et klart og aftalt grundlag for indsatsen
En grundig udredning, der bl.a. adskiller evt diagnose og personlighed
Veluddannede medarbejdere, der med udgangspunkt i en professionel
kompetence- og resultat-fokuseret organisation arbejder anerkenden-
de, transparent og vidensbaseret
Aftaler, planlægning, koordination, inddragelse, opfølgning, status … og
forfra ...
Kompenserende behandlings og udviklingsforløb, hvor de involverede
parter i en afklaret og præciseret ansvarsfordelingsnøgle jævnligt drøf-
ter forløbets resultater og evt. justerer målene
Opfølgende efterværn så lang tid der er brug for det og så længe det
giver mening
I dette krydsfelt er det de specialiserede sociale tilbuds opgave at styrke de
udsatte børn og un-
ges ressourcer og at
medskabe forudsæt-
ningerne for, at disse børn
og unge kan realisere
deres konstruktive potenti-
aler og ’vende tilba-
ge’ til samfundet som selv-
stændige, deltagen-
de, og ligeværdige borgere,
der bidrager til sam-
fundet. For at nå dertil er
begreber som inklusion, medmenneskelighed, tydelighed, omsorg, og respekt
for barnets retsstilling helt centrale.
Når det er sværest ...
Lige muligheder for alle