Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1733479_0001.png
(fra skift af efternavn i 2014)
Til Socialudvalget 2. marts 2017
FADD Kvalitet, faglighed, transparens og imødekommenhed
FADD samler og repræsenterer de professionelle døgn- og dagtilbud i Danmark med henblik
på at fremme vilkårene for såvel de mest udsatte, truede og omsorgskrævende børn og unge
og deres familier som den faglige indsats i det specialiserede socialområde.
FAKTA OM FADD
115 medlemsinstitutioner
o
Akut/Observationsinstitutioner
o
Nærmiljøinstitutioner
o
Familieinstitutioner
o
Småbørnsinstitutioner
o
Skole/behandlingshjem
o
Ungeinstitutioner
o
Sikrede og semi-sikrede institutioner
o
Dagbehandlingsinstitutioner
o
Efterværn
o
Heldagsskoler
o
Specialskoler
o
Dagtilbud/Foranstaltninger
Omkring 2000 børn og unge
80 % er kommunale/regionale
20 % er selvejende, private, opholdssteder socialøkonomiske virksomheder
59 interne skoler, specialskoler, heldagsskoler dagbehandlingsinstitutioner
14 institutioner har værkssteder med faglærere
60 institutioner har psykolog(er) ansat
58 institutioner har socialrådgivere ansat
10 institutioner har ansat eller i gang med at ansætte plejefamilier
83 % af medarbejderne har en pædagogisk uddannelse (pædagoger og lærere)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Materiale fra udvalgets besøg hos døgninstitutioner for børn og unge i hovedstadsområdet den 2. marts 2017
1733479_0002.png
FADD synspunkter
o
Nænsomhed i overgangene i udsatte børn og unges liv er vigtig
o
Vi må bevæge os fra evidensbaseret til evidensinformeret
o
Slogan: ”Bedre nu, billigere senere” – den rigtige indsats første gang
o
Pædagogik er noget vi gør! Pædagogik gøres, og den skaber gøren, effekten er afhængig af
den der gør/handler og man kan diskutere dens mening og mål
o
Den moderne forsyningsforpligtelse: når rigtig mange kommunalpolitikere med
inspiration fra Sveriges-Herning-med-flere-modellerne har opkvalificeret
myndighedsområdet, så må næste skridt være at få udførerleddet løftet tilsvarende.
Vi, der har stået for byggeprojekter ved, at det ikke fører bedre byggeri med sig at lægge
rigtig mange ressourcer i ingeniørarbejdet, hvis der ikke er penge til ordentlige arkitekter
og håndværkere. Det samme gælder for arbejdet med udsatte børn og unge. Det fører ikke
til bedre resultater for børnene, hvis man nøjes med at ansætte flere socialrådgivere.
Vi har brug for
o
de nødvendige trin på indsatstrappen – med passende afstand mellem trinnene, for at
undgå at udsatte børn og unge falder igennem eller nedad trappen
o
at samarbejdet mellem barn, forældre, myndighed, folkeskoler, sundhedspleje og institutioner for
udsatte børn og unge kræves, fordres og understøttes
o
at intentionen fra kommunalreformen om, at kommunerne på tværs af kommunegrænserne i
fællesskab kan løse opgaver, der rækker udover den enkelte kommunes kapacitet eller
kompetencer afprøves, udmøntes og evalueres.
I 2017 ser vi frem til at give
o
positiv opmærksomhed til udmøntningen af lov om voksenansvar (vi mangler fortsat
mulighed for at fjerne det barn fra fællesskabet, der skaber uro og utryghed – uden
decideret at være til fare for sig selv eller andre (som de adspurgte børn i
magtanvendelsesudvalgets afsøgningsproces nævnte det …)
o
kærlighed til den samarbejdende folkeskole og
o
passioneret med- og modspil til ministeriers og kommuners generelle og konkrete
håndtering af arbejdet med udsatte børn og unge.
PS 1: Vi ved godt hvad der virker:
o
Den tidlige, koordinerede, vel-timede og opfølgningsorienterede indsats
o
Kontinuerlig og/eller kompenserende skolegang
o
Deltagelse i opbyggelige fritidsaktiviteter
o
Samarbejdet med børnenes forældre, familie og netværk
o
Meningsfulde relationer til andre mennesker – herunder andre børn og unge
o
Anstændige, omsorgsfulde og veluddannede medarbejdere til at sikre nummer 1-5 tilsat
den rigtige dosering af normalitet
PS 2: Udgifterne til udsatte-børn og unge området er (fortsat) ikke eksploderet.
Kontakt: Henrik Kaustrup
Tlf 20852560 www.fadd.dk - www.facebook.com/foreningenfadd - [email protected]