Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1675082_0001.png
LANDSFORENINGEN AF FORÆLDRE TIL BLINDE OG SVAGSYNEDE
Claus Sørensen, Havbovej 28, 2665 Vallensbæk Strand. Tlf. 5081 8048 –
[email protected]
-
www.lfbs.dk
CVR-nr. 32524362 – Dansk Bank 1551 - 3077799
Sammenhængskraft – strategi og handling
Kommunalreformen i 2007 og national koordination
Med kommunalreformen i 2007 fik kommunerne forsyningspligten til borgere med synshandicap
hvor den kommunale efterspørgsel efter de mest specialiserede specialtilbud skulle sikre denne
viden regionalt og nationalt. Denne model fungerer ikke og evalueringen af kommunalreformen
identificerede et øget behov for overvågning og koordination af området. Folketinget var
bekymret over udviklingen og der blev oprettet en national koordinationsstruktur i Socialstyrelsen.
Hvis den offentlige sektor ikke kan løfte opgaven må civilsamfundet i samarbejde med private
virksomheder og fonde træde til med væsentlige bidrag. Men dette kræver at Folketinget og
kommunerne træder i karakter, så der kan indgås klare aftaler om opgaveløsningen. Klar tale og
handling – tak. Dette drejer sig ikke om flere penge, men løsninger der skaber resultater.
Flere synshandicappede uden uddannelse og arbejde.
LFBS må desværre konstatere, at forskellige undersøgelser dokumenterer,
at for få synshandicappede har karakterer i alle fag til afgangsprøverne, når de forlader
folkeskolen,
at for få synshandicappede får en ungdomsuddannelse,
at for få synshandicappede får et arbejde.
Med andre ord: Flere og flere unge synshandicappede ernærer sig af kontanthjælp, førtidspension
eller lignende og bliver ikke inkluderet i samfundet. Denne udvikling må ændres.
Manglende sammenhængskraft
Forældrene er en ressource, der kan stå til rådighed med konkrete erfaringer og viden fra den
inkluderende hverdag. Dette kan i samarbejde med ressourcepersoner fra det højt specialiserede
miljø og de lokale synskonsulenter, øge sandsynligheden for at barnet inkluderes med succes i
samfundet. Det nuværende støtte- og hjælpesystem omkring de synshandicappede børn og unge
mangler sammenhængskraft.
Den enkelte ressourceperson kan arbejde med stor faglig indsigt og flid, men en koordineret
indsats der flytter barnet mod nye resultater i en inkluderet hverdag mangler. Sektor og
silotænkning påvirker aktørerne og medfører at samfundet ikke bruger ressourcerne effektivt. De
enkelte aktører suboptimerer arbejdet uden overblik og fokus på proces og resultater - også på
den lange bane. Der findes selvfølgelig succeshistorier, men disse skyldes ofte individuel
handlekraft på trods og tværs af strukturer.
LFBS opfordrer til at inkludere forældremyndigheden i processen omkring den central udmelding
for børn og unge med alvorlig synsnedsættelse, således at processen ikke udelukkende bliver
gennemført i en lukket kreds af offentlige myndigheder.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Materiale fra Landsforeningen af forældre til blinde og svagsynede (LFBS) til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 13. oktober 2016
LFBS efterspørger en national koordineret indsats, der også omfatter de regionale og lokale
aktører, da den aktuelle situation på området er meget ukoordineret og aktørerne har svært ved
at anvende viden i praksis til rette tid og sted i hverdagen. De fleste synshandicappede børn og
unge er født med synsproblemer og vil have det hele livet.
LFBS notatet
" Sammenhængkraft - flere nye resultater for synshandicappede børn og unge"
er
et bidrag til en politisk beslutning om at organiseringen af arbejdet med synshandicappede børn
og unge ændres. LFBS håber at mange gode kræfter vil medvirke til at dette sker
Livslang handleplan
LFBS vil, at der udvikles og implementeres en livslang handleplan omkring det synshandicappede
barn og familien. Kommunerne har forsyningspligten på handicapområdet, men det kommunale
system og den synsfaglige ekspertise når ikke hinanden særligt godt, f.eks. når der skal udarbejdes
handleplaner for unge i pubertetsalderen. Handleplaner der burde være et værktøj i forbindelse
med den vanskelige overgang fra ung til voksen.
Task Force med fokus på synshandicappede børn og unge
LFBS foreslår at der nedsættes en
Task Force,
der kan beskæftige sig med implementering af en
national handleplan, inklusiv implementeringen af Forløbsbeskrivelsen for synshandicappede børn
og unge og de ressourcer der administreres af socialstyrelsen
Nationalt ressourcecenter
LFBS støtter
Dansk Blindesamfunds
forslag til en national enhedsorganisation i henhold til
rapporten ”Specialisering af det synsfaglige område – udfordringer og løsninger", idet vi forventer
at Det Nationale Ressourcecenter for Blinde og Svagsynede står til rådighed for alle børn og unge
(og deres familier), der efter lægefaglige kriterier er blevet registreret i Synsregisteret.
2