Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1731977_0001.png
UDKAST
Sagsnr.
2017 - 1265
Doknr.
453394
Dato
13-03-2017
Tillæg til:
Forslag
til
Lov om frikommunenetværk
Kapitel 9
Ophævelse af lov om frikommuner m.v. og forlængelse af udvalgte frikommuneforsøg
2012 – 2015
§ 31.
Lov om frikommuner m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013,
som ændret ved lov nr. 555 af 2. juni 2014, lov nr. 1380 af 16. december 2014, lov nr.
1000 af 30. august 2015, lov nr. 300 af 22. marts 2016, og senest ved lov nr. 1746 af
27. december 2016, ophæves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
De hidtil gældende regler i §§ 7, 7 c, 7 d, 7 e, 7 f, 27 e og 29 c finder fortsat
anvendelse for forsøg, som er igangsat efter disse bestemmelser inden den 1. juli
2017. Forsøgene kan fortsætte frem til den 1. juli 2019.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse,
evaluering og indberetning af forsøg, der er omfattet af stk. 2.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Frikommuneforsøg 2016-2020
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.1.4. Lovforslagets forsøgsbestemmelser
3.2. Ophævelse af lov om frikommuner m.v. og forlængelse af udvalgte frikommu-
neforsøg 2012 – 2015
3.2.1. Gældende ret
3.2.2 Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
Reglerne for Frikommuneforsøg 2012-2015 ophæves samtidig, dog forlænges udvalg-
te, igangværende forsøg på Beskæftigelsesministeriets, Børne- og Socialministeriets
og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område frem til 1. juli 2019. Det skal ses
i lyset af Aftale om kommunernes økonomi for 2017, hvori det er aftalt at undersøge
mulighederne for at forenkle reglerne om den aktive beskæftigelsesindsats. Ligeledes
er det aftalt i Aftale om kommunernes økonomi for 2017 at drøfte regelforenklinger og
styringstiltag på boligområdet, herunder en mere fleksibel anvendelse af botilbud og
plejeboliger. For begge initiativer gælder, at arbejdet hermed først afsluttes efter fri-
kommuneforsøgsperiodens udløb den 30. juni 2017. Regeringen vurderer det derfor
hensigtsmæssigt at forlænge igangværende forsøg frem til den 1. juli 2019, hvor det
forventes, at arbejdet med at forenkle reglerne er gennemført.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Frikommuneforsøg 2016-2020
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0003.png
3.1.4. Lovforslagets forsøgsbestemmelser
3.2. Ophævelse af lov om frikommuner m.v. og forlængelse af udvalgte frikommune-
forsøg 2012 – 2015
Som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra
oktober 2011 (S, RV og SF) blev Frikommuneforsøg 2012-2015 igangsat den 1. ja-
nuar 2012. Ved lov om frikommuner (lov nr. 1027 af 18. juni 2012) blev de overord-
nede rammer for forsøget, herunder forsøgsperioden, fastsat, de ni frikommuner
(Fredensborg, Fredericia, Gentofte, Gladsaxe, Odense, Odsherred, Vejle, Vesthim-
merland og Viborg kommuner) blev udpeget, og der blev etableret hjemmel til kon-
krete frikommuneforsøg. Ved fem efterfølgende ændringer af lov om frikommuner er
der givet yderligere hjemler til konkrete frikommuneforsøg, og forsøgsperioden er
blevet forlænget frem til 1. juli 2017.
3.2.1. Gældende ret
De retlige rammer for frikommuneforsøget er givet ved lov om frikommuner m.v.
(lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013 med senere ændringer).
Lov om frikommuner m.v. giver de ni frikommuner, jf. lovens § 2, mulighed for på en
række ministerområder at gennemføre forskelligartede forsøg frem til afslutningen af
frikommuneforsøget. F.eks. seniorjob i private virksomheder, et partnerskabsprojekt
i sundhedssektoren med fokus på tidlig indsats og inddragelse af udsatte borgere i
sammenhængende patientforløb, kortere høringsprocesesser ved mindre ændringer
af lokalplaner, friere rammer for anvendelse af institutionsbusser på tværs af institu-
tioner m.v.
Ved lov nr. 1380 af 16. december 2014 blev forsøgsperioden forlænget, således at
allerede igangsatte forsøg kunne fortsætte til og med den 30. juni 2017. Der er tale
om en forlængelse af forsøg, som var iværksat senest den 31. december 2013.
Frikommunerne skal afslutte deres forsøg efter lov om frikommuner m.v. og anden
lovgivning, jf. § 4 i lov om frikommuner m.v., ved forsøgsperiodens udløb, da der
herefter ikke længere vil være hjemmel til forsøgene.
Med hjemmel i forsøgsbestemmelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og lov om sygedag-
penge, har beskæftigelsesministeren desuden fastsat regler om frikommuneforsøg,
som også udløber den 30. juni 2017. Reglerne er fastsat i bekendtgørelse nr. 1002
af 30. august 2015 om frikommuneforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeom-
rådet med senere ændringer.
3.2.2 Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
I
Aftale om kommunernes økonomi for 2017
er det aftalt at undersøge mulighederne
for at forenkle reglerne om den aktive beskæftigelsesindsats. Som led i udmøntnin-
gen af aftalen har Beskæftigelsesministeriet iværksat en række analyser, der under-
søger mulighederne for at forenkle den aktive beskæftigelsesindsats.
Ligeledes i
Aftale om kommunernes økonomi for 2017
er det aftalt at drøfte regelfor-
enklinger og styringstiltag på boligområdet, herunder en mere fleksibel anvendelse
af botilbud og plejeboliger. En arbejdsgruppe bestående af KL, Finansministeriet,
Børne- og Socialministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet samt Transport, Byg-
nings- og Boligministeriet er derfor i gang med at afdække omfanget af problemstil-
lingen og se på løsningsmuligheder.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0004.png
For begge initiativer gælder, at arbejdet hermed og en eventuel efterfølgende lovgiv-
ning i form af generelle regelændringer for alle kommuner først afsluttes efter fri-
kommuneforsøgsperiodens udløb den 30. juni 2017.
Dette vil medføre, at frikommunerne skal afslutte forsøg, som bl.a. har givet øgede
frihedsgrader til at organisere og tilrettelægge indsatsen, inden der evt. indføres til-
svarende frihedsgrader i de generelle regler.
På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt for en kortere periode at forlænge
udvalgte, igangværende frikommuneforsøg på Beskæftigelsesministeriets, Børne-
og Socialministeriets og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område.
Træder ny lovgivning om en aktiv beskæftigelsesindsats eller fleksibilitet i anvendel-
sen af almene plejeboliger og længerevarende botilbud i kraft før 1. juli 2019, er det
hensigten, at forsøgene foreslås ophævet samtidigt hermed.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at de hidtil gældende regler i lov om frikommuner m.v. for de udvalgte
forsøg fortsat finder anvendelse for forsøg, der er igangsat inden den 1. juli 2017.
Forsøgene kan fortsætte frem til den 1. juli 2019, dvs. forsøgene skal afsluttes se-
nest den 30. juni 2019.
Som det fremgår, omfatter muligheden for fortsat at udføre forsøg i medfør af forsla-
gets § 31 ikke de nye frikommunenetværk efter § 2 i lov om frikommunenetværk,
men alene de ni frikommuner efter lov om frikommuner m.v., som har iværksat de
udvalgte forsøg.
Med hjemmel i forsøgsbestemmelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og lov om sygedag-
penge, vil frikommuneforsøg, som allerede er igangsat efter bekendtgørelse om fri-
kommuneforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet, også blive forlæn-
get.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets § 31.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lov om frikommuner m.v. indeholder på Beskæftigelsesministeriets område hjemler til
forsøg med EU retlige aspekter i forhold til bruttostøtteintensitet, statsstøtte. Lov-
forslaget indebærer, at frikommunerne vil få mulighed for at fortsætte disse forsøg,
som indeholder de nævnte aspekter indtil den 1. juli 2019.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et supplerende udkast til lovforslagets § 31 har i perioden fra den 13. marts til den 24.
marts 2017 været sendt i høring hos de samme myndigheder og organisationer m.v.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0005.png
samt de ni frikommuner Gentofte, Gladsaxe, Fredensborg, Fredericia, Odense, Ods-
herred, Vejle, Vesthimmerland og Viborg kommuner.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ min-
dre-udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Afhænger af, hvorvidt fri-
kommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
Afhænger af, hvorvidt fri-
kommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Afhænger af, hvorvidt fri-
kommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
Afhænger af, hvorvidt fri-
kommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Administrative konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Lov om frikommuner m.v. indeholder på Beskæftigelses-
ministeriets område hjemler til forsøg med EU retlige
aspekter i forhold til bruttostøtteintensitet, statsstøtte. Lov-
forslaget indebærer, at frikommunerne vil få mulighed for
at fortsætte disse forsøg, som indeholder de nævnte
aspekter indtil den 1. juli 2019.
Ja
Nej X
Overimplementering af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0006.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Kapitel 9
Til § 31
Forsøgsperioden for frikommuneforsøg igangsat i medfør af lov om frikommuner m.v.
udløber den 30. juni 2017, jf. lovens § 1.
Igangværende forsøg i de ni frikommuner, der er igangsat på baggrund af forsøgsbe-
stemmelser i lov om frikommuner m.v., skal derfor være afsluttet senest på det tids-
punkt, medmindre der i anden lovgivning er etableret hjemmel til, at forsøgene kan
fortsætte.
Som konsekvens heraf foreslås det i stk. 1, at lov om frikommuner m.v. ophæves.
Ændringen medfører, at de ni frikommuner herefter ikke vil have hjemmel til at udføre
forsøg efter lov om frikommuner m.v., jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at de hidtil gældende regler i § 7 om revurdering af fleksjobvisite-
rede, § 7 c om frivilligt ulønnet arbejde, § 7 d om arbejdsdusør, § 7 e om løntilskud-
dets størrelse, § 7 f om seniorjob i private virksomheder, § 27 e om længerevarende
ophold i botilbud efter § 108 i lov om social service og § 29 c om lejeforhold for alme-
ne plejeboliger fortsat finder anvendelse for forsøg, som er igangsat efter disse be-
stemmelser inden den 1. juli 2017. Forsøgene kan fortsætte frem til den 1. juli 2019.
Ændringen indebærer, at frikommuner, der som led i frikommuneforsøg 2012-2015
har igangsat forsøg efter de nævnte bestemmelser, vil kunne fortsætte med at udføre
forsøgene frem til den 1. juli 2019, selvom loven ophæves. Det bemærkes, at forsøg
efter lov om frikommuner m.v. senest skulle iværksættes den 31. december 2013.
Denne betingelse var også gældende ved forlængelsen af ordningen frem til 30. juni
2017. Den foreslåede forlængelse af de udvalgte forsøg giver således alene mulighed
for, at de ni frikommuner fortsat kan udføre disse forsøg, såfremt kommunalbestyrel-
serne senest den 31. december 2013 har truffet beslutning om at iværksætte et eller
flere af de udvalgte forsøg. Disse forsøg kan dermed fortsætte frem til den 30. juni
2019.
Forsøgsbestemmelser efter § 7 om revurdering af fleksjobvisiterede, § 7 c om frivilligt
ulønnet arbejde, § 7 d om arbejdsdusør, § 7 e om løntilskuddets størrelse, § 7 f om
seniorjob i private virksomheder i lov om frikommuner m.v., henhører under Beskæfti-
gelsesministeriets område.
Forslaget om at forlænge forsøgsperioden for igangværende forsøg efter de nævnte
bestemmelser skal ses i lyset af aftale om kommunernes økonomi for 2017, hvori det
er aftalt at undersøge mulighederne for at forenkle reglerne om den aktive beskæfti-
gelsesindsats. Som led i udmøntningen af aftalen har Beskæftigelsesministeriet
iværksat en række analyser, der undersøger mulighederne for at forenkle den aktive
beskæftigelsesindsats. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at forlænge igangværen-
de forsøg indtil 1. juli 2019, hvor det forventes at arbejdet med at forenkle reglerne er
gennemført.
Forsøgsbestemmelsen efter § 27 e om længerevarende ophold i botilbud efter § 108 i
lov om social service henhører under Børne- og Socialministeriets område.
Forsøgsbestemmelsen efter § 29 c om lejeforhold for almene plejeboliger henhører
under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område.
Forslaget om at forlænge forsøgsperioden for igangværende forsøg efter de nævnte
bestemmelser skal ses i lyset af aftale om kommunernes økonomi for 2017, hvori det
er aftalt at drøfte regelforenklinger og styringstiltag på boligområdet, herunder en mere
fleksibel anvendelse af botilbud og plejeboliger. En arbejdsgruppe bestående af KL,
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 169: Lovudkast - udkast til tillæg til forslag til lov om frikommunenetværk, fra økonomi- og indenrigsministeren
1731977_0007.png
Finansministeriet, Børne- og Socialministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet samt
Transport, Bygnings- og Boligministeriet er derfor i gang med at afdække omfanget af
problemstillingen og se på løsningsmuligheder. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt
at forlænge igangværende forsøg indtil 1. juli 2019, hvor det forventes, at muligheder-
ne for at forbedre og forenkle reglerne er afdækket, og eventuelle regelændringer som
følge heraf er gennemført.
Det bemærkes, at forlængelsen alene indebærer, at frikommuner har mulighed for at
fortsætte de forsøg, der er igangsat inden den 1. juli 2017. Frikommunerne vil ikke
være forpligtet til at udføre forsøgene i hele perioden. Kommunalbestyrelserne i fri-
kommunerne kan således – som det også er tilfældet efter de gældende regler – frit
træffe beslutning om at afslutte igangværende forsøg inden den 1. juli 2019.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at eksisterende aftaler m.v. med borgere,
foreninger m.v. som led i et frikommuneforsøg ikke bortfalder eller automatisk forlæn-
ges. Det forudsættes således, at eksisterende aftaler m.v. om nødvendigt opsiges
eller genforhandles i forbindelse med, at frikommunerne træffer beslutning om at vide-
reføre forsøg udover den hidtidige udløbsdato for frikommuneforsøget den 30. juni
2017.
Det foreslås i stk. 3, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om of-
fentliggørelse, evaluering og indberetning af forsøg, der er omfattet af stk. 2.
Med bestemmelsen vil der således kunne fastsættes regler svarende til de regler, som
økonomi- og indenrigsministeren i dag har fastsat med hjemmel i den gældende § 5 i
lov om frikommuner m.v.. Der vil bl.a. kunne fastsættes visse minimumskrav til fri-
kommunernes offentliggørelse af beslutninger om at fortsætte eller afbryde forsøg,
herunder indholdet heraf, bl.a. på kommunens hjemmeside samt krav om, at kommu-
nalbestyrelserne i frikommunerne underretter Økonomi- og Indenrigsministeriet om
sådanne beslutninger. Der vil endvidere kunne fastsættes krav om evaluering i det
omfang, det er relevant i forhold til det specifikke forsøg.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2. i de almindelige bemærkninger.
7