Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1730708_0001.png
Mentorfamilier styrker anbragte børns
relationer og familienetværk
Oktober 2016
1
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0002.png
1. Sammenfatning
Flere børn i plejefamilie
Undersøgelser viser, at anbragte unge generelt klarer
sig meget dårligere end deres jævnaldrende i forhold
til uddannelse, beskæftigelse, kriminalitet, sociale
ydelser mv. En væsentlig faktor for et godt anbringel-
sesforløb er barnets eller den unges mulighed for at
etablere nære og stabile voksenrelationer.
En velfungerende anbringelse i familiepleje giver som
udgangspunkt basis for en opvækst, der minder mest
muligt om andre børn og unges opvækstvilkår med
familie, kammerater, skole og fritidsaktiviteter. Børn
på institution har generelt ikke samme muligheder for
at knytte helt tætte relationer til voksne.
Et centralt element i Barnets Reform fra 2011 var at
sikre udsatte børn og unge stabile og nære voksenre-
lationer. Derfor skal børn som udgangspunktet an-
bringes i plejefamilie. 60 % af de anbragte børn og
unge er i dag anbragt i familiepleje.
Nogle er bekymret for, at mange af plejefamilierne
ikke har de kompetencer, der skal til for at støtte bør-
nene på den rigtige måde, og at det vil medføre man-
ge sammenbrud i plejefamilieanbringelser. Omvendt
kan anbringelse i familiepleje give bedre mulighed for
at udvikle nære og stabile familierelationer.
Anbragte børn savner nære voksenrelationer
Trods Barnets Reform har mange anbragte børn og
unge fortsat behov for de specialiserede tilbud, døgn-
institutioner og socialpædagogiske opholdssteder
tilbyder. Ved udgangen af 2014 var knap 4.000 børn
og unge således anbragt på døgninstitutioner og soci-
alpædagogiske opholdssteder. Det skyldes typisk, at
børnene har problemer, der ikke kan håndteres af
plejefamilier, eller at de har svært ved at fungere i
nære familierelationer.
Nye undersøgelser viser imidlertid også, at mange
anbragte unge ikke føler, at de har en betydningsfuld
relation til en voksen på det sted, de er anbragt. Den
gruppe er særligt sårbar og har brug for ekstra støtte.
Børn og unge i plejefamilier er generelt mere glade for
2
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
deres anbringelsessted end børn
p̊ institutioner.
Og
børnene føler sig også i højere grad støttet og holdt
af, og de oplever hyppigere, at anbringelsesstedet er
trygt, harmonisk og hjemligt end børn på institution.
Eksempelvis oplever 4 ud af 10 børn på institution, at
de sjældent
eller aldrig kan f̊ social støtte af de voks-
ne. Og omkring halvdelen af de anbragte børn på in-
stitution føler altid, at de voksne holder af dem. Talle-
ne er langt højere for børn i familiepleje.
Tallene indikerer, at mellem 1.000 og 2.000 af de børn
og unge, der er anbragt på institution i dag oplever, at
de mangler tætte og nære relationer og den voksen-
støtte, som kan være så afgørende for deres personli-
ge, sociale og intellektuelle udvikling.
Mentorfamilier styrker relationer og netværk
Stabile og nære relationer til voksne og børn i velfung-
erende familier udgør således en beskyttelsesfaktor,
der kan medvirke til at støtte børnene i deres person-
lige, faglige og sociale udvikling. Personalet på døgn-
institutioner og socialpædagogiske opholdssteder gør
et stort stykke arbejde hver dag. Men børnene opnår
ikke så tit tætte og nære bånd til de voksne.
Vi skal derfor evne at kombinere de nødvendige soci-
alfaglige indsatser på institutioner og opholdsteder og
behovet for tætte relationer, social støtte og oplevel-
sen af at føle sig hjemme.
Her er frivillige mentorfamilier en del af løsningen.
MENTORBARN bygger netop bro mellem børn og
unge på institution og mentorfamilier, så børnene får
en ubrudt og gensidig relation, hvor de ved, at deres
mentorfamilie også vil dem, uden at der er økonomi i
relationen. Samtidig får børnene helt dagligdags erfa-
ringer med livet i en velfungerende familie med relati-
oner, netværk og venskaber, der styrker deres person-
lige, sociale og faglige udvikling.
Mentorfamilier er derfor et værdifuldt supplement og
en langsigtet løsning, hvor mentorfamilien kan gøre
en afgørende forskel for barnets udvikling.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0003.png
2. Flere børn i familiepleje efter Barnets Reform
Vigtigheden af nære relationer
Talrige danske og europæiske undersøgelser viser, at
anbragte unge generelt klarer sig meget dårligere end
deres jævnaldrende på en række faktorer som uddan-
nelse, beskæftigelse, kriminalitet, sociale ydelser,
psykisk sygdom mv. Det gælder også, når anbragte
børn sammenlignes med ikke-anbragte børn og unge,
1
der også er vokset op under svære opvækstvilkår.
Forskningen tyder også på, at en væsentlig faktor for
et godt anbringelsesforløb er barnets eller den unges
mulighed for at etablere nære og stabile voksenrelati-
oner. Det gælder især mindre børn, men også større
børn fremhæver i undersøgelser vigtigheden af nære
relationer til voksne. Anbringelse i plejefamilie kan
medvirke til at opfylde barnets/den unges behov for
nære relationer, mens børn p̊
institution
generelt
ikke har de samme muligheder som plejefamiliean-
2
bragte børn for at knytte an til nærværende voksne.
En anbringelse i familiepleje giver som udgangspunkt
basis for en opvækst, der minder mest muligt om
andre børn og unges opvækstvilkår. Familiepleje giver
i højere grad mulighed for tilknytning til det øvrige
samfund med fritidsaktiviteter og skolegang sammen
med ikke-anbragte børn. Det skyldes, at plejefamilier
sammenlignet med andre anbringelsessteder har tæt-
tere kontakt til omverden og er bedre til at facilitere
3
f.eks. fritidsaktiviteter for de børn, der er anbragt.
Barnets Reform skaber nye visioner
Barnets Reform fra 2011 satte fokus på tidlig indsats,
kontinuitet i anbringelsen og anbragte børns rettig-
heder. Et centralt element i reformen har været at
sikre udsatte børn og unge stabile og nære voksenre-
lationer. Derfor skal anbragte børn som udgangs-
punkt anbringes i plejefamilie.
Baggrunden for reformen var den eksisterende forsk-
ning samt erfaringerne fra Sverige og Norge, hvor
familiepleje allerede i en årrække havde været den
1
foretrukne og dominerende anbringelsesform. Som
led i et skærpet fokus på familiepleje indførtes også
en ny type plejefamilier
kommunale plejefamilier,
der i kraft af deres kompetencer og kvalifikationer kan
godkendes til at have børn i pleje, som har flere van-
skeligheder end børn i almindelige plejefamilier.
Siden reformen er anbringelsesmønstret gradvist
ændret. 47 % af de anbragte børn og unge var i 2008
anbragt i familiepleje. I 2014 var 60 % anbragt i fami-
liepleje. Samtidig visiteres langt flere børn og unge i
dag til familiepleje ved første anbringelse.
Professor Inge Bryderup er bekymret for den udvik-
ling. På grundlag af et igangværende forskningspro-
jekt vurderer hun, at mange plejefamilier mangler
kompetencer og vejledning i at støtte børnene på den
rigtige måde, og at det vil medføre mange sammen-
4
brud i plejefamilieanbringelser.
Omvendt har Barnets Reform medvirket til, at flere
anbragte børn og unge, hvis anbringelsen fungerer, i
dag får mulighed for at udvikle mere nære og stabile
relationer til voksne og derigennem at få bedre mu-
ligheder for at mestre hverdagslivet i en familie med
skolegang, lektier, fritid mv.
En del unge savner nære voksenrelationer
Det er velkendt, at betydningsfulde voksne kan gøre
en stor forskel i anbragte børns liv. Det er afgørende,
at børn og unge har en eller flere vokse, de føler sig
fortrolige med, og som de oplever, lytter til dem.
For nogle anbragte børn spiller de biologiske forældre
trods anbringelsen
en vis positiv rolle i deres op-
vækst. Men for mange anbragte børn er det ikke til-
fældet. Her er det afgørende, at de gennem anbring-
elsen etablerer nære og stabile voksenrelationer.
En nye undersøgelse viser, at knap hver femte af de
anbragte unge (15-årige) ikke føler, at de har en be-
4
2
Tine Egelund m.fl.,
Tine Egelund m.fl.,
3
Tine Egelund m.fl.,
: ”Anbragte børn og unge”, SFI
: ”Anbragte børn og unge”, SFI
: ”Anbragte børns udvikling og vilk̊r
http://www.altinget.dk/social/artikel/6000-boern-i-familiepleje-
professor-forudser-katastrofe
3
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0004.png
tydningsfuld relation til en voksen på det sted, de er
5
anbragt. Den gruppe er særligt sårbare i forhold til
deres opvækst og personlige udvikling. Selv om andre
faktorer også spiller en betydning, er børn og unges
oplevelse af at høre til og føle sig holdt af, et centralt
element i den personlige udvikling.
5
Mette Lausten m.fl.,
udfordringer”, SFI
: ”Anbragte
-åriges hverdagsliv og
4
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0005.png
3. Anbragte børn og unge har brug for nære voksne
Knap 4.000 børn og unge på institution
Ved udgangen af 2014 var godt 11.000 børn og unge
anbragt uden for hjemmet. Det er et fald siden ud-
gangen af 2010, hvor knap 12.700 børn og unge var
anbragt uden for hjemmet. Over 60 % af de anbragte
børn og unge er over 12 år. Sådan har det været i
mange år, da hovedparten af børnene først anbringes
6
forholdsvis sent i deres opvækst.
Trods intentionerne med Barnets Reform har en stor
del af de børn og unge, der hvert år anbringes uden
for hjemmet, fortsat behov for de specialiserede til-
bud og behandlingsmuligheder, døgninstitutioner og
socialpædagogiske opholdssteder tilbyder. Det gæld-
er især mange af de ældste børn og unge.
Ved udgangen af 2014 var knap 2.300 børn og unge
således anbragt på forskellige typer af døgninstitu-
tioner, mens knap 1.500 børn og unge var anbragt på
7
socialpædagogiske opholdssteder. Mange af de børn
og unge har problemer, der ofte ikke kan håndteres af
plejefamilier, eller de har svært ved at fungere i nære
familierelationer på grund af forhold i opvæksten.
Bedre trivsel for børn og unge i plejefamilier
Selv om mange anbragte børn og unge helt givet har
brug for de specialiserede tilbud på institutioner og
opholdssteder, rummer anbringelserne imidlertid og-
så udfordringer i forhold til børnenes trivsel, social
støtte, relationer til voksne mv.
En nyere undersøgelse af anbragte børn og unges triv-
sel
baseret
p̊ data fra SFI’s Børneforløbsundersøg-
else
viser, at flertallet af anbragte børn og unge i høj
grad støttes
af de voksne p̊
de enkelte anbringelses-
steder, samt at børnene gennemgående trives og har
det godt der, hvor de bor. Det er rigtig positivt, men
det dækker også over betydelige variationer i forhold
8
til, hvordan de enkelte børn og unge er anbragt.
6
Undersøgelsen viser, at børn og unge, der lever i pleje-
familier, hyppigere er mere glade for deres anbringel-
sessted
end børn p̊ døgninstitutioner og socialpæda-
gogiske opholdssteder. De familieplejeanbragte børn
føler sig også i højere grad støttet og holdt af, og de
oplever hyppigere, at anbringelsesstedet er trygt, har-
monisk og hjemligt.
Det er positivt, at mange anbragte børn i plejefamilier
i næsten samme grad som børn i almindelige familier
oplever, at der er voksne på det sted, hvor de bor, som
holder af dem. Det er naturligvis ikke ensbetydende
med, at børnene på sigt klarer sig bedre end børn på
institutioner. Det forudsætter, at den enkelte anbring-
elsen bliver ved med at fungere, og at de tætte og
gode relationer fastholdes. Og det forudsætter, at
plejefamilierne kan støtte børnene med de vaskelig-
heder, de møder i hverdagen. Men det er et godt af-
sæt, at de fleste børn og unge i plejefamilier oplever
tætte og omsorgsfulde relationer til de voksne.
Bedre støtte og tættere relationer
Voksne i plejefamilier og på institutioner skal på for-
skellig vis kompensere for de manglede forældreres-
sourcer hos de anbragte børn og unges biologiske for-
ældre. De voksne skal støtte børnenes fysiske, person-
lige, sociale og intellektuelle udvikling.
Undersøgelsen fra SFI belyser de voksnes støtte til an-
bragte børn og unge på parametre som hjælp til sko-
learbejdet, social og kulturel dannelse, social støtte
samt børnenes oplevelse af at kærlighed og omsorg
9
fra de voksne.
Støtte til skolearbejdet:
Børn i familiepleje oplever
hyppigere end andre anbragte
børn og unge at f̊
hjælp til skolearbejdet. Det kan til en vis grad hænge
sammen med, at de yngre børn generelt får mere
støtte til lektier, og at de mindre børn i større ud-
strækning er anbragt i plejefamilier.
Ankestyrelsen, november
”.
7
Ibid.
8
Mai Heide Ottosen m.fl.,
”.
: ”Anbringelsesstatistik, ̊rsstatistik
: ”Anbragte børn og unges
trivsel
9
Ibid
5
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0006.png
Social og kulturel dannelse:
Analysen belyser også, i
hvilken udstrækning de voksne på anbringelsesstedet
formidler social og kulturel kapital videre til de an-
bragte 15- og 17-årige, belyst ud fra de unges oplevel-
se af, hvor tit de voksne diskuterer politiske eller so-
ciale emner samt bøger, film eller fjernsynsprogram-
mer med dem.
I plejefamilierne oplever 32 % af de unge en meget høj
’overføring’ af social og kulturel
kapital, belyst ud fra
de emner, mens det samme gælder for 15 % af de an-
bragte på døgninstitutioner og 19 % af de anbragte på
socialpædagogiske opholdssteder. De voksne i pleje-
familier taler således hyppigere med de unge om poli-
tiske og kulturelle emner med de anbragte børn i for-
10
hold til de voksne på institutioner. Støtte til sociale
og kulturel dannelse er en vigtig del af børn og unges
faglige og personlige udvikling.
Andelen af anbragte børn, der oplever social støtte
om barnet oplever, at man kan gå til de voksne, at de
voksne lytter, og at man kan regne med at få hjælp.
Tallene viser, at over halvdelen af de anbragte børn og
unge mener, at de altid ville kunne
g̊̊ til de voksne for
at f̊
råd
eller støtte, hvis de skulle f̊ brug for det. Der
er her en betydelig forskel mellem de forskellige an-
bringelsesformer. 12 % af anbragte i plejefamilier
siger,
at de sjældent eller aldrig kan f̊ social støtte af
de voksne, mens det samme gælder for hele 47 % af
de døgninstitutionelt anbragte og for 37 % af de an-
11
bragte
p̊ socialpædagogiske
opholdssteder. Det er
en uhyre central del af børn og unges oplevelse af
stabilitet og nærhed i deres hverdagsliv at have be-
tydningsfulde voksne, de kan støtte sig op af.
Kærlighed og omsorg:
Det er vigtigt for børns følel-
sesmæssige udvikling og deres evne til at danne rela-
tioner, at de modtager kærlighed og omsorg, og at de
bliver set som den, de er.
Andelen af anbragte børn, der oplever at blive holdt af
Kilde: Mai
Heide Ottosen m.fl.,
trivsel
”.
: ”Anbragte børn og unges
Social støtte i hverdagen:
Det er afgørende for an-
bragte børn og unges personlige og sociale udvikling,
om de oplever
at kunne bruge de voksne p̊ anbring-
elsesstedet som ressourcepersoner eller social støtte,
hvis de har brug for hjælp. Det er belyst i forhold til,
Kilde:
Mai Heide Ottosen m.fl.,
trivsel
”.
: ”Anbragte børn og unges
Tre ud af fire anbragte børn og unge oplever, at der
altid er voksne p̊
anbringelsesstedet, som holder af
dem. Og 15 % føler sig ofte holdt af, mens 11 % har
11
10
Ibid.
Ibid.
6
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0007.png
oplevelsen af, at de voksne sjældent eller aldrig holder
af dem. Også her er der markant forskel mellem an-
bringelsesformer. 87 % af de anbragte børn i plejefa-
milier føler altid, at de voksne holder af dem, mens de
tilsvarende tal for anbragte på døgninstitutioner og
opholdssteder er henholdsvis 46 % og 56 %. Mange
anbragte børn og unge oplever sig holdt af, men børn
i plejefamilier oplever generelt en langt mere stabil og
12
tæt relation til voksne end børn på institution.
Hjemlighed, tryghed og trivsel i plejefamilier
Undersøgelsen viser også, at anbragte børn i plejefa-
milier i langt større udstrækning føler dig ’hjemme’
end anbragte på institution. 84 % af de anbragte i
plejefamilier føler sig ’meget hjemme’, mens det til-
svarende tal kun er 38 % for anbragte børn og unge på
døgninstitution. Helt samme tendenser ses i forhold
til anbragte børn og unges oplevelse af tryghed, har-
moni og trivsel.
Tætte venskaber udvikler og danner børn og unge
Anbragte børn og unge er generelt sårbare og udsatte
i forhold til relationer og netværk til jævnaldrende.
Det skyldes mange forhold, herunder at de ofte har en
ujævn og ustabil skolegang, at opvæksten påvirker
deres rammer og evne til at danne relationer, og at de
hyppigere skifter skole mv.
Undersøgelsen fra SFI viser, at både -
og
-̊rige
anbragte børn og unge sjældnere har venner end ikke-
anbragte jævnaldrende, og de rapporterer hyppigere
om ensomhed og om at være udsat for mobning. Men
også her spiller anbringelsesformen en central rolle i
forhold til børns mulighed for at have samvær med
venner.
Børn og unge i plejefamilie er oftere end institutions-
anbragte børn sammen med venner, og de føler sig
markant sjældnere ensomme. Faktisk er frekvensen
for oplevelse af ensomhed 2 �½ gang højere for an-
bragte børn og unge på institution end anbragte børn
i plejefamilier. Det viser, at spørgsmål om ensomhed
ikke handler så meget om at have mange omkring sig,
som børn ofte har på institution. Men langt mere om
stabile relationer, venskaber og netværk. Det kan livet
på institution godt give
men ikke automatisk.
12
Andelen af anbragte børn, der ofte føler sig ensom-
me
Kilde:
Mai Heide Ottosen m.fl.,
trivsel 20
: ”Anbragte
børn og unges
Ibid.
7
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0008.png
4. Fortsat mange børn på institutioner
Tætte voksenrelationer skaber udvikling
Forskningen viser, at anbragte børn og unge i pleje-
familier generelt klarer sig lidt bedre gennem opvæk-
sten og senere i livet end børn, der fortrinsvis er an-
bragt på døgninstitutioner og socialpædagogiske
opholdssteder i dele af deres opvækst. Det er forsk-
ning baseret på anbringelser for 10-20 år siden og
siger ikke automatisk noget om de børn og unge, der i
dag anbringes i henholdsvis pleje eller på institution.
Men det viser, at de anbragte børn og unge oplever, at
plejefamilier generelt tilbyder en opvækst, der i man-
ge henseender kommer tættere på livet i en alminde-
lig familie med relationer, omsorg, kærlighed, ven-
skaber og støtte til udvikling og dannelse.
Stabile og nære relationer til voksne og børn i velfung-
erende familier udgør således en beskyttelsesfaktor,
der kan medvirke til at støtte børnene i deres person-
lige, faglige og sociale udvikling. Og samtidig give
dem en bedre ballast i forhold til uddannelse, job,
netværk og egen familie senere i livet.
Personalet på døgninstitutioner og socialpædagogi-
ske opholdssteder yder et solidt stykke socialfagligt
arbejde og støtter børnene i deres sociale, personlige,
relationelle og faglige udvikling. Men børnene får
sjældent de tætte og nære bånd til betydningsfulde
voksne, der kan gøre en vigtig forskel.
Omvendt har en del af de anbragte børn og unge også
behov for de specialiserede tilbud på døgninstitution-
er og socialpædagogiske opholdssteder. Og mange af
dem har på grund af opvæksten svært ved at fungere
’p̊ fuldtid’
i en plejefamilie. Derfor vil døgninstitution-
er fortsætte med at være en vigtigt del af de kommu-
nale tilbud til børn og unge, der skal anbringes.
Betydningen af tætte og stabile voksenrelationer og
oplevelsen
af omsorg, kærlighed og det ’at høre til’
betyder imidlertid også, at vi har brug for at udvikle
tilbud til de anbragte børn og unge, der kompenserer
for de mangler i tætte relationer, social støtte og op-
levelsen af at føle sig hjemme blandt anbragte børn
og unge på institutioner.
Mange anbragte mangler tætte relationer
Som nævnt var knap 4.000 børn ved udgangen af
2014 anbragt i kortere eller længere tid på døgninsti-
tutioner og socialpædagogiske opholdssteder. Tallet
har i de senere år været faldende, og vil formentligt
falde lidt mere i de kommende år, i takt med at flere
børn og unge anbringes i pleje. Det kan i forhold til
nære relationer og netværk være en positiv udvikling,
når man ser på de seneste forskningsresultater på
området.
Tallene fra SFI’s Børneforløbsundersøgelse
indikerer,
at ca. 4 ud 10 af de anbragte børn og unge på døgnin-
stitutioner og socialpædagogiske opholdssteder ople-
ver aldrig eller sjældent at få den sociale støtte, de har
brug. Og omkring halvdelen af de anbragte børn og
unge på institutioner føler ikke altid, at de voksne på
anbringelsesstedet holder af dem.
Tallene betyder, at et sted mellem 1.500-2.000 af de
børn og unge, der i dag er anbragt på døgninstitution-
er og socialpædagogiske opholdssteder, i dag mang-
ler de tætte og nære relationer og den voksenstøtte,
som kan være så afgørende for deres personlige, soci-
ale og intellektuelle udvikling.
På samme måde tyder analyserne på, at 7-800 af de
anbragte børn og unge på institutioner meget ofte
eller ofte føler sig ensomme. De mangler tætte vok-
senkontakter, stabile venskaber og den tryghed og
trivsel, som de fleste børn og unge oplever i alminde-
lige familier.
Brug for nytænkning
Udviklingen understreger, at vi har brug for at videre-
udvikle de eksisterende tilbud til anbragte børn og
unge. Og erfaringer og forskning peger på, at vi især
har brug for at bygge bro mellem kvaliteten i de soci-
alfaglige tilbud på institutioner og opholdssteder med
et stærkere relationsarbejde, så anbragte børn og
unge i større udstrækning får mulighed for at udvikle
sig personligt, socialt og intellektuelt. Her kan frivillige
mentorfamilier fungere som en del af løsningen.
8
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Henvendelse af 3/3-17 fra Mentorbarn om frivillige mentorfamilier for udsatte anbragte børn (anmodning om foretræde for udvalget)
1730708_0009.png
5. Mentorfamilier styrker relationer og netværk
Mentorfamilier en del af løsningen
Den børnepolitiske indsats over for anbragte børn kan
profitere af et supplerende tilbud til børn og unge, der
gennem længere tid er anbragt på institution. Det kan
medvirke til at give dem en tættere tilknytning til be-
tydningsfulde voksne i en hverdag med skole, job,
lektier, madlavning, fritidsaktiviteter og meget mere.
MENTORBARN bygger bro mellem børn og unge på
institution og mentorfamilier, så børnene får en
ubrudt og gensidig relation, hvor de ved, at deres
mentorfamilie også vil dem, uden at der er økonomi i
relationen. Samtidig får børnene helt dagligdags erfa-
ringer med livet i en velfungerende familie med relati-
oner, netværk og venskaber, der styrker deres person-
lige, sociale og faglige udvikling.
Formålet er, at de anbragte børn og unge gennem
samværet i mentorfamilierne bliver bedre til at mestre
de mange relationer og netværk i andre areaner, bl.a. i
skolen, i fodboldklubben og blandt kammerater i fri-
tiden. Det er den ballast, mentorfamilier til børn og
unge, anbragt på institution sammen med det social-
pædagogiske arbejde sigter på at skabe.
Mentorfamilier kan ikke erstatte de eksisterende ind-
satser. Men de kan være
et
værdifuldt supplement og
spille godt sammen med øvrige indsatser for anbrag-
te børn og unge.
Projektet med mentorfamilier er dermed en langsig-
tet løsning, hvor mentorfamilien gør en forskel for
mentorbarnet. Forarbejdet til projektet viser, at rigtig
mange velfungerende familier gerne vil gøre en for-
skel, og de vil gerne gøre det frivilligt. De vil gerne
engagere deres familier, netværk og dele nogle hver-
dage og weekender med anbragte børn.
Erfaringen er samtidig, at kommunerne meget gerne
vil være en del af konceptet. De kan se klare fordele i
forhold til børnenes trivsel og udvikling. Visionen er
dermed at løfte de anbragte børn i anbringelsen og
medvirke til relationer og mestring, som barnet sene-
re hen i livet kan bruge som ressource. Det skal give
barnet og den unge et større potentiale for at skabe
relationer, gå igennem uddannelse og få et liv, hvor de
tager ansvar for dem selv og deres familie.
Mentorfamilier forankres i kommunerne
Løsningen er at tilbyde anbragte børn og unge på
døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdsste-
der en frivillig mentorfamilie, hvor de kan være nogle
timer om ugen. Her vil de indgå i familielivet og ople-
ve, hvordan familien kommunikerer sammen, laver
almindelige hverdagsopgaver, spiser sammen og
tager til fritidsaktiviteter. Det er målet, at konceptet
efter en periode, hvor effekten og værdien af mentor-
familier evalueres og dokumenteres på sigt kan foran-
kres og skaleres i kommunerne.
På grundlag af dialog med kommuner og institutioner
vurderer MENTORBARN, at mellem 1.000 og 2.000
børn og unge vil kunne profitere af et tilbud om frivil-
lige mentorfamilier. Målet er over de næste 3-4 år at
opbygge et landsdækkende tilbud, der når ud til
mindst 500-700 anbragte børn og unge.
MENTORBARN tilbyder rådgivning til de kommunale
samarbejdspartnere (døgninstitutioner, sagsbehand-
lere) samt screening, supervision og uddannelse af
mentorfamilier, mentorbørn og biologiske børn. Til-
buddet vil også være en stor gevinst for kommunerne,
da løsningen bygger på frivillige mentorfamilier og
sigter på at løfte børnenes sociale og faglige udvikling
til gavn for dem selv, de institutioner, de er anbragt
på, og for kommunen.
MENTORBARN har udviklet en omfattende model til
screening af mentorfamilier og mentorbørn, der skal
sikre et optimalt match mellem børn og familier.
Screeningen foregår over flere gange gennem møder,
samtaler og med inddragelse af pædagogiske konsu-
lenter, de voksne, som børnene er mest tilknyttet på
institutioner og opholdssteder og med kvalitetssikring
fra MENTORBARN. Det grundige forarbejde skal sikre
så mange velfungerende mentorforløb som muligt,
fordi det giver børnene relationer for livet.
9
Copyright MENTORBARN 2016
www.mentorbarn.dk