Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1720776_0001.png
PÆDAGOGISK
Kvalitet i dagplejen
Landskonference 2017
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0002.png
Kvalitet i dagplejen
FOA har deltaget i arbejdet med
Master for en ny styrket læreplan,
som beskriver den nye pædagogiske
læreplans grundlag. Derudover har
nogle af vores medlemmers deltaget
i de arbejdsgrupper, som har formu-
leret forslag til beskrivelser af lære-
planstemaer og de brede pædagogi-
ske læringsmål.
Den nye læreplan er i skrivende
stund endnu ikke er vedtaget i
Folketinget, og vi kender derfor
ikke dens endelige form og indhold.
Pædagogisk Sektor har derfor sam-
mensat et program for årets lands-
konference, som tager sit udgangs-
punkt i Master for en ny styrket
læreplan, hvor der om børnesynet
blandt andet står:
“De danske dagtilbud skal være med
til at understøtte det gode børneliv,
forstået som et liv, hvor der er plads,
tid og ro til at være barn, og hvor
nære og tillidsskabende voksne giver
barnet nærvær, omsorg og tryghed
til at kunne lære og udvikle sig.”
Vi har inviteret forsker Andreas
Rasch Christensen, formand for
mastergruppen, til at holde et oplæg
om det pædagogiske grundlag for en
ny styrket læreplan. Master for en ny
styrket læreplan, vil blive delt ud på
konferencen.
Vi har inviteret Svendborg Kommune
til at fortælle om, hvordan de i arbej-
det med de pædagogiske læreplaner
blandt andet har ændret skemaer til
aktionslæringsforløb, og hvad udbyt-
tet af aktionsforløbene har været.
Til yderligere inspiration i arbejdet
med børns læring, har vi inviteret en
række forskere og praktikere til at
fortælle om, hvordan man skaber
tilknytning, tryghed og trivsel, som
grundlag for det mindste børns
læring.
I Master for en ny styrket læreplan er
der fokus på, at gode læringsmiljøer
er af stor betydning for især de ud-
satte børn. På konferencen offent-
liggør Pædagogisk Sektor derfor en
undersøgelse om dagplejens
betydning for socialt udsatte børn.
Undersøgelsen er udarbejdet ar
Rambøll Management.
Som noget nyt, har vi i år valgt,
at to af oplæggene i plenum bliver
uddybet på temamøder senere på
konferencen. På temamøderne er
der færre deltagere og derfor bedre
mulighed for dialog.
Tilmelding sker efter først til mølle-
princippet, og vi glæder os meget til
at se jer på konferencen.
Mogens Bech Madsen,
sektorformand Pædagogisk Sektor
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0003.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
3
Program for landskonference
Kvalitet i dagplejen 2017
Mandag 29. maj
Kl. 9.00–10.00
Kl.10.00–10.10
Ankomst med kaffe og brød
Velkomst
v.
Mogens Bech Madsen,
formand, Pædagogisk Sektor
Dagplejens betydning for socialt udsatte børn.
Rambøll har for FOA analyseret dagplejens betydning for socialt udsatte børn. Analysen
består af 3 dele: Hvordan klarer socialt udsatte børn i dagplejen sig i skolen? I hvilket
omfang anvender kommunerne dagplejen som dagtilbud til udsatte børn? Hvordan
bidrager det pædagogiske arbejde i dagplejen til at inkludere børn i socialt udsatte
positioner?
v.
Sanni N. Breining,
seniorkonsulent, Rambøll
Se barnet indefra
Tre norske forskere Ida Brandtzæg, Stig Torsteinson og Guro Øiestad har skrevet bogen
“Se barnet indefra”, der kan hjælpe os til at forstå, at børns begyndende selvstændighed
og læring hviler på retten til at være afhængig af voksne. Forsker Mette Væver fortæller
om, hvordan vi ved at læse bogen kan øge vores bevidsthed om børns behov, skabe tryg-
hed, vise godhed, regulere børns følelser og hjælpe til i leg og venskab. Bogen er oversat
til dansk, og bliver delt ud til deltagerne efter oplægget.
v.
Mette Skovgaard Væver,
lektor, Babylab, Københavns Universitet
Pause med frugt
Kl. 10.10–10.40
Kl. 10.40–11.20
Kl. 11.20–11.45
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0004.png
4
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
Kl. 11.45–12.30
En styrket pædagogisk læreplan
I Danmark er leg, dannelse og læring omdrejningspunkter i det pædagogiske grundsyn og
skal derfor gennemsyre arbejdet med de konkrete læreplanstemaer som krop og bevæ-
gelse, natur, kultur, kommunikation osv. Formål og læreplanstemaer kobles. Det medfører
ikke en kompleks ny læreplan med mange mål, men nogle retninglinjer, der først kan tage
form i den daglige pædagogiske praksis. Det er her blandt det pædagogiske personale og
lederne, at læreplanen skal opleves som et betydningsfuldt redskab i udviklingen af det
pædagogiske arbejde.
v.
Andreas Rasch Christensen,
forskningschef, VIA University College og formand for
Mastergruppen for en styrket pædagogisk læreplan
Frokostbuffet
Et løft af den pædagogiske kvalitet 1
I Svendborg Kommune er der sat fælles fokus på retning og systematik i forhold til den
pædagogiske kvalitet i dagtilbuddene. Fie Lademann fortæller om processen, om kommu-
nens mission, om tidlig opsporing og om læringsledelse.
v.
Fie Lademann,
dagtilbudsleder i Svendborg Kommune og medlem af formandsskabet
i Rådet for børns læring
Et løft af den pædagogiske kvalitet 2
I arbejdet med at udvikle kvaliteten af det pædagogiske arbejde i Svendborg Kommunes
dagtilbud, er de pædagogiske læreplansskemaer ændret til aktionslæringforløb, hvor
både data og teori er inddraget. Til at fortælle om aktionlæringsforløbene har vi inviteret
en dagplejeleder og en vuggestueleder, idet der ligger en vigtig fortælling i, at de 2 dag-
tilbud er udviklet på samme grundlag og med fælles retning.
v.
Lone Bentzen
og
Hanne Ebbensen,
pædagogiske teamledere i Svendborg Kommune
Kaffepause
Kl. 12.30–14.00
Kl.14.00–14.30
Kl. 14.30–15.00
Kl. 15.00–15.30
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0005.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
5
Kl. 15.30–16.30
Science i børnehøjde
Læringsmiljøer i danske dagtilbud skal styrkes, og en styrket pædagogisk
læreplan er nu undervejs i Folketinget. Læreplanstemaerne er nyskrevne, og
i oplægget er der særlig fokus på temaet natur, udeliv og science. Hvad betyder science
i børnehøjde?
Dagplejer Vibeke Clausen, Silkeborg Kommune – deltog sammen med Thorleif Frøkjær
i arbejdsgruppen, som har udarbejdet beskrivelsen af natur, udeliv og science. I oplægget
formidles, hvordan en praksis i dagplejen kan gennemføres med læreplanstemaet i fokus.
v.
Thorleif Frøkjær,
lektor på professionshøjskolen UCC og
Vibeke Clausen,
dagplejer i Silkeborg Kommune
Middag
Underholdning
v.
Steffen Brandt,
musiker
Kl. 19.00–21.00
Kl. 21.00–22.00
Tirsdag 30. maj
Kl. 9.00–09.05
Kl. 9.05–09.45
Morgensang
25 regler til et liv med mere lykke
v.
Hella Joof,
skuespiller, instruktør, forfatter og foredragsholder
Tidlig opsporing af børn i risiko for mistrivsel
Sundhedsplejen i Køge Kommune har sat en indsats for tidlig opsporing af spæd- og
småbørn i gang. I den forindelse fortæller sundhedsplejerske Tine Sommersted om
erfaringer fra implementeringen af ADBB-metoden. Oplægget uddybes efterfølgende i et
af konferencens temamøder, hvor pointerne vil blive uddybet, og hvor der vil være mulig-
hed for at drøfte emnet med oplægsholderen.
v.
Tine Sommersted,
ledende sundhedsplejerske i Køge Kommune
Kl. 9.45–10.15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0006.png
6
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
Kl. 10.15–10.45
Kan familien være det bedste og det farligste sted at være?
Når det lille barn reagerer på stemninger i familien, og vi som fagpersoner skal være
særligt opmærksomme på, hvordan vi bedst støtter det enkelte barn i dets udvikling.
Oplægget uddybes efterfølgende i et af konferencens temamøder, hvor der vil være fokus
på konkrete lege og øvelser, som kan bruges i en lille børnegruppe. På temamødet vil der
være mulighed for at drøfte emnet med oplægsholderne.
v.
Laila Jakobsen,
fysioterapeut, og
Tina Ammundsen,
familietrapeut, Kompas Konsult
Kaffepause med frugt
Temamøder (vælg 1 ud af 3)
1.
Tidlig opsporing af børn i risiko for mistrivsel
Med udgangspunkt i oplægget i plenum, vil Tine Sommersted fortælle om risikofaktorer og
risikoadfærd hos barnets omsorgspersoner, centrale forældrefunktioner i det tidlige
samspil mellem forældre og børn, tidlige tegn på mistrivsel og stress hos barnet, og om
at dele sin bekymring med forældrene.
v. Tine Sommersted,
ledende sundhedsplejerske i Køge Kommune
Rutiner er et overset læringsredskab
At få børn i overtøjet er ikke bare en praktisk opgave, der skal overstås. Det er en fanta-
stisk mulighed for at træne motorik. Men det kræver tid, organisering og pædagogisk op-
mærksomhed. Børn har også brug for gentagelse for at lære, og der er ikke et bedre sted
at øve finmotorik, grovmotorik og sprog end i de handlinger, børnene udfører i hverdagen.
Derfor mener forsker Søren Smidt, at rutiner er et overset læringsredskab.
v.
Søren Smidt,
forsker, professionshøjskolen UCC
Kl. 10.45–11.15
Kl. 11.15–12.15
2.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0007.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
7
3.
Ro i kroppen – praksiseksempler og redskaber
Med udgangspunkt i oplægget i plenum: Kan familien være det bedste og det farligste sted
at være?, vil Laila Jakobsen og Tina Ammundsen vise videoklip og præsentere lege og
øvelser, som kan bruges i en lille børnegruppe og i forhold til det enkelte barn. Der vil
være fokus på samspil og aktiviteter som på en nænsom måde viser, hvordan man let
kan berolige eller aktivere det dysregulerede nervesystem.
v.
Laila Jakobsen
og
Tina Ammundsen,
Kompas Konsult
Frokostbuffet
Temamøder (vælg 1 ud af 3) gentagelse
Kaffepause med kage
NUSSA – hvad er det?
Dagplejepædagoger i Odsherred fortæller om Neuroaffektiv Udviklingspsykologisk Struk-
tureret Aktivitet (NUSSA), et program, der baserer sig på neuroaffektiv udviklingspsyko-
logi og henvender sig til alle, der arbejder med børn. Programmet handler om at opbygge
og styrke børns følelses-/personlighedsmæssige og sociale ressourcer gennem glædes-
fyldt, engageret og struktureret leg, hvor børnene forbedrer deres relationelle ressourcer
og selvindsigt, hvormed børnene bliver mere robuste overfor psykiske stressfaktorer.
Odsherred Kommune gennemfører i foråret 2017 et NUSSA-uddannelsesforløb på hele
dagtilbudsområdet.
v. Loise Viberg Christiansen, Kisbeth Bønløkke olsen,
dagplejen i Odsherred kommune
Afslutning
v.
Joan Lindskov,
næstformand, Pædagogisk Sektor
Kl. 12.15–13.30
Kl. 13.30–14.30
Kl. 14.30–15.00
Kl. 15.00–16.00
Kl. 16.00–16.05
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 151: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2017 den 29. og 30. maj 2017, fra FOA
1720776_0008.png
FEBRUAR 2017
Kvalitet i dagplejen
Landskonference 2017
Den nye pædagogiske læreplan er i skrivende stund endnu ikke er vedtaget
i Folketinget, og vi kender ikke dens endelige form og indhold. Pædagogisk
Sektor har derfor sammensat et program for årets landskonference, som
tager sit udgangspunkt i Master for en ny styrket læreplan, hvor der om
børnesynet blandt andet står:
“De danske dagtilbud skal være med til at understøtte det gode børneliv,
forstået som et liv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn, og hvor
nære og tillidsskabende voksne giver barnet nærvær, omsorg og tryghed til
at kunne lære og udvikle sig.”
Politisk ansvarlig:
Mogens Bech Madsen
Redaktion:
Birgit Stechmann
Illustration:
Jørgen Stamp
Produktion:
Grafisk Team/JA og FOAs trykkeri
PA_Kvalitet i dagplejen_0202-2017
Pædagogisk Sektor
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Tlf: 46 97 26 26
foa.dk
FOA er Danmarks tredjestørste fagforening. Siden 1899 har vi kæmpet
for bedre løn- og arbejdsforhold til vores medlemmer. Hovedopgaven er
at indgå overenskomster, som sikrer en god løn og moderne, ordnede
arbejdsvilkår. Det er FOA, der aftaler din løn, dine tillæg, din arbejdstid,
din pension, dine barselsregler, dine ferieregler og dine muligheder for
uddannelse. Vores opgave i FOA er også at sikre et stærkt fagligt fælles-
skab – og at udvikle din og vores faglighed på det pædagogiske område,
så velfærden og gode arbejdspladser går hånd i hånd.