Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1714840_0001.png
FAKTA
om
landsudligningsindsatsen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0002.png
FAMILIEN I HOVEDSTADSOMRÅDET
HAR FÆRRE PENGE TIL RÅDIGHED
En familie i hovedstadsområdet, der bor i hus, har i
gennemsnit 96.000 kr. mindre til rådighed om året
end den samme familie ville have, hvis den boede i
Nordjylland.
RIGTIG MANGE PENGE
Det svarer til 8.000 kr. hver
måned, som kan bruges, når
skatten og de faste udgifter
er betalt.
96.000
KR. ER
UNFAIR UDLIGNING
Hovedstadsområdet sender hvert år, hvad der
svarer til 16.000 kr. for hver familie, til resten af
landet som følge af landsudligningen.
En familie i hovedstadsområdet, som bor i hus
med to børn, og hvor far er håndværker,
og mor er sygeplejerske, har
Alligevel sender
hovedstadsområdet i 2017
96.000 KR
mindre til rådighed om året end
en tilsvarende familie i Nordjylland.
12 MIA. KR
til resten af landet
8.000
Det svarer til
KR/MDR
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene-
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Penge & Privatøkonomis Kommuneguide 2014 (udarbejdet for Region Nordjylland).
Rådighedsbeløbene er udregnet for en modelfamilie i hver kommune. Det nævnte beløb
er forskellen mellem et vægtet gennemsnit for hvert af områderne. Betegnelsen hoved-
stadsområdet dækker over de kommuner, som er en del af hovedstadsudligningen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0003.png
SOCIALE UDFORDRINGER
I HOVEDSTADSOMRÅDET
Hovedstadsområdet har nogen af de mest socialt
belastede kommuner i landet. Det betyder, at
kommunerne i hovedstadsområdet løfter deres
andel af de sociale udfordringer og mere til.
ARBEJDSLØSHED PÅ SAMME
NIVEAU I HELE LANDET
Arbejdsløsheden i hovedstadsområdet
ligger på niveau med arbejdsløsheden i
resten af landet, og samtidig kæmper flere
borgere i hovedstadsområdet med udfor-
dringerne ved langtidsledighed.
STØRRE ANDEL AF
HJEMLØSE OG FATTIGE
Kommunerne i hovedstadsområdet har bl.a. en
markant højere andel af borgere, der har haft
en lav indkomst i en årrække. Og også andelen
af hjemløse, indvandrere og efterkommere og
andelen af borgere i lavindkomst boliger er højere
i hovedstadsområdet end i resten af landet.
ud af de
mest socialt belastede
kommuner i Danmark ligger
i hovedstadsområdet.
Det gennemsnitlige socioøkono-
miske udgiftsbehov er på 100 i hele
landet. Det betyder, at fx Brøndby
har mere end 1�½ gange større
socialt udgiftsbehov end den
gennemsnitlige danske kommune.
Til ”måling” af det socioøkonomi-
ske udgiftsbehov indgår 14 kriterier
som fx andelen af personer uden-
for arbejdsmarkedet og borgere
med lav indkomst over en årrække.
7
10
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
LOLLAND
BRØNDBY
ISHØJ
ALBERTSLUND
LANGELAND
BALLERUP
HØJE-TAASTRUP
GULDBORGSUND
GLOSTRUP
HERLEV
0
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90100 120 140 160
110 130 150 170
50
100
150 170
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene-
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Social- og Indenrigsministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2017. Beteg-
nelsen hovedstadsområdet dækker over de kommuner, som er en del af hovedstadsud-
ligningen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0004.png
SÅ MEGET BETALER HOVEDSTADS-
OMRÅDET TIL LANDSUDLIGNINGEN
I 2017 betyder landsudligningen, at hoved-
stadsområdet skal sende 12 mia. kr. til resten af
landet. Det er knap 1 mia. kr. mere end i 2016 og
næsten 5 mia. kr. mere end i 2007.
FÆRRE PENGE TIL VELFÆRD
Stigningen fra 2016 til 2017 på 1 mia. kr. svarer
til 1,1 % af udgifterne til offentlig service i
hovedstadsområdet. Ressourcer som i dag
bruges på de borgernære velfærdsområder
som ældrepleje, daginstitutioner og skoler.
1 MIA.
MERE
RUBRIK
2400
MEDARBEJDERE
Hvis de skulle fordeles på de tre store
velfærdsområder, ville det svare til:
SOSU'ER
I hovedstadsområdet svarer 1 mia. kr. til
Mia. kr.
14
I 2017 skal hovedstadsområdet betale knap
5 mia. kr. mere til landsudligningen end i 2007.
11
8
950
PÆDAGOGER
700
201
1
201
0
201
4
200
201
201
200
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene-
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Indenrigsministeriets kommunale nøgletal, FLD, kommunalstatistiske meddelelser og
serviceudgifter i budget 2016. Betegnelsen hovedstadsområdet dækker over de kommu-
ner, som er en del af hovedstadsudligningen.
200
201
201
201
7
9
3
5
7
8
2
6
LÆRERE
750
Andelen af medarbejdere
er beregnet ud fra de tre
velfærdsområders andel
af kommunernes budget.
5
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0005.png
UDLIGNING OG
UDGIFTSBEHOV
Formålet med den nuværende lovgivning om udligning er
at mindske forskellene i kommunernes indtægtsgrundlag
sammenholdt med kommunernes udgiftsbehov. I debatten
om udligningssystemet har det ofte været sagt, at de 34
kommuner i hovedstadsområdet har bedre muligheder for
at levere et højt serviceniveau. Det er dog langt fra rigtigt.
VARME HÆNDER
I 2015 var der i
hovedstadsområdet
71 kommunalt ansatte
pr. 1000 borgere, mens
tallet for resten af
landet var 73.
UDGIFTER TIL SERVICE
Indenrigsministeriet beregner hvert år kommunernes serviceniveau. Et tal på 100
er udtryk for et landsgennemsnit. Kommunerne i hovedstadsområdet har i 2016
et serviceniveau på 98,8. Tallet for resten af landet viser et serviceniveau over
landsgennemsnittet på 100,6. Kommunerne i hovedstadsområdet har således et
lavere serviceniveau end i resten af landet.
SERVICENIVEAUET I HOVEDSTADSOMRÅDET LIGGER
I
101,5
UNDER LANDSGENNEMSNITTET
DAG
nye tal fra 23 august
101,0
101,0
100,5
100,5
100,0
100
99,5
99,5
99,0
99,0
98,5
98,5
Udenfor hovedstadsområdet
Hovedstadsområdet
Landsgennemsnit
[2012]
[2013]
[2014]
2012
2013
2014
Serviceniveauet i
hovedstadsområdet i 2016
100,6
100
Lands-
gennemsnit
Serviceniveauet i resten
af landet i 2016
98,8
[2015]
2015
[2016]
2016
Serviceniveauet angiver forholdet mellem kommunens
faktisk udgifter og de udgifter, der kan forklares ud fra
kommunens udgiftsbehov, som følger af kommunens
aldersmæssige og socioøkonomiske sammensætning.
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene-
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Social- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal. Betegnelsen hovedstadsområdet
dækker over de kommuner, som er en del af hovedstadsudligningen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0006.png
HOVEDSTADEN: HELE
DANMARKS VÆKSTMOTOR
I 2017 sender hovedstaden knap 12 mia. kroner
afsted til landets øvrige kommuner. Det tal er si-
den 2007 steget med 5 mia. kroner. Eller 69 pct.
Den voldsomme stigning i udligning er blevet en
barriere for vækst og udvikling i hele Danmark.
31 % af Danmarks befolkning bor i hovedstaden, men hovedstaden har
en langt større andel i Danmarks vækst.
DE
REGIONALE
FORSKELLE
ER
SMÅ
Danmark er det OECD-land med de mindste regi-
onale forskelle. Det er positivt. For vi har brug for
et homogent Danmark, og vi er afhængige af hin-
anden på kryds og tværs. Men udligningen må ikke
tage overhånd, for så forsvinder incitamentet for at
skabe vækst og beskæftigelse.
40 % af Danmarks BNP, 50 % af Danmarks eksport og 75 % af Dan-
marks nye arbejdspladser skabes i hovedstaden. Hovedstaden tiltræk-
ker 85 % af alle udenlandske investeringer i Danmark og 59 % af alle
nationale
patenter udtages i hovedstaden.
STIGENDE UDLIGNING - FALDENDE SERVICE
• I 2007 sender hovedstadsområdet
knap 12 mia. kroner afsted gennem
landsudligningen til landets øvrige
kommuner
• Det tal er siden 2007 steget med med
5 mia. kroner. Svarende til 69 %.
• I takt med at pengeoverførslen fra ho-
vedstadsområdet til resten af landet er
steget voldsomt, er serviceniveauet i ho-
vedstadsområdet faldet til under lands-
gennemsnittet.
12 MIA. KR.
1,05
UDLIGNING
KR.
SERVICENIVEAU
?
2016
2017
1
7 MIA. KR.
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
0,95
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene-
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Social- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal og udmeldinger om tilskud og
udligning, Vækstforum Hovedstaden 2016, OECD Regions at a Glance 2016.
Betegnelsen 'hovedstaden' dækker over de kommuner, der er en del af Region Hoved-
staden. Betegnelsen 'hovedstadsområdet' dækker over de kommuner, som er en del af
hovedstadsudligningen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Materiale til brug ved deputation med borgmestre på vegne af 34 kommuner i hovedstadsområdet den 2. februar 2017
1714840_0007.png
MYTER OG FAKTA
OM HOVEDSTADEN
LANGTIDSLEDIGE
Myte:
Kun 13% af befolkningen
uden for hovedstadsområdet tror,
at hovedstadsområdet rummer den
største koncentration af langtidsledige.
Fakta:
Hovedstadsområdet har en
større andel af langtidsledige
end resten af landet.
SERVICENIVEAU
Myte:
Knap 2 ud af 3
danskere tror, at hovedstads­
området har det samme
eller et højere serviceniveau
end resten af landet.
Fakta:
Hovedstadsområdet
har landets laveste service­
niveau.
?
?
?
?
?
?
?
?
PENGESTRØMMEN
FRA HOVEDSTADSOMRÅDET
Myte:
93% af befolkningen tror, at
overførslen fra hovedstadsområdet i 2017
er lavere, end den i virkeligheden er.
Fakta:
Hovedstadsområdet sender i
2017 knap 12 mia. kroner til resten af
landet gennem landsudligningen.
Overførslen er siden 2007
steget med 5 mia. kroner.
Svarende til 69 %.
STATSLIGE
ARBEJDSPLADSER
Myte:
Over halvdelen af befolkningen
tror, at hovedstadsområdet rummer
minimum 75% af landets statslige
arbejdspladser.
Fakta:
Kun cirka halvdelen af alle
statslige arbejdspladser ligger
i hovedstadsområdet.
BELASTEDE KOMMUNER
Myte:
74 % af befolkningen tror, at
størstedelen af de mest belastede
kommuner er placeret uden for
hovedstadsområdet.
Fakta:
7 ud af de 10 mest socialt
belastede kommuner ligger i
hovedstadsområdet.
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker 34 kommuner i hovedstadsområdet at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i landet de
vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu. Gene­
relle henvendelser bedes rettet til May Lundsgaard på [email protected].
Pressehenvendelser bedes rettet til Janus Enemark Nissen på 22 53 72 20 eller på
[email protected].
KILDER
Borgersurvey med +1000 respondenter udarbejdet af Operate i
samarbejde med Userneeds.