Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1714552_0001.png
En styrket rehabilitering af
borgere med hjerneskade
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Indhold
Forord ....................................................................................................................................... 3
1. Indledning ........................................................................................................................ 4
2. Mål for udviklingen på det kommunale hjerneskadeområde ....................................... 6
3. Udspillets ti anbefalinger ................................................................................................ 7
4. Status for hjerneskadeområdet i kommunerne ........................................................... 12
5. En god udredning og den rette indsats ....................................................................... 21
6. Udbud og efterspørgsel af indsatser til borgere med komplekse hjerneskader ....... 25
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Borgere med komplekse hjerneskader skal have god
kvalitet
Forord
KL ønsker med udspillet på hjerneskadeområdet og de ti anbefalinger at sikre, at
alle borgere med hjerneskade får en indsats af en høj kvalitet. Det betyder, at
kommunerne må styrke samarbejdet med hinanden og med specialiserede tilbud
for de ca. 2.500 borgere, som hvert år bliver ramt af en kompleks hjerneskade.
Her er det helt afgørende, at rehabiliteringsindsatsen sker i et samspil mellem
kommunen og de specialiserede vidensmiljøer. Det er kommunernes ansvar at
sikre, at denne viden er til rådighed og på bedste vis bliver brugt og understøtter
den enkelte borgers rehabilitering.
Hvis KL’s udspil på hjerneskadeområdet realiseres, vil det betyde, at alle borgere
med hjerneskader kan være sikre på, at kommunerne råder over og anvender den
rette palet af specialkompetencer. Udspillet vil sikre, at kommunerne lever op til
deres forsyningsansvar og at der er det nødvendige økonomiske sikkerhedsnet
under de specialisttilbud, som kommunerne er fælles om.
KL vil dog også stille en række krav til de specialiserede tilbud. Det skal være
klart, hvad tilbuddene tilbyder og hvilken kvalitet man kan forvente. Derfor inv i-
terer KL de centrale sundhedsmyndigheder til et samarbejde, så vi får nogle klare
krav til, hvad der skal til for at være et specialiseret hjerneskadetilbud.
KL vil med udspillet styrke samspillet mellem de specialiserede tilbud og kompe-
tencer i kommunerne. Borgere med hjerneskader skal så vidt muligt have tilbudt
rehabilitering i det nære. For det er der evidens for, virker.
Vi er overbevist om, at udspillet vil være et godt afsæt for det videre arbejde på
hjerneskadeområdet. Kommunerne er nået langt på de 5 år, de har haft det fulde
ansvar for rehabilitering efter sygehusindlæggelse. De næste år vil kommunerne
med den omfattende kompetenceudvikling blive oprustet yderligere. Med dette
udspil vil vi bane vejen for, at kommunerne får taget hånd om alle borgere med
en hjerneskade.
God læselyst!
Erik Nielsen
Formand
Kristian Wendelboe
Adm. direktør
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1. Indledning
Kommunerne har de sidste fem år haft det fulde ansvar for rehabilitering af
borgere med hjerneskade efter udskrivning fra sygehuset. Det har været fem år,
hvor kommunerne har oprustet indsatsen. Flere borgere end tidligere modtager
genoptræning, og kommunerne har udviklet, målrettet og integreret de tilbud og
kompetencer, som de overtog fra amterne med de kompetencer, der allerede var i
kommunerne. Det betyder, at kommunerne i dag kan tilbyde borgere med hjerne-
skade en helhedsorienteret rehabiliteringsindsats, hvor der er fokus på at få
borgerens hverdagsliv til at fungere med bolig, job, familie og netværk.
I 2012 har kommunerne sat ekstra fokus på senhjerneskadeområdet. Erhvervet
hjerneskade er et særligt tema i alle fem rammeaftaler på social- og specialunder-
visningsområdet. Samtidig betyder Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses
pulje til udmøntning af forløbsprogrammerne, at kommunerne styrker kompe-
tenceniveauet blandt de kommunale medarbejdere og opruster på indsatssiden.
Imidlertid er der en gruppe, som har så komplekse hjerneskader, at de efter syge-
husophold har brug for en specialiseret indsats. KL’s udspil på hjerneskade-
området er især rettet mod denne gruppe og opstiller en række anbefalinger til,
hvordan indsatsen for denne gruppe løftes og bliver mere ensartet på tværs af
landet.
KL ønsker med udspillet at udstikke retningen for udviklingen på det kommunale
hjerneskadeområde de kommende år. Udspillet er KL’s bud på, hvordan kommu-
nerne udvikler rehabiliteringsindsatserne for borgere med hjerneskade, både som
enkeltkommuner, i tværkommunalt regi og i samarbejde med andre aktører.
1.1. Målgruppe
Gruppen af borgere med komplekse hjerneskader er relativt lille og rummer
borgere med meget forskellige funktionsnedsættelser. Deres behov kan derfor
være svære at kategorisere.
Målgruppen varierer i forhold til graden og kompleksiteten af den erhvervede
hjerneskade, hvilket bl.a. afspejler sig i forskelle i antal indlæggelsesdage for de
berørte borgere. Den nedenstående figur viser fordelingen af den samlede mål -
gruppe i forhold til kompleksitet målt som antal indlæggelsesdage for den seneste
indlæggelse i 2010.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0005.png
Kilde: Landspatientregistret, 2010
I 2010 var der på landsplan ca. 19.000 borgere, der var indlagt på grund af
erhvervet hjerneskade. Heraf var ca. 2.500 eller 13 % indlagt i mere end 10 dage,
hvilket kan ses som et udtryk for, at deres hjerneskade er kompleks.
1.2. Rapportens tilblivelse
Rambøll har for KL gennemført en række analyser, som ligger til grund for ud-
spillet. Rambøll har dels foretaget en afdækning af erfaringerne med en række
kommuners brug af en systematisk udredningsmetode i sager på hjerneskade-
området. Ligeledes har Rambøll gennemført en kortlægning af de kompetencer og
ydelser, som en række specialiserede tilbud udbyder samt afdækket den kommu-
nale efterspørgsel efter specialiserede ydelser. Der har været nedsat en arbejds-
gruppe bestående af medarbejdere i kommuner, som har bidraget til at kvalificere
arbejdet.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0006.png
2. Mål for udviklingen på det kommunale
hjerneskadeområde
KL’s udspil baserer sig på følgende mål for udviklingen på hjerneskadeområdet:
At den enkelte borger sikres et rehabiliteringstilbud af god kvalitet, som svarer
til den enkelte borgers behov.
At mestringsperspektivet strategisk og systematisk fremmes gennem opbyg-
ning og udvikling af både monofaglige og multidisciplinære kompetencer.
At de specialiserede kompetencer i videst muligt omfang skal kunne integreres
med de basale og avancerede kompetencer, således at borgeren oplever en
sammenhængende og fleksibel indsats.
At rehabilitering bør ydes tættest muligt på borgerens nærmiljø, hvor borgeren
skal bruge færdighederne. Der er evidens for, at de sociale, kognitive, fysiske
og psykiske funktioner trænes bedst i de omgivelser, borgeren skal vende
tilbage til.
At kommunerne alene eller i fællesskab sikrer et tilstrækkeligt volumen i
indsatserne til at opretholde de nødvendige kompetencer og erfaring med
rehabilitering af personer med komplekse hjerneskader.
At kommunerne i hver region samarbejder om at sikre, at alle kommuner har
lige adgang til rehabiliteringsindsatser på specialiseret niveau.
At indsatserne tager afsæt i LEON-princippet, så personer med erhvervet
hjerneskade tilbydes den rette rehabilitering under hensynstagen til hensigts-
mæssig ressourceudnyttelse.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0007.png
3. Udspillets ti anbefalinger
Anbefalingerne i dette udspil tager afsæt i Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer
for rehabilitering af borgere med erhvervet hjerneskade, MTV om hjerneskade-
rehabilitering samt de analyser, Rambøll har gennemført for KL i forbindelse med
udspillets tilblivelse.
Udfordringen på hjerneskadeområdet er, både i sygehusregi og særligt i det nære
sundhedsvæsen, at der findes meget lidt evidens på rehabiliteringsområdet. En af
årsagerne er, at det er svært at vurdere en given indsats effekt, fordi hjerneskade-
området er karakteriseret af en stor variation i diagnose, symptomer, sygdomsgrad
og sygdomsvarighed (MTV om hjerneskaderehabilitering, Sundhedsstyrelsen).
Med Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer for rehabilitering af borgere med
erhvervet hjerneskade og MTV om hjerneskaderehabilitering, er der skabt et godt
afsæt for at udvikle indsatserne på området.
Sundhedsstyrelsens forløbsprogram har følgende anbefalinger til kommunerne:
At genoptræningsplanen inddrages og evt. interdisciplinær vurdering af personens
funktionsevne og livssituation inddrages, både før og efter hjerneskadens opståen (familie,
fritid og erhverv).
At det fremgår, hvilken forbedring af funktionsevnen, som personen forventes at kunne
opnå ved rehabilitering, herunder behovet for intensitet og varighed af indsatsen.
At oplysninger fra almen praksis og rådgivning fra VISO eller andre aktører, heru nder de
specialiserede hjerneskadetilbud, kan indgå i kommunens vurdering.
At kommunerne etablerer en hjerneskadekoordineringsfunktion med neurofaglig viden til at
koordinere rehabiliteringsindsatsen.
At der sikres adgang til graduerede rehabiliteringstilbud til personer med behov herfor, her-
under udarbejder visitationsretningslinjer til de forskellige tilbud.
At regioner og kommuner sikrer tilstrækkelig og opdateret neurofaglig viden blandt alle
involverede faggrupper. De relevante selskaber bør definere og afgrænse neurofaglig viden
samt beskrive kompetenceniveauer for de enkelte faggrupper på de forskellige specialist -
niveauer på sygehus og i kommunerne.
MTV om hjerneskaderehabilitering peger på følgende punkter af relevans for den ko m-
munale indsats:
At hjerneskadede borgere ofte har meget individuelle behov for rehabilitering, hvilket kan
være vanskeligt at håndtere med standardiserede forløb. Der peges på behovet for at for -
mulere standarder i forhold til måden, hvormed hjerneskaderehabiliteringen organi seres,
herunder standarder for koordinering, faglige kompetencer, multidisciplinært samarbejde,
antal ansatte, mål og indikatorer for indsatsen mv.
At kommunerne i relation til rehabilitering bør sikre tilstrækkelig volumen for at opretholde
erfaring og kompetencer samt hensigtsmæssig ressourceudnyttelse.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0008.png
At der er brug for klassificering af hjerneskaderehabiliteringstilbud og -behov i forhold til
relevante indikatorer. Det vil give et overskueligt og informeret grundlag for beslutninger
om henvisning og muliggøre et ensartet kvalitetsniveau i indsatsen.
At den neurofaglige viden skal sikres i multidisciplinære teams, således at den relevante
viden altid er tilgængelig. Tværkommunale teams foreslås som en mulighed i mindre kom-
muner.
At ICF kan være et vigtigt redskab for kommunikation i organiseringen af tværfaglige teams,
både intra- og interorganisatorisk.
Med afsæt i ovenstående, oplistes her ti anbefalinger for at styrke indsatsen særligt
rettet mod den specialiserede rehabilitering. Anbefalingerne er primært rettet mod
kommunerne og KL, men et løft af området vil også kræve, at andre, herunder de
nationale myndigheder og de specialiserede tilbud, justerer deres indsats. Dette er
også reflekteret i anbefalingerne.
Anbefaling 1: Alle kommuner skal sikre, at borgerne har adgang til specia-
liseret hjerneskaderehabilitering, enten i egne tilbud, i tværkommunale
tilbud eller ved samarbejde med specialiserede tilbud
For at sikre høj kvalitet i rehabiliteringen til alle borgere, skal kommunerne, i regi
af samarbejdet om rammeaftalen, udarbejde en fælles plan for, hvordan alle
kommuner råder over specialiserede kompetencer, hvis de ikke selv besidder dem.
Det skal være klart for borgeren, hvilke specialiserede tilbud, kommunen sam-
arbejder med. Det skal være tydeligt, at kommunerne løfter deres forsynings-
ansvar på området.
Anbefaling 2: Der skal skabes økonomisk bæredygtighed for de mest spe-
cialiserede tilbud
KL anbefaler, at kommunerne aftaler modeller, som sikrer et bedre økonomisk
sikkerhedsnet for de mest specialiserede tilbud, end den traditionelle takstfinan-
siering giver. KL anbefaler, at kommunerne identificerer disse tilbud og laver de
nødvendige aftaler.
Der er endvidere behov for, at indsatserne på de specialiserede tilbud udvikles og
bliver mere fleksible, så den specialiserede indsats på bedst mulig vis integreres i
de kommunale tilbud. Det kan fx være i form af satellitenheder fra de specialise-
rede enheder ude i kommunerne, eller via kontrakter om faglig understøttelse af
den enkelte kommunes indsats.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Anbefaling 3: KL anbefaler en konsolidering blandt de specialiserede til-
bud på hjerneskadeområdet, som resulterer i få, særligt stærke vidensmil-
jøer, som både kan bistå kommunerne i rehabiliteringsarbejdet og under-
støtter den faglige udvikling og forskning
En afdækning, Rambøll har lavet for KL, viser, at indholdet i de specialiserede
tilbud ikke altid er entydigt og gennemsigtigt. Der er behov for at udvikle og kon -
solidere disse tilbud med afsæt i standarder for tværfaglige og monofaglige kom-
petencer i den specialiserede rehabiliteringsindsats, jf. anbefaling 5. Der er også
behov for, at de to specialsygehuse på hjerneskadeområdet i højere grad udvikles
til særlige vidensmiljøer, som understøtter, udvikler og kvalitetssikrer den ko m-
munale rehabilitering.
Anbefaling 4: Alle kommuner skal have en organisering, som understøtter
en koordineret rehabiliteringsindsats på tværs af forvaltningsområder, fx
via en hjerneskadekoordinator
KL anbefaler, at alle kommuner sikrer en stringent, koordineret og tværfaglig ind-
sats, fx i form af en koordinator eller koordinerende forum med klare kompeten-
cer. Hovedparten af kommunerne har i dag en hjerneskadekoordinatorfunktion,
der både kan bestå af en hjerneskadekoordinator og/eller et koordinerende team.
De nuværende erfaringer med en koordinatorfunktion i de komplekse sager, hvor
en borger kan have kontakt til mange forskellige instanser, er gode og bør ud -
bredes til alle kommuner.
Anbefaling 5: Der skal udvikles nationale standarder for tværfaglige og
monofaglige kompetencer i den specialiserede rehabiliteringsindsats
Der kræves en række tværfaglige og monofaglige kompetencer i indsatsen for
borgere med behov for en specialiseret hjerneskaderehabilitering. Pt. ligger det
ikke fast, hvilke indsatser, der kræver hvilke kompetencer. KL anbefaler, at der
udvikles klare nationale retningslinjer, som sikrer et bedre afsæt for at sikre kva -
liteten i de specialiserede indsatser. KL vil invitere Sundhedsstyrelsen til et sam -
arbejde om at opstille en række faglige standarder for tværfaglige og monofaglige
kompetencer. Udarbejdelsen af standarderne tager afsæt i det arbejde, som alle -
rede er igangsat i regi af Sundhedsstyrelsen og KL med at udvikle kliniske ret -
ningslinjer.
Anbefaling 6: Alle kommuner skal inden for én uge have kontaktet borge-
ren og givet borgeren en plan for genoptræningsforløbet
KL anbefaler, jf. KL’s udspil om det nære sundhedsvæsen, at alle skal have af-
klaret deres fysiske genoptræningsforløb inden for én uge. Borgeren skal her have
vurderet sit genoptræningsbehov, herunder hvornår genoptræningsforløbet skal
igangsættes, samt en begrundelse herfor. KL anbefaler ligeledes, at alle kommuner
er i en tæt dialog med hospitalerne for at sikre, at genoptræningsplanerne er
fyldestgørende.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Anbefaling 7: Alle kommuner skal med afsæt i Voksenudredningsmetoden
sikre ensartethed og sammenhæng mellem udrednings- og rehabilite-
ringsindsatsen. Voksenudredningsmetoden skal suppleres med hjerne-
skadespecifikke redskaber
En væsentlig forudsætning for en god rehabilitering af borgere med hjerneskade
er, at kommunerne sikrer en god udredning og stratificering af borgerne, så den
enkelte borger får et tilbud, der svarer til behovet. Det skal ske med et fælles red-
skab mellem de forskellige forvaltningsområder og eksterne aktører samt med
inddragelse af borgeren og de pårørende. Her har en systematisk sagsbehand-
lingsmetode en stor betydning. KL’s afdækning af brugen af Voksenudrednings-
metoden (VUM) på hjerneskadeområdet viser, at modellen er anvendelig som
sagsbehandlings- og stratificeringsværktøj. VUM’en skal imidlertid suppleres med
et specifikt hjerneskadeværktøj, hvis den skal kunne anvendes. KL anbefaler, at et
sådant værktøj udvikles i samarbejde mellem KL og de centrale social- og sund-
hedsmyndigheder.
Anbefaling 8: Alle kommuner skal have de samme klare og tilgængelige
visitationsretningslinjer for rehabilitering af personer med erhvervet
hjerneskade
Flere kommuner er, som en del af arbejdet med at implementere forløbspro-
grammerne, i gang med at udarbejde visitationsretningslinjer for hjerneskade-
området. Disse visitationsretningslinjer skal bl.a. gøre det synligt over for borgere
med en hjerneskade, hvilken indsats, de kan forvente, herunder hvilke specialise-
rede hjerneskadetilbud, som den enkelte kommune samarbejder med. Der er be-
hov for, at der på baggrund af disse retningslinjer bliver udarbejdet nogle natio -
nale visitationsretningslinjer, som alle kommuner kan tage afsæt i.
Anbefaling 9: KL anbefaler, at VISO og ViHS’s nationale overblik og viden
bruges mere aktivt i udviklingen af hjerneskadeområdet
VISO og ViHS’s nationale overblik over specialviden bør inddrages i KKR’s be -
slutninger i forbindelse med aftaler om sikring af den specialiserede viden
(Ramme- og udviklingsaftalerne). Samtidig skal kommunerne også, på baggrund
af den viden, de får via arbejdet med rammeaftalerne, kunne komme med forslag
til VISO om specialiserede kompetencer på hjerneskadeområdet, der bør opdate -
res, videreudvikles eller udbredes (almengøres).
Anbefaling 10: Alle kommuner skal dokumentere deres indsatser på hjerne-
skadeområdet
En forudsætning for løbende kvalitetsudvikling på hjerneskadeområdet er, at alle
kommuner arbejder mere systematisk på at dokumentere og evaluere de kommu-
nale indsatser. Der ligger fortsat et stort arbejde i at styrke arbejdet med registre-
ringer af test og målinger, så det sikres, at rehabiliteringen sker på en veltilrette-
lagt måde.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Som det også fremgår af KL’s udspil om det nære sundhedsvæsen, er en væsentlig
brik heri også at etablere et øget samarbejde mellem kommuner, regioner, staten
og forskningsinstitutter. KL anbefaler derfor, at kommunerne, hjerneskade-
centrene, Sundhedsstyrelsen og forskningsinstitutterne indgår aftaler om, hvordan
dokumentation og evidens på hjerneskadeområdet de kommende år bliver styrket.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0012.png
4. Status for hjerneskadeområdet i kommu -
nerne
Kommunerne har siden 2007 oprustet deres kompetencer på hjerneskade-
området, både på myndigheds- og udføreniveau. Kommunerne har ansat hjerne-
skadekoordinatorer og gennemført uddannelsesforløb med særlig fokus på de
kognitive problemstillinger. Kommunerne har ligeledes integreret og videre-
udviklet de tilbud og kompetencer, de overtog med den viden, man i forvejen
havde. Kommunerne er dermed kommet langt med at videreudvikle området og
vil i løbet af de kommende år blive yderligere oprustet.
Horsens Kommune bruger specialviden aktivt på hjerneskadeområdet
Horsens Kommune har etableret et specialrådgivnings- og udredningstilbud ”Hjernekernen” på
Center for Kommunikation og Hjælpemidler, som kommunen overtog fra amtet i 2007.
Der er udviklet et koordinerende forum mellem myndigheder (jobcenter, myndighedsafdelingen
og sygehusene) og mellem Hjernekernen. Hjernekernens kerneydelse er hjerneskadekoordinering
og specialrådgivning. Neuropsykolog og anden relevant viden bruges ad hoc.
Der er også etableret et hjerneskadesamråd, som skal sikre det optimale rehabiliteringsforløb
(som sigter mod både fase II og III i Sundhedsstyrelsens forløbsprogram om hjerneskaderehabi -
litering). Hjerneskadesamrådet drøfter, som forberedelse til et rehabiliteringsmøde, mulighederne
for indsatsen i Horsens Kommune. Samrådet er sammensat af et fast panel af fagpersoner og
suppleres ad hoc efter behov. Myndighedsafgørelserne koordineres mellem de enkelte myndi g-
hedsdele, og der udarbejdes en samlet rehabiliteringsplan. Koordinatorerne sikrer, at den over-
ordnede plan gennemføres sammen med borgeren i samarbejde med Hjernekernen. Hjernekernen
koordinerer og rådgiver om, hvad der skal til for at få hverdagen til at funge re igen efter en
hjerneskade. Der vil ofte være tale om at koordinere forskellige indsatser.
4.1.
Kommunerne udvikler kompetencerne på hjerneskade-
området
Der er med de 150 mio. kr., som er afsat til at implementere forløbsprogram-
merne, igangsat omfattende uddannelsesforløb i alle kommuner, bl.a. i sam-
arbejde med hjerneskadecentrene. Fokus er bl.a. på at opruste medarbejdernes
neurofaglige kompetencer. De forskellige tiltag, som vil løbe over de næste år,
betyder, at kommunerne bliver godt rustet til opgavevaretagelsen, både på myn-
digheds- og indsatssiden. Flere kommuner vurderer på den baggrund, at de frem-
over kan udføre rehabilitering på avanceret niveau.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0013.png
Uddannelsesprogrammerne har både fokus på at uddanne nøglemedarbejdere,
som besidder en særlig viden om de komplekse sager, samtidig med, at der sker
en generel kompetenceudvikling, der gør, at frontpersonale i fx jobcentre og
hjemmeplejen bliver bedre til at opspore og håndtere borgere med senhjerne -
skade.
Kommunerne går sammen om at styrke kompetencerne
De 19 kommuner i Region Midtjylland samarbejder om en fælles kompetenceudvikling af med -
arbejderne på hjerneskadeområdet. Kompetenceudviklingen omfatter to uddannelsesforløb:
Nøglepersonuddannelse om hjernens funktion, skader og rehabilitering samt styring af kom-
plekse sager. Målgruppen for den første uddannelse er kommunale sundhedspersoner med en
mellemlang videregående uddannelse, der via en faglig opkvalificering på området bliver i stand
til at undervise andre ansatte i deres respektive kommuner – eksempelvis frontpersonale i ad-
ministrationen, ansatte i hjemmeplejen og andre kommunale tilbud. Målgruppen for den anden
uddannelse er medarbejdere i koordinerende funktioner/koordinatorer, og skal styrke medarbej-
dernes kompetencer i forhold til at styre de komplekse sagsforløb med mange aktører, både
internt i kommunen og eksternt i form af private og regionale levera ndører.
Kommunerne har også andre steder i landet iværksat fælles kompetenceudvikling.
4.2.
En god overgang fra sygehus til videre rehabilitering
Udviklingen i kommunernes hjerneskadetilbud er sket i takt med, at kommuner-
nes genoptræningstilbud er vokset markant.
I den forbindelse arbejdes der løbende med at reducere ventetider og skabe sa m-
menhæng mellem træningsindsatsen og de øvrige rehabiliteringstilbud for de per-
soner med hjerneskader.
Et vigtigt indsatsområde er at sikre en god overlevering fra sygehus til kommunen
herunder, at genoptræningsplanen indeholder en kognitiv vurdering. Der er en
løbende erkendelse af det store potentiale, som en helhedsorienteret genoptræ-
nings- og rehabiliteringsindsats har.
Kommunerne har de senere år haft stor fokus på at koble genoptræning til kom -
munens øvrige velfærdsindsatser og finde nye metoder til at udvikle rehabilite-
ringsområdet.
Kommunerne har også oprettet specialrettede genoptræningstilbud. En under-
søgelse fra Gallup fra 2011 viser, at 86 % af kommunerne har etableret tilbud på
apopleksiområdet og at flere kommuner også samarbejder om de specialrettede
tilbud.
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0014.png
Gladsaxe Kommunes behandlings- og genoptræningsteam på hjerneskadeområdet
Gladsaxe Kommune har oprettet et nyt behandlings- og genoptræningsteam, der træder om-
gående til, når en borger efter ulykke eller sygdom får en hjerneskade. Dermed øges chancen for
at få et aktivt og selvstændigt liv. Det nyoprettede team består af en neuropsykolog, en audio-
logopæd, ergoterapeuter, fysioterapeuter, plejepersonale og sagsbehandlere. Snart tilknyttes
teamet også en hjemmevejleder. Teamet samarbejder med hjerneskadekoordinatoren og den
ramte borger om at lave en plan, der tager udgangspunkt i borgerens ønsker, behov og ressour -
cer. Med etableringen af det neurofaglige rehabiliteringsteam, kan Gladsaxe i langt de fleste for-
løb tilbyde rehabilitering og genoptræning i borgerens nærmiljø på et højt fagligt niveau.
Det er afgørende, at borgere med hjerneskade i forbindelse med udskrivningen er
i dialog med kommunen om det videre forløb. For en del borgere med hjerne -
skade vil denne dialog allerede ske i forbindelse med udskrivning fra sygehuset.
Der er klinisk dokumentation for, at ikke alle borgere har brug for genoptræning
lige hurtigt. Alle har imidlertid brug for en hurtig afklaring af, hvornår deres for-
løb kan igangsættes.
4.3.
Klare og synlige visitationsretningslinjer
De enkelte kommuner gør på forskellig vis brug af specialiserede indsatser på
hjerneskadeområdet alt efter, hvilke kompetencer, de selv råder over, og hvilket
samarbejde, de indgår i. Nogle kommuner har specialiserede tilbud eller kompe-
tencer, andre samarbejder med andre kommuner, andre har aftaler med en eller
flere specialiserede tilbud. Der er dog brug for støre synlighed ift., hvad man som
borger kan forvente, hvis man har brug for indsatser på hjerneskadeområdet.
Forløbsprogrammerne for hjerneskaderehabilitering anbefaler, at alle kommuner
udarbejder visitationsretningslinjer for rehabilitering af personer med erhvervet
hjerneskade til brug ved udredning og stratificering. Mange kommuner har igang-
sat arbejdet, jf. boksen herunder. Der er imidlertid behov for en national opsam-
ling, som sikrer samme faglige standard i visitationsretningslinjere over hele
landet.
Visitationsretningslinjerne kan hensigtsmæssigt offentliggøres på kommunens
hjemmeside. I den forbindelse vil det ligeledes være vigtigt at beskrive de speciali -
serede hjerneskadetilbud, som den enkelte kommune samarbejder med.
Kommunerne er godt i gang med at udarbejde visitationsretningslinjer
Kommunerne i Region Hovedstaden er i maj 2012 blevet spurgt om, hvorvidt de har retnings -
linjer eller andre vejledende beskrivelser af kriterier for visitation til og tildeling af de forskellige
rehabiliteringstilbud, som kommunen kan tilbyde målgruppen af borgere i den erhvervsa ktive
alder med erhvervet hjerneskade. 14 % af kommunerne har retningslinjer for
alle
kommunens
rehabiliteringstilbud; 57 % har for
nogle
af kommunens rehabiliteringstilbud, men de resterende
29 % har planer om at udarbejde disse.
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0015.png
Det er ikke kun i Hovedstaden, at kommunerne er i gang med at udarbejde visitationsretning s-
linjer. Mange kommuner har søgt midler hertil i puljen til implementering af forløbsprogrammer.
4.4.
Kommunerne skaber bedre koordination mellem forvalt-
ningerne
Personer med erhvervet hjerneskade samt deres pårørende vil ofte have kontakt
til mange aktører i den kommunale organisation. Det kan eksempelvis være job-
centret, socialforvaltningen, genoptræningscentret mv. Derudover kan der være
involveret eksterne fagpersoner og/eller hjerneskadetilbud.
De senere år har hovedparten af kommunerne arbejdet for at fremme sammen-
hængen på tværs af forvaltningerne. Her er der gode erfaringer med hjerneskade-
koordinatorer eller koordinerende teams for at sikre en koordineret indsats og
neurofaglig viden i sagsbehandlingen. Sundhedsstyrelsen anbefaler også i forløbs-
programmerne, at kommunerne etablerer en hjerneskadekoordinatorfunktion.
Hovedparten af kommunerne har allerede en hjerneskadekoordinator og/eller
hjerneskadeteam, og flere er på vej. Således har 68 kommuner en hjerneskade-
koordinatorfunktion, og 20 planlægger at etablere en sådan. Organisering varierer
fra kommune til kommune, men hænger naturligt sammen med den enkelte
kommunes organisering i øvrigt.
Koordination betaler sig
Egedal Kommune har dokumenteret deres indsats på hjerneskadeområdet og kunne påvise, at
de over en 13 måneders periode med 90 borgerforløb på hjerneskadeområdet har sparet 1,6 mio.
kr. Samtidig har borgerne fået en bedre rehabilitering. Det er bl.a. sket ved, at kommunen har
ansat en hjerneskadekoordinator, arbejder systematisk med at sikre sammenhæng og en effektiv
indsats og arbejder ud fra principperne ”Rehabilitering i eget hjem”. I de 1,6 mio. kr. indgår ikke
de indirekte besparelser som fx kortere tid på sygedagpenge.
4.5.
Aktiv brug af specialviden
I særligt komplicerede sager efterspørger kommunerne i stigende grad rådgivning
og indsatser fra VISO, den nationale Videns- og SpecialrådgivningsOrganisation,
der er forankret i Socialstyrelsen. Fra opstarten i 2007, har kommunernes efter-
spørgsel efter rådgivning i de komplicerede sager været stigende. Henvendelserne
til VISO er steget fra lidt over 200 i kvartalet i 2007 til nu at være mellem 8-900,
og i omkring 1.200 sager modtager kommunerne VISO-rådgivning.
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0016.png
Kommunernes brug af VISO i forhold til borgere med erhvervet hjerneskade
I 2011 handlede 7 % af henvendelserne til VISO sig om borgere med erhvervet hjerneskade.
Erhvervet hjerneskade kommer således ind på en 5. plads, når der ses på, hvilke områder , kom-
muner og andre henvender sig til VISO om.
VISO har mulighed for at iværksætte et specialistydelsesforløb. Det skete i halvdelen af de til-
fælde, hvor henvendelsen handlede om erhvervet hjerneskade. Ses der på det samlede antal
igangsatte specialistydelsesforløb, kommer erhvervet hjerneskade igen ind på en 5. plads, idet
specialistydelsesforløbene vedr. erhvervet hjerneskade udgør 10 % af alle igangsatte forløb.
Derudover modtager VISO også henvendelser om medfødt hjerneskade, hvor henvende lserne
primært vedrører børn.
Kilde: Årsrapport for VISO 2011
Etablering af VISO har ført til, at specialviden nu bruges mere effektivt, idet
kommunerne har en direkte adgang til specialviden. Tidligere blev denne viden
brugt usystematisk, og dens virke var primært inden for de enkelte amtsgrænser.
Med de kompetencer, som kommunerne selv har, eller har adgang til i de speciali-
serede tilbud samt netværk på hjerneskadeområdet og VISO, oplever kommu-
nerne, at de nu råder over et finmasket vidensnetværk.
Erfaringen viser, at VISO ligger inde med stor viden om de meget komplekse
borgersager – en viden, kommunerne efterspørger i det videre arbejde lokalt. KL
finder, at det er vigtigt at få set på, hvordan denne viden kan anvendes mere
aktivt og systematisk og stilles til rådighed for kommunerne.
Denne viden vil være til gavn for en videreudvikling af kommunernes indsatser.
Kommunerne ville alene og i fællesskab kunne tilrettelægge deres indsatser ud fra
den ny viden, som VISO tilvejebringer, bl.a. på hjerneskadeområdet.
Det er baggrunden for KL’s forslag om, at VISO og ViHS’s nationale overblik på
efterspørgsel af specialviden samt mulighed for at identificere sårbare vidensmil-
jøer på hjerneskadeområdet kan indgå i KKR’s vurderinger i forbindelse med
rammeaftalearbejdet.
Vidensnetværk på kommunalt, regionalt og landsdækkende niveau
Der er mellem alle kommuner lokale, regionale og landsdækkende netværk på hjerneskade-
området. Fx har kommunerne i Region Midtjylland et samarbejde mellem kommunerne i de
enkelte sygehusklynger, hvor der er en løbende dialog for at sikre de rette kompetencer. På
landsplan er der i regi af Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri et netværk for hjerne-
skadekoordinatorer, som mødes et par gange om året for at vidensdele og sikre læring.
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0017.png
4.6.
Tværkommunalt samarbejde om hjerneskaderehabilite-
ring
Senhjerneskadeområdet er et særligt tema i alle fem sociale rammeaftaler for
2012. Der pågår samtidig en drøftelse mellem kommunerne i alle fem regioner
om, hvordan de i fællesskab sikrer og udvikler de højt specialiserede tilbud ge n-
nem nye samarbejds- og finansieringsmodeller. Disse modeller er ikke specifikt
målrettet hjerneskadeområdet, men forholder sig til de særlige vidensmiljøer og
tilbud, som det specialiserede hjerneskadeområde er en del af.
Der er igangsat et analysearbejde for at afdække behov og kvalificere og dimen -
sionere tilbuddene og kompetencerne på området. Kommunerne er i fællesskab
blevet enige om at sætte fokus på deres fælles forsyningsforpligtigelse på et om -
råde, hvor ikke alle kommuner selv kan opretholde volumen og de fornødne
kompetencer til at varetage forløb på specialiseret niveau.
Fakta om rammeaftaler på social- og specialundervisningsområdet
Kommunerne overtog i foråret 2011 ansvaret for at koordinere de sociale rammeaftaler og har
siden da også overtaget koordineringsansvaret på specialundervisningsområdet.
Formålet med rammeaftalen er at sikre og styre den faglige udvikling af tilbuddene på tværs af
kommunegrænser, så alle kommuner er i stand til at tilbyde de rigtige tilbud af høj kvalitet , også
til små målgrupper og målgrupper med komplicerede behov, så det sikres, at ekspertise og re s-
sourcer anvendes hensigtsmæssigt.
Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi og en styringsaftale (kapacitet og økonomi).
Rammeaftalen omfatter bl.a. botilbud efter §§ 107-108, beskyttet beskæftigelse samt aktivitets-
og samværstilbud efter §§ 103-104 og kommunikationscentre.
Den tværkommunale arbejdsgruppe i Region Nordjylland har været de første til at
færdiggøre analysearbejdet. Marts 2012 forelå rapporten ’Forsyning og efterspørg-
sel på området for voksne med erhvervet hjerneskade i Nordjylland’. Arbejds-
gruppens konklusioner er helt i tråd med Rambølls analyse af hjerneskade-
området.
Rapporten viser, at kommunerne har et ønske om i højere grad at tilrettelægge
rehabiliteringsindsatsen lokalt, så ydelserne kan tilbydes så tæt på borgerens hve r-
dagsliv som muligt; og at de opruster deres indsats for at leve op til dette mål.
Rapporten viser samtidig, at efterspørgslen efter de regionalt drevne døgnrehabi-
literingstilbud er reduceret.
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0018.png
Baggrunden herfor er bl.a., at flere kommuner efterspørger øget fleksibilitet i
ydelserne for, at den lokale indsats kan suppleres med tilkøb af ydelser fra de højt
specialiserede tilbud. Mere fleksible ydelsesstrukturer vil kunne sikre, at alle
kommuner har lige adgang til at kunne sammensætte graduerede tværfaglige og
koordinerede rehabiliteringsforløb til den enkelte borger.
Tre kommuner samarbejder om rehabilitering af borgere med erhvervet hjernesk ade
Gentofte, Lyngby-Taarbæk og Rudersdal kommuner indgik i 2007 et samarbejde om at give borgere
med hjerneskade et højt kvalificeret genoptrænings- og rehabiliteringstilbud for derved at sikre mere
sammenhængende patientforløb og bedre muligheder for kompetenceudvikling af det social- og sund-
hedsfaglige personale. Senest har man udbygget med en logopædfunktion, som sikrer en hurtig og
mere sammenhængende indsats. Samarbejdet er fra 2012 udvidet med en indsats, som skal øge
koordinering mellem bl.a. genoptræningscentre og jobcentre. Det skal give et mere sammenhængende
forløb for borgeren, mens medarbejderne i samarbejdskommunerne får bedre muligheder for at dele
erfaringer og ny viden på området, bl.a. gennem kompetenceudvikling, som Center for Hjerneskade
står for. Se evt.:
http://www.gentoftekommune.dk/tranehaven/traening-og-rehabilitering/
I den sammenhæng er det værd at fremhæve det samarbejde, der er etableret i
Region Midtjylland mellem alle 19 kommuner og Hammel Neurocenter og Vejle -
fjord Rehabiliteringscenter, som er beskrevet i skemaet nedenfor. Det er et godt
eksempel på, hvordan ny teknologi hjælper til at bringe de specialiserede kompe-
tencer ud i borgerens nærmiljø.
Af skemaet nedenfor fremgår hvilke initiativer, som er iværksat i de enkelte regi-
oner i regi af rammeaftalen for 2012.
Rammeaftalen for 2012
Alle fem Kommunekontaktråd
(KKR) – som er det politiske
organ i hver region, der koordine-
rer rammeaftalen – valgte i 2011
at udpege senhjerneskadeområdet
som et særligt tema i ramme-
aftalen for 2012.
Efterfølgende har alle landets
kommunalbestyrelser godkendt
rammeaftalen for 2012, som nu er
i fuld gang med at blive udmøn-
tet.
HOVEDSTADEN
Der er igangsat en kortlægning,
som skal afdække kapaciteten,
sammenhængen mellem udbud og
efterspørgsel samt snitfladerne
mellem den socialfaglige og den
sundhedsfaglige indsats.
Der er gennemført en spørge-
skemaundersøgelse blandt
Hovedstadens 29 kommuner,
ligesom der er etableret et samar-
bejde med Region Hovedstaden
om forløb og snitflader.
Der foreligger en afrapportering i
efteråret 2012.
SJÆLLAND
Senhjerneskadede er fokus-
område i rammeaftale Sjællands
udviklingsstrategi for både 2012
og for 2013. Tovholder for arbej-
det er netværksgruppen for
Voksne Handicappede, som
inddrager de øvrige netværks-
grupper (Børn og Unge, Voksne
sindslidende, Specialundervisning,
Hjælpemidler, Økonomi).
Der er indgået en forpligtende
aftale mellem flere sjællandske
kommuner om sikring af Center
for neurorehabilitering Kildebo.
Der er i foråret 2012 udarbejdet
et debatoplæg om specialtilbud og
i efteråret 2012 afholdt et tema-
møde herom.
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0019.png
SYDDANMARK
Der er ved at blive nedsat en
arbejdsgruppe i rammeaftaleregi.
Der er i Sundhedsaftaleregi ned-
sat en arbejdsgruppe til imple-
mentering af forløbsprogrammer
på hjerneskadeområdet. Arbejds-
gruppen har gennemført en
kortlægning vedr. rehabiliterings-
tilbud til personer med hjerne-
skade med særligt fokus på tvær-
sektorielle forløb.
Arbejdet i de to arbejdsgrupper
vil blive tæt koordineret.
MIDTJYLLAND
Der er nedsat en arbejdsgruppe,
som har gennemført en række
analyser, med henblik på at iden-
tificere udfordringer og anbefa-
linger til dimensionering og kvali-
ficering af tilbud til borgere med
senhjerneskade.
Kommunerne har i fællesskab
søgt og fået midler til at gennem-
føre fælles kompetenceudvikling
for social- og sundhedsfaglige
medarbejdere samt etablering af
rådgivende teams fra Vejlefjord
Rehabiliteringscenter og Hammel
Neurocenter. De to centre skal
yde rådgivning og/eller super-
vision til kommunale medarbej-
dere, når der opstår akutte og
vanskelige situationer med
hjerneskadede borgere på avance-
ret og specialiseret niveau.
NORDJYLLAND
Der har været nedsat en arbejds-
gruppe med kommunale og regi-
onale repræsentanter. Den leve-
rede i marts 2012 en afrapporte-
ring vedr. ’Forsyning og efter-
spørgsel for voksne med erhver-
vet hjerneskade i Nordjylland’
med en række anbefalinger, der
vil indgå i det fremadrettede
arbejde med at understøtte for-
syningssikkerhed på hjerneskade-
området.
Flere nordjyske kommuner plan-
lægger i fællesskab at gennemføre
en systematisk opkvalificering af
nøglepersoner på hjerneskade-
området gennem ’Det nordjyske
uddannelsesprogram på området
for erhvervet hjerneskade’. De
første kurser udbydes i efteråret
2012.
4.7.
Anbefalinger
Alle kommuner skal have en organisering, som understøtter en koordineret
rehabiliteringsindsats på tværs af forvaltningsområder, fx via en hjerne-
skadekoordinator
KL anbefaler, at alle kommuner sikrer en stringent, koordineret og tværfaglig ind -
sats, fx i form af en koordinator eller koordinerende forum med klare kompeten-
cer. Hovedparten af kommunerne har i dag en hjerneskadekoordinatorfunktion,
der både kan bestå af en hjerneskadekoordinator og/eller et koordinerende team.
De nuværende erfaringer med en koordinatorfunktion i de komplekse sager, hvor
en borger kan have kontakt til mange forskellige instanser, er gode og bør udbre-
des til alle kommuner.
Alle kommuner skal have de samme klare og tilgængelige visitationsret-
ningslinjer for rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade
Flere kommuner er, som en del af arbejdet med at implementere forløbspro-
grammerne, i gang med at udarbejde visitationsretningslinjer for hjerneskade -
området. Disse visitationsretningslinjer skal bl.a. gøre det synligt over for borgere
med en hjerneskade, hvilken indsats, de kan forvente, herunder hvilke specialise-
rede hjerneskadetilbud, som den enkelte kommune samarbejder med. Der er be-
hov for, at der på baggrund af disse retningslinjer bliver udarbejdet nogle natio -
nale visitationsretningslinjer, som alle kommuner kan tage afsæt i.
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
KL anbefaler, at VISO og ViHS’s nationale overblik og viden bruges mere
aktivt i udviklingen af hjerneskadeområdet
VISO og ViHS’s nationale overblik over specialviden bør inddrages i KKR’s be -
slutninger i forbindelse med aftaler om sikring af den specialiserede viden
(Ramme- og udviklingsaftalerne). Samtidig skal kommunerne også, på baggrund
af den viden, de får via arbejdet med rammeaftalerne, kunne komme med forslag
til VISO om specialiserede kompetencer på hjerneskadeområdet, der bør opdate-
res, videreudvikles eller udbredes (almengøres).
Alle kommuner skal dokumentere deres indsatser på hjerneskadeområdet
En forudsætning for løbende kvalitetsudvikling på hjerneskadeområdet er, at alle
kommuner arbejder mere systematisk på at dokumentere og evaluere de kommu-
nale indsatser. Der ligger fortsat et stort arbejde i at styrke arbejdet med registre -
ringer af test og målinger, så det sikres, at rehabiliteringen sker på en veltilrette -
lagt måde.
Som det også fremgår af KL’s udspil om det nære sundhedsvæsen, er en væsentlig
brik heri også at etablere et øget samarbejde mellem kommuner, regioner, staten
og forskningsinstitutter. KL anbefaler derfor, at kommunerne, hjerneskade-
centrene, Sundhedsstyrelsen og forskningsinstitutterne indgår aftaler om, hvordan
dokumentation og evidens på hjerneskadeområdet de kommende år bliver styrket.
Alle kommuner skal inden for én uge have kontaktet borgeren og givet
borgeren en plan for genoptræningsforløbet
KL anbefaler, jf. KL’s udspil om det nære sundhedsvæsen, at alle skal have afkla-
ret deres fysiske genoptræningsforløb inden for én uge. Borgeren skal her have
vurderet sit genoptræningsbehov, herunder hvornår genoptræningsforløbet skal
igangsættes, samt en begrundelse herfor. KL anbefaler ligeledes, at alle kommuner
er i en tæt dialog med hospitalerne for at sikre, at genoptræningsplanerne er
fyldestgørende.
20
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0021.png
5. En god udredning og den rette indsats
Det er væsentligt for at kvalificere indsatsen på hjerneskadeområdet, at kommu-
nerne sikrer en god udredning og stratificering med fælles terminologi på tværs af
forvaltningsområder og med inddragelse af borgeren og de pårørende.
Men en systematisk sagsbehandlingsmetode gør det ikke alene. For at løfte ud-
redningen, har kommunerne i vidt omfang gennemført uddannelsesforløb med
særligt fokus på de kognitive problemstillinger; ligesom hovedparten af
kommunerne de senere år har ansat hjerneskadekoordinatorer og/eller etableret
koordinerende teams for at sikre sammenhængende og helhedsorienterede forløb.
Denne udvikling er yderligere styrket med midlerne til at implementere forløbs-
programmerne.
KL har fået Rambøll til at foretage en afdækning af sagsbehandlingsmetoden
Voksenudredningsmetoden (VUM) specifikt på en række hjerneskadesager. Flere
kommuner har allerede gode erfaringer med at anvende metoden i forhold til per-
soner med handicap og psykiske lidelser.
5.1.
Udredning og stratificering ved brug af Voksenudred-
ningsmetoden
Social- og Integrationsministeriet og KL har udviklet VUM’en til sagsbehandling
og udredning på handicap- og udsatte voksenområdet. Voksenudrednings-
metoden har til formål at forbedre den faglige og lovgivningsmæssige kvalitet i
sagsbehandlingen – med afsæt i den enkelte borgers behov. Metoden tydeliggør
myndighedsrollen i sagsbehandlingen, idet metoden dækker hele sagsbehand-
lingsprocessen. Endvidere er metoden designet sådan, at økonomiske overvejelser
sker som en integreret del af sagsbehandlingen.
Stratificering bruges som et dynamisk redskab til at fordele grupper af patienter til rette behandling,
rehabilitering, opfølgning mv., herunder ikke mindst den særlige sårbare gruppe af patienter, der har
brug for et udvidet rehabiliteringsforløb. Hensigten med stratificering er at sikre den rette afdækning
af borgerne og på baggrund heraf at kunne anvise de(n) rette indsats(er).
Metoden kan anvendes til sagsbehandling og udredning af borgere med både fysi-
ske, psykiske og/eller sociale funktionsnedsættelser og dækker dermed de for-
skellige målgrupper på området. Metoden er udviklet med henblik på at under-
støtte sagsbehandling og tildeling af ydelser indenfor serviceloven og almen-
boligloven. Det er dog muligt for kommunerne også at anvende metoden på
andre områder.
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0022.png
Voksenudredningsmetoden er baseret på ICF (international klassifikation af
funktionsevne) og følger derfor anbefalingen fra MTV’en for hjerneskaderehabi-
litering om som udgangspunkt at anvende ICF i kommunikation, både internt og
eksternt.
Hvad er Voksenudredningsmetoden?
Voksenudredningsmetoden er et sagsbehandlingsværktøj og resultatet af en omfattende udviklings-
og afprøvningsproces i perioden 2009-2011, som har involveret både kommunale sagsbehandlere og
ledere (i alt har 21 kommuner været en del af projektet) samt faglige og lovgivningsmæssige eksper-
ter.
Voksenudredningsmetoden er bygget op omkring faserne i sagsbehandlingen på handicap- og ud-
satteområdet, dvs. sagsåbning, sagsoplysning, sagsvurdering, afgørelse, bestilling af social indsats og
sagsopfølgning.
På tværs af de seks faser understøtter voksenudredningsmetoden samtidig, at sagsbehandlingen
følger en række centrale principper for god sagsbehandling, bl.a.:
Borgerinddragelse
Indhentning af relevant sagsoplysning, herunder inddragelse af relevante aktører
Adskillelse af sagsoplysninger og vurdering
Relevant dokumentation
Ressourcefokus
Økonomisk ansvarlighed i sagsbehandlingen
Voksenudredningsmetoden er baseret på ICF’s systematik, der anskuer borgerens funktionsevne i et
bredt og dynamisk perspektiv. Med henblik på at belyse, hvordan borgerens funktionsevnenedsæt-
telse påvirker borgernes mulighed for aktivitet og deltagelse, er udredningsmetoden bygget op om-
kring 11 temaer, som dækker forskellige aspekter af borgerens liv og situation. Temaerne skal bidrage
til at afdække alle relevante aspekter af de ofte sammensatte og komplekse problemstillinger, som
målgrupperne oplever. De 11 hovedtemaer er:
Psykisk funktionsnedsættelse
Fysisk funktionsnedsættelse
Socialt problem
Praktiske opgaver i hjemmet
Egenomsorg
Kommunikation
Mobilitet
Omgivelser
Samfundsliv
Socialt liv
Sundhed
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0023.png
5.2.
Vurdering af VUM som stratificerings- og samarbejds-
værktøj
Rambøll har i sin afdækning lavet en SWOT-analyse
1
af VUM som
sagsbehandlingsværktøj på hjerneskadeområdet, jf. tabel 1.
Tabel 1: SWOT-analyse af Voksenudredningsmetoden som sagsbehand-
lingsværkstøj
Styrker
Godt og grundigt sagsbehandlingsværktøj.
Udførlig og detaljeret beskrivelse af borgeren.
Gode tjeklister.
Relevant at have fokus på funktionsevne-
vurdering.
Godt at kunne skelne sagsbehandlerens og
borgerens udsagn/opfattelse.
Fokus på målsætningsarbejdet med borgeren.
Svagheder
Manglende historik i starten af udredningen
om borgerens situation forud for hjerne-
skade (og årsagen til hjerneskaden).
Ikke tydeligt, hvilke kompetencer, som kræ-
ves ift. at anvende VUM som stratificerings-
redskab – og hvornår i et forløb en stratifi-
cering skal foregå.
Det subjektive i funktionsevnevurderingen
(versus brugen af objektive test).
Kan ikke stå alene – kræver koordination og
sammentænkning på tværs af områder.
Fokus på enkeltsager og dermed manglende
mulighed for koordinering.
Tager ikke højde for andre lovgivnings-
områder i sin nuværende form.
Muligheder
Kommunens nuværende niveau af koordine-
ring og stratificering kan fremmes af VUM.
Målsætningsarbejdet i VUM er relevant at
søge at anvende koordinerende.
Muligheder i VUM for at spille sammen med
andre redskaber såsom omsorgsjournalen
(Fælles Sprog II) og ressourceprofilen i job-
centerregi.
Risici
Kommunens nuværende niveau af
koordinering og stratificering kan hæmmes
af VUM.
Kommunernes it-understøttelse af VUM
med mangfoldighed af systemer (både på
tværs af kommuner og internt på tværs af
afdelinger) udfordrer muligheden for koor-
dinering og dermed også hensigtsmæssig
stratificering.
Manglende bredde og ejerskab – primært et
socialfagligt redskab.
1
En analyse, der vurderer styrker, svagheder, muligheder og risici (Strengths, Weaknesess,
Opportunities and Threats)
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Rambølls kortlægning viser, at der er forskel mellem kommunerne på, hvordan
udredningen og stratificeringen af borgere med erhvervet hjerneskade er tilrette-
lagt. De peger derfor på, at der er behov for at støtte kommunernes udrednings-
og stratificeringsproces for at sikre en god sammenhæng mellem udrednings- og
rehabiliteringsindsatsen for alle borgere.
SWOT-analysen viser, at voksenudredningsmetoden er velegnet som et sags-
behandlingsværktøj ift. målgruppen af borgere med erhvervet hjerneskade. Vok-
senudredningsmetoden har potentiale som et muligt stratificeringsværktøj, men
det vil kræve en videreudvikling. Det drejer sig om, at der skal sikres et tvær-
gående organisatorisk fokus, stratificeringskompetencen skal forankres organisa-
torisk og der er behov for at sikre sundhedsfaglige kompetencer og yderligere
objektive undersøgelser.
Voksenudredningsmetodens potentiale er endnu ikke fuldt belyst i og med at den
endnu ikke er fuldt ud integreret og udbredt i kommunerne. Det er således ikke
muligt for kommunerne at kende alle muligheder og begrænsninger i redskabet
før voksenudredningsmetoden er blevet en mere integreret del af den kommunale
sagsbehandling.
Rambøll anbefaler på den baggrund, at Voksenudredningsmetoden suppleres af et
målgruppespecifikt udredningsværktøj, der kan understøtte kommunernes udred-
ningsproces. Udredningsværktøjet skal kunne indfange kompleksiteten og de sær-
lige problemstillinger, der gør sig gældende for borgere med hjerneskade. Denne
kombination er kendt fra andre områder som fx misbrugsområdet, hvor kommu-
nerne anvender det såkaldte ASI-skema.
5.3.
Anbefalinger
Alle kommuner skal med afsæt i Voksenudredningsmetoden sikre ens-
artethed og sammenhæng mellem udrednings- og rehabiliteringsindsatsen.
Voksenudredningsmetoden skal suppleres med hjerneskadespecifikke red-
skaber
En væsentlig forudsætning for en god rehabilitering af borgere med hjerneskade
er, at kommunerne sikrer en god udredning og stratificering af borgerne, så den
enkelte borger får et tilbud, der svarer til behovet. Det skal ske med et fælles red-
skab mellem de forskellige forvaltningsområder og eksterne aktører samt med
inddragelse af borgeren og de pårørende. Her har en systematisk sagsbehand-
lingsmetode en stor betydning. KL’s afdækning af brugen af Voksenudrednings-
metoden (VUM) på hjerneskadeområdet viser, at modellen er anvendelig som
sagsbehandlings- og stratificeringsværktøj. VUM’en skal imidlertid suppleres med
et specifikt hjerneskadeværktøj, hvis den skal kunne anvendes. KL anbefaler, at et
sådant værktøj udvikles i samarbejde mellem KL og de centrale social- og sund-
hedsmyndigheder.
24
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0025.png
6. Udbud og efterspørgsel af indsatser til
borgere med komplekse hjerneskader
En afgørende forudsætning for at der kan etableres et godt og tillidsfuldt sam-
arbejde mellem kommunerne og de specialiserede tilbud er, at der er enighed om,
hvilke indsatser, der skal leveres på de specialiserede tilbud. Rambøll har for KL
kortlagt, hvilke kompetencer og indsatser, der findes på de specialiserede tilbud,
som er målrettet borgere med erhvervet hjerneskade. Ligeledes har Rambøll af-
dækket, hvilke kompetencer, indsatser og samarbejdsformer, som kommunerne
efterspørger.
Undersøgelsen er opbygget som en GAP-analyse, hvor kommunernes efterspørg-
sel efter specialiserede ydelser på hjerneskadeområdet sammenlignes med udbud-
det fra de forskellige tilbud.
6.1.
Udbud af specialiserede indsatser
De analyserede tilbud omfatter fem hjerneskadecentre, fem kommunikations-
centre, tre centre for specialundervisning for voksne (CSV) og fem midlertidige
bo- og rehabiliteringstilbud. Der er dermed ikke tale om en fuldstændig afdæk-
ning. Rambøll har desuden afdækket efterspørgselssiden gennem casebesøg i tre
kommuner og arbejdsgruppemøder med deltagelse af repræsentanter fra ni kom-
muner.
I nedenstående figur fremgår de hovedkarakteristika, som er fundet for de enkelte
tilbudstyper.
Tilbud
Målgrupper
Kompetenc
er
Neuro-
psykologiske
kompetencer
Tværfaglige
teams
Neuro-
psykologiske
kompetencer
Tværfaglige
teams
Logopæder
Speciallærere
IT-hjælpemidler
Speciallærere
(Logopæder)
Indsats
Variation
mellem
tilbud
Omfang af
øvrige
problemer
Fokus på
beskæftigelse
Organisering
Borgergrundlag
Hjerneskade-
centre
Yngre borgere
Komplekse
problematikker
Intensive
tværfaglige
forløb
Grad af kompleksitet
Bo- og
rehabiterings-
tilbud
Omfattende og
komplekse
problemer
Døgntilbud
Længere forløb
(0,5-3 år)
Pleje og
omsorg
Special-
undervisning
Individuelt og
hold
Special-
undervisning
Individuelt og
hold
Kommuni-
kationscentre
Tale/høre/sprog
problematikker
Omfang af IT-
hjælpemidler
Specialunder-
visning
Tale/høre-
problematikker,
Sprog
Store forskelle
specialisering
og størrelse
25
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0026.png
Kortlægningen viser følgende om de specialiserede tilbud og indsatser:
Variationer mellem tilbuddene inden for samme tilbudskategori og mel-
lem de forskellige tilbudstyper:
Der er stor forskel på tilbuddene inden for
samme kategori. Denne forskel kommer til udtryk i forhold til typen af de spe-
cialiserede kompetencer, indsatsernes varighed og intensivitet samt tilbuddenes
organisatoriske forankring. Nogle tilbud opererer primært med pakkeforløb,
mens andre laver individuelt baserede forløb af forskellig varighed. De fleste af
de kortlagte tilbud arbejder stationært på deres egen matrikel, og der er stor
variation i, hvilke medarbejderkompetencer de råder over.
På de kortlagte hjerneskadecentre og bo- og rehabiliteringstilbud er den speci-
aliserede indsats i høj grad centreret omkring en intensiv
tværfaglig
behandling,
hvor der indgår neuropsykologiske kompetencer. Borgerne på disse tilbud er
typisk kendetegnet ved at have en erhvervet hjerneskade med et højt komplek-
sitetsniveau, hvorfor de har behov for en neuropsykologisk udredning og en
intensiv behandling.
Afgrænsningen af målgruppen:
Mellem de enkelte hjerneskadecentre og bo-
og rehabiliteringstilbud er der variationer i forhold til afgrænsningen af mål-
gruppen. På nogle centre har brugerne ikke andre problemstillinger end dem,
der er begrundet i den erhvervede hjerneskade, mens andre centre har en
bredere målgruppe (eksempelvis misbrug, psykiske problemstillinger mv.).
På de kortlagte kommunikations- og specialundervisningscentre er den specia-
liserede indsats typisk målrettet borgere med tale-, høre- og sprogproblematik-
ker (ikke kun begrundet i erhvervet hjerneskade), og de specialiserede kompe-
tencer udgøres primært af logopæder.
Længden af forløbene:
Varigheden for borgernes ydelser er meget varierende
på alle tilbuddene, afhængigt af borgerens skades kompleksitet. Der er dog en
tendens til, at de længste indsatser er på bo- og rehabiliteringstilbuddene, hvor
flere tilbud har oplyst, at et forløb typisk strækker sig fra et til halvandet år og
helt op til maksimalt tre år. På hjerneskadecentrene er det typiske borgerforløb
på mellem fire til syv måneder.
På kommunikations- og specialundervisningscentrene er der ligeledes stor
variation i indsatsernes varighed. Kommunikationscentrene har eksempelvis
tre-fire måneders forløb, som dog kan være mindre intensive med eksempelvis
tre til ti timers undervisning om ugen, mens specialundervisningstilbuddene
eksempelvis har fem ugers tilbud til borgerne.
26
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0027.png
Variation i den organisatoriske forankring:
I forhold til den organisatoriske
forankring viser kortlægningen forskelle mellem tilbudstyperne, idet hjerne -
skadecentrene og bo- og rehabiliteringstilbuddene er takstfinansierede (nogle
bo- og rehabiliteringstilbud har også driftsaftale med en kommune eller
region). For kommunikations- og specialundervisningscentrene er der derimod
en overvægt, der har rammeaftaler eller abonnementsordninger med kommu-
ner. Der er dog nogen af tilbuddene, der er helt eller delvist takstfinansieret.
Variation i volumen:
Der er meget stor forskel på, hvor mange
borgere/forløb centrene har pr. år.
6.2.
Kommunernes behov for en specialiseret indsats
Rambøll har desuden foretaget en afdækning af kommunernes behov for speciali-
serede kompetencer og organisering af opgaven i en række kommuner. Afdæk-
ningen viser, at der er stor forskel på de involverede kommuners håndtering af
rehabiliteringsindsatsen, som skyldes forskelle i kommunestørrelse, men også
strukturelle forhold som fx placering af de specialiserede tilbud.
Kommunerne pointerer følgende ift. behov for specialiserede kompetencer og
samarbejdet herom:
Behov for adgang til specialiserede kompetencer:
Kommunerne efter-
spørger adgang til specialiserede kompetencer ift. de mest komplekse borgere.
Det kan være i form af muligheden for at sende en borger på et ophold eller
ved, at det specialiserede tilbud sender medarbejdere ud i kommunen for at
levere rehabilitering eller uddannelse dér. Kommunerne efterspørger endvidere
mere ad-hoc adgang til de specialiserede tilbud.
Tilkøb og individualiserede forløb:
Kommunerne udtrykker, at de i stigende
grad går væk fra at efterspørge pakker. I stedet efterspørges skræddersyede
forløb med mulighed for tilkøb af enkeltydelser og konsulentydelser.
Klarhed over tilbud:
Kommunerne giver udtryk for, at det er svært at få klar-
hed over, hvilke konkrete ydelser, som tilbydes på de specialiserede tilbud.
Klarhed over kompetencer:
Kommunerne giver udtryk for, at der er behov
for en klarlægning af, hvilke kompetencer, der skal være til stede, før et tilbud
kan kalde sig specialiseret og håndtere borgere med komplekse hjerneskader.
Sammenfattende viser udbuds- og efterspørgselsanalysen, at der er behov for en
øget gennemsigtighed og tydelighed omkring de ydelser, som tilbydes på de spe-
cialiserede tilbud, og en større synlighed om de primære målgrupper på de enkelte
tilbud. Dette skal danne basis for, at der kan etableres mere forpligtende sam-
27
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0028.png
arbejder mellem kommunerne og de specialiserede tilbud, som sikrer, at alle
kommuner har adgang til rehabilitering på specialiseret niveau.
Analysen viser også, at der er behov for en konsolidering på tilbudssiden for at
sikre større homogenitet i de specialiserede tilbud, ligesom der er behov for klar-
hed over, hvilke kompetencer, der skal til for at drive et specialiseret tilbud.
Det går også igen, både på udbuds- og efterspørgselssiden, at der efterlyses et
tættere samspil og viden om hinandens kompetencer. Med de midler, kommu-
nerne har fået til at implementere forløbsprogrammerne, er der rundt om i landet
igangsat et samarbejde med flere centre om opkvalificering, understøttelse af
igangsatte projekter for at kvalificere indsatsen og bidrag til udredning mv. Dette
samarbejde, hvor centrene går ind og understøtter kommunerne i at udvikle og
dokumentere deres indsatser, ønsker KL skal styrkes ved, at nogle af centrene i
højere grad udvikles til at være særlige vidensmiljøer.
Mindre kommuner sikrer specialkompetencer i indsatsen i samarbejde med hjerneskade-
center
Allerød Kommune har en aftale med Hjerneskadecenter BOMI om bistand til afklaringsforløb
samt støtte- og mentorordning (vedligeholdelse og forbedring af borgerens funktionsevne).
Allerød Kommune sendte opgaven i udbud og stillede en række krav om neurofaglighed, kvalitet
og koordination. Aftalen har medført, at der i modsætning til tidligere er en hovedleverandør.
Det betyder, at Allerød Kommune har en større budgetsikkerhed på området og at borgerne i
modsætning til tidligere ikke længere har lange transporttider, fordi fagpersoner fra BOMI arbej-
der sammen med kommunens egne fagfolk i nærmiljøet. Aftalen sikrer samtidig hurtig iværksæt-
telse af indsatsen, således at unødvendig ventetid minimeres. Allerød Kommune har to hjerne-
skadekoordinatorer, som sikrer en koordineret indsats i forhold til den enkelte borger.
Ballerup Kommune har også indgået en lignende aftale med BOMI. København Syd-samarbejdet
har også en aftale med BOMI om en satellitfunktion, hvor specialister fra BOMI og fagpersoner
fra kommunerne samarbejder om at rehabilitere borgere med hjerneskader. (Greve, Køge, Solrød
og Stevns kommuner samarbejder bl.a. på hjerneskadeområdet i et sama rbejde, som de kalder
”Hjernen på sporet”)
Kommunerne ønsker gennem en forpligtende aftale at sikre Neurorehabiliteringscenter
Kildebo
En række kommuner har indgået en aftale, som skal sikre videreførelse af Neurorehabilit e-
ringscenter Kildebo, som i april 2011 var ved at lukke ned på grund af vigende efterspørgsel.
Rammeaftalesekretariatet i KKR Sjælland iværksatte i foråret 2011 en undersøgelse af en mere
velegnet model for videreførelse af tilbuddet. Det resulterede i en aftale, hvor tre kommuner
forpligtede sig til at købe et vist antal pladser årligt og dermed stillede en garanti for tilbuddet.
Status er, at antallet af pladser er blevet nedjusteret og at der nu er fuld be lægning på Kildebo
med venteliste til pladserne. Lignende mere forpligtende aftaler er lavet inden for kommunika-
tionsområdet og ift. undervisning af voksne med erhvervet hjerneskade på CSU-Slagelse.
28
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
6.3.
Anbefalinger
Alle kommuner skal sikre, at borgerne har adgang til specialiseret hjerne-
skaderehabilitering, enten i egne tilbud, i tværkommunale tilbud eller ved
samarbejde med specialiserede tilbud
For at sikre høj kvalitet i rehabiliteringen til alle borgere, skal kommunerne, i regi
af samarbejdet om rammeaftalen, udarbejde en fælles plan for, hvordan alle
kommuner råder over specialiserede kompetencer, hvis de ikke selv besidder dem.
Det skal være klart for borgeren, hvilke specialiserede tilbud, kommunen sam-
arbejder med. Det skal være tydeligt, at kommunerne løfter deres forsynings-
ansvar på området.
Der skal skabes økonomisk bæredygtighed for de mest specialiserede til-
bud
KL anbefaler, at kommunerne aftaler modeller, som sikrer et bedre økonomisk
sikkerhedsnet for de mest specialiserede tilbud, end den traditionelle takstfina n-
siering giver. KL anbefaler, at kommunerne identificerer disse tilbud og laver de
nødvendige aftaler.
Der er endvidere behov for, at indsatserne på de specialiserede tilbud udvikles og
bliver mere fleksible, så den specialiserede indsats på bedst mulig vis integreres i
de kommunale tilbud. Det kan fx være i form af satellitenheder fra de specialise-
rede enheder ude i kommunerne, eller via kontrakter om faglig understøttelse af
den enkelte kommunes indsats.
KL anbefaler en konsolidering blandt de specialiserede tilbud på hjerne-
skadeområdet, som resulterer i få, særligt stærke vidensmiljøer, som både
kan bistå kommunerne i rehabiliteringsarbejdet og understøtter den faglige
udvikling og forskning
En afdækning, Rambøll har lavet for KL, viser, at indholdet i de specialiserede
tilbud ikke altid er entydigt og gennemsigtigt. Der er behov for at udvikle og kon -
solidere disse tilbud med afsæt i standarder for tværfaglige og monofaglige kom-
petencer i den specialiserede rehabiliteringsindsats, jf. anbefaling 5. Der er også
behov for, at de to specialsygehuse på hjerneskadeområdet i højere grad udvikles
til særlige vidensmiljøer, som understøtter, udvikler og kvalitetssikrer den kom-
munale rehabilitering.
29
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Der skal udvikles nationale standarder for tværfaglige og monofaglige
kompetencer i den specialiserede rehabiliteringsindsats
Der kræves en række tværfaglige og monofaglige kompetencer i indsatsen for
borgere med behov for en specialiseret hjerneskaderehabilitering. Pt. ligger det
ikke fast, hvilke indsatser, der kræver hvilke kompetencer. KL anbefaler, at der
udvikles klare nationale retningslinjer, som sikrer et bedre afsæt for at sikre k va-
liteten i de specialiserede indsatser. KL vil invitere Sundhedsstyrelsen til et sam -
arbejde om at opstille en række faglige standarder for tværfaglige og monofaglige
kompetencer. Udarbejdelsen af standarderne tager afsæt i det arbejde, som alle -
rede er igangsat i regi af Sundhedsstyrelsen og KL med at udvikle kliniske ret-
ningslinjer.
30
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
Vil du læse mere om kommunernes arbejde på hjerneskadeområdet:
Link til oplysninger om indholdet i kommunernes projekter på hjerneskadeområdet (150 mio. kr. puljen):
http://www.kl.dk/Fagomrader/Sundhed/Traning/Hjerneskade/initiativer/
Link med eksempler på kommunale indsatser på hjerneskadeområdet :
http://www.kl.dk/Fagomrader/Sundhed/Traning/Hjerneskade/
Link til artikler om udvikling af tilbud på bl.a. på hjerneskadeområdet:
http://www.kl.dk/Social-service/Stafetten-Kommuner-gar-sammen-for-at-sikre-specialviden-id108646/?n=0
Link til KL’s opmærksomhedspapir på hjerneskadeområdet suppleret med apopleksiområdet:
http://www.kl.dk/Sundhed/nytpapir-id102174/?n=0
Link til KL’s projekter på genoptræningsområdet:
http://www.kl.dk/Fagomrader/Sundhed/Traning/
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Henvendelse af 23/1-17 fra Hjerneskadeforeningen om respons på Rigsrevisionens beretning - Indsatsen overfor Hjerneskadede
1714552_0032.png
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Tlf. 3370 3370
www.kl.dk