Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 123
Offentligt
Forslag
til
Lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og målgruppe
§ 1.
Formålet med denne lov er at sikre, at de kommuner, som deltager i forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter, kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et personligt budget
kombineret med social støtte. Et personligt budget skal understøtte realiseringen af borgerens egne
ønsker og målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
§ 2.
Loven finder anvendelse for de kommuner, der deltager i forsøgsordningen med personlige
borgerstyrede budgetter i perioden 2017-2019, som indgår i Aftale om satspuljen på social- og in-
denrigsområdet 2017-2020.
§ 3.
Målgruppen for støtte i form af et personligt budget er borgere med særlige sociale proble-
mer, som er i målgruppen for eller modtager hjælp og støtte efter lov om social service afsnit V, og
som vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbestem-
melse, rehabilitering og livskvalitet.
Kapitel 2
Personlige budgetter
§ 4.
Kommunalbestyrelsen i de kommuner, der deltager i forsøget med personlige borgerstyrede
budgetter, kan træffe afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere, som er omfattet af
personkredsen efter § 3.
Stk. 2.
Ved et personligt budget forstås en personlig trækningsret på op til 50.000 kr., som borge-
ren i samarbejde med kommunen kan råde over og anvende efter borgerens egne ønsker og målsæt-
ninger til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter, der skal understøtte borgerens selvbe-
stemmelse, rehabilitering og livskvalitet, i en periode på i alt 12 sammenhængende måneder.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 4.
Flytter en borger, som modtager støtte i form af et personligt budget efter stk. 1, til en an-
den kommune inden periodens udløb, bortfalder borgerens adgang til støtte.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
§ 5.
Kommunen skal, når den har truffet afgørelse om at tilbyde støtte i form af et personligt
budget, tilknytte en socialfaglig medarbejder til borgeren. Den socialfaglige medarbejder skal i pe-
rioden, hvor borgeren modtager støtte i form af et personligt budget, støtte borgeren i at realisere
egne ønsker og målsætninger, jf. § 1.
§ 6.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige medarbejder, må ikke erstatte
støtte og tilbud til borgeren, som kommunen er forpligtet til at yde efter reglerne i lov om social
service, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning.
Kapitel 3
Administration og skattefrihed m.v.
§ 7.
Kommunen er forpligtet til efter anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af en
borger, der modtager støtte i form af et personligt budget, at dække udgifter i form af træk på det
personlige budget.
§ 8.
Støtte i form af et personligt budget er skattefrit.
Stk. 2.
Støtte i form af et personligt budget medregnes ikke ved beregning af, om en person har
ret til øvrige ydelser fra det offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017 og ophæves automatisk den 31. december 2019.
Stk. 2.
Forløb med personlige budgetter i henhold til loven skal være afsluttet den 31. december
2019.
§ 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Partierne bag satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og indenrigsområdet har afsat midler til en
forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til borgere med særlige sociale problemer.
Der er afsat midler til en ansøgningspulje, som udmøntes i 2017 og kan søges af interesserede
kommuner i hele landet.
Målgruppen for forsøg med personlige borgerstyrede budgetter er borgere med særlige sociale pro-
blemer. Formålet er at understøtte målgruppens vej til større grad af selvbestemmelse, rehabilitering
og livskvalitet.
Med den foreslåede ordning får borgeren en trækningsret på op til 50.000 kroner, som vedkommen-
de kan anvende efter eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter i en periode på i
alt 12 sammenhængende måneder. Det er op til den enkelte borger at definere, hvilke ønsker og
målsætninger vedkommende har for forløbet. Forsøget skal sætte borgerens eget behov og liv i cen-
trum. Det personlige budget kombineres med social støtte i form af en tilknyttet socialfaglig medar-
bejder, og dermed understøttes borgerens mulighed for at tage medansvar for egen livssituation.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Formålet med lovforslaget er at sikre, at de kommuner, der deltager i forsøget, kan tilbyde borgere
med særlige sociale problemer et personligt budget kombineret med social støtte, samt sikre, at støt-
ten til borgeren er skattefri og ikke indgår i vurderingen af retten til øvrige offentlige ydelser, her-
under eksempelvis kontanthjælp, og at støtten ej heller fradrages i sådanne ydelser.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der eksisterer i dag en række tilbud efter servicelovens bestemmelser til borgere med særlige socia-
le problemer, der har behov for rådgivning, hjælp og støtte.
Således har kommunalbestyrelsen en forpligtelse efter servicelovens § 12 til at sørge for tilbud om
gratis rådgivning til borgere med bl.a. særlige sociale problemer.
Derudover skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 85 tilbyde hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til borgere, der har behov herfor på grund af
betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i boformer efter servicelovens §
107 til borgere, som på grund af f.eks. særlige sociale problemer har behov for dette. Beboeren be-
taler efter servicelovens § 163, stk. 2, for opholdet.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne kan tilbyde borgere med særlige sociale
problemer personlige budgetter.
Offentlig støtte er efter gældende ret som udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslovens § 7, nr. 9, er der hjemmel til skattefritagelse
for ydelser, der gives til dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren efter bl.a. lov om
social service. Hjemlen dækker således kun ydelser med hjemmel i de i bestemmelsen nævnte love.
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og indenrigsområdet indebærer, at der skal gennemføres
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere i udvalgte forsøgskommu-
ner. Der er afsat i alt 10,0 mio. kr. til initiativet, heraf 9,5 mio. kr. til en ansøgningspulje, hvor inte-
resserede kommuner kan søge penge til at gennemføre forsøg med personlige borgerstyrede budget-
ter.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter skal understøtte socialt udsatte borgeres vej til stør-
re grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et personligt budget kan f.eks. understøt-
te, at borgere, som i øvrigt modtager støtte og hjælp efter servicelovens bestemmelser, kan tage me-
re medansvar for egen livssituation, fordi det personlige budget kan være med til at sætte borgerens
eget behov og liv i centrum.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Det indgår i initiativet, at målgruppen for forsøget med personlige borgerstyrede budgetter er borge-
re med særlige sociale problemer, f.eks. hjemløshed, et stofmisbrug og/eller en psykisk lidelse.
Samtidig må den enkelte borgers sociale problemer ikke være så komplekse, at vedkommende ikke
kan drage nytte af et personligt budget. Målgruppen for tilbud om et personligt budget ses på den
baggrund hensigtsmæssigt afgrænset til borgere, som er i målgruppen for eller har modtaget hjælp
og støtte efter servicelovens afsnit V, og som vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at
kunne opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
For at kunne gennemføre forsøg med personlige budgetter er der behov for at skabe hjemmel til, at
kommunerne kan tilbyde borgeren et personligt budget, samt behov for at sikre, at de deltagende
borgere ikke stilles ringere ved deltagelse i forsøget i forhold til f.eks. retten til kontanthjælp eller
fradrag i offentlige ydelser eller i forhold til indsatsmuligheder efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
Det indgår endvidere i initiativet som et kernelement i forsøget, at borgeren selv skal være med til at
definere, hvilke udfordringer og mål vedkommende har, og hvad budgettet skal bruges til. Det er på
den baggrund Børne- og Socialministeriets vurdering, at budgettet kan anvendes til udgifter til per-
sonlig hygiejne, transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller
mindre udgifter til indretning af bolig m.v. i det omfang, at det vurderes at understøtte borgeren i at
opnå de ønsker og målsætninger, vedkommende har sat for budgettet. Det er afgørende, at støtten er
skattefrit, samt at støtten ikke fører til reduktion af andre ydelser, idet det personlige budget er tænkt
som et supplement til eventuelle øvrige sociale indsatser, som borgeren modtager. Det er således
ikke hensigten med det personlige budget at stille borgeren ringere ved deltagelse i forsøget.
2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås der skabt hjemmel til, at de deltagende kommuner i forsøg med personli-
ge borgerstyrede budgetter kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et personligt budget
kombineret med social støtte. Det personlige budget skal understøtte borgerens vej til større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Lovforslaget finder kun anvendelse i de kommuner, der deltager i forsøgsordningen med personlige
borgerstyrede budgetter i perioden 2017-2019. Der er med satspuljeaftalen for 2017 afsat midler til
en ansøgningspulje, som udmøntes i 2017, og som kan søges af interesserede kommuner i hele lan-
det. Kommunerne kommer i betragtning til forsøg med personlige borgerstyrede budgetter ved an-
søgning til ansøgningspuljen, som udmeldes og administreres af Socialstyrelsen.
Med den foreslåede ordning kan de deltagende kommuner tilbyde et personligt budget til borgere,
som er omfattet af personkredsen i den foreslåede § 3. Målgruppen for et personligt budget er såle-
des borgere, som er i målgruppen for eller har modtaget hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V,
og som vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbe-
stemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Det kan være borgere i hjemløshed, med et stofmisbrug og/eller en psykisk lidelse eller med en
kombination af flere problemstillinger. Borgerens sociale problemstillinger må dog ikke være så
komplekse, at borgeren ikke kan forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordningen er således ikke
rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau – eventuelt i perioder – er så dårligt, at borgeren ikke
kan forfølge de målsætninger, der skal være for et personligt budget.
Et personligt budget skal forstås som en personlig trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i
samarbejde med den tilknyttede medarbejder identificerer personlige ønsker og målsætninger for
budgettet. Borgeren kan herefter anvende budgettet efter eget ønske til forskellige aktiviteter og
andre mindre udgifter i det omfang, det vurderes at ske i overensstemmelse med formålsbeskrive l-
sen om at understøtte realiseringen af borgerens egne ønsker og målsætninger gennem større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det er kommunen, som efter anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af borgeren beta-
ler for de i budgettet planlagte aktiviteter og mindre udgifter m.v. Af hensyn til borgeren udbetales
der således ikke kontante beløb direkte til denne med det formål at sikre, at borgeren ikke risikerer
at hæfte for eventuelle uhensigtsmæssige dispositioner. Den tilknyttede medarbejder skal være med
til at sikre, at borgeren er indforstået med betingelserne for brugen af trækningsretten på det person-
lige budget.
Borgerens egne målsætninger for et personligt budget vil variere fra borger til borger. Målsætnin-
gerne kan eksempelvis være ønsket om et bedre helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller
komme i uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner eller at aftrappe et misbrug.
Det personlige budget kan benyttes i relation hertil eksempelvis til udgifter til personlig hygiejne,
transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre udgifter
til indretning af bolig m.v.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at støtte i form af et personligt budget er skattefrit og ikke
medregnes ved sociale ydelser, f.eks. beregningen af kontanthjælp. Dermed sikres det, at de delta-
gende borgere ikke stilles ringere ved at deltage i forsøget i forhold til udmåling af sociale ydelser.
Et personligt budget er et periodebestemt forløb på i alt 12 sammenhængende måneder, som skal
understøtte realiseringen af borgerens egne målsætninger. Borgerens adgang til støtte bortfalder,
hvis borgeren fraflytter den kommune, som deltager i forsøget med personlige borgerstyrede bud-
getter.
Det er et krav, at kommunen tilknytter en socialfaglig medarbejder til borgeren i hele perioden på i
alt 12 sammenhængende måneder, hvor borgeren modtager støtte i form af et personligt budget.
Medarbejderen skal støtte borgeren i at opnå de af borgeren definerede målsætninger for budgettet.
Den tilknyttede medarbejder skal ligeledes sikre sammenhæng mellem forløbet med et personligt
budget og eventuelle øvrige sociale indsatser, som den pågældende borger modtager.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige medarbejder, må ikke erstatte støtte
og tilbud til borgeren, som kommunen er forpligtet til at yde efter reglerne i lov om social service,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning. Støtte i form af et personligt
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
1714363_0007.png
budget skal ses som et supplement til den rådgivning, hjælp og støtte m.v., som kommunen i dag er
forpligtet til at yde til borgere med særlige sociale problemer.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget og forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter er finansieret af Aftalen
om satspuljen på social- og indenrigsområdet 2017-2020.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden mandag den 23. januar 2017 til tirsdag den 28. februar 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL – Danmarks Almene Boliger, Blå Kors, Bru-
gerforeningen for aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og kulturchefforeningen, Cen-
ter for Rusmiddelforskning, Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Fysioterapeuter, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Den Socia-
le Udviklingsfond (SUF), FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Frelsens
Hær, FTF, Gadejuristen, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KFUK’s Sociale Arbej-
de, KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Krimi-
nalforsorgen, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS),
Landsforeningen LEV, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Lands-
foreningen af væresteder for stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen
Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Pårørende til Stofmisbrugere, LO, LOS – De private tilbud, ,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND – De Hjemløses Landsorganisation, Selveje
Danmark, SIND, Socialt Lederforum, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen
9. Sammenfattende skema
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
1714363_0008.png
Positive konsekvenser / min-
dreudgifter (hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Negative konsekvenser / mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til, at de kommuner, der deltager i forsøget
med personlige borgerstyrede budgetter, kan supplere den eksisterende sociale indsats med et per-
sonligt budget.
Støtte i form af et personligt budget skal understøtte socialt udsatte borgeres vej til større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et personligt budget er blandt andet kendetegnet
ved at sætte borgerens eget behov og liv i centrum og dermed understøtte borgerens mulighed for at
tage medansvar for egen livssituation.
Til § 2
Med den foreslåede
§ 2
foreslås, at loven alene skal finde anvendelse i de kommuner, der deltager i
forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter i perioden 2017-2019. Der er med Aftale
om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2017-2020 afsat midler til en ansøgningspulje,
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
som udmøntes i 2017 og kan søges af interesserede kommuner i hele landet. Socialstyrelsen udmel-
der, udmønter og administrerer ansøgningspuljen. Kommunerne kommer i betragtning til forsøg
med personlige borgerstyrede budgetter ved ansøgning til ansøgningspuljen.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i forsøgsperioden 2017-2019. Således skal et forløb med et
personligt budget være afsluttet inden udgangen af 2019. Dette betyder, at et forløb med et person-
ligt budget på i alt 12 sammenhængende måneder skal være igangsat senest 1. januar 2019, således
at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens udløb ultimo 2019.
Til § 3
Med den foreslåede
§ 3
foreslås der etableret hjemmel, således at de deltagende kommuner i for-
søgsperioden kan træffe afgørelse om et personligt budget til borgere, som er i målgruppen for eller
modtager hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V. Det er endvidere et krav, at borgeren vurderes
at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilite-
ring og livskvalitet.
Et personligt budget skal understøtte, at borgere, som er i målgruppen for eller allerede modtager
støtte og hjælp efter servicelovens bestemmelser på voksenområdet, tager mere medansvar for egen
livssituation, fordi det personlige budget giver mulighed for at sætte borgerens egne behov og eget
liv i centrum. Modtagerne kan f.eks. være borgere i hjemløshed, med et stofmisbrug og/eller psy-
kisk lidelse eller med en kombination af flere problemstillinger. Borgerens sociale problemstillinger
må dog ikke være så komplekse, at borgeren ikke kan forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordnin-
gen er således ikke rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau – eventuelt i perioder – er så dår-
ligt, at borgeren ikke kan forfølge de målsætninger, der skal være for et personligt budget.
I forbindelse med kommunens ansøgning til Socialstyrelsen om deltagelse i forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter skal kommunen definere og beskrive den konkrete målgruppe, som kom-
munen ønsker at tilbyde et personligt budget. Kommunalbestyrelsen skal herunder overveje, hvor-
dan forsøgsordningen med personlige budgetter kan supplere kommunens øvrige sociale indsatser
til målgruppen.
Kommunen skal i beskrivelsen af den konkrete målgruppe vurdere, om målgruppen vil kunne profi-
tere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livs-
kvalitet. Ligeledes skal kommunen i afgørelsen af, hvorvidt en borger skal tilbydes et personligt
budget, vurdere, hvorvidt borgeren vil kunne profitere af tilbuddet i form af at opnå større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Til § 4
Det foreslås med lovforslagets
§ 4, stk. 1,
at de deltagende kommuner i forsøgsperioden kan træffe
afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere, som er omfattet af personkredsen efter lov-
forslagets § 3.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Det er således alene kommuner, som har ansøgt om og fået tildelt midler fra ansøgningspuljen til
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, der kan tilbyde kommunens borgere støtte i form af
et personligt budget.
Efter den forslåede
§ 4, stk. 2,
er et personligt budget en personlig trækningsret på op til 50.000 kr.,
hvor borgeren i samarbejde med kommunen opstiller personlige målsætninger for og kan råde over
budgettet efter eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter. Det er kommunen,
som efter anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af borgeren betaler for de aktiviteter,
der er planlagt i budgettet m.v.
Det er op til den enkelte borger i samarbejde med kommunen at definere, hvilke mål og ønsker ved-
kommende har for sit forløb. Målsætningerne vil variere fra borger til borger, men kan f.eks. være
et ønske om et bedre helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller komme i uddannelse, at gen-
optage kontakten med familie og venner eller aftrappe misbrug.
Det vil ligeledes være op til den enkelte borger at definere, hvilke tiltag der vil kunne hjælpe ved-
kommende videre i forhold til de konkrete problemstillinger og ønsker. Det kan eksempelvis dreje
sig om dækning af udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter forbundet med sociale
aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig m.v. Borgeren vælger i
samarbejde med kommunen, hvad budgettet skal anvendes til, men det skal være inden for formålet
i den foreslåede § 1 - heraf fremgår, at det personlige budget skal understøtte borgerens selvbe-
stemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Et personligt budget er efter den foreslåede § 4, stk. 2, et periodebestemt forløb på i alt 12 sammen-
hængende måneder, som skal understøtte realiseringen af borgerens egne målsætninger. Det er et
krav, at der er tale om et forløb på 12 sammenhængende måneder. Den forudbestemte periode på i
alt 12 sammenhængende måneder skal sikre, at borgeren igennem et længere forløb med et person-
ligt budget, kombineret med social støtte, understøttes i at opnå større grad af selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet.
Den foreslåede
§ 4, stk. 3,
i lovforslaget indebærer, at der ikke er mulighed for at indbringe kom-
munalbestyrelsens afgørelse efter den forslåede § 4, stk. 1, i lovforslaget til anden administrativ
myndighed.
Efter den foreslåede
§ 4, stk. 4,
i lovforslaget gælder, at såfremt en borger, som er omfattet af for-
søgsordningen, flytter til en anden kommune inden forløbets afslutning, bortfalder borgerens ad-
gang til støtte. Borgeren kan altså ikke tage sit personlige budget med sig til en ny bopælskommune.
Dette skyldes, at midlerne tildeles de deltagende kommuner i forsøget efter ansøgning. Midlerne
kan derfor ikke overføres til en anden kommune ved en borgers fraflytning.
Til § 5
Efter den foreslåede
§ 5
i lovforslaget skal kommunen i forbindelse med tilbud om et personligt
budget samtidig tilknytte borgeren en socialfaglig medarbejder med det formål, at borgeren modta-
ger støtte til at definere og realisere målsætningerne for forløbet.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Borgerens selvbestemmelse skal være i centrum, og den tilknyttede medarbejder skal i overens-
stemmelse hermed rådgive og støtte borgeren under forløbet med afsæt i borgerens egne ressourcer.
Medarbejderen skal endvidere sikre sammenhæng i indsatsen med eventuelle øvrige sociale indsat-
ser, der ydes til borgeren. Det kan f.eks. være sammenhæng til behandling for stofmisbrug, som
borgeren modtager efter servicelovens § 101, eller den støtte, som borgeren modtager efter service-
lovens § 85.
Der kan som led i den socialfaglige støtte i forbindelse med et personligt budget eksempelvis ud-
færdiges en plan, hvor borgerens mål for budgettet samt de konkrete tiltag, budgettet skal anvendes
til, fremgår, så borgeren og medarbejderen har en fælles forståelse af, hvad formålet med budgettet
for den enkelte borger er. Borgeren vælger som udgangspunkt selv, hvad budgettet skal anvendes
til, men det skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, være inden for formålet i den forslåede § 1 i lovforsla-
get.
Såfremt borgeren allerede har f.eks. en fast bostøtte efter servicelovens § 85, kan kommunen vælge
at lade den samme medarbejder varetage den sociale støtte, der skal ydes i forbindelse med det per-
sonlige budget.
Til § 6
Med den foreslåede
§ 6
i lovforslaget foreslås det fastsat, at et personligt budget ikke må erstatte de øvrige
kommunale tilbud og indsatser, som kommunen fortsat er forpligtet til at yde efter reglerne i lov om social
service, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning. Dette er begrundet i, at formå-
let med den foreslåede ordning er at supplere den eksisterende sociale indsats til målgruppen med et pe r-
sonligt budget i forsøgsperioden samt sikre, at borgere som deltager i forsøgsordningen ikke stilles ringere
ved deltagelse i forsøget.
Med den foreslåede bestemmelse er det således hensigten, at kommunen ikke må undlade at tilbyde bor-
geren hjælp efter reglerne i serviceloven, aktivloven og anden relevant lovgivning, fordi borgeren modtager
hjælp efter dette forslag.
Det står imidlertid borgeren frit for at vælge at benytte det personlige budget på udgifter, som også kan
være dækket af f.eks. reglerne om merudgifter efter aktivloven.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på det personlige budget til betaling for udgifter i stedet
for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne om enkeltydelser i aktivlovens kap. 10, vil udgiften dog
ikke efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i aktivloven. Det skyldes, at udgifterne allerede er blevet
dækket af det personlige budget.
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at der forud for anvendelse af trækningsretten skal ske sagsb e-
handling, i forhold til om udgiften i stedet skal dækkes af eksempelvis reglerne om enkeltydelser i aktivl o-
ven.
Omvendt skal borgeren ikke uden at være klar over det risikere at anvende sin trækningsret på det person-
lige budget til udgifter, som kunne have været dækket af eksempelvis reglerne om enkeltydelser. Udgang s-
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
punktet er, at det skal sikres, at borgeren får mest muligt ud af sin trækningsret på det personlige budget.
Derfor skal borgeren træffe sit valg på et oplyst grundlag.
Der ligger heri, at den tilknyttede medarbejder fra kommunen skal yde vejledning og rådgivning i forhold til,
hvordan borgeren bedst muligt kan opnå sine ønsker og mål med det personlige budget, herunder med blik
for hvilke andre støttemuligheder der er i lovgivningen.
Til § 7
Med den foreslåede
§ 7
i lovforslaget foreslås det, at det er kommunen, der efter anmodning fra
borgeren betaler for udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport, udgifter til per-
sonlig hygiejne, transport eller mindre udgifter til indretning af bolig m.v. Borgeren har således
trækningsret på op til 50.000 kr., men det er kommunen, der konkret betaler udgifterne efter an-
modning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af borgeren. Det vil sige, at der ikke udbetales
kontante beløb til borgeren.
Det er op til den enkelte borger at definere, hvilke mål og ønsker vedkommende har for forløbet.
Forsøget skal sætte borgerens egne behov og eget liv i centrum og dermed understøtte borgerens
mulighed for at tage medansvar for egen livssituation. Dermed er det som udgangspunkt også bor-
geren selv, der vælger, hvad budgettet skal anvendes til, men det skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2,
være inden for formålet i den foreslåede § 1 i lovforslaget.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på aktiviteter m.v., der ligger uden for formålet
efter lovforslagets § 1, kan kommunen afvise at betale, og det må på ny drøftes med borgeren,
hvordan budgettet kan anvendes til at opnå de personlige målsætninger, som borgeren har for bud-
gettet.
Til § 8
Offentlig støtte er efter gældende ret som udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. Støtte i form af den foreslåede forsøgsordning med personlige
budgetter er ikke omfattet af skattefrihed efter gældende regler.
Efter den foreslåede
§ 8
i lovforslaget foreslås det, at støtten i form af et personligt budget er skatte-
frit. Det foreslås endvidere, at et personligt budget ikke indgår ved vurderingen af, om en person har
ret til ydelser fra det offentlige, og støtten medfører ikke reduktion af sådanne ydelser. Det betyder,
at der ved tildeling af offentlige sociale ydelser skal ses bort fra det personlige budget, og at der
ikke skal ske fradrag i sociale ydelser for de beløb, der tildeles til bestemte udgifter via det person-
lige budget.
Der skal tillige ses bort fra det personlige budget ved vurdering af eksempelvis ansøgninger om
behovsbestemte enkeltydelser efter lov om aktiv socialpolitik kapitel 10. Formålet er at sikre, at det
personlige budget supplerer den hjælp, borgeren i øvrigt har ret til. Det personlige budget skal såle-
des ikke have betydning for borgerens ret til anden hjælp.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, fra børne- og socialministeren
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten på det personlige budget til betaling for udgifter i
stedet for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne om enkeltydelser i aktivlovens kapitel 10,
vil udgiften dog ikke efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i aktivloven.
Til § 9
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017 og automatisk udløber den 31. december 2019.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i forsøgsperioden 2017-2019. Således skal et forløb med
et personligt budget være afsluttet inden udgangen af 2019. Dette betyder, at et forløb med et per-
sonligt budget på i alt 12 sammenhængende måneder skal være igangsat senest 1. januar 2019, såle-
des at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens udløb ultimo 2019.
Til § 10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
13