Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 119
Offentligt
Der findes en lov om digital post til alle borgere.
Den er en katastrofe for handikappede.
Det gør den også til en katastrofe for den kommunale økonomi, og for sygehusenes
økonomi.
Det må være muligt at råbe nogen op i ministerier, eller kommuner eller folketing om
følgende:
Man må da ikke sende e-post til blinde, demente og fysisk handikappede, der ikke er i
stand til at læse, skrive, ringe op eller på anden måde, være personligt "ansvarlig" for at
læse deres e-post!
I hvert fald må den kommunikationsform ikke være den eneste, når vi har med mennesker
at gøre, som ikke KAN opfylde lovens blinde krav.
Styrelsen kan sagtens fortælle mig, at det er da virkelig overladt til kommuner og regioner
selv at finde ud af, hvordan de vil bære sig ad med at formidle post til mennesker, der rent
fysisk ikke kan læse den selv.
De løfter ikke opgaven i så fald. Og så falder ansvaret tilbage på dem, der har uddelegeret
den.
Jeg har en bekendt som er blevet hæmmet af en hjerneblødning, som gør, at han ikke kan
tale forståeligt, ikke kan læse, fordi kan ikke kan fokusere, ikke har håndmotorik og syn til
at betjene EDB.( Hans mentale habitus er ellers godt nok).
Alligevel sender regionen ham en indkaldelse, han ikke kan læse, med et tlf. nr. han skal
ringe på ved afbud. (ringe op, når han ikke kan tale forståeligt)!!
Hvad i alverden har region, styrelse, minister, folketing, kommune - eller hvem i alverden,
der nu skal forestille at være ansvarlig for det elendige cirkus, tænkt sig at manden skal
stille op med sådan noget????
Tidsaftalen gik tabt pga. forfejlet kommunikation.
Senere (i går) har et kommunikationscenter i Hillerød fulgt den døve og blinde lovgivning
og sendt ham digital post om, at han er indkaldt til udredning (i går). Man sender så en dyr
transport for at hente ham og forventer, at han
a) har læst indkaldelsen (som han ikke kan slå oP og ikke kan læse)
b) ellers har sendt afbud til pr. telefon (selv om han er indkaldt til centeret, FORDI han ikke
kan tale forståeligt)!!
Han var ikke klar til at tage med, og transporten kørte uden ham.
Resultat (ligesom den ikke benyttede tid på sygehuset):
SPILD af dyr transport.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Henvendelse af 17/1-17 fra Lilly B. Tang, Hørsholm om digital post til handicappede
Spild af afsat tid i centeret.
Har man pip i offentlige myndigheder?
Kniber det med kommunikation, planlægning, styring, ansvarsfordeling osv. mellem alle de
mange aktører i det offentlige????
ja, hvad ved vi forsømte og efterhånden ret vrede borgere??
I hvert fald duer det her jo ikke.
Vi har en blind i familien.
Også han modtager såvel digital som skriftlig post fra kommuner og andre myndigheder.
Med frister og trusler om at læse sin e-post. Rykkere fordi han ikke læser den. osv. Læse!
Når man er blind!!!
Det er da gået helt agurk.
Find nogen, jeg kan brokke mig til, hvis det ikke er jer....
Ingen kan nemlig (lige som med retshjælpen) mere finde ud af, hvor man henvender sig.
Muligvis fordi alle offentlige myndigheder ikke gider høre fra besværlige borgere, men
sådan skal det altså bare ikke være.
Jeg ser frem til at høre fra jer....
Gerne i et menneskeligt sprog og ikke bare en formel afvisning med, at det kan I virkelig
ikke gøre noget som helst ved.
I kan i det mindste videreformidler eller henvise til rette myndighed.
Med venlig hilsen
Lilly B. Tang
Usserød Kongevej 84
2970 Hørsholm