Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 118
Offentligt
Den Selvejende Institution "HvemKan" er, som loven siger, underlagt tilsyn jfr. Lov om Social Tilsyn.
Loven siger, at der er tale om et driftsorienteret tilsyn med tilbuddene.
Mit dilemma er, at bekendtgørelse af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
kolliderer med tilsynets opgaveløsning.
Socialtilsyn Nord anmoder om, at få udleveret cpr.nr. på myndige borgere samt udlevering af
statusrapporter, bestillinger vedr. mål og udviklingsplaner, som alle indeholder cpr.nr. og andre
personfølsomme oplysninger.
Det er handlekommunen der jfr. lov om social service har ansvaret for at udarbejde handleplaner og
bestillingsmål i dialog med den myndige borger.
Jeg er som leder pålagt, at udarbejde en statusrapport i samarbejde med den enkelte myndige borger.
Det vil sige, at borgeren skriver under på det der fremsendes til handlekommunen.
Da der er tale om myndige borgere, har jeg eller andre fagpersoner ikke lov til at overtage
måludredningen (citat fra professor Karl Elling Ellingsen - Norge).
Mit budskab er, at de handicappede myndige borgere bliver tilsidesat på trods af, at nogle love siger
noget andet. Det vil sige, at lov om social tilsyn kolliderer med andre love på det sociale område.
Hvorfor skal man fremsende oplysninger incl. cpr.nr. om den enkelte myndige borger uden at borgeren
har givet samtykke hertil, for at der kan føres et driftsorienteret tilsyn?
Med venlig hilsen
Bente Djørup
Daglig leder
Den Selvejende Institution "HvemKan"