17. januar 2017
Svar på principper
Nedenfor følger den danske regerings bemærkninger og holdning til de enkelte
principper som formuleret i EU-Kommissionens skitse til en mulig søjle for sociale
rettigheder.
Lige muligheder og adgang til arbejdsmarkedet
1. Færdigheder, uddannelse og livslang læring
a. Alle personer skal have adgang til kvalitetsuddannelse gennem hele livet med
henblik på at nå et tilstrækkeligt niveau for grundlæggende færdigheder og nøgle-
kompetencer, som giver mulighed for aktiv deltagelse i samfundet og på arbejds-
markedet. Lavt-uddannede unge og voksne i den erhvervsaktive alder skal opfor-
dres til at forbedre deres færdigheder.
Vurdering af indholdet af princippet:
Det er eksplicit national kompetence at fastlægge, hvorledes princippet kan hånd-
hæves i medlemsstaterne, jf. artikel 165 og artikel 166 i TEUF. Der er ikke behov
for regulering, der definerer nærmere bestemt adgang og ret til uddannelse og
kompetenceudvikling. Konkrete behov og uddannelser, kompetenceudviklingsfor-
løb mv. er ikke et EU-anliggende, men fastlægges nationalt/lokalt.
Der er i EU-regi allerede vedtaget flere henstillinger og rådskonklusioner, der bi-
drager til udviklingen af et højt uddannelsesniveau i medlemsstaterne samt støtter
og supplere disses indsats. Evt. nye EU-initiativer under dette punkt bør derfor
alene ske gennem rådshenstillinger eller rådskonklusioner.
2. Fleksible og sikre arbejdsmarkedskontrakter
a. Der skal sikres ligebehandling uanset arbejdskontraktens art, medmindre for-
skelsbehandlingen er begrundet i objektive forhold. Misbrug af usikre og tidsbe-
grænsede ansættelsesforhold skal forhindres.
b. Fleksibilitet i ansættelsesvilkårene kan være en metode til at få adgang til ar-
bejdsmarkedet og samtidig sikre arbejdsgivernes evne til at reagere hurtigt på efter-
spørgselsskift, men overgangen til tidsubegrænsede kontrakter skal imidlertid sik-
res.
Vurdering af indholdet af princippet:
Princippet bygger både på EU- og national kompetence.