Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1712014_0001.png
Notat II
12. januar 2017
J.nr 16-1784570
Moms, Afgifter og Told
Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens
forslag til Rådets forordning om modernisering af
momsreglerne for grænseoverskridende e-handel mel-
lem virksomheder og forbrugere på tværs af grænser
Europa-Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende mer-
værdiafgift, KOM(2016)755.
1. Resumé
Dette forslag indgår i lovpakken om modernisering af momsreglerne i forbindelse med e-handel mellem
virksomheder og forbrugere (B2C) på tværs af grænserne.
Med virkning fra 1. januar 2015 blev der indført forbrugslandsbeskatning for virksomheders salg af
elektroniske ydelser, teleydelser, radio- og tv-sprednings-tjeneste, og der blev samtidig indført et elektronisk
angivelses- og betalingssystem (MOSS). Med denne lovpakke foreslås forbrugslandsbeskatning udvidet til
at omfatte salg af varer, og MOSS´en foreslås udvidet med disse varer samt øvrige ydelser.
Kommissionen har i den forbindelse foretaget en evaluering af ændringen fra 2015 med henblik på at
forbedre ordningen. I den sammenhæng er det blevet konstateret, at det er en administrativ tung byrde for
virksomheder at skulle interagere med de forskellige medlemsstaters myndigheder. Dette skyldes blandt
andet sproglige barrierer. Derfor foreslås det, at virksomhedernes kommunikation med skattemyndighe-
derne i større omfang sker med de lokale skattemyndigheder, frem for skattemyndighederne i det land,
hvortil virksomheden leverer varer eller elektroniske ydelser.
2. Baggrund
Baggrunden for, at Kommissionen fremlægger lovgivningspakken er nøje beskrevet i
begrundelsen til forslaget til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og
direktiv 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med leve-
ring af ydelser og fjernsalg af varer (KOM(2016)757. Der henvises til grund- og nærheds-
notatet til dette forslag.
Virksomheder, der anvender MOSS-systemet til angivelse og betaling af moms, kan blive
udsat for krav om udlevering af regnskaber og administrative undersøgelser fra det med-
lemsland, hvor virksomheden har sin MOSS-registrering (identifikationslandet) og fra alle
de forbrugslande, hvortil varer eller ydelser leveres.
For at mindske de administrative byrder og efterlevelsesomkostninger, både for virksom-
heder og skattemyndigheder, som følge af dobbeltanmodninger, bør sådanne anmodnin-
ger i videst muligt omfang koordineres af identifikationslandet.
LLJ, KER
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift, KOM(2016) 755
1712014_0002.png
Forslaget er baseret på artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF). Denne artikel giver Rådet bemyndigelse til ved enstemmig afgørelse efter en
særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg at vedtage bestemmelser om harmonisering af medlemsstaternes lov-
givninger om indirekte skatter.
3. Indhold og formål
Formålet med, at Kommissionen fremlægger lovpakken er nøje beskrevet i begrundelsen
til forslaget til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og direktiv
2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med levering af
ydelser og fjernsalg af varer. Der henvises til grund- og nærhedsnotatet til dette forslag.
Efter gældende regler har det, især på grund af sproglige barrierer, vist sig vanskeligt for
virksomhederne at have direkte kontakt med de enkelte forbrugslandes myndigheder.
Med dette forslag bliver hjemlandets myndighed (identifikationsmedlemsstaten) virksom-
hedernes direkte kontakt, mens myndighederne får ansvaret for videreformidling af op-
lysninger mellem virksomhederne og myndighederne i de lande, hvortil der foretages
leverancer (forbrugslandene).
Forbrugslandets anmodninger om regnskabsoplysninger mv. skal således ikke længere gå
direkte til virksomheden, men gennem den EU-medlemsstat, hvor virksomheden er regi-
streret i MOSS´en (hjemlandet).
Under gældende regler kan forbrugsmedlemslande anmode om kontrol af en virksomhed
uafhængigt af hinanden. En virksomhed kan derfor risikere at få en række kontroller på
baggrund af anmodninger fra forskellige medlemslande med korte mellemrum.
For at sikre en mere koordineret kontrolindsats foreslås det, at
-
hvis skattemyndighederne i virksomhedens hjemland vil foretage en kontrol i
virksomheden, skal alle forbrugslande forinden oplyses derom, så de evt. kan del-
tage i kontrollen og
anmoder et forbrugsland om kontrol af en virksomhed, skal dette oplyses til
hjemlandet. Hvis hjemlandet er enig i, at en kontrol bør foretages, skal de andre
forbrugslande orienteres om kontrolanmodningen, så de eventuelt kan deltage.
Hvis hjemlandet ikke er enig, skal de øvrige forbrugslande oplyses om dette, og
en kontrol skal ikke finde sted, hvis ikke der er forbrugslande, som ønsker det.
-
Alle medlemslande skal oplyse en kontaktperson, så procedurerne kan foregå hurtigt.
I tilknytning hertil foreslås, at hvis et forbrugsland på baggrund af kontrollen vil efterop-
kræve et beløb hos virksomheden, skal kravet rettes til virksomheden gennem hjemlan-
dets myndighed.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift, KOM(2016) 755
1712014_0003.png
Fra 2015 har hjemlandets myndigheder som en overgangsordning kunne tilbageholde en
vis procentdel af alle indbetalinger i MOSS-systemet før det resterende beløb blev sendt
til forbrugslandene. Procentsatsen har været faldende og fra 2019 slutter overgangsreglen.
Ordningen har skabt en del vanskeligheder rent systemmæssigt for myndighederne, især i
forbindelse med korrektioner af virksomhedernes angivelser og betalinger.
Der foreslås indført en permanent ordning gældende fra 1. januar 2021, hvor MOSS-
systemet skal udvides til varer, hvorefter hjemlandets myndighed kan opkræve et gebyr på
5 pct. af den moms, der er indbetalt og videresendt til forbrugslandene gennem MOSS-
systemet. Det foreslås, at gebyret opgøres og afregnes årligt. Det skønnes, at dette gebyr
vil skabe tilstrækkeligt incitament for hjemlandets myndigheder, til at foretage det nød-
vendige arbejde med MOSS-systemerne, håndtering af angivelser og indbetalinger og
kontrol af virksomheder mv. effektivt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget til Rådets forordning, at forslaget er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Forslaget stemmer overens med nærhedsprincippet, idet de vigtigste problemer, der er
blevet påvist (fordrejende virkninger, store administrative byrder og complianceomkost-
ninger osv.), er opstået på grund af reglerne i det eksisterende rådsdirektiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem ("momsdirektivet") og dertil hørende retsakter. Ef-
tersom momsen er en afgift, der er harmoniseret på EU-plan, kan medlemsstaterne ikke
selv fastsætte andre regler, og ethvert initiativ til at modernisere momsreglerne for græn-
seoverskridende e-handel kræver derfor et forslag fra Kommissionen om at ændre
momsdirektivet og de dertil hørende retsakter. Med dette forslag kan der helt klart opnås
langt mere, end hvad der kan opnås på nationalt plan. Udover de tekniske ændringer, der
er nødvendige for udvidelsen af MOSS-systemet, vil dette forslag især mindske de admi-
nistrative byrder for de momspligtige, der benytter MOSS, ved at fastsætte det princip, at
skattemyndigheders anmodninger til momspligtige om udlevering af regnskaber og admi-
nistrative undersøgelser altid skal koordineres af den momspligtiges identifikationsmed-
lemsstat.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”Forslaget stemmer overens med proportionalitetsprincippet, idet det ikke går videre, end
hvad der er nødvendigt for at opfylde målsætningerne i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, navnlig målet om et velfungerende indre marked. Ligesom for
nærhedsprincippets vedkommende gælder, at medlemsstaterne ikke selv kan løse proble-
met og årsagerne hertil uden et forslag om ændring af momsdirektivet og dertil hørende
retsakter. I relation til proportionalitetsprincippet er der især to aspekter ved forslaget, der
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift, KOM(2016) 755
1712014_0004.png
er meget vigtige. Det første drejer sig om den koordinering, medlemsstaterne inden for
rammerne af MOSS-systemet skal foretage i forbindelse med administrative undersøgel-
ser og kontrol i virksomhederne. Denne koordinering kan føre til en mere effektiv og
virkningsfuld compliance-ordning for både medlemsstaterne og virksomhederne. For-
brugsmedlemsstaten vil imidlertid ikke være afskåret fra at tage direkte kontakt med virk-
somhederne, hvis identifikationsmedlemsstaten ikke er enig i behovet for en kontrol. Det
andet aspekt drejer sig om indførelsen af et administrativt gebyr, således at identifikati-
onsmedlemsstaten får et gebyr på 5 pct. af de beløb, den har indsamlet på vegne af andre
medlemsstater, som kompensation for de investeringer, der er nødvendige for at opdatere
MOSS-systemet efter udvidelsen af det, de løbende vedligeholdelsesomkostninger og de
ressourcer, der bruges til at kontrollere virksomhederne i den pågældende medlemsstat,
og formålet er at fremme samarbejdet og efterlevelsen af reglerne.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet. De administrative lempelser for erhvervslivet i form af
ændringerne til momsdirektivet kan alene opnås ved fælles regulering.
6. Gældende dansk ret
Efter gældende regler kan forbrugsmedlemslande anmode om kontrol af en virksomhed
uafhængigt af hinanden. En virksomhed kan derfor risikere at få en række kontroller fra
forskellige medlemsstater med korte mellemrum. Dette har, særligt grundet sproglige
barrierer, vist sig at være en stor byrde for erhvervslivet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en ændring til en forordning, som er direkte gældende i Danmark. En
ændring af forordningen kræver derfor ikke en ændring af dansk lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
Den samlede pakke ventes at øge medlemsstaternes momsindtægter med 7 mia. EUR om
året og reducere reguleringsomkostningerne for virksomhederne med 2,3 mia. EUR årligt.
Nærværende forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Administrative konsekvenser
En koordinering af kontrolindsatsen vil lette den administrative byrde for både erhvervs-
livet og skattemyndighederne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Lovpakken blev den 20. december 2016 sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Ad-
vokater, DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet, FDIH, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, IBIS, Konkurrence- og
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift, KOM(2016) 755
1712014_0005.png
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Post Danmark,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening. Der er anmodet om bemærkninger senest
den 25. januar 2017. Når høringssvarene foreligger, vil der blive udarbejdet et suppleren-
de grundnotat.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der overordnet er en bred opbakning til Kommissionens lovpakke, her-
under nærværende forslag. Forslaget har endnu ikke været drøftet på et teknisk niveau.
Det kan ikke på nuværende tidspunkt afvises, at visse medlemsstater er skeptiske overfor,
at kontrol af virksomheders salg til forbrugere i deres hjemland, skal gå gennem skatte-
myndigheden i det land, hvor sælger-virksomheden er etableret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positive over for forslag, som medfører administrative
lettelser for erhvervslivet. Dog skal det sikres, at forslaget ikke medfører mindsket kontrol
af virksomheders salg til Danmark med risiko for omgåelse af momsreglerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5