Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1712009_0001.png
Notat III
12. januar 2017
J.nr. 16-1784570
Moms, Afgifter og Told
Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens
forslag til Rådets gennemførselsforordning om moder-
nisering af momsreglerne for e-handel mellem virk-
somheder og forbrugere på tværs af grænser
Europa-Kommissionens forslag til Rådets gennemførselsforordning om ændring af gen-
nemførselsforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførsel af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdisystem, KOM(2016)756.
1. Resumé
Dette forslag indgår i lovpakken om modernisering af momsreglerne i forbindelse med e-handel mellem
virksomheder og forbrugere (B2C) på tværs af grænserne.
Nærværende forslag udgør en administrativ lettelse for virksomheder. Når en virksomhed leverer teleydel-
ser, radio- og tv-sprednings-tjenester og elektroniske ydelser på tværs af landegrænserne, skal der betales
moms i det EU-medlemsland, hvortil ydelsen leveres. For at bestemme hvor leveringsstedet er, skal virk-
somheden indgive to separate beviser til at fastslå kundens etableringssted. Dette er særligt byrdefuldt for
små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og microvirksomheder.
Det foreslås, at virksomheder, der sælger og leverer teleydelser, radio- og tv-sprednings-tjenester og elektro-
niske ydelser for op til 100.000 EUR på tværs af landegrænserne inden for EU, kun skal indgive ét
bevis for, hvor leveringsstedet for ydelsen er.
2. Baggrund
Baggrunden for, at Kommissionen fremlægger lovpakken er nøje anført i begrundelsen til
forslaget til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og direktiv
2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtigelser i forbindelse med levering af
ydelser og fjernsalg af varer.
Kommissionen har i forbindelse med udarbejdelsen af lovpakken foretaget en lovgiv-
ningsmæssig kvalitetskontrol af det nuværende elektroniske angivelsessystem (MOSS),
som anvendes for B2C-levering af teleydelser, radio- og tv-sprednings-tjenester og elek-
troniske ydelser, samt ændringerne i 2015 af leveringsstedsreglerne til forbrugslandet for
sådanne ydelser. I den forbindelse blev det konstateret, at det krav, der blev indført i 2015
om at anvende to separate beviser til at fastslå kundens etableringssted udgør en admini-
strativ byrde, som særligt rammer små og mellemstore virksomheder og microvirksom-
heder. Det skyldes, at disse virksomheders forretningsprocesser og omsætning ikke er
tilstrækkelig til at begrunde investering i dyre IT-løsninger, der kan sætte dem i stand til at
indhente to særskilte beviser for kundens placering.
LLJ, KER
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, KOM(2016) 756
1712009_0002.png
Forslaget er baseret på artikel 397 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgifts-
system ("momsdirektivet"). Ifølge denne artikel træffer Rådet med enstemmighed på
forslag fra Kommissionen de foranstaltninger, der er nødvendige til gennemførelsen af
momsdirektivet.
3. Indhold og formål
Formål med forslaget er at lette den administrative byrde for små virksomheder, der leve-
rer teleydelser, radio- og tv-sprednings-tjenester og elektroniske ydelser på tværs af lande-
grænserne inden for EU, hvilket overordnet vil fremme e-handlen på det indre marked.
Det foreslås, at der foretages en ændring af forordningens artikel 24b, hvorefter virksom-
heder, der leverer teleydelser, radio- og tv-sprednings-tjenester og elektroniske ydelser til
forbrugere i andre EU-lande end det land, hvor virksomheden er etableret alene skal ind-
hente ét enkelt bevis som grundlag for at fastlægge, hvor forbrugeren er etableret. For-
enklingen skal gælde for virksomheder, hvis leverancer af sådanne ydelser ikke overstiger
100.000 EUR eller en tilsvarende værdi i national valuta i det indeværende eller forudgå-
ende kalenderår.
Kommissionen vurderer, at forslaget allerede bør gælde fra 1. januar 2018, da det ikke
kræver ændringer af IT-systemet til registrering, angivelse og betaling af moms (MOSS-
systemet).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget til Rådets gennemførselsforordning, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Kommissionen anfører som begrundelse
følgende:
”Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, eftersom det identificerede
problem (stor administrativ byrde for navnlig SMV’er) skyldes et krav i den gældende
forordning. Med forslaget lettes dette krav, og det vil således klart skabe en større mer-
værdi, end hvad der kan opnås af medlemsstaterne.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, dvs. det går ikke videre,
end hvad der er nødvendigt for at opfylde målsætningerne i traktaten om Den Europæi-
ske Unions funktionsmåde, navnlig målet om et velfungerende indre marked. I lighed
med subsidiaritetstesten kan medlemsstaterne ikke løse problemet og årsagerne hertil
uden et forslag om ændring af momsdirektivet og tilhørende retsakter. Forslaget er pro-
portionelt, idet det indebærer en betydelig forenkling for SMV’er og microvirksomheder.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, KOM(2016) 756
1712009_0003.png
Forenklingerne medfører dog ikke en overdreven trussel mod medlemsstaternes moms-
indtægter, eftersom den samlede omsætning for de virksomheder, som vil have fordel af
forenklingen, anslås at udgøre kun 0,3 pct. af det samlede grænseoverskridende salg af de
berørte ydelser.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet. De administrative lettelser for erhvervslivet i form af æn-
dringer til Rådets gennemførselsforordning kan alene opnås ved fælles regulering.
6. Gældende dansk ret
Momsområdet er EU-harmoniseret og implementeringen af de fælles EU-regler findes i
den danske momslov.
Når en virksomhed leverer radio- og tv-sprednings-tjenester og elektroniske ydelser til
forbrugere i andre EU-lande, skal der betales moms i det land, hvor forbrugeren er etab-
leret (forbrugslandet). Virksomheden skal dokumentere, hvor leveringsstedet er, ved at
indhente to separate beviser, der ikke er indbyrdes modstridende. Det kunne fx være
internetadressen og bankoplysninger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om ændring af en forordning, som er direkte gældende i Danmark. En æn-
dring af forordningen kræver derfor ikke en ændring af dansk lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
Nærværende forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Administrative konsekvenser
Kravet om at indhente ét enkelt bevis bør reducere forpligtigelserne for SMV’er og mi-
crovirksomheder, der leverer til andre lande inden for EU for en værdi på under 100.000
EUR. Herved udgør forslaget en administrativ lettelse for erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Lovpakken blev den 20. december 2016 sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Ad-
vokater, DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet, FDIH, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, IBIS, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Post Danmark,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening. Der er anmodet om bemærkninger senest
den 25. januar 2017. Når høringssvarene foreligger, vil der blive udarbejdet et suppleren-
de grundnotat.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, KOM(2016) 756
1712009_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der overordnet er en bred opbakning til Kommissionens lovpakke, her-
under nærværende forslag. Forslaget har endnu ikke været drøftet på et teknisk niveau,
men det forventes ikke, at der vil være uenighed blandt medlemslandene for så vidt angår
denne del af lovpakken.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positive overfor forenklinger, som har til hensigt at lette admini-
strative byrder for SMV’er og microvirksomheder. Regeringen kan derfor støtte den fore-
slåede ændring om, at virksomheder, der leverer teleydelser, radio- og tv-sprednings-
tjenester og elektroniske ydelser, alene skal indhente ét bevis for forbrugerens etablerings-
sted, når de leverer til andre medlemslande for under en bestemt værdi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4