Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 90
Offentligt
1711140_0001.png
Notat
J.nr. 16-1710814
Inddrivelse
Offentlige restancer – status pr. september 2016 – samt
særlig orientering om aktiviteter til genopretning af
inddrivelsen
Kvartalsredegørelsen for tredje kvartal 2016 indeholder den faste rapportering om de of-
fentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. ultimo september 2016.
Det har siden andet kvartal 2016 igen været muligt at opgøre restancerne i inddrivelig og
ikke inddrivelig gæld.
1
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet i forlængelse af regeringens handleplan ”SKAT ud af krisen”, som
blev sendt til Skatteudvalget og Finansudvalget den 25. september 2015 samt aftalen om
en fælles ”Et nyt skattevæsen”, der blev indgået med forståelseskredsen bag ”SKAT ud af
krisen” den 18. november 2016.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organi-
satorisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, ud-
vikling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivnin-
gen. Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
1
Opdelingen i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer er nødvendig for at kunne sondre mellem restancemassens nomi-
nelle værdi og værdien af de reelt inddrivelige restancer. Dvs. hvor stor en andel af restancernes pålydende værdi, det aktu-
elt vurderes muligt at få inddrevet. Forskellige elementer, dels i forhold til skyldneren, fx betalingsevne, dels i forhold til
den pågældende gældspost, fx fordringer med særlige inddrivelsesmuligheder, er afgørende for, om restancerne på opgø-
relsestidspunktet (ultimo måneden) kategoriseres som inddrivelige eller ikke inddrivelige.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
Et nyt skattevæsen
Der er indgået en bred politisk ”Aftale om et nyt skattevæsen” af 18. november 2016 om
en fælles forståelse om nødvendigheden af at opbygge et nyt skattevæsen samt rammerne
herfor.
Aftalen indebærer en styrkelse af kerneforretningsområderne og herunder inddrivelse, der
bl.a. gennem en række lovgivningsmæssige forenklingstiltag skal gøres mere enkel og gen-
nemskuelig for både skattemyndighederne, borgere og virksomheder.
Frem mod 2020 gennemføres en række organisatoriske ændringer, der har til formål at re-
etablere og styrke inddrivelsen fremadrettet:
Inddrivelsesopgaven placeres i en ny og specialiseret styrelse for at sikre selvstændigt
ledelsesmæssigt fokus, hvor organisation og processer mv. redesignes og tilrettelægges
i sammenhæng med det kommende it-inddrivelsessystem.
Der lægges op til at investere ca. 1,8 mia. kr. i inddrivelsesområdet frem mod 2020.
Ressourcerne vil først og fremmest gå til ansættelse af flere medarbejdere (til at fore-
tage oprydningsopgaver og på sigt løse inddrivelsesopgaven i takt med at det nye ind-
drivelsessystem udvikles) samt til udviklingen af det nye inddrivelsessystem.
Der gennemføres en forenkling af inddrivelseslovgivningen med henblik på at støtte
op omkring udviklingen og en succesfuld implementering af et nyt inddrivelsessystem.
Tanken er at ophæve særregler, hvor det er muligt, da særreglerne komplicerer it-syste-
met. Lovforenklingerne sigter også på, at inddrivelsen af gæld bliver simplere og mere
gennemsigtig for både skattemyndighederne, borgere og virksomheder.
Systemudvikling og fordringshaveranalyse
Med henblik på at få etableret et nyt inddrivelsessystem som erstatning for EFI og DMI
blev der i september 2016 indgået kontrakt med Netcompany og udviklingen af den før-
ste version af det nye inddrivelsessystem er i fuld gang. Systemet planlægges udviklet i tre
udviklingsfaser (releases), og efterfølgende løbende videreudviklet med henblik på for-
bedringer og effektiviseringer. Første release er på nuværende tidspunkt halvvejs gennem-
ført og er forløbet som planlagt, således at første udgave af systemet forventes idriftsat
som planlagt primo april 2017.
Frem mod ibrugtagningen af 1. release af systemet gennemføres en fordringshaverana-
lyse, som skal kortlægge datakvaliteten i de fordringer, som indsendes til inddrivelse. Ana-
lysen skal bl.a. afdække behovene for krav til datakvalitet fremadrettet og mulige løsnin-
ger til ændringer, der bør gennemføres dels hos fordringshaverne og dels hos SKAT Ind-
drivelse, så det sikres, at fordringshaverne kun sender fordringer der er inddrivelsesklare
(fordringer der er retskraftige og i ordentlig datakvalitet) til det nye system.
Til at forestå videreudviklingen af systemets release 2 og 3, samt efterfølgende mindre vi-
dereudvikling, blev der i november 2017 udbudt en rammeaftale, der forventes indgået
med tre leverandører for at mindske afhængigheden af én enkelt udviklingsleverandør.
Folketingets Finansudvalg forventes i foråret 2017 at få forelagt et aktstykke, hvor der
nærmere redegøres for it-projektet og de nævnte efterfølgende udviklingsfaser.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
Lovgivning
Der gennemføres som nævnt en forenkling af inddrivelseslovgivningen med henblik på at
støtte op om udviklingen og en succesfuld implementering af et nyt inddrivelsessystem. I
”Aftale
om et nyt skattevæsen”
af 18. november 2016 fremgår bl.a., at aftalepartierne bakker
op om en række tiltag, der forenkler inddrivelseslovgivningen. Der er tale om at fjerne en
række særregler og forenkle og harmonisere inddrivelsesreglerne, så flest mulige fordringer
kan underkastes samme behandling. Disse forslag er vigtige i forhold til at udvikle et mere
enkelt it-system til understøttelse af inddrivelsen og sikrer, at inddrivelsesopgaven fremad-
rettet kan håndteres mere effektivt og gennemsigtigt.
Lovforslag om regelforenklingerne forventes fremsat Feb. II. 2017 og er sendt i høring.
Aftale mellem regeringen og KL
Den 12. april 2016 indgik regeringen og KL en fælles forståelse om at sætte fokus på tiltag
vedrørende inddrivelse af kommunale restancer. Dette som konsekvens af, at nedlukningen
af EFI/DMI har medført en nedsat og aktuelt begrænset inddrivelsesaktivitet med deraf
følgende konsekvenser for kommunerne, idet de krav, som kommunerne har til gode hos
borgere og virksomheder, som er sendt til inddrivelse hos SKAT, kun i begrænset omfang
inddrives.
Som led aftalen er der den 14. december 2016 fremsat et lovforslag, hvorefter kommu-
nerne overtager inddrivelsen af ejendomsskatter mv. Lovændringen forventes gennemført
med henblik på, at kommunerne overtager inddrivelsesopgaven fra 1. februar 2017. Der-
udover analyseres der på mulighederne for forbedring af inddrivelsen af civilretslige krav.
Det fremgår af aftale om kommunernes økonomi for 2017, at den daværende V-regering
og KL gennemfører en analyse af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af den
nedsatte inddrivelse i SKAT, samt muligheden for at kompensere kommunerne herfor
eventuelt ved et afkøb. Analysen færdiggøres primo 2017.
Oprydning efter EFI/DMI
Oprydningsarbejdet efter nedlukningen af den automatiserede inddrivelse i EFI/DMI vi-
ser, at der for en stor mængde gældsposter (fordringer) er tvivl om gyldigheden, da de fx
ikke er registreret med korrekte data. Det er for en stor del af gældsposterne dermed ikke
muligt at se, om gældsposterne er forældede uden en manuel gennemgang.
En delmængde af fordringerne formodes at have været omfattet af ulovlig inddrivelse,
hvor SKAT som udgangspunkt er forpligtet til at genoptage sagerne. Genoptagelsessa-
gerne er en delmængde af de ca. 13 mio. fordringer i EFI/DMI, hvor der er tvivl om gyl-
digheden, men hvor der gennem udsøgninger og analyser er særlig mistanke om, at der er
foregået ulovlig inddrivelse. Skatteministeriet arbejder på en genoptagelsesmodel med
henblik på at forenkle sagsbehandlingen af genoptagelsessagerne og sikre en passende ba-
lance mellem ressourceforbruget til bagudrettet oprydning efter EFI/DMI og den frem-
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
adrettede inddrivelse af nye fordringer. Genoptagelsesmodellen vil primo 2017 blive præ-
senteret for og drøftet med Folketingets partier forud for fremsættelse af lovforslag i for-
året 2017.
Dataoprydningsopgaven med validering af gældsposter, hvor der er tvivl om gyldigheden,
er intensiveret i den forløbne periode, og der pågår fortsat et omfattende arbejde med at
analysere fordringsmassen og – i det omfang det er muligt – at validere fordringernes gyl-
dighed, så det sikres, at der ikke inddrives på et ulovligt grundlag. Gennemgangen af gyl-
dighed (retskraft) sker hovedsageligt
maskinelt
gennem opstilling af kriterier via avance-
rede datafiltre, som be- eller afkræfter gyldighed. Dataanalyserne vil fortsætte i første
halvdel af 2017 med henblik på at validere flest mulige fordringer, hvor der er tvivl om
gyldigheden. Mulighederne for en maskinel validering af fordringerne begrænses imidler-
tid jo ældre fordringerne er. I de tilfælde, hvor gældsposterne ikke kan valideres via data-
analyser, skal der enten foregå en ressourcekrævende
manuel
gennemgang – eller alterna-
tivt en
ekstraordinær afskrivning.
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat stærkt præget af suspenderingen af den automatiserede ind-
drivelse i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter data-
oprydningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i tilgodehavender
som skyldneren har hos det offentlige samt initiativer over for virksomhedsrestancer,
hvor risikoen for tab vurderes høj. SKAT prioriterer også nye krav, der sendes til inddri-
velse i SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det om-
fang, der er ressourcer til rådighed. Det drejer sig bl.a. om fortrinsberettigede krav og pri-
vatretlige underholdsbidrag.
Der er afsat ressourcer til SKAT som en del af aftalen om ”SKAT ud af krisen” til at
kunne varetage driftsopgaverne mv., herunder udarbejdelse af vejledninger til nye proces-
ser til at erstatte den automatiserede inddrivelse i EFI. Der er bl.a. udarbejdet vejledninger
til retskraftvurdering af gældsposter, placering af indbetalinger, modregning, rykning, tele-
foninkasso, screening og udlægshåndtering af visse virksomheder og særlig udlægshåndte-
ring af civilretlige underholdsbidrag. Med aftalen om ”Et nyt skattevæsen” afsættes yderli-
gere ca. 350 årsværk til inddrivelsesområdet, som efter planen som udgangspunkt skal
indgå i oprydningsarbejdet (behandling af genoptagelsessager og validering af de gældspo-
ster, hvor der er tvivl om gyldighed) og siden til løsning af inddrivelsesopgaven. Den kon-
krete prioritering og fordeling mellem eksisterende og nye medarbejdere til aktiviteterne
på inddrivelsesområdet, vil blive foretaget i driften, hvor hensyn til den bedste varetagelse
af oprydnings- og inddrivelsesopgaverne, herunder opbygningen af en ny organisation i
en selvstændig inddrivelsesstyrelse, vil indgå.
Af særligt aktuelle driftsområder kan nævnes:
Håndtering af frivillige indbetalinger
I forlængelse af nedlukningen af de automatiserede processer i EFI/DMI pr. 8. sep-
tember 2015 har det været nødvendigt at placere alle indbetalinger foretaget efter
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
denne dato via en manuel behandling. En forudsætning for indplacering er samtidig, at
gældsposterne, som indbetalingerne skal placeres på, er dækningsparate og dermed
retskraftige. Dette har i markant grad gjort opgaven tidsmæssigt tungere at løfte i for-
hold til tiden før 8. september 2015. Ultimo november er der placeret 2,5 mia. kr.,
mens der fortsat udestår ca. 300 mio. kr. som ikke er placeret på retskraftige fordrin-
ger.
SKAT prioriterer ressourcerne således, at bunken af ikke placerede indbetalinger kan
være afviklet ved årsskiftet 2016/2017, og opgaven derefter kan fortsætte i et mere
normalt driftsscenarie. Der er et mindre antal indbetalinger, som ikke vil kunne hånd-
teres på kort sigt, fordi de kræver en særlig manuel sagsbehandling.
Inddrivelse af fortrinsberettigede kommunale fordringer
Der er som nævnt fremsat lovforslag den 14. december 2016 om inddrivelse af for-
trinsberettigede kommunale fordringer (kommunale ejendomsskatter mv). Efter for-
slaget overgår inddrivelsen af disse fordringer den 1. februar 2017 til kommu-
nerne. Lovforslaget forudsætter, at SKAT afslutter sagsbehandlingen af de fordringer,
der er oversendt til SKAT indtil 1. februar 2017. SKAT intensiverer inddrivelsen af de
fortrinsberettigede kommunale fordringer, som er sendt til inddrivelse, og det forven-
tes derfor, at antallet af tvangsauktioner i 2017 vil stige som følge heraf.
Genoptagelse af modregning i børne- og ungeydelsen mv.
Som følge af nedlukningen af al automatiseret inddrivelse via EFI/DMI i september
2015 har SKAT ikke kunnet gennemføre modregninger i børne- og ungeydelsen. I
oktober 2016 er det lykkedes SKAT at genetablere den tekniske modregningsløsning.
Samtidig er det sikret, at modregning kun sker i gyldige daginstitutionsrestancer, hvil-
ket bl.a. har betydet, at kravene er blevet gennemgået manuelt.
Der blev ved udbetalingen for oktober kvartal modregnet for ca. 72 mio. kr. daginsti-
tutionsrestancer overfor ca. 20.000 borgere. De pågældende skyldnere er i forbindelse
med modregningen orienteret herom.
I november er der modregnet for ca. 744.000 kr. daginstitutionsrestancer over for
knap 900 personer i den månedlige udbetaling af ungeydelsen. Modregningen i børne
og ungeydelsen er i drift, og der vil fremadrettet hver måned være en automatisk
modregningskørsel hos SKAT i den månedsvise ungeydelse. De store modregnings-
kørsler vil finde sted i månederne januar, april, juli og oktober, hvor der også udbeta-
les den kvartalsvise børneydelse.
Det er positivt, at det har været muligt igen at ibrugtage inddrivelsesskridtet modreg-
ning både i forbindelse med overskydende skatter og i børne- og ungeydelsen, men
det er væsentligt at bemærke, at fordringshaverprovenuet ved at gennemføre modreg-
ning også fremadrettet vil være afhængig af, at fordringerne er valideret som værende
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
gyldige og dermed dækningsparate. Dette betyder, at der særskilt skal ske retskraft-
vurdering efter behov af den del af fordringsmassen, hvor der er tvivl om gyldighe-
den.
I december 2016 genoptages modregning i beløb, som udbetales af Natur- og Er-
hvervsstyrelsen. Det drejer sig bl.a. om EU landbrugsstøtte og fiskeristøtte. Modreg-
ningsprovenuet er endnu ikke opgjort.
Retskraftvurderingen af disse fordringer vil blive prioriteret i sammenhæng med de
øvrige inddrivelsesopgaver. Modregningsprovenuet vil derfor delvist afhænge af den
samlede prioritering mellem opgaver og ressourcer i SKAT.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2016 udgør 110 i inddrivelsesprocent for øvrige restancer beregnet som et
simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
fordringshavere end SKAT, som defineret i finansloven for 2016, jf. § 09.21.01. SKAT.
I Kammeradvokatens legalitetsanalyse fra september 2015 er det bl.a. konkluderet, at
SKAT ikke har hjemmel til at indhente og opbevare de indhentede oplysninger om for-
sørgere til brug ved opgørelse af nettoindkomst og betalingsevne som grundlag for opde-
ling af restancer i aktuelt inddrivelige og aktuelt ikke inddrivelige. Uden disse data har det
ikke været muligt at opgøre en inddrivelsesprocent for inddrivelige restancer.
Ved lov nr. 298 af 22. marts 2016 er der etableret hjemmel til at indsamle og anvende op-
lysninger til brug ved beregning af personers nettoindkomst og betalingsevne. SKATs sta-
tistikdatabase og beregninger er under tilpasning hertil. Det har således været muligt fra
april måned at beregne en inddrivelsesprocent. Inddrivelsesprocenten for april til septem-
ber er beregnet til 31,4 pct. Måltallet for 2016 forventes, som anført i finansloven for
2016, ikke at blive realiseret.
Der arbejdes som led i hele genopbygningen af inddrivelsessystemet på et bedre og mere
retvisende finanslovsmål, der fokuserer på de samlede offentlige restancer, som i praksis
er inddrivelige, og som SKAT derfor har mulighed for at påvirke gennem en optimering
af inddrivelsen, når forholdene på inddrivelsesområdet er normaliseret. Et sådant nyt ind-
drivelsesmål forventes at kunne indgå på FFL 18 eller FFL 19.
3. Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af september 2016 opgjort til 95,4 mia.
kr., jf.
tabel 1
nedenfor. De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurde-
res, at ca. 1/3 af de samlede restancer er aktuelt inddrivelige, når der tages højde for
skyldnerens betalingsevne. De reelt inddrivelige restancer er ifølge SKATs restancestati-
stik vurderet til at udgøre ca. 31,2 mia. kr., jf. tabel 2 i afsnit 4.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
1711140_0007.png
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-15
55.224
3.540
22.463
2.028
83.255
mar-16
58.112
3.705
23.141
2.240
87.198
jun-16
61.350
3.800
24.250
2.338
91.738
sep-16
64.133
3.855
24.986
2.408
95.382
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restancer
for tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en
anden opgørelsesmetode og kan derfor ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
December 2015 tallene er ændret i forhold til redegørelserne afgivet for første og andet kvartal 2016, idet omregningsfaktoren fra
PL-2015 til PL 2016 er ændret fra 1,01 til 1,007.
Det fremgår af
tabel 1,
at restancerne er steget med ca. 12,1 mia. kr. (2016 priser) siden ul-
timo 2015. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter, jf. tabellerne 3-6,
men kan især henføres til skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, som alene
tegner sig for en stigning på ca. 3 mia. kr. fra ultimo december 2015 til ultimo september
2016.
Skatteudvalget er tidligere orienteret om, at den aktuelle situation betyder, at inddrivelses-
provenuet er reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som månedligt
blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset (SAU alm. del, bilag
243). I månederne januar 2016 til september 2016 er inddrivelsesprovenuet opgjort til ca.
3,6 mia. kr. svarende til 398 mio. kr. i gennemsnit pr. måned.
Inddrivelsesprovenuet nærmer sig det niveau, som provenuet lå på før nedlukningen af de
automatiske inddrivelsesindsatser i EFI/DMI i september 2015. Det er der især to hoved-
årsager til. Den ene er, at SKAT har fået genetableret den automatiske modregning i
overskydende skatter. Den anden hovedårsag er mange skyldnere indbetaler beløb til ned-
bringelse af gælden af egen vilje. Disse indbetalinger skal placeres og fordeles manuelt, så
der er sikkerhed for, at beløbene dækker retskraftige fordringer, og der har derfor i løbet
af året været en ophobning af indbetalinger, som skulle placeres manuelt på indbetalerens
fordringer. SKAT har arbejdet ihærdigt på at nedbringe denne ophobning, og det er som
nævnt foran ambitionen, at ophobningen er nedbragt ved årets udgang, således at tilgan-
gen af indbetalinger kan håndteres løbende. Ultimo november 2016 henstod modtagne
frivillige betalinger på 0,3 mia. kr. og ikke opgjorte indbetalinger vedrørende andre for-
hold, som ikke var fordelt som betalinger på retskraftige fordringer i systemet. Det poten-
tielle inddrivelsesprovenu herfra indgår således ikke i opgørelsen af restancerne ved ud-
gangen af september 2016. Der vil fortsat være et antal indbetalinger, som kræver en sær-
lig sagsbehandling.
I oktober kvartal er modregning af daginstitutionsrestancer i børne- og ungeydelse og fra
december modregning i landbrugsstøtte mv. genetableret, hvilket vil påvirke provenuet i
fjerde kvartal.
Det bemærkes endelig, at det igangværende oprydningsarbejde i inddrivelsesdata og ud-
fordringer med blandt andre SKATs egne opkrævningssystemer, hvor data skabes inden
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
1711140_0008.png
oversendelse til inddrivelsen, vil påvirke restanceopgørelserne i tabel 1 og de efterføl-
gende tabeller, herunder fordi der som i tidligere år må forventes identificeret et potentielt
betydeligt antal fordringer, der er forældet utilsigtet.
SKAT er i gang med at afdække antal og størrelsen af de utilsigtet forældede fordringer,
samt – i samarbejde med ICI – i gang med at sikre, at opkrævningssystemerne fremadret-
tet har funktionalitet, herunder til renteberegning, og indeholder tilstrækkelige og korrekte
data, som lever op til nødvendige standarder og datakvalitet for at kunne modtages og
inddrives via det nye it-inddrivelsessystem. Skatteministeriet vil redegøre nærmere herfor
over for Folketinget, når der foreligger et grundlag herfor.
4. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Af hjemmelsmæssige årsager har det som nævnt i perioden september 2015 til andet kvar-
tal 2016 ikke været muligt at opgøre restancerne i inddrivelige restancer og ikke inddrive-
lige restancer. De nødvendige hjemler er etableret, og tabellerne 2-6 indeholder derfor
igen denne opdeling. 1/3 af totalrestancen er opgjort som aktuelt inddrivelig, hvilket er
opgjort på baggrund af skyldnerens betalingsevne og status i øvrigt. De inddrivelige re-
stancer er opgjort til 31,2 mia. kr. og de ikke inddrivelige restancer til 64,2 mia. kr. Som
følge af den igangværende vurdering af gældsposternes retskraft kan denne vurdering æn-
dres.
Tabel 2
viser restancerne opgjort på hovedgrupper i lighed med tabel 1, mens tabel 3-6 er
opgjort på restancearter.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
55.224
3.540
22.463
2.028
83.255
Inddrivelige
23.444
1.360
4.956
1.419
31.178
sep-16
Ikke inddri-
velige
40.690
2.495
20.030
989
64.204
Total
64.133
3.855
24.986
2.408
95.382
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For en nærmere redegørelse
om baggrunden for, at SKAT siden september 2015 ikke har kunnet opgøre og afrapportere om inddrivelige og ikke inddrivelige
restancer, henvises til den seneste kvartalsredegørelse om offentlige restancer for fjerde kvartal 2015, jf. SAU alm. del – bilag 163
Det er fra andet kvartal 2016 igen muligt at opdele restancer i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
December 2015 tallene er ændret i forhold til redegørelserne afgivet for første og andet kvartal 2016, idet omregningsfaktoren fra
PL-2015 til PL 2016 er ændret fra 1,01 til 1,007.
SKATs krav
Tabel 3
viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med knap 9 mia. kr. fra de-
cember 2015 til september 2016 og udgør ca. 64,1 mia. kr. Stigningen knytter sig især til
virksomheders restancer. Dels er virksomhedsrestancerne steget med ca. 4,9 mia. kr. til
ca. 26,6 mia. kr., dels er B-skatterestancerne steget med ca. 600 mio. kr. til ca. 4,4 mia. kr.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
1711140_0009.png
Herudover er inddrivelsesrenterne steget med ca. 2,2 mia. kr. til ca. 7,2 mia. kr. Vægtaf-
giftsrestancer er mere end fordoblet, hvilket skyldes stor tilgang af ophobede krav i
SKATs opkrævningssystem, som manuelt er sendt til inddrivelse i første halvår af 2016.
Tabel 3. SKATs krav
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag – aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
sep-16
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
13.412
3.754
1.273
350
18.789
3.179
2.180
158
55
5.572
10.898
2.168
1.090
288
14.444
14.077
4.348
1.248
343
20.016
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
11.607
5.023
1.721
611
1.135
62
442
1.129
21.731
7.345
3.454
1.117
362
862
61
77
347
13.625
7.330
2.914
538
393
610
19
360
832
12.997
14.675
6.368
1.655
755
1.472
80
438
1.179
26.622
N/A
N/A
N/A
N/A
183
183
192
192
203
203
395
395
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
8.939
5.045
13.984
2.011
1.769
3.780
7.283
5.435
12.717
9.294
7.203
16.497
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
9
529
537
55.224
6
269
274
23.444
3
326
329
40.690
8
595
603
64.133
Kommunale krav
Tabel 4
viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2015 til september 2016
med ca. 300 mio. kr. til knap 3,9 mia. kr. Stigningen i restancerne kan især henføres til en
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
1711140_0010.png
stigning i daginstitutionsrestancerne, der er steget med 41 mio. kr. til 250 mio. kr., og stig-
ning i inddrivelsesrenter, der er steget med 140 mio. kr. til 491 mio. kr. Derimod er ejen-
domsskatterestancerne reduceret med 72 mio. kr. til 294 mio. kr.
Tabel 4. Kommunale krav
dec-15
Inddrive-
lige restan-
cer
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke ind-
drivelige
restancer
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
680
208
366
713
106
598
149
351
150
220
3.541
Inddrive-
lige restan-
cer
178
85
254
202
75
208
43
152
66
95
1.360
sep-16
Ikke ind-
drivelige
restancer
521
164
39
571
48
453
112
339
105
143
2.495
Total
699
250
294
773
124
661
155
491
170
238
3.855
Mio. kr. (PL-2016)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Statslige krav
Tabel 5
viser, at de statslige restancer er steget fra december 2015 til september 2016 med
ca. 2,5 mia. kr. til ca. 25 mia. kr. Stigningen kan især henføres til politibøder mv., der er
steget med 675 mio. kr. til ca. 8,1 mia. kr., misligholdte studielån eller for meget udbetalt
studiestøtte, der er steget med 578 mio. kr. til ca. 4,5 mia. kr., og inddrivelsesrenter, der er
steget med 581 mio. kr. til ca. 2,2 mia. kr.
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren
1711140_0011.png
Tabel 5. Statslige krav
dec-15
Inddrive-
lige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke ind-
drivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
7.713
7.442
3.912
343
117
5
343
769
1.641
67
110
22.463
Inddrive-
lige
1.199
1.493
1.365
102
11
5
151
211
350
24
44
4.956
sep-16
Ikke ind-
drivelige
7.009
6.625
3.125
284
103
2
257
615
1.872
44
94
20.030
Total
8.208
8.117
4.490
386
114
7
408
826
2.222
69
139
24.986
Mio. kr. (PL-2016)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for me-
get udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrenter
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Andre offentlige virksomheder
Tabel 6
viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er steget
fra december 2015 til september 2016 med 381 mio. kr. og udgør ca. 2,4 mia. kr. Stignin-
gen kan især henføres til gæld til DR licens, der er steget med 213 mio. kr. til 919 mio. kr.,
og inddrivelsesrenter, der er steget med 89 mio. kr. til 306 mio. kr.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-15
Mio. kr. (PL-2015)
Inddrive-
lige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
706
258
324
4
224
13
117
217
49
116
2.027
Inddrive-
lige
757
68
131
1
121
6
32
170
15
117
1.419
sep-16
Ikke inddri-
velige
162
163
209
4
111
11
92
136
43
58
989
Total
919
231
341
5
233
16
125
306
58
175
2.408
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
11