Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1710374_0001.png
12. januar 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 27. januar 2017
1) Præsentation af direktivforslag om muligheden for at indføre generel omvend beta-
2
lingspligt som en midlertidig undtagelse for EU’s momssystem
-
Præsentation af Kommissionen
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Præsentation af Maltas formandskabsarbejdsprogram
7
-
Præsentation af Formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Skatteministeriet og Erhvervsmi-
nisteriet
3) Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten og
anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017
-
Rådskonklusioner mv.
KOM(2016)725, KOM(2016)726, KOM(2016)728
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Basel IV
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Endelig rapport fra Højniveaugruppen for EU’s Egne Indtægter
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af direktivforslag om muligheden for at ind-
føre indenlandsk generel omvendt betalingspligt som en
midlertidig undtagelse fra EU’s momssystem
KOM(2016) 811
1. Resume
Der ventes en præsentation på ECOFIN af et direktivforslag om muligheden for at indføre
indenlandsk generel omvendt betalingspligt for moms for leverancer over en vis værdi mellem
virksomheder. Forslaget ventes behandlet på teknisk og politisk niveau i løbet af foråret 2017.
Direktivforslaget indebærer bl.a., at EU-lande med særligt store problemer med momssvig mid-
lertidigt kan indføre indenlandsk generel omvendt betalingspligt (for leverancer mellem virksom-
heder på over 10.000 euro pr. faktura). Forslaget indebærer ikke ændringer i forhold til moms-
reglerne for leverancer mellem virksomheder på under 10.000 euro pr. faktura. Forslaget inde-
bærer heller ikke ændringer i, hvordan den endelige forbruger betaler moms.
ECOFIN har tidligere drøftet mulighederne for midlertidigt at indføre indenlandsk generel
omvendt betalingspligt for moms i enkelte EU-lande, hvor landene var delte i spørgsmålet. En
række lande var dog imødekommende overfor ønskerne fra især Tjekkiet om at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms i forsøget på at imødekomme landets problemer med momssvig.
Fra dansk side er det vigtigt, at momssystemet tilrettelægges, så det indebærer færrest muligt
administrative byrder for virksomheder, samt at risikoen for svindel minimeres, og at momspro-
venuet sikres. Det er også vigtigt, at forslaget på hensigtsmæssig vis begrænses til lande, som har
relativt store direkte eller afledte problemer med momssvig, og at der er sikkerhedsmekanismer
ift. virkningerne for det indre marked. Regeringen vil tage præsentationen til efterretning og ana-
lysere forslaget nærmere.
2. Baggrund
Rådet vedtog 25. maj 2016 konklusioner vedr. Kommissionens handlingsplan for
momsområdet, som bl.a. opfordrer Kommissionen til at undersøge såkaldt inden-
landsk generel omvendt betalingspligt for moms. Kommissionen præsenterede på
ECOFIN 17. juni 2016 en analyse heraf. Kommissionen har 21. december 2016
fremsat et forslag, som vil give mulighed for midlertidigt at indføre indenlandsk
generel omvendt betalingspligt på leverancer af ydelser og varer over en vis
grænse mellem virksomheder inden for de enkelte EU-lande,
jf. nedenfor.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Generel omvendt betalingspligt for moms
I det nuværende momssystem er momsbetalingspligten i forbindelse med
indenlandske
handler mellem to virksomheder,
jf. figur 1,
som udgangspunkt pålagt
den
sælgende
virksomhed (virksomhed 1), som opkræver moms for sine salg og
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0003.png
indbetaler salgsmomsen til skattemyndighederne. Den
købende
virksomhed
(virksomhed 2) kan herefter fradrage den købsmoms, som virksomheden har
betalt for sine køb, når den indbetaler momsen på salget til det endelige forbruger.
Figur 1. Illustration af det nuværende momssystem (for indenlandsk handel)
Skattemyndighed
Provenu: 20 kr. – 20 kr. + 50 kr. = 50 kr.
Indbetaling af
salgsmoms: 20 kr.
Fradrag for
købsmoms:
20 kr.
Indbetaling af
salgsmoms: 50 kr.
Virksomhed 1
Salg af vare
100 kr.
Virksomhed 2
Salg af vare
250 kr.
Forbruger
Omvendt betalingspligt indebærer i stedet,
jf. figur 2,
at den
sælgende
virksomhed
(virksomhed 1) ikke længere opkræver og betaler moms ved sit salg til den
købende
virksomhed (virksomhed 2). Den
købende
virksomhed (virksomhed 2) opgør og
betaler i stedet salgsmomsen (på 20 kr.) for sit køb fra virksomhed 1 direkte til
skattemyndighederne samtidig med, at virksomheden tager fradrag for
købsmomsen (ligeledes 20 kr.). Herved udligner salgs- og købsmomsen hinanden,
således at salget mellem virksomhederne i praksis sker uden moms.
Figur 2. Generel omvendt betalingspligt (for indenlandsk handel)
Når virksomhed 2 videresælger varen til en endelig forbruger, opkræver
virksomhed 2 moms og indbetaler den til myndighederne som i det normale
momssystem. Omvendt betalingspligt flytter således den samlede momsbetaling
for hele værdikæden til virksomhed 2 (fx en detailhandelsvirksomhed). Momsbeta-
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0004.png
lingen var før fordelt på virksomhed 1 og virksomhed 2. Den samlede momsbeta-
ling for værdikæden (og dermed provenuet til skattemyndigheden) er uændret.
Momssvig
Momssvig kan i det nuværende system foregå ved, at den sælgende virksomhed
unddrager sig betaling af moms ved f.eks. at lukke sin momsregistrering ned inden
betalingen af virksomhedens salgsmoms, mens den anden, købende virksomhed
fortsat kan fradrage sin tilsvarende købsmoms (såkaldt ”missing trader”-svindel). I
eksemplet,
jf. figur 1,
svarer det til, at de 20 kr. i salgsmoms opkrævet af virksom-
hed 1 ved dens salg til virksomhed 2 aldrig indbetales til skattemyndigheden, mens
virksomhed 2 fortsat får det tilsvarende fradrag på 20 kr., når den indbetaler
momsen på salget til den endelige forbruger på 50 kr. Momskarruselsvig er en
betegnelse for en særlig type momssvig. Momskarruselsvig er typisk organiseret
gennem en række forskellige virksomheder, der sælger og køber den samme vare
eller ydelse adskillige gange. Ved hver transaktion opnår den købende virksomhed
et fradrag for købsmomsen, men den sælgende virksomhed indbetaler ikke den
skyldige salgsmoms til skattemyndighederne.
Omvendt betalingspligt udelukker i teorien momskarruselsvig. Den sælgende virk-
somhed ligger således ikke inde med momsbetalinger, som kan ”forsvinde” uaf-
hængigt af, at den købende virksomhed opnår fradrag herfor. Dog kan der i stedet
opstå en række nye former for svindel, fx hvor virksomheden (virksomhed 2 i
eksemplet) i slutningen af transaktionskæden forsvinder inden den opkrævede
moms indbetales, hvorved staten lider et tab i form af momsen for hele den for-
udgående værdikæde
1
. Samtidig bliver momssystemet mere kompliceret både for
erhvervslivet og skattemyndighederne, hvis der sideløbende eksisterer både nor-
mal og omvendt betalingspligt indenfor ét land (fx transaktioner under hhv. over
10.000 euro) eller på tværs af lande.
3. Formål og indhold
Der ventes en præsentation af direktivforslaget på ECOFIN. Forslaget ventes
behandlet på teknisk og politisk niveau i løbet af foråret 2017.
Formålet med forslaget er at give EU-lande med særligt store problemer med
momssvig en mulighed for at afprøve generel omvendt betalingspligt for moms
som et værn mod svindlen. Forslaget har i hovedtræk følgende elementer:
Forslaget giver EU-lande mulighed for at ansøge Kommissionen om tilla-
delse til midlertidigt at indføre
generel
omvendt betalingspligt for moms på
leverancer (både varer og ydelser) mellem virksomheder, der
overstiger
10.000
euro pr. faktura. Forslaget giver ikke mulighed for, at et land kan udvælge
sektorer eller enkelte varegrupper/tjenester til omvendt betalingspligt, mens
I eksemplet svarer det til, at virksomhed 2 ikke indbetaler 50 kr. i salgsmoms fra salget til den endelige forbruger under
omvendt betalingspligt,
jf. figur 1.
Hvorimod tabet, hvis virksomhed 2 forsvandt under normal betalingspligt, kun ville være
30 kr., fordi virksomhed 2 så heller ikke får fradrag for sin købsmoms, mens virksomhed 1 fortsat indbetaler sin salgs-
moms,
jf. figur 1.
1
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0005.png
andre varer og tjenester følger det normale momssystem
2
. For leverancer
mellem virksomheder
under
10.000 euro pr. faktura vil momsreglerne være
uændret. Forslaget indebærer heller ikke ændringer i, hvordan den endelige
forbruger betaler moms.
Det vil som udgangspunkt kun være muligt at indføre midlertidig generel
omvendt betalingspligt i EU-lande, som er særligt ramt af momssvig, særligt
momskarruselsvig. Kommissionen foreslår således følgende kriterier for at
kunne ansøge: 1) landet har et momsgab
3
, som er mindst 5 pct. point højere
end det gennemsnitlige momsgab blandt EU-landene
4
, 2) momskarruselsvig
udgør mindst 25 pct. af landets samlede momsgab, og 3) øvrige foranstalt-
ninger mod momskarruselsvig har ikke været effektive.
Forslaget giver også EU-lande, der ikke opfylder ovenstående kriterier, mu-
lighed for at indføre generel omvendt betalingspligt, hvis 1) landet grænser
op til et land, der har valgt at indføre midlertidig generel omvendt beta-
lingspligt, 2) der ses en høj risiko for, at svigen flytter fra landet, der har ind-
ført generel omvendt betalingspligt til det pågældende naboland og 3) øvrige
foranstaltninger mod momssvig ikke har været effektive.
Forslaget medfører en række rapporteringsforpligtelser frem til 2022 om
effekterne af brugen af generel omvendt betalingspligt, både for de lande,
som vælger at indføre generel omvendt betalingspligt, og for de lande, som
ikke indfører generel omvendt betalingspligt.
EU-lande, som indfører omvendt betalingspligt for moms, skal ifølge for-
slaget etablere elektroniske rapporteringskrav til alle momspligtige personer.
Kommissionen foreslår, at det skal være muligt at trække tilladelser tilbage,
såfremt det viser sig, at generel omvendt betalingspligt i et EU-land har en
betydelig negativ effekt på det indre marked, fx ved at momssvigen kan flyt-
te til andre lande, som ikke har indført omvendt betalingspligt.
Kommissionen foreslår, at muligheden for at anvende generel omvendt
betalingspligt for moms skal være en midlertidig ordning, som skal gælde fra
20 dage efter en evt. vedtagelse og frem til 30. juni 2022.
Forslaget er endnu ikke vurderet nærmere. Der vil blive udarbejdet grund- og
nærhedsnotat om forslaget, når det foreligger i dansk sprogversion.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til forslaget kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Dog med undtagelse af de muligheder, der i forvejen eksisterer for at indføre omvendt betalingspligt for bestemte sekto-
rer og varegrupper fx tablets og pc’er.
3
Momsgabet opgøres som forskellen mellem den moms, der faktisk opkræves og det samlede forventede momsgrundlag.
Et momsgab kan bl.a. skyldes virksomhedskonkurs, fejlrapportering, momsundgåelse og svig mv.
4
Kommissionen skønner, at det gennemsnitlige momsgab for EU27 er 10,4 pct. i 2014 samt at 11 lande (Bulgarien, Tjekki-
et, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Portugal og Slovaktiet) umiddelbart har et momsgab, som
er mindst 5 pct.point større end EU-gennemsnittet i 2014.
2
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Præsentationen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, erhvervs- eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes på basis af tidligere drøftelser at være delte i forhold til forslaget
og spørgsmålet om, hvorvidt nogle EU-lande skal kunne indføre generel omvendt
betalingspligt for moms. Nogle lande synes villige til at imødekomme ønsker fra
bl.a. Tjekkiet om midlertidigt at indføre generel omvendt betalingspligt for moms
i lyset af problemerne med momssvig, mens andre lande er skeptiske.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er det vigtigt, at momssystemet tilrettelægges, så det indebærer fær-
rest muligt administrative byrder for virksomheder, samt at risikoen for svindel
minimeres og at momsprovenuet sikres. Det er derudover vigtigt, at forslagets
anvendelsesområde på hensigtsmæssig vis begrænses til lande, som har relativt
store problemer med momssvig og evt. nabolande, der påvirkes af, at der indføres
generel omvendt betalingspligt. Desuden skal øvrige foranstaltninger være konsta-
teret ineffektive, der bør være sikkerhedsmekanismer, som sikrer, at virkningerne
for det indre marked overvåges, og at tilladelser om generel omvendt betalings-
pligt kan trækkes tilbage. Regeringen vil tage præsentationen til efterretning og vil
vurdere forslaget nærmere.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet forelagt forslaget. Udvalget er
blevet orienteret om tidligere drøftelser af omvendt betalingspligt for moms, her-
under i forbindelse med ECOFIN 15. januar 2016, 25. maj 2016 og 17. juni 2016.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0007.png
Dagsordenspunkt 2:
Præsentation af Maltas formandskabsarbejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Malta varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2017. Det maltesiske formandskab ventes
på ECOFIN 27. januar 2017 at præsentere sit arbejdsprogram med fokus på bl.a. fremme af
investeringer. Der ventes på den baggrund en overordnet drøftelse af de væsentligste sager på
ECOFIN’s dagsorden i foråret. Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formand-
skabets prioriteringer. De danske holdninger til de enkelte sager fastlægges når de bliver aktuelle.
2. Baggrund
Malta har EU-formandskabet i 1. halvår af 2017. Det maltesiske formandskab
ventes på ECOFIN 27. januar 2017 at præsentere sit arbejdsprogram og priorite-
ter. Præsentationen vil være en lejlighed til at drøfte de vigtigste sager på ECOFIN
i de kommende måneder.
3. Formål og indhold
Malta ventes som formand for ECOFIN at prioritere en række økonomiske, fi-
nansielle og skattemæssige sager, herunder i forlængelse af arbejdet under de fore-
gående formandskaber. Der henvises til bilag 1 for en oversigt over aktuelt verse-
rende sager i ECOFIN. Det må også forventes, at ECOFIN under Maltas for-
mandskab vil drøfte mulige konsekvenser af UK’s kommende udtræden af EU.
Formandskabet ventes bl.a. at prioritere gennemførelsen af det
europæiske semester
2017
samt at forsætte arbejdet med styrkelse af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) i forlængelse af ØMU-rapporten fra juni 2015 og Kommissionens kom-
mende hvidbog om de mere langsigtede forslag i ØMU-rapporten, der ventes
fremlagt i marts.
På det finansielle område ventes formandskabet bl.a. at prioritere
kapitalmarkeds-
unionen
med en bred række initiativer med det fælles formål at styrke kapitalmar-
kederne i EU og deres integration. Det gælder at fremme investeringer i særligt
små og mellemstore virksomheder (SMV’er), tiltrække flere investeringer til EU,
og gøre det finansielle system mere stabilt ved at åbne op for flere kilder til finan-
siering end bankfinansiering. Der er tale om et langsigtet projekt med flere delfor-
slag, der vil blive fremsat og behandlet over de kommende år. De konkrete lov-
forslag skal behandles efter den ordinære EU-beslutningsprocedure. Projektet
omfatter også gennemførelsen af en række høringer. Der ventes konkret bl.a. fo-
kus på revision af forordningen om
europæiske venturekapitalfonde og europæiske sociale
iværksætterfonde
(EuVECA/EUSEF), hvor der blev opnået rådsenighed 16. decem-
ber 2016, og hvor der nu skal forhandles med Europa-Parlamentet, når denne har
fastlagt sin forhandlingsposition. Der ventes også fokus på
sekuritiseringsforslagene,
hvor Rådet fastlagde sin forhandlingsposition 8. december 2015, og hvor trilogfo-
rhandlingerne ventes indledt under maltesisk formandskab. Formandskabet ventes
også at fortsætte arbejdet med
bankstrukturreformen,
hvor Rådet fastlagde sin for-
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0008.png
handlingsposition 19. juni 2015, hvis behandlingen af sagen skrider frem i Euro-
pa-Parlamentet.
Formandskabet ventes også at prioritere arbejdet med
styrkelse af bankunionen,
her-
under arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs. tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor. Det gælder navnlig forslagene fremsat 23. november 2016
om revision af kapitalkravsreglerne. Pakken af lovgivningsforslag består i en revi-
sion af EU’s kapitalkravsregler vedtaget i 2013 (ændring af kapitalkravsdirektivet
(CRD IV) og ændring af kapitalkravsforordningen (CRR), forslag til ændring af
direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD) vedtaget i
2014, samt forslag til ændring af forordningen om den fælles afviklingsmekanisme
i bankunionen (SRM) vedtaget i 2014. ECOFIN 6. december 2016 havde en ind-
ledende drøftelse af pakken.
Drøftelserne om risikodelingstiltag i form af
den fælles indskydergarantiordning i bank-
unionen (EDIS)
vil også fortsætte, ligesom der ventes drøftelser af en permanent
offentlig bagstopper for den fælles afviklingsfond (SRF).
Herudover ventes formandskabet at prioritere arbejdet med
bekæmpelse af terrorfi-
nansiering,
herunder forslaget om
revision af hvidvaskdirektivet,
hvor der blev opnået
rådsenighed 20. december 2016. Revisionsforslaget skal nu forhandles med Euro-
pa-Parlamentet, når denne har fastlagt sin forhandlingsposition.
På skatteområdet ventes formandskabet at prioritere
kampen mod skatteundgåelse
selskabsområdet, herunder det nye anti-skatteundgåelsesdirektiv, som blev drøftet
på ECOFIN 6. december 2016, og som følger op på det oprindelige direktiv ved-
taget på ECOFIN 17. juni 2016. Herudover ventes formandskabet bl.a. at arbejde
videre med forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB)
og forslaget om
en fælles
konsolideret selskabsskattebase (CCCTB).
Arbejdet med en
afgift på finansielle transaktio-
ner (FTT)
ventes også fortsat af de 10 deltagerlande i løbet af det maltesiske for-
mandskab
5
.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens
momshandlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25.
maj 2016. Formandskabet ventes at lægge vægt på arbejdet med
Kommissionens
forslag om moms og e-handel,
herunder
forslaget om nedsat sats på elektroniske bøger, aviser og
tidsskrifter
samt forslaget vedr. mulighed for midlertidigt i visse EU-lande at indfø-
re
omvendt betalingspligt for moms.
På budgetområdet ventes revisionen af EU’s finansforordning at være højt priori-
teret fra det maltesiske formandskabs side. Herudover vil decharge-processen for
2015-budgettet samt Monti-rapporten om EU-budgettets fremtidige indtægtssy-
stem udgøre centrale sager på budgetområdet.
5
Malta deltager ikke selv i det forstærkede samarbejde om en FTT.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til sagen kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår af 2017 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det maltesiske formandskabs
arbejdsprogram og prioriteringer for ECOFIN i 1. halvår 2017.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer generelt at kunne støtte det maltesiske formandskabs ar-
bejdsprogram og prioritering. Derudover vil man fra dansk side tage nærmere
stilling til konkrete sager i takt med, at de bliver aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0010.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det europæiske semester er at styrke koordinati-
on og drøftelsen af EU-landenes prioriteter for den økonomi-
ske politik forud for vedtagelsen af nationale finanslove o.l.
Kommissionen offentliggjorde 16. november 2016 en samlet
pakke vedr. det europæiske semester 2017, herunder Kommis-
sionens årlige vækstundersøgelse 2017, Kommissionens vars-
lingsrapport under proceduren for makroøkonomiske ubalancer
2017 samt Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-
politiske anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017.
ECOFIN vil i januar 2017 vedtage rådskonklusioner vedr.
vækstundersøgelsen og varslingsrapporten samt vedtage anbefa-
lingerne til euroområdet som helhed for 2017.
Vækstundersøgelsen og konklusionerne fra bl.a. ECOFIN i
januar 2017 vil danne grundlag for DER’s generelle økonomisk-
politiske retningslinjer i konklusionerne fra topmødet 9.-10.
marts 2017. På baggrund af disse udarbejder EU-landene deres
stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reform-
programmer, som skal foreligge senest i april.
Varslingsrapporten udpeger flere lande til dybdegående analyse,
som ifølge Kommissionens vurdering har eller er i fare for at
blive påvirket af ubalancer. De dybdegående analyser offentlig-
gøres som del af en samlet økonomisk analyse for hvert EU-
land i februar og vil kunne give anledning til forslag til Rådet
om anbefalinger eller henstillinger om at korrigere ubalancerne.
Kommissionen præsenterer i april-juni 2017 en vurdering af
landenes programmer og fremlægger udkast til rådsudtalelser
om programmerne og landespecifikke anbefalinger. Anbefalin-
gerne til euroområdet som helhed afspejles i de landespecifikke
anbefalinger til eurolande. På den baggrund skal ECOFIN i juni
2017 enes om rådsudtalelser om stabilitets- og konvergenspro-
grammerne samt landespecifikke anbefalinger. Senere i juni
endosserer DER de landespecifikke anbefalinger. ECOFIN
vedtager formelt de landespecifikke anbefalinger i juli under
Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene).
Det maltesiske formandskab ventes at prioritere gennemførel-
sen af det europæiske semester for 2017.
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0011.png
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de senere år
løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en. Det
aktuelle omdrejningspunkt er ØMU-rapporten fra 22. juni 2015,
udarbejdet af Kommissionsformanden i samarbejde med for-
mændene for hhv. eurogruppen, DER/euro-topmødet og ECB,
og under inddragelse af formanden for Europaparlamentet.
I en første fase fra 1. juli 2015 til 30. juni 2017 lægger rapporten
op til tiltag på basis af eksisterende instrumenter og traktater.
De fleste tiltag i denne fase er allerede gennemført eller i gang
med at blive gennemført.
I anden fase, der skal være færdig senest i 2025, lægger rappor-
ten op til mere vidtgående tiltag. Her foreslås bl.a. et fælles
budget for euroområdet som konjunkturstabiliseringsmekanis-
me. Kommissionen ventes i foråret 2017 at offentliggøre en
rapport (en hvidbog) med detaljer om de langsigtede forslag og
forventes at nedsætte en ekspertgruppe om ØMU-styrkelse.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes efterlevelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes henstillinger.
litets- og Vækstpagten
Seks lande (Portugal, Kroatien, Grækenland, Spanien, UK og
Frankrig) har fortsat henstillinger/pålæg under EU’s procedure
for uforholdsmæssigt store underskud med frister i 2016-18.
Efter offentliggørelsen af Kommissionens vinterprognose med
skøn for den budgetmæssige udvikling i EU-landene i 2016-18
ventes ECOFIN i marts 2016 at vurdere landenes foreløbige
implementering af eksisterende henstillinger og pålæg. Det kan
give anledning til rådsbeslutninger om fristforlængelser, hvis
betingelserne er opfyldt, eller optrapning af proceduren, hvis
landenes indsats vurderes mangelfuld. Afslutning af igangvæ-
rende henstillinger/pålæg sker typisk på rådsmødet i juni.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye henstillinger til lande,
som ikke i forvejen har en henstilling, men som vurderes at
overtræde Stabilitets- og Vækstpagtens grænser for underskud
og gæld.
Udover opfølgningen på henstillinger, overvåger Kommissio-
nen løbende, om de lande, som ikke har henstillinger, lever op
til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og Vækstpagten. Ifølge disse
regler skal landene overholde deres mellemfristede mål for den
strukturelle balance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre
en vis tilpasning imod MTO.
EU-investeringsplanen
ECOFIN nåede 6. december 2016 enighed om at om at forlæn-
ge og styrke den europæiske investeringsfond (EFSI). Kom-
promiset indebærer, at EFSI forlænges fra juli 2019 til udgangen
af 2020, samt at garantien fra EU-budgettet til EIB, som EFSI
11
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0012.png
bygger på, forhøjes fra 16 til 26 mia. euro. Kompromiset inde-
bærer også et yderligere bidrag fra EIB til EFSI på 2,5 mia. euro
udover de 5 mia. euro, som EIB bidrager med i dag. EFSI skal
inden udgangen af 2020 skal skabe 500 mia. euro i investeringer
(inkl. 315 mia. euro for perioden 2015-18, som følger af det
oprindelige EFSI-forslag vedtaget i juni 2015). Der lægges også
op til en særlig prioritering af klimaområdet under EFSI. Det
bemærkes i kompromiset, at også sikkerheds- og forsvarsrelate-
rede projekter kan opnå EFSI-finansiering, hvis de lever op til
EFSI’s mål og principper. EIB yder ikke i dag finansiering til
forsvarsprojekter, men EIB vil kunne beslutte at gøre det.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Det
maltesiske formandskab ventes at forsøge at nå enighed om
forslaget i første halvår 2017.
EFSI er et led i en samlet investeringsplan som også sætter fo-
kus på at fjerne barrierer og skabe bedre rammevilkår for inve-
steringer (den såkaldte ”tredje søjle” i planen). Formandskabet
ventes også at fortsætte arbejde med denne del af planen.
Forhøjelse af den Euro-
pæiske Investerings-
banks (EIB) eksterne
lånemandat /Resilience
Initiative
Rådet opnåede primo november 2016 enighed om en forhøjelse
af EIB’s eksterne lånemandat (ELM). ELM er en garanti fra
EU-budgettet til EIB, som EIB bruger til at give finansiering i
udvalgte tredjelande, fx til offentlige infrastrukturprojekter og
små og mellemstore virksomheder. Forslaget øger ELM fra 27
til 32,3 mia. euro for perioden 2014-20, herunder for at EIB
kan gennemføre et bidrag fra EU til håndtering af migrations-
og flygtningesituationen i EU’s nærområder, det såkaldte ”EIB
Resilience Initiative”. Der lægges således især op til at målrette
forøgelsen til landene syd og øst for Middelhavet, men også
EU’s østlige naboskabslande.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Det
maltesiske formandskab ventes at forsøge at nå enighed om
forslaget i første halvår 2017.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurdering af
implementeringen af finanspagtens artikel 3(1) (om at indskrive
en strukturel budgetbalanceregel i national lov) i de lande, som
deltager i og er bundet af pagten (herunder Danmark). Delta-
gerlandene er juridisk forpligtet til fuld implementering af arti-
kel 3(1) senest 1. januar 2014. Mangelfuld implementering kan
straffes med bøde på op til 0,1 pct. af BNP. Danmark har im-
plementeret artikel 3(1) i national lov, bl.a. i budgetloven.
Kommissionen ventes at fremlægge sin vurdering af landenes
implementering i foråret 2017, og sagen vil herefter evt. blive
drøftet på ECOFIN.
12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0013.png
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2018
Rådet forventes at vedtage retningslinjer for EU’s 2018-budget
på ECOFIN 21. februar 2017.
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU’s budget for
2018 maj/juni 2017, hvorefter Rådet under estisk formandsskab
fastlægger sin position til budgetforslaget senest på ECOFIN
Budget 24. juli 2017.
Afrapportering fra Mon- Som del af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme (MFF)
ti-gruppen om egne ind- for 2014-2020 blev der oprettet en højniveaugruppe for EU’s
tægter
egne indtægter efter krav fra Europa-Parlamentet.
Højniveaugruppen har som formål at komme med forslag til
forbedringer af EU's nuværende indtægtssystem.
Højniveaugruppens formand, Mario Monti, forventes at præ-
sentere gruppens endelige anbefalinger på ECOFIN 27. januar
2017. Det er herefter op til Kommissionen at træffe beslutning
om evt. fremsættelse af opfølgende forslag til ændringer af det
nuværende indtægtssystem.
Revision af finansfor-
ordningen
Kommissionen har i efteråret 2016 præsenteret et omfattende
forslag til revision af EU’s finansforordning. Finansforordnin-
gen indeholder de principper og regler, der styrer gennemførel-
sen af Unionens budget.
Revisionen af finansforordningen ventes at blive prioriteret højt
fra det maltesiske formandsskabs side. Her sigtes efter en råds-
position allerede den første uge af maj måned, efterfulgt af for-
handlinger med EP frem til sommer. Formandskabet er dog
klar over, at dette er en særdeles optimistisk tidsplan.
Decharge for EU-
budgettet 2015
Revisionsretten præsenterede i november 2016 sin årsrapport
om implementeringen af EU-budgettet i 2015. Rapporten dan-
ner grundlag for dechargeproceduren, hvor Europa-
Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kommissio-
nen decharge for budgetgennemførelsen.
Processen vedr. decharge for 2015-budgettet igangsættes som
det første under det maltetiske formandskab, og ventes endeligt
konkluderet på ECOFIN 21. februar 2017.
13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0014.png
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles indskydergaranti-
ordning i bankunionen
(EDIS)
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om en
fælles indskydergarantiordning (European Deposit Insurance
Scheme – EDIS) og -fond for landene i bankunionen. EDIS
skal omfatte de lande, som deltager i bankunionen, herunder
eventuelle deltagende ikke-eurolande, og skal reducere det nega-
tive samspil mellem banker og stater, som sås under krisen,
hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige finanser på-
virkede hinanden negativt. EDIS drøftes på teknisk niveau.
Forhandlingerne i Rådet ventes at fortsætte (men næppe afslut-
tet) under maltesisk formandskab.
Den fælles indskydergaranti er en del af det igangværende ar-
bejdet med at styrke bankunionen. ECOFIN 17. juni 2016 ved-
tog en køreplan (”road-map”) for dette arbejde. ECOFIN’s
roadmap indebærer, at EU-landene fortsætter det tekniske ar-
bejde med EDIS og indleder de politiske drøftelser, når der er
gjort yderligere fremskridt med risikoreduktion (jf, nedenfor).
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige emner af
forslaget, herunder udformningen og indfasningen af EDIS,
samt om hvorvidt der skal benyttes en mellemstatslig aftale
(IGA) for etablering af dele af EDIS, fx selve fonden.
Det maltesiske formandskab ventes at prioritere det videre ar-
bejde med den fælles indskydergaranti.
Pakke af risikoredukti-
onsforslag – forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen har 23. november 2016 fremsat en pakke af
lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinstitutter i EU.
Pakken af lovgivningsforslag består i en revision af EU’s kapi-
talkravsregler (CRD IV/CRR), forslag til ændring af direktivet
om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD), samt
forslag til ændring af forordningen om den fælles afviklingsme-
kanisme i bankunionen (SRM). Forslagene skal behandles og
vedtages i regi af ECOFIN (EU28). Forslagene indgår samtidig
som risikoreduktionstiltag i arbejdet med at styrke bankunio-
nen, jf. ECOFIN’s roadmap af 17. juni 2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-standarder i
form af særligt et gearingskrav og krav om stabil finansiering
(NSFR). Desuden gennemføres en standard om nedskrivning-
segnede passiver i de største globalt systemiske vigtige kreditin-
stitutter (TLAC). Desuden foreslås ændringer i kapitalkravene
for at understøtte finansiering til små- og mellemstore virksom-
heder og i infrastruktur. Der foreslås også ændringer i rammer-
ne for insolvensbehandling af gældsinstrumenter. Formålet med
forslaget er i højere grad at ensarte EU-reglerne på området og
14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0015.png
sikre, at ingen kreditorer stilles dårligere i en afviklingssituation
end i en konkurssituation.
Under maltesisk formandskab vil der pågå tekniske drøftelser i
Rådet af pakken af risikoreduktionstiltag, ligesom ECOFIN
også ventes at drøfte sagen. Der vil muligvis først kunne opnås
enighed om sagen under de næstfølgende formandskaber.
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres en
permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige offentlige
lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund
– SRF), der omfatter landene i bankunionen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finansiering,
hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer (bail-in) og de
sektorfinansierede midler i SRF ikke er tilstrækkelige til at hånd-
tere et nødlidende institut.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt november 2016
og ventes at fortsætte, men næppe afsluttet, under maltesisk
formandskab.
Basel IV
Basel-komitéen er undervejs med nye standarder, ofte omtalt
som de såkaldte Basel IV-standarder.
Basel-komitéen arbejder som en del af Basel IV bl.a. på et kapi-
talgulv. Et kapitalgulv skal generelt sikre et minimum af kapital
uafhængigt af risikoen på et instituts eksponeringer. Et kapital-
gulv kan – alt efter udformningen – indebære en eller flere ned-
re grænser for institutternes risikovægte for deres eksponeringer
beregnet ved interne modeller. Derved kan kapitalgulvet betyde
et højere kapitalkrav til institutterne end ellers.
Standarderne er endnu under udarbejdelse, men ventes snart
færdiggjort. Kommissionen vil derefter skulle tage stilling til,
hvordan og hvornår standarderne vil skulle gennemføres i EU-
lovgivningen. Det er endnu uklart, hvad Kommissionen vil læg-
ge op til. Forslag fra Kommissionen herom vil vedrøre og om-
fatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og besluttes af Rådet
og Europa-Parlamentet i den normale lovgivningsprocedure.
Bankstruktur-
forordningen
Forslaget blev fremsat i januar 2014 og er en opfølgning på
Liikanen-ekspertgruppens rapport fra november 2012. Målet
med forslaget er at reducere de systemiske risici, der følger af de
stadig større og mere komplekse forbundne enheder i den fi-
nansielle sektor, navnlig kreditinstitutterne. Forslaget omfatter
de største kreditinstitutter i EU.
Rådets kompromis fra 1. halvår 2015 indebærer bl.a., at kredit-
institutters ”egenhandel” (dvs. værdipapirhandel mv. uden
sammenhæng til kundeaktivitet) skal afgrænses til separate han-
15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0016.png
delsenheder i institutterne. Også andre typer handelsaktiviteter
skal kunne adskilles fra de omfattede institutters kernebankfor-
retning (hvor der tages imod indskud mv.) til en separat han-
delsenhed ud fra tilsynsmyndighedernes vurdering af risici.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet
påbegyndes, når Europa-Parlamentet har færdiggjort sin be-
handling af forslaget. Det er muligt, det vil ske under maltesisk
formandskab, men arbejdet med sagen i Europa-Parlamentet
har så vidt vides ikke bevæget sig siden efteråret 2015.
Forslag vedr. sekuritise-
ring
Kommissionen fremsatte 30. september 2015 forslag om sim-
ple, gennemsigtige og standardiserede sekuritiseringer (”STS-
sekuritiseringer”). Formålet er at understøtte udviklingen af et
sekuritiseringsmarked af høj kvalitet, som bidrager til finansie-
ringen af virksomheder og dermed vækst og jobskabelse. For-
slaget er en del af arbejdet med at skabe en kapitalmarkedsuni-
on i EU En sekuritisering indebærer, at en udlåner, typisk et
kreditinstitut, udsteder værdipapirer såsom obligationer baseret
på en pulje af aktiver, fx en stor mængde udlån til små og mel-
lemstore virksomheder (SMV’er), så risikoen knyttet til disse
udlån spredes og flyttes fra kreditinstituttet til investorerne.
Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til ændring af kapi-
talkravet for kreditinstitutter ved udstedelse og investering i
STS-sekuritiseringer, så STS-sekuritiseringer kan udløse lavere
kapitalkrav. Hensigten er, at det lavere kapitalkrav skal afspejle
den lavere risiko ved STS-sekuritiseringer.
Rådet nåede til enighed om sagen i 2. halvår 2015. Trilogfor-
handlingerne ventes indledt under maltesisk formandskab.
EuVECA/EuSEF
Rådet opnåede i december 2016 enighed om en revision af
EuVECA- og EuSEF-forordningen, som regulerer venturekapi-
talfonde (EuVECA) og sociale investeringsfonde (EuSEF).
Forslaget er en del af kapitalmarkedsunionen i EU, der skal
gøre det nemmere for virksomhederne at finansiere sig og inve-
stere på tværs af EU, samt udvide anvendelsen af finansierings-
kilder uden for det traditionelle banksystem.
Forsalget skal øge investeringerne i SMV’er samt i sociale virk-
somheder gennem EuVECA- og EuSEF-fonde ved at give
større fondsforvaltere mulighed for at forvalte EuVECA- og
EuSEF-fonde, fjerne dobbelte registreringskrav og udvide
gruppen af aktiver, som EuVECA-fondene må investere i.
Dermed skal forslaget øge udbuddet af risikovillig kapital til
små- og mellemstore- samt sociale virksomheder gennem
EuVECA- og EuSEF-fonde som et alternativ til lånefinansie-
16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0017.png
ring gennem banker.
Trilogforhandlingerne ventes påbegyndt under maltesisk for-
mandskab.
Forslag vedr. bl.a. real-
kreditobligationer
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) offentliggør i
januar 2017 anbefalinger vedr. mulige reguleringsrammer for
’dækkede obligationer’ (såkaldte ”covered bonds”, herunder fx
danske realkreditobligationer). Kommissionen vil på den bag-
grund tage stilling til udformningen af et lovgivningsinitiativ,
der skal understøtte udviklingen af markeder for dækkede obli-
gationer i EU. Kommissionen ventes at basere evt. lovinitiativer
på erfaringer fra allerede velfungerende nationale markeder. Det
kunne fx være den danske realkreditmodel. Der forventes et
udspil fra Kommissionen i løbet af 2017.
Rådet enedes i december 2016 om et kompromisforslag, som
indebærer stramninger af hvidvaskreglerne på forskellige områ-
der. Det sker bl.a. ved at udvide hvidvaskreglerne til også at
omfatte virtuelle valutaer, ved at nedsætte grænserne for hvor-
når salg af forudbetalte betalingskort kan undtages fra kunde-
kendskabsprocedurerne, ved at skærpe kundekendskabsproce-
durer ift. kunder fra lande med høj risiko for hvidvask mv., ved
at forbedre samarbejdet mellem EU-landenes finansielle efter-
retningsmyndigheder, og styrke deres adgang til information
nationalt, samt ved krav til at de enkelte EU-lande skal oprette
et register eller lignende over bank- og betalingskonti.
Trilogforhandlingerne ventes indledt under maltesisk formand-
skab.
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til forord-
ning om genopretning og afvikling af centrale modparter
(CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sælger i
en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er at overtage risi-
koen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at den ene part går
konkurs inden handlen er afviklet.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forordningen
om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der findes dog
ikke EU-regler for genopretning og afvikling af CCP’er, således
som der gør for kreditinstitutter gennem BRRD.
Forslaget indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde genopret-
ningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udarbejde afviklingspla-
ner, at tilsynsmyndighederne får særlige beføjelser til at interve-
nere i CCP’ers aktiviteter, hvis deres levedygtighed er i fare,
samt at en CCP kan blive afviklet, hvis den er nødlidende eller
Revision af hvidvaskdi-
rektivet
17
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0018.png
forventes at blive det.
Rådet vil begynde drøftelser af forslaget under det maltesiske
formandskab.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles (konsolideret)
selskabsskattebase
(CC(C)TB)
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om hhv.
en fælles selskabsskattebase (Common Corporate Tax Base
(CCTB)) og en fælles
konsolideret
skattebase (Common Consoli-
dated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Forslagene erstatter et tidligere forslag fra 2011, som grundet
manglende fremdrift i forhandlingerne blev trukket tilbage. De
to forslag skal nu vedtages trinvis efter hinanden, dvs. EU-
landene skal først forhandle CCTB, og først derefter drøfte
konsolideringen af denne.
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de omfat-
tede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige indkomst på
samme måde i alle EU-lande. Koncernen vil således fortsat
skulle opgøre dens skattepligtige indkomster separat i hvert
enkelt land, som den har aktiviteter i, men altså efter samme
metode. I Kommissionens udspil er reglerne obligatorisk for
koncerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Konsolidering betyder, at en virksomhed eller koncern med
aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre én samlet indkomst
for hele virksomheden eller koncernen, og ikke længere for alle
de forskelle filialer eller datterselskaber i forskellige lande.
CCCTB vil derfor også indebære en fordelingsnøgle til forde-
ling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligtige indkomst
på de enkelte EU-lande, hvor koncernen har aktiviteter og sel-
skaber. Fordelingsnøglen vil afhænge af koncernens fordeling af
hhv. aktiver, ansatte og omsætning. Hvert EU-land kan så op-
kræve selskabsskat efter sin selskabsskattesats for den andel af
den skattepligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal
beskattes i det pågældende land.
De indledende drøftelser af forslaget forventes påbegyndt un-
der det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017. ECOFIN ven-
tes at drøfte status på sagen i juni 2017.
Anti-skatteundgåelses-
direktivet
(Forslag om hybrid
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 et nyt anti-
skatteundgåelsesdirektivforslag vedr. såkaldte hybride mismatch
i forhold til tredjelande, dvs. regulering af de situationer hvor et
18
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0019.png
mismatch i forhold til
tredjelande)
EU-land og et tredjeland skattemæssigt vurderer selskabsenhe-
der eller finansielle instrumenter forskelligt. Forslaget er et sup-
plement til anti-skatteundgåelsesdirektivet (vedtaget i ECOFIN
i juli 2016), der bl.a. indeholder regulering af hybride mismatch
mellem to EU-lande, men ikke i forhold til tredjelande.
Det forventes enighed om et kompromisforslag i ECOFIN i
løbet af det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017 (sagen skal
ikke forhandles med Europa-Parlamentet).
Forslag om bedre proce-
durer til bilæggelse af
dobbeltbeskatningstvi-
ster
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 et direktivforslag
om obligatorisk voldgift i dobbeltbeskatningssager. Det betyder,
at hvis to landes skattemyndigheder ikke kan enes om en løs-
ning på en dobbeltbeskatningssag, så vil sagen skulle behandles
af et dertil nedsat voldgiftspanel, som træffer afgørelse i sagen.
Voldgiftspanelet skal udpeges til formålet ved uenigheder vedr.
konkrete dobbeltbeskatningssituationer og skal bestå af repræ-
sentanter for de involverede skattemyndigheder og uafhængige
sagkyndige. De uafhængige sagkyndige vælges fra en fælles EU-
liste bestående af kvalificerede personer, der opfylder kriterier-
ne, udpeget af de enkelte EU-lande.
De indledende drøftelser af forslaget forventes påbegyndt un-
der det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017.
Revision af
rente/royaltydirektivet
Kommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til æn-
dring af rente/royalty-direktivet fra 2003. Direktivet indeholder
regler om, at et EU-land ikke må beskatte renter og royalties,
der betales af et selskab i det pågældende land til et associeret
selskab i et andet EU-land, så man undgår dobbeltbeskatning.
Kommissionen foreslår, at pligten til at undlade kildebeskatning
af renter og royalties fremover betinges af, at det selskab, der
modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en be-
skatning af betalingen i dette land. Kommissionen foreslår des-
uden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskab og
et modtagende selskab er associeret, således at flere tilfælde vil
være omfattet af direktivets regler. Herudover drøftes indsættel-
sen af en bestemmelse om bekæmpelse af misbrug i form af en
obligatorisk minimumsbestemmelse (omgåelsesklausul).
Nogle EU-lande mener, at man skal undersøge muligheden for
at indføre en bestemmelse om reel minimumsbeskatning som
betingelse for at det pågældende land skal undlade beskatning,
mens andre EU-lande omvendt ikke mener, at der skal indgå et
kriterium om reel minimumsbeskatning.
Det er uklart, om sagen vil blive behandlet i 1. halvår 2017.
19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0020.png
Afgift på finansielle
transaktioner
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til forstærket
samarbejde om en fælles ordning for beskatning af finansielle
transaktioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås den nød-
vendige (enstemmige) tilslutning til Kommissions forslag fra
2011 om en FTT for alle EU-lande. Forslaget skal indføre en
harmoniseret FTT blandt de 10 EU-lande, der deltager i det
forstærkede samarbejde.
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede samarbejde.
De ikke-deltagende lande, herunder Danmark, deltager i tekni-
ske og politiske drøftelser af forslaget til FTT sammen med de
deltagende lande, men har ikke stemmeret. Der pågår også poli-
tiske og tekniske drøftelser alene blandt til 10 deltagende lande.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016. Delta-
gerlandene har aftalt nogle overordnede principper for afgiften.
Det er dog fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil
kunne opnås endelig enighed om. Sagen vil muligvis blive drøf-
tet på ECOFIN i 1. halvår 2017.
Forslag om moms og e-
handel
Kommissionen fremsatte i december 2016 fire direktivforslag
om moms og e-handel. Forslagene indgår i strategien for det
digitale indre marked samt i Kommissionens momshandlings-
plan, som blev offentliggjort i april 2016.
Forslagene indeholder initiativer vedrørende grænseoverskri-
dende handel med varer og ydelser, herunder tiltag der bidrager
til, at det bliver administrativt lettere for virksomheder at handle
på tværs af EU-landenes grænser.
Der indgår endvidere et forslag om, at EU-landene kan vælge at
anvende en reduceret momssats for e-publikationer, således at
disse sidestilles med fysiske publikationer.
Det ventes, at der vil være en indledende drøftelse heraf under
det maltesiske formandskab i 1. halvår 2017.
Forslag om omvendt
betalingspligt for moms
Kommissionen fremsatte i december 2016 et forslag vedr. mu-
lighed for midlertidigt i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer bl.a., at
EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil kunne ansøge
Kommissionen om tilladelse til midlertidigt at indføre omvendt
betalingspligt for moms på alle indenlandske leverancer mellem
virksomheder på over 10.000 euro pr. faktura.
Forslaget ventes drøftet på ECOFIN i 1. halvår 2017.
Det indgår i Kommissionens pakke med tiltag mod skatteund-
gåelse fra maj 2016, at der skal udarbejdes en fælles EU-liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (”sortliste” over
tredjelande). Formålet med listen er overordnet set at lægge
20
Fælles EU-liste over
ikke-samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 85: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 27/1-17
1710374_0021.png
pres på ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner. ECOFIN vedtog i
november 2016 rådskonklusioner om den videre proces og ud-
vælgelseskriterier for udarbejdelsen af listen, hvorefter det ven-
tes, at listen kan færdiggøres og offentliggøres inden udgangen
af 2017. EU’s adfærdskodeksgruppe vil parallelt hermed arbejde
med en fastlæggelse af mulige EU-koordinerede defensive for-
anstaltninger mod de lande, der vil være på den endelige liste
over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-holdninger til
og følge op på IMF- og G20-møder, særligt G20-møderne for
økonomi- og finansministre samt centralbankchefer 17.-18.
marts 2017 og IMF’s forårsmøde 21.-22. april 2017.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle governance-
spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status for forpligtel-
serne om at reducere de udviklede europæiske landes repræsen-
tation i IMF til fordel for udviklings- og vækstøkonomier.
21