Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1707717_0001.png
Skatteudvalget samt Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Skatteministeriet
København 3. januar 2017
Udnyttelse af virksomhedernes overskudsvarme
Spørgsmålet om udnyttelse af virksomhedernes overskudsvarme har gennem tiden været
til debat og senest i Politikens artikel bragt den 2. januar 2017.
Af ovennævnte artikel fremgår det, at ”Varme, der svarer til 9 procent af den samlede
danske produktion af fjernvarme, bliver sendt direkte ud i naturen” og, at ”Teknisk set er
der intet til hinder for, at overskudsvarmen fra virksomhederne bliver brugt til fjernvarme,
men det danske afgiftssystem sørger for, at varmen i stedet luner lidt for fuglene og
bidrager til den globale opvarmning”.
Det Økologiske Råd anbefaler, at der snarest igangsættes initiativer med henblik på at
udnytte denne overskudsvarme bl.a.:
1. Italesættelse af økonomiske fordele ved udnyttelse af overskudsvarme, herunder
information om regler og afgifter på området.
2. Indførelse af mulighed for nedsættelse af afgift af overskudsvarme, hvis man indgår
en energispareaftale med Energistyrelsen
3. For energieffektive varmepumper skal der kun betales overskudsvarmeafgift af den
varmemængde, der ligger ud over 4 eller 5 gange elforbruget.
4. Klargøring af at der ikke skal betales overskudsvarmeafgift, hvis en virksomhed
leverer overskudsvarme uden beregning til et fjernvarmenet
5. Nedsættelse af afgiften til den el som bruges i varmepumper, der leverer
overskudsvarme til fjernvarme.
6. Mulighed for finansiering af de nødvendige anlægsinvesteringer til udnyttelse af
overskudsvarme, f.eks. via initiativer som Danmarks Grønne Investeringsfond.
7. Forbedring af mulighederne for at udnytte den køling, som skabes af varmepumpen
ved opgraderingen af den lunkne spildvarme til brugbare temperaturer
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 82: Henvendelse af 3/1-17 fra Det Økologiske Råd vedrørende udnyttelse af virksomhedernes overskudsvarme
1707717_0002.png
Det Økologiske Råd vil anbefale en afgiftsnedsættelse (jf. punkt 2. og 5.), hvis den
tilskudsberettigede virksomhed skal indgå aftale om energieffektivisering med
Energistyrelsen. Denne model kendes fra den nuværende ordning for elintensive
virksomheder, som kan opnå statstilskud til lempelse af deres PSO-betaling.
En aftaleordning bør i givet fald etables, så virksomhederne og staten får færrest mulige
administrative omkostninger og herunder, bør ordningen tilgodese små- og mellemstore
virksomheder, som har begrænsede administrative ressourcer. Det kan f.eks. overvejes at
forenkle kravene ifm. udnyttelse af overskudsvarme, så der ikke kræves ISO-certificering,
som der gør for elintensive virksomheder.
Vi er klar over, at der politisk kan være en frygt for et provenutab, hvis den eksisterende
varme er frembragt på basis af naturgas. Men som det også fremføres af Dansk
Fjernvarme i nævnte Politiken-artikel, vil dette provenutab ofte alligevel ske, fordi
varmeselskaberne overgår til biomasse, som er fritaget for afgift.
Ovennævnte initiativer samt baggrunden herfor er nærmere beskrevet i vedhæftede
notat ”Overskudsvarme fra erhvervsvirksomheder – potentialer, barrierer og anbefalinger”.
Med venlig hilsen
Christian Ege
Sekretariatsleder
-2-