Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1706709_0001.png
Notat
21. december 2016
J.nr. 16-1665813
Proces og Administration
ABL
Revideret grund- og nærhedsnotat
EU-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om
dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 7. november 2016 den danske sprogversion af et forslag til Rådets direktiv
om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union.
Forslaget vil medføre, at medlemsstaterne vil skulle indføre regler dels for klage i forbindelse med dobbelt-
beskatning, hvor to eller flere medlemsstater er involveret, dels for løsning af tvister om dobbeltbeskatning
mellem medlemsstaternes skattemyndigheder ved gensidig aftale og dels for løsning af sådanne tvister, som
medlemsstaterne ikke kan løse indbyrdes, ved voldgift, hvor sagen behandles af et såkaldt rådgivende
udvalg. Forslaget bygger på den eksisterende EU-voldgiftskonvention, men udvider anvendelsesområdet til
områder, der ikke i øjeblikket er omfattet, og tilføjer målrettede håndhævelsesmidler til sikring af, at
dobbeltbeskatningssituationerne faktisk løses.
Forslaget vil skulle gennemføres i dansk lovgivning enten gennem en lovændring eller en ny selvstændig lov.
Forslaget skønnes samlet set ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har
positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet det styrker virksomhedernes muligheder for at klage og få
afgjort tvister i forbindelse med dobbeltbeskatning, hvor to eller flere medlemsstater er involveret. Forslaget
vil desuden have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det bidrage til at sikre gode retslige
rammevilkår for virksomheder, der operer i flere EU-lande.
Forslaget indebærer, at sager, der hidtil har været afgjort af de nationale domstole, skal afgøres ved vold-
gift. Der er ikke tale om afgivelse af beføjelser i grundlovens § 20’s forstand. Da der imidlertid er tale
om, at sager, der hidtil har været behandlet ved de danske domstole, ligeledes vil kunne behandles ved
international voldgift, er det værd at overveje et sådant forslag nøje. Regeringen er åben over for at drøfte
udvidede voldgiftsprocedurer. Det er i denne forbindelse væsentligt at sikre, at der er processuelle garantier
svarende til garantierne ved de danske domstole, at medlemmerne af de rådgivende udvalg er uafhængige,
og at afgørelserne offentliggøres.
2. Baggrund
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0002.png
For at sikre retfærdige skattesystemer er der i EU i de senere år blevet vedtaget en række
tiltag til bekæmpelse af skatteunddragelse, skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.
Der kan i denne forbindelse peges på følgende vedtagne direktiver:
Indførelsen af indberetning og automatisk udveksling af oplysninger om finansielle
konti ved ændringer i direktivet om administrativt samarbejde ved DAC2 i 2014.
Indførelsen af automatisk udveksling af skatteafgørelser ved DAC3 i 2015.
Indførelsen af indberetning og automatisk udveksling mellem skattemyndighederne af
land for land-rapporter ved DAC4 i 2016.
Indførelsen af regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvir-
ker det indre markeds funktionsmåde ved skatteundgåelsesdirektivet, ATAD, i 2016.
Endvidere kan der peges på det endnu verserende direktivforslag om skattemyndigheder-
nes adgang til visse anti-hvidvask oplysninger ved DAC5.
Kommissionen har således haft fokus på at opbygge et solidt forsvar mod skatteunddra-
gelse og skattesvig i EU for derigennem at skabe retfærdige skattesystemer i EU. Et an-
den led i arbejdet med at sikre retfærdige skattesystemer i EU er at sikre, at skattesyste-
merne også er effektive, så de kan understøtte en stærkere og mere konkurrencedygtig
økonomi. Dette kan ske ved at skabe et skattemiljø for virksomheder, som reducerer
udgifterne til efterlevelse af skattereglerne og de administrative byrder, og som sikrer
skattemæssig forudsigelighed.
Et af de problemer, som virksomheder med grænseoverskridende aktiviteter står over for,
er dobbeltbeskatning. Der er allerede mekanismer, der håndterer løsning af tvister
1
vedrø-
rende dobbeltbeskatning. Det drejer sig om de gensidige aftaleprocedurer, som er om-
handlet i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne indgået af medlemsstaterne samt i Unio-
nens konvention om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af
forbundne foretagenders overskud (EU-voldgiftskonventionen). Kommissionen overvå-
ger antallet af sager, som behandles af medlemsstaterne, og de respektive resultater på
årsbasis. Kommissionen er i den forbindelse kommet frem til, at der både er sager, der er
forhindret i at komme ind de eksisterende mekanismer, sager, som ikke er omfattet af
anvendelsesområdet for EU-voldgiftskonventionen eller dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster, sager som der ikke er fremdrift i, uden at skatteyderne bliver informeret om årsager-
ne hertil, og sager, som ikke løses i det hele taget.
Direktivforslaget er en del af en selskabsskattepakke, som ud over dette forslag indehol-
der to direktivforslag om dels en fælles selskabsskattebase (CCTB) og dels konsolidering
af selskabsskattebasen (CCCTB) samt et direktivforslag som opfølgning på skatteundgåel-
sesdirektivet (ATAD2).
3. Formål og indhold
Formål
1
En tvist er en uenighed – i dette tilfælde mellem skattemyndigheder
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0003.png
Kommissionen begrunder forslaget med, at det skal forbedre de eksisterende mekanismer
for bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i EU for derigennem at designe et retfær-
digt og effektivt skattesystem og øge retssikkerheden. Dette skal bidrage til, at det indre
marked i EU forbliver et attraktivt område for investeringer.
Direktivforslaget fokuserer på erhvervslivet og virksomhederne, som er de vigtigste aktø-
rer, der berøres af dobbeltbeskatningssituationer. Det bygger på den eksisterende EU-
voldgiftskonvention, der allerede indeholder en obligatorisk bindende voldgiftsmekanis-
me, men udvider anvendelsesområdet til områder, der ikke i øjeblikket er omfattet, og
tilføjer målrettede håndhævelsesmidler for at imødegå de vigtigste identificerede mangler,
for så vidt angår håndhævelsen og effektiviteten af denne mekanisme.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115. Det betyder, at forslaget
skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
Indhold
Direktivforslaget indeholder regler dels for klage i forbindelse med dobbeltbeskatning,
dels for løsning af tvister om dobbeltbeskatning mellem medlemsstaternes skattemyndig-
heder ved gensidig aftale og dels for løsning af sådanne tvister, som medlemsstaterne ikke
kan løse indbyrdes, ved voldgift.
Forslaget omhandler alene tvister om dobbeltbeskatning i forhold til indkomst ved er-
hvervsvirksomhed, og ikke i forhold til dobbeltbeskatning af enkeltpersoner.
Direktivets system går ud på følgende:
En skatteyder, som mener at være udsat for dobbeltbeskatning omfattet af direktivforsla-
get, kan
klage
herover inden for en frist på 3 år fra den første notifikation af den handling,
der har ført til dobbeltbeskatning. Klagen kan indsendes til skattemyndighederne i enhver
af de medlemsstater, der er berørt.
Skattemyndighederne har herefter en frist på to måneder til at anmode om yderligere
oplysninger, og de skal inden for seks måneder tage stilling til, om klagen kan accepteres,
så den kan tages under behandling. Afvisning af klagen kan ske, hvis klagen ikke opfylder
nogle nærmere krav i direktivet til klager, hvis skattemyndighederne vurderer, at der ikke
har fundet nogen dobbeltbeskatning sted, eller hvis klagen er indgivet for sent. Hvis sa-
gen afvises, kan skatteyderen efter omstændighederne stadig få sagen prøvet ved de nati-
onale domstole.
Accepterer de berørte skattemyndigheder, at klagen tages under behandling, skal de for-
søge at nå til enighed om fjernelse af dobbeltbeskatningen inden for to år ved en
gensidig
aftaleprocedure.
Fristen på to år kan forlænges med op til seks måneder ved enighed herom
mellem de berørte skattemyndigheder og skatteyderen.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0004.png
Opnås der enighed mellem skattemyndighederne om en aftale, skal skattemyndighederne
sende aftalen til skatteyderen som en afgørelse, der er bindende for skattemyndighederne
og kan håndhæves af skatteyderen, forudsat at vedkommende frasiger sig retten til få
sagen prøvet yderligere gennem nationale retsmidler.
I følgende tilfælde skal sagen afgøres ved
voldgift:
a) Hvis kun én af de berørte skattemyndigheder afviser klagen.
b) Hvis de berørte medlemsstaters skattemyndigheder har accepteret klagen, men ikke
har kunnet opnå enighed under den gensidige aftaleprocedure inden for fristen her-
for.
Afviser en af de berørte skattemyndigheder klagen, skal et rådgivende udvalg nedsættes
inden for 50 dage, og inden for seks måneder skal det rådgivende udvalg herefter tage
stilling til, om klagen skal afvises eller accepteres. Accepterer det rådgivende udvalg kla-
gen, begynder den gensidige aftaleprocedure, jf. ovenfor, på anmodning fra en af de be-
rørte medlemsstaters skattemyndigheder. Afviser det rådgivende udvalg klagen, vil den
være at betragte som afvist.
Opnår de berørte medlemsstaters skattemyndigheder ikke en aftale om fjernelse af dob-
beltbeskatningen efter den gensidige aftaleprocedure inden for fristen, skal et rådgivende
udvalg nedsættes inden for 50 dage efter udløbet af denne frist.
Udpeges et rådgivende udvalg ikke inden for fristen på 50 dage, kan skatteyderen gå til de
nationale domstole for at få et udpeget.
Et rådgivende udvalg består af en uafhængig formand, en eller to repræsentanter for hver
af de berørte skattemyndigheder og en eller to uafhængige personer udpeget af de berørte
medlemsstaters skattemyndigheder.
De uafhængige personer udpeges fra en liste, som Kommissionen fører, og som hver
medlemsstat nominerer 5 personer til. De skal være uafhængige af såvel de berørte skat-
temyndigheder som skatteyderen og skal i øvrigt give tilstrækkelig garanti for objektivitet i
forhold til bilæggelse af tvisten. De udpegede repræsentanter for de berørte skattemyn-
digheder og de udpegede uafhængige personer udpeger formanden fra den samme liste,
som de uafhængige personer er udpeget fra.
De berørte skattemyndigheder kan aftale, at der nedsættes et udvalg til alternativ tvistbi-
læggelse, der kan afvige fra et rådgivende udvalg med hensyn til sammensætning og form
og kan benytte sig af andre procedurer eller metoder til bilæggelse af tvisten. Det er de
berørte skattemyndigheder, der fastsætter reglerne for udvalg til alternativ tvistbilæggelse.
Det rådgivende udvalg eller udvalget til alternativ tvistbilæggelse har seks måneder til at
afgive en udtalelse i sagen.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0005.png
De berørte landes skattemyndigheder har seks måneder efter, at det rådgivende udvalg
eller udvalget til alternativ tvistbilæggelse har afgivet sin udtalelse, til at opnå enighed om
en afgørelse. Skattemyndighederne kan i denne forbindelse godt nå til et resultat, som
afviger fra tilkendegivelsen fra det rådgivende udvalg eller udvalget til alternativ tvistbi-
læggelse, men hvis de ikke når til enighed inden for de seks måneder, vil de være bundet
af tilkendegivelsen.
Afgørelsen er bindende for skattemyndighederne og kan håndhæves af skatteyderen, for-
udsat at vedkommende frasiger sig retten til få sagen prøvet yderligere gennem nationale
retsmidler.
De afgørelser, som de berørte skattemyndigheder således træffer, skal offentliggøres, hvis
hver af de berørte skatteydere giver samtykke til det. Gives et samtykke ikke, offentliggør
skattemyndighederne et kort sammendrag af afgørelsen. Sammendraget sendes forud for
offentliggørelsen til skatteyderen, og hvis skatteyderen i denne forbindelse anmoder om
det, vil skattemyndighederne være afskåret fra at offentliggøre oplysninger, der vedrører
handels-, forretnings- eller industrihemmeligheder, eller som er underlagt tjenstlig tavs-
hedspligt eller strider mod almindelige retsprincipper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres om direktivforslaget i overensstemmelse med TEUF arti-
kel 113 og 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har udtalt følgende:
”Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Områdets særlige karakter
kræver et fælles tiltag i hele det indre marked. Reglerne i dette direktiv har til formål at
forbedre effektiviteten og nyttevirkningen af mekanismer til bilæggelse af tvister om
dobbeltbeskatning, da disse tvister skaber alvorlige hindringer for et velfungerende indre
marked. Mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning består pr. definition i
bi- eller multilaterale procedurer, der kræver koordineret handling mellem medlems-
staterne. Medlemsstaterne er indbyrdes afhængige, når de anvender mekanismer til bi-
læggelse af tvister om dobbeltbeskatning. Selv hvis der findes relevante mekanismer til
bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning, kan de påpegede mangler såsom manglende
adgang til procedurerne eller varigheden heraf kun løses effektivt, hvis medlemsstaterne
håndterer og træffer aftale om dem i enighed.
For at skabe retssikkerhed og forudsigelighed for skattesubjekterne er det nødvendigt at
indføre fælles bestemmelser, der giver en klar resultatforpligtelse, fastsætter betingelserne
og vilkårene for effektiv ophævelse af dobbeltbeskatning og sikrer, at afgørelser truffet
ved hjælp af mekanismen til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning gennemføres
konsekvent i hele EU. Desuden ville et EU-initiativ tilføje værdi sammenlignet med de
eksisterende nationale regler eller bilaterale aftaler ved at tilbyde koordinerede og fleksible
rammer.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0006.png
En sådan tilgang er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet, som det er
fastlagt i artikel 5 i TEUF.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Der er tale om en løsning af problemstilling (dobbeltbeskatning), der opstår ved grænse-
overskridende aktiviteter. Problemstillingen kan alene løses internationalt, og en løsning
gennem et fælles tiltag vil være mere effektiv og sikre højere grad af ensartethed og forud-
sigelighed end en samling af bilaterale løsninger.
6. Gældende dansk ret
Den gældende EU-voldgiftskonvention er gennemført i dansk ret ved lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen).
Ingen af de dobbeltbeskatningsoverenskomster, Danmark har indgået med andre EU-
lande, indeholder bestemmelser om voldgift.
I perioden fra 2008 og fremefter har der været afsluttet 113 sager inden for voldgiftkon-
ventionens områder, hvor SKAT har været involveret. Ingen af sagerne er endt ved vold-
gift. Dog har mange af dem taget mere end to år at løse. Der er 64 sager, som er igangvæ-
rende. Heraf har 22 sager overskredet direktivforslagets to-års frist. Herudover er der 20
sager, hvor der ikke er modtaget den nødvendige information til at vurdere, om sagerne
kan behandles inden for seks måneder, og som derfor efter direktivforslaget må anses for
afvist, og som derfor – hvis den anden medlemsstats skattemyndigheder har accepteret
klagen – også kan gå til voldgift.
Uden for voldgiftkonventionens område har der i perioden fra 2011 og fremefter været
igangsat 75 sager om gensidig aftaleprocedure. 57 af sagerne er afsluttet. På området for
erhvervsmæssig virksomhed har der i perioden været fire sager med mere end to års sags-
behandlingstid. Der verserer tre sager vedrørende erhvervsvirksomhed, hvor to-års fristen
ikke er overskredet.
Direktivforslaget kan føre til, at der vil være større fokus hos skattemyndighederne for at
få afsluttet sagerne inden for to år. Tallene er dermed ikke nødvendigvis udtryk for, hvor
mange sager, der efter direktivforslagets regler vil ende i voldgift.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Uanset direktivforslaget vil EU-voldgiftkonventionen fortsat være gældende. Lov om
ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders
overskud (EF-voldgiftskonventionen) vil således ikke kunne ophæves. Til gengæld vil
direktivet skulle gennemføres i dansk lovgivning enten ved en ændring af denne lov eller
ved en ny selvstændig lov.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0007.png
Uden muligheden for voldgift ville sagerne skulle afgøres ved domstolene. Her er der
garantier for uafhængighed og gennemsigtighed, hvilket er væsentligt for at sikre korrekte
afgørelser.
Direktivforslaget indeholder regler om uafhængighed, men rækkevidden heraf er usikker.
Tilsvarende indeholder forslaget regler om offentliggørelse af afgørelser, men der er visse
undtagelser, hvor der er usikkerhed med hensyn til rækkevidden af undtagelserne, og med
hensyn til hvorledes de skal anvendes i praksis. Disse forhold vil der skulle være opmærk-
somhed på i forbindelse med behandlingen af direktivforslaget og implementeringen
heraf.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil medføre begrænsede procesudgifter i forbindelse med de sager, der fremad-
rettet afgøres ved voldgift. Til gengæld vil forslaget medføre en begrænset reduktion af
procesudgifter i forbindelse med domstolssager, som følge af at sagerne i stedet afgøres
ved voldgift. Forslaget skønnes samlet set ikke at have nævneværdige statsfinansielle kon-
sekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget styrker virksomhedernes muligheder for at klage og få afgjort tvister i forbindel-
se med dobbeltbeskatning, hvor to eller flere medlemsstater er involveret. Forslaget vil
derfor bidrage til at sikre gode retslige rammevilkår for virksomheder, der operer i flere
EU-lande.
Forslaget vurderes, at ville medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet på
under 4 mio. kr. årligt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget bidrager til at sikre gode retslige rammevilkår for virksomheder, der operer i
flere EU-lande, og har derfor positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening,
Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI,
DVCA, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet, Foreningen Danske
revisorer, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer, IBIS, Kraka, Landsskatteretten,
Mellemfolkeligt Samvirke, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Skatteankestyrelsen og
SRF Skattefaglig forening.
Advokatrådet mener ikke, at det er helt klart om direktivet alene omfatter juridisk dob-
beltbeskatning (beskatning af samme indkomst i to eller flere lande), eller om det, som
OECD’s model for dobbeltbeskatningsoverenskomster, også omfatter andre tilfælde af
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0008.png
beskatning i strid med dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Rådet opfordrer til, at det i
direktivet præciseres på dette punkt.
Herudover opfordrer Advokatrådet til, at opremsningen i bilaget af omfattede skatter
ændres, da listen er forældet og nævner selskabsskat to gange.
Danmarks Rederiforening støtter forslaget om etablering af voldgiftspanel.
Danske Advokater hilser forslaget velkomment.
Danske Advokater opfordrer til, at det sikres, at direktivet fuldt ud dækker anvendelses-
området for EU-voldgiftskonventionen. Dette anser de med den nuværende formulering
for tvivlsomt, og de foreslår derfor, at direktivforslaget præciseres på dette punkt. Desu-
den foreslår de, at en medlemsstat ikke skal kunne nægte at give medhold i en klage alene
med henvisning til manglende identifikation af de øvrige berørte medlemsstater og skatte-
subjekter, hvis skattemyndigheden ikke i den afgørelse, der danner grundlag for klagen,
har identificeret disse. Endelig opfordrer de til, at det præciseres, i hvilket omfang mang-
lende overholdelse af formkravene til en klage kan føre til afvisning af klagen.
Samtidig henviser Danske Advokater til en henvendelse fra advokatfirmaet Plesner til
Skatteministeriet om de danske skattemyndigheders mulighed for at forhindre voldgift
efter EU-voldgiftskonventionen ved at anlægge sag ved de danske domstole. De gør gæl-
dende, at denne problemstilling fortsat vil være aktuel efter direktivet.
Endvidere opfordrer Danske Advokater – lige som Advokatrådet – til, at opremsningen i
bilaget af omfattede skatter ændres, da listen er forældet og nævner selskabsskat to gange.
DI ser overordnet positivt på forslaget. Det er efter DI’s opfattelse helt centralt og posi-
tivt, at landene efter forslaget forpligter sig til obligatorisk bindende voldgift i de tilfælde,
hvor landene ikke kan nå til enighed. DI opfordrer derfor til, at Danmark aktivt arbejder
for en vedtagelse af forslaget. Samtidigt opfordrer de til, at anvendelsesområdet, herunder
særligt undtagelserne, præciseres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituation.
På nuværende tidspunkt har drøftelsen i Rådet alene været af overordnet karakter.
Generelt er medlemsstaterne positivt stemt overfor forslaget. Det forventes dog, at der vil
være nogle tekniske detaljer, som vil skulle drøftes.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget indebærer, at sager, der hidtil har været afgjort af de nationale domstole, skal
afgøres ved voldgift. Der er ikke tale om afgivelse af beføjelser i grundlovens § 20’s for-
stand. Da der imidlertid er tale om, at sager, der hidtil har været behandlet ved de danske
domstole, ligeledes vil kunne behandles ved international voldgift, er det værd at overveje
et sådant forslag nøje. Regeringen er åben over for at drøfte udvidede voldgiftsprocedu-
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa -Kommissionens forslag til Rådets direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union, COM(2016) 686, fra skatteministeren
1706709_0009.png
rer. Det er i denne forbindelse væsentligt at sikre, at der er processuelle garantier svarende
til garantierne ved de danske domstole, at medlemmerne af de rådgivende udvalg er uaf-
hængige, og at afgørelserne offentliggøres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret ved grund- og nærhedsnotat af 5. de-
cember 2016.
Side 9 af 9