Halvårlig rapportering til Skatteudvalget – 1. halvår 2016
Skatteankestyrelsen har siden oprettelsen i 2014 arbejdet med at gøre klagesagsbehandlin-
gen mere effektiv og sikre en ensartet høj kvalitet, blandt andet ved at indføre nye proces-
ser, stærkere specialisering og øget standardisering. Skatteankestyrelsen har således grad-
vist implementeret langt størstedelen af de anbefalinger, som Deloitte fremkom med i
analysearbejdet op til etableringen, og styrelsen er stadig i gang med at styrke fx digitalise-
ringen.
Det er styrelsens vurdering, at det går den rigtige vej, både hvad angår sikringen af den
høje kvalitet og mængden af afsluttede sager. Det kan blandt andet ses ved, at andelen af
afgørelser, der bliver indbragt for domstolene, har været faldende siden styrelsens etable-
ring. Samtidig med at styrelsen har haft stort fokus på at sikre en ensartet og høj kvalitet i
sagsbehandlingen, er der i årets første to kvartaler afsluttet henholdsvis 1.858 og 3.463 sa-
ger (i alt 5.321), hvilket samlet er ca. 30 pct. flere end samme periode sidste år. Det er dog
stadig et stykke fra ambitionerne for styrelsen, som var på 6.600 afsluttede sager i perio-
den, idet 5.321 sager svarer til en målopfyldelse på ca. 80 pct.
Skatteankestyrelsen er i løbet af 2016 vokset, og de seneste års personalevækst er også
den væsentligste årsag til, at produktiviteten er lavere end forventet: Generelt anvender
styrelsen mange ressourcer på at opbygge stærke faglige miljøer på tværs af landsdelene,
og særligt anvendes de mest erfarne medarbejderes ressourcer til oplæring og kvalitetssik-
ring i højere grad end forudsat.
Samtidig er produktiviteten påvirket af en relativ høj personaleomsætning, som særligt lo-
kationerne i Silkeborg og Haderslev oplever. I første halvår af 2016 havde styrelsen såle-
des en personaleomsætning på 18 pct. på disse lokationer, hvilket er væsentligt over det
forudsatte. Den store udskiftning medfører et større ressourceforbrug til oplæring end
forudsat, og det rammer produktiviteten hårdt, da det tager ressourcer fra de erfarne sags-
behandlere til oplæring samtidig med, at produktive sagsbehandlere skiftes ud med nye,
der først skal gennem de ni måneders oplæring og indkøring, som er forudsat ved opnor-
mering af styrelsen.
Det store ressourceforbrug til oplæring kunne tidligere aflæses særligt tydeligt på produk-
tionen på FFF-området, mens det i løbet af 2016 også gør sig gældende på skatteområdet,
hvor der bl.a. er oprettet et nyt kontor i Haderslev. I tilknytning til styrelsens oplærings-
forløb arbejdes der derfor med kompetenceudvikling og specialisering i enhederne, så