Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1700287_0001.png
Fra:
SKAD [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. december 2016 08:56
Til:
Mattias Tesfaye <[email protected]>
Cc:
[email protected]; [email protected]
Emne:
Lærepladser karrosseri og lakering
Kære Mattias,
Vi har mødt hinanden op til flere gange ifm. Håndværksrådsmøder, hvor jeg sidder i forskellige udvalg, her i
blandt uddannelsesudvalget.
Jeg skriver til dig på baggrund af indlægget i Motormagasinet dags dato.
Vores organisation arbejder med autoskade, og vi har stor fokus på de udfordringer som både
karrosseriværksteder og autolakerere har i dag.
Udfordringen har været stor efter man har sat reparationsgrænsen ned til 55/65 %.
Registreringsafgiftsnedsættelsen først med 30 %, og nu ved at øge bundgrænsen for hvornår man betaler
150 % har medført at markedspriserne på biler er falden voldsomt. Det betyder at udgangspunktet for
beregning af de 55/65 % har ændret sig meget, da man nu kronemæssigt hurtigere når op på grænsen.
Udfordringen er at hverken driftsudgifter, reservedele eller lønninger er falden, og dermed er
omkostningsniveauet ved reparation af trafikskadede biler stegen væsentligt ift. markedsprisen på biler.
Jeg kan komme med et eksempel:
1. En bil har en markedspris på kr. 95.000 før registreringsafgiftsnedsættelsen. Den er skadet for kr.
49.875 inkl. moms – altså for 52,5 %. Bilen kan repareres uden problemer.
Bilen skal opgøres med nye reservedele, men bliver ofte repareret med brugte.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Henvendelse af 9/12-16 fra SKAD – Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark om reparationsgrænsen
1700287_0002.png
2. Efter nedsættelsen af registreringsafgiften med de 30 % har bilen en markedspris på kr. 85.000. Nu
overskrider skadegrænsen 58,7 %, og dermed kan forsikringsselskabet udbetale penge i stede for at
få bilen repareret. Bilen kan nu opkøbes af f.eks. ophuggere via
forsikringsbiler.dk,
repareres til
billige penge i udlandet, og herefter kan man eksportere bilen og få afgiften tilbage. Hvis du
begynder at interessere dig for det, så vil du opdage at dette faktisk foregår ret så meget. Det er en
blomstrende forretningsmodel, som visse personer tjener styrtende med afgiftspenge på.
3. Efter forøgelse af bundgrænsen har bilen en markedspris på kr. 75.000. Nu er bilen skadet for 66,5
% og skal skrottes.
Tal fra SKAT Motor viser, at der siden 2013 er genindregistrering af ”totalskadede” biler efter
opbygning steget med over 600 %. Vi forventer at dette tal kommer til at stige endnu mere, da det
er lukrativt at få bilerne genopbygget billigt i udlandet, betale en lille registreringsafgift, hvorefter
bilen let kan genindregistreres. Tabet på registreringsafgiften mellem disse og nye biler kan man
sagtens regne ud.
Det der skal fremhæves er, at ovennævnte bil på ingen måde er totalskadet. Bilen er fortsat i en god teknisk
stand og kan let repareres, så den fortsat kan køre i mange år, forsyne værksteder, reservedelsleverandører
og dækfolk med arbejde, give penge i statskassen via moms og indkomstskat. Samtidigt beskyttes miljøet
og betalingsbalancen.
Samtidigt viser eksemplet at der fosser penge ud af statskassen, fordi smuthullerne giver lov til dette, så
der kan tjenes penge på ryggen af skatteborgerne.
Vi er af den overbevisning, at man på Christiansborg ikke helt er klar over hvad der foregår. Vi mangler
lærlinge og kvalificeret arbejdskraft. Ovennævnte udvikling, samt svar fra Skatteministeren viser tydeligt, at
vi er på den forkerte vej. Med det indblik jeg har i de europæiske forhold, så kan jeg se at vi om nogle år vil
mangle værksteder, der kan reparere bilerne, og så skal disse repareres i billiglande. Man kan se tendensen
allerede i Østrig og Tyskland.
Med det kendskab jeg har til din overbevisning, så vil du lige som os mene, at det her ikke kan blive ved.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Henvendelse af 9/12-16 fra SKAD – Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark om reparationsgrænsen
1700287_0003.png
Den nemmeste løsning er at trække den tekniske afgift op af skuffen, som jeg har fået at vide ligger i et
skrivebord hos SKAT. Den tekniske afgiftsmodel vil rydde op i den værdibaserede model, og dermed fjernes
mange af de smuthuller og også reparationsgrænsen helt.
Jeg håber at du vil læse denne her mail med interesse, og såfremt du har spørgsmål, så er du altid
velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen
Ing. Thomas Krebs
Direktør / Secretary General / Geschäftsführer
General Secretary of AIRC International –
www.airc-int.com
Arbejdsgiver- og Brancheorganisation / Employer- and Branch organisation / Arbeitsgeber- und Branchenverband
SKAD
Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark
Roholmsvej 8, 1. sal
DK-2620 Albertslund
Denmark
www.skad.dk
[email protected]
Tlf. +45 7011 1300
Fax +45 7027 1301
Mobil +45 2061 7523
Vores vision er, at støtte, rådgive og repræsentere vores medlemsvirksomheder på alle områder.