Fra:
Sendt:
9. december 2016 08:56
Til:
Cc:
Emne:
Lærepladser karrosseri og lakering
Kære Mattias,
Vi har mødt hinanden op til flere gange ifm. Håndværksrådsmøder, hvor jeg sidder i forskellige udvalg, her i
blandt uddannelsesudvalget.
Jeg skriver til dig på baggrund af indlægget i Motormagasinet dags dato.
Vores organisation arbejder med autoskade, og vi har stor fokus på de udfordringer som både
karrosseriværksteder og autolakerere har i dag.
Udfordringen har været stor efter man har sat reparationsgrænsen ned til 55/65 %.
Registreringsafgiftsnedsættelsen først med 30 %, og nu ved at øge bundgrænsen for hvornår man betaler
150 % har medført at markedspriserne på biler er falden voldsomt. Det betyder at udgangspunktet for
beregning af de 55/65 % har ændret sig meget, da man nu kronemæssigt hurtigere når op på grænsen.
Udfordringen er at hverken driftsudgifter, reservedele eller lønninger er falden, og dermed er
omkostningsniveauet ved reparation af trafikskadede biler stegen væsentligt ift. markedsprisen på biler.
Jeg kan komme med et eksempel:
1. En bil har en markedspris på kr. 95.000 før registreringsafgiftsnedsættelsen. Den er skadet for kr.
49.875 inkl. moms – altså for 52,5 %. Bilen kan repareres uden problemer.
Bilen skal opgøres med nye reservedele, men bliver ofte repareret med brugte.