Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 16-1729722
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner
(Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme)
§1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1887 af 29. december 2015 og § 1 i lov nr. 179 af 1. marts 2016, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes som
5. pkt.:
”For alle afgiftspligtige ejendomme, jf. vurderingslovens § 1, udgør reguleringsprocenten 0 pct. i
2017.”
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 24. juni 2013, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 179 af 1. marts 2016 og senest ved lov nr.
649 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 24, stk. 7,
indsættes som
4. pkt.:
”Ved opgørelsen af efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017
fastsættes det endelige beskatningsgrundlag på baggrund af de afgiftspligtige grundværdier, som en
reguleringsprocent i henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat på 5,5 pct. i 2017 efter
Skatteministeriets skøn ville have medført.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
En nedsættelse af grundskylden for en ejendom for skatteåret 2017, der er en følge af
denne lovs § 1, foretages ved afkortning af den eller de opkrævninger af ejendomsskat, der forfalder
til betaling den 1. juli 2017 eller senere. Er der tale om mere end én rate, fordeles nedsættelsen
ligeligt på alle raterne. Kan nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2017 til ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov
om kommunal ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen ikke senest den 1.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
2
oktober 2017, har den skattepligtige fra denne dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om finansloven for 2017 indgået den 18. november 2016
mellem V-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, der
vedrører fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden for alle landets ejendomme fra
2016 til 2017.
Aftalen indebærer en forlængelse af den fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden for
boligejere, som blev aftalt som led i aftale om finansloven for 2016, til 2017. Herudover indebærer
aftalen, at fastfrysningen udvides til også at omfatte erhvervsejendomme m.v. i 2017. Boligejere vil
dermed som udgangspunkt skulle betale det samme i grundskyld i 2017 i kroner og øre, som i 2015
og 2016. Ejere af andre ejendomme vil i 2017 som udgangspunkt skulle betale det samme i kroner
og øre, som i 2016.
Det fremgår af regeringsgrundlaget ’For et friere, rigere og mere trygt Danmark’, at regeringen i
starten af det nye år vil fremlægge et justeret forslag til ny boligbeskatning med afsæt i udspillet
’Tryghed for boligejerne’.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Som led i skattestoppet blev der fra og med 2003 indført en stigningsbegrænsning for den
afgiftspligtige grundværdi, dvs. en reguleringsprocent, som danner grundlag for opgørelsen af den
enkelte ejendomsejers betaling af grundskyld. Derved sættes et loft over stigninger i
grundskyldsbetalingerne, der for 2017 indebærer, at stigningen maksimalt kan udgøre 5,5 pct.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2016 blev den afgiftspligtige grundværdi for ejerboliger
fastfrosset fra 2015 til 2016, dvs. at den såkaldte reguleringsprocent blev nedsat fra 6,6 pct. til 0 pct.
for disse ejendomme.
Formålet med dette lovforslag er at fastfryse grundskylden for alle landets ejendomme i 2017. Det
foreslås således med lovforslaget, at den afgiftspligtige grundværdi for alle ejendomme ikke skal
stige fra 2016 til 2017, dvs. at reguleringsprocenten i 2017 nedsættes fra 5,5 pct. til 0 pct. for alle
ejendomme. For ejerboliger er der tale om en videreførelse i 2017 af den tilsvarende ordning fra
2016. Det betyder, at alle ejendomsejere som udgangspunkt skal betale det samme eller mindre i
grundskyld i kroner og øre end året før. Hvis der sker væsentlige ændringer i ejendommens forhold,
eller grundskyldspromillen forhøjes, kan det dog betyde, at skattebetalingen samlet set stiger. Ingen
kommuner har truffet beslutning om at hæve grundskyldspromillen i 2017. Fire kommuner har
besluttet at nedsætte grundskyldspromillen i 2017.
Lovforslaget indebærer, at grundskylden fastfryses for alle ejendomme i 2017, dvs. både ejerboliger
(parcelhuse, ejerlejligheder, sommerhuse m.v.), og andre ejendomme, dvs. erhvervsejendomme
m.v., herunder bl.a. beboelsesejendomme ejet af andelsboligforeninger, private udlejere og almene
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
4
boligselskaber.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten kan af tidsmæssige årsager ikke nå at blive indregnet i
betalingen af grundskyldens første rate i 2017, men vil i stedet ske i forbindelse med opkrævningen
af ejendomsskat i 2. halvår 2017. Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår 2017 eller udbetalt senest den 1. oktober 2017, vil beløbet
blive forrentet fra den dato efter de gældende regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskat.
Det foreslås endvidere, at efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017
skal ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som en reguleringsprocent på 5,5 pct. i 2017
skønnes at ville have medført, således at virkningen af nedsættelsen af reguleringsprocenten, for så
vidt angår de kommunale tilskuds- og udligningsbeløb, neutraliseres i forbindelse med
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017.
Lovforslaget har ikke betydning for betaling af dækningsafgift i henhold til lov om kommunal
ejendomsskat.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Det følger af lov om kommunal ejendomsskat, at grundskyld betales med en af
kommunalbestyrelsen fastsat promillesats af det laveste beløb af henholdsvis den aktuelle
grundværdi med eventuelle fradrag og grundskatteloftsværdien, jf. lovens § 1, stk. 2. Den enkelte
ejendomsejers grundskyldsbetaling fremkommer som grundskyldspromillen (skattesatsen) ganget
med den afgiftspligtige grundværdi (skattegrundlaget).
Grundskylden opkræves af kommunerne i to eller flere lige store rater efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse, jf. § 27, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat. Hvis der sker en ændring
af skatteberegningen m.v., som medfører, at ejeren af ejendommen skal have tilbagebetalt
ejendomsskat, har ejeren efter § 29, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat krav på rente i
henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned,
indtil betaling sker. Sker godtgørelsen i form af afkortning i det skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden til sidste rettidige betalingsdag ved denne
opkrævning.
Fra og med 2003 blev der indført en stigningsbegrænsning for grundskylden. Grundskatteloftet
fastsættes på baggrund af den værdi, som lå til grund for det foregående års betaling af grundskyld,
forhøjet med en reguleringsprocent. Reguleringsprocenten fastsættes af finansministeren med
tilslutning af Folketingets Finansudvalg som den skønnede stigning i det samlede kommunale
udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct., jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat.
Reguleringsprocenten kan dog ikke overstige 7 pct. Derved sættes altså et loft over stigninger i
grundskyldsbetalingerne.
I tilfælde af væsentlige ændringer for den konkrete ejendom, dvs. hvor der er sket ændring af
ejendommens areal, anvendelse eller planforhold, vil der skulle foretages en ny vurdering af
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
5
ejendommen baseret på disse forhold, jf. vurderingslovens § 33, stk. 17 og 18.
Reguleringsprocenten vil dog skulle indregnes, når grundskatteloftet for disse ejendomme skal
fastsættes. Dette sker ud fra en vurdering af, hvad ejendommens værdi baseret på de ændrede
forhold ville have været i det såkaldte basisår. Værdien i basisåret fremskrives derefter til det
aktuelle år med reguleringsprocenterne i de mellemliggende år, når loftet skal fastsættes. Der sker
også en genberegning af loftet ved bortfald af fradrag for forbedringer, jf. § 1, stk. 5, i lov om
kommunal ejendomsskat, og når der er sket ændring af fritagelser for grundskyld, jf. § 1, stk. 6, i
lov om kommunal ejendomsskat.
Et flertal i Folketingets Finansudvalg tiltrådte den 23. juni 2016 aktstykke nr. 133 (2015-16) fra
Finansministeriet, hvorved der ved beregning af loftet for grundskyld for 2017 skulle anvendes en
skønnet stigning i det kommunale udskrivningsgrundlag for 2016-2017 på 2,5 pct.
Reguleringsprocenten for 2017 udgør herefter 5,5 pct.
I medfør af vedtagelsen af lov nr. 179 af 1. marts 2016 er reguleringsprocenten for ejerboliger for
2016 fastsat til 0 pct. Lovforslaget var en udmøntning af en del af finanslovsaftalen for 2016
indgået mellem V-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Hvorvidt den enkelte ejendomsejers skattebetaling stiger mere eller mindre end stigningen i den
afgiftspligtige grundværdi, afhænger endvidere af, om grundskyldspromillen ændres. Det er
kommunerne, der fastlægger grundskyldspromillen. Grundskyldspromillen skal udgøre mindst 16
og højst 34.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2016 vedtaget deres budgetter for 2017 ud fra gældende
regler. I forbindelse med fastlæggelsen af budgetterne for 2017 har kommunerne samlet set
budgetteret med et diskretionært fald i grundskylden på ca. 35 mio. kr. Det skyldes nedsættelser i
grundskyldspromillen i fire kommuner.
De afgiftspligtige grundværdier indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den foreløbige
opgørelse af udligningen for et tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligtige grundværdier for
tilskudsåret opgjort i maj i året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og dertil
hørende statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, sker der ikke efterfølgende reguleringer
heraf. For de kommuner, der vælger selvbudgettering, foretages der i året 2 år efter tilskudsåret en
efterregulering af tilskuds- og udligningsbeløbene på grundlag af en endelig opgørelse af
udskrivningsgrundlaget og de afgiftspligtige grundværdier for tilskudsåret.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås at gennemføre en fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2017 for alle
ejendomme. Dette indebærer, at reguleringsprocenten for grundskatteloftet for 2017 for alle
ejendomme nedsættes fra 5,5 pct. til 0 pct., således at den afgiftspligtige grundværdi for 2016
videreføres til 2017.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
6
Nedsættelsen af reguleringsprocenten til 0 pct. betyder, at alle ejendomsejere som udgangspunkt
skal betale det samme eller mindre i grundskyld i kroner og øre som året før, medmindre der sker
væsentlige ændringer i ejendommens forhold eller at grundskyldspromillen forhøjes. Der er i 2017
ingen kommuner, der har truffet beslutning om at hæve grundskyldspromillen, mens fire kommuner
har besluttet at nedsætte grundskyldspromillen.
Nedsættelsen omfatter alle ejendomme, jf. vurderingslovens § 1, dvs. både ejerboliger (parcelhuse,
ejerlejligheder og sommerhuse m.v.) og andre ejendomme, dvs. erhvervsejendomme m.v., herunder
bl.a. beboelsesejendomme ejet af andelsboligforeninger, private udlejere og almene boligselskaber.
Det er af tidsmæssige grunde ikke praktisk muligt at indregne nedsættelsen af reguleringsprocenten
for 2017 i opkrævningen af grundskyldens første rate i 2017. Opkrævningen af første rate vil derfor
basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i loftet på 5,5 pct. er indregnet. Det foreslås derfor, at
den fulde nedsættelse i stedet indregnes i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår
2017.
Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår
2017 eller udbetalt senest den 1. oktober 2017, foreslås det, at beløbet forrentes fra denne dato efter
de gældende regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af ejendomsskat, jf. § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2,
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1. oktober 2017 og indtil
betaling sker.
For de kommuner, der har valgt selvbudgettering i 2017, foreslås det, at virkningen af forslaget
vedrørende tilskuds- og udligningsbeløbene neutraliseres i forbindelse med efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Grundskyld af alle ejendomme skønnes i 2016 at medføre et provenu på ca. 25,1 mia. kr. Efter
gældende regler skønnes et provenu i 2017 på ca. 25,9 mia. kr. ved en regulering af
beregningsgrundlaget for den kommunale grundskyld på 5,5 pct.
Forslaget om en fastfrysning af grundskylden skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 835 mio. kr. i 2017. Efter tilbageløb skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 590 mio. kr.
En fastfrysning af grundskylden i 2017 har afledte, men aftagende provenumæssige konsekvenser
de efterfølgende år som følge af reglerne om stigningsbegrænsning for grundskylden. De
provenumæssige konsekvenser er beregnet i forlængelse af lovforslag nr. L 92 (Videreførelse af
vurderingerne med ét år, fremrykning af beskatningsgrundlaget, bestemmelser om indsamling og
registrering af data m.v.), der er fremsat i Folketinget den 22. november 2016. De provenumæssige
konsekvenser er endvidere beregnet i forhold til videreførelse af gældende skatteregler med et nyt
ejendomsvurderingssystem i hhv. 2018 og 2019.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
1699801_0007.png
7
Regeringen vil i starten af 2017 fremlægge et justeret forslag til ny boligbeskatning med afsæt i
udspillet ’Tryghed for boligejerne’. Som følge heraf forventes lovforslagets provenumæssige
konsekvenser efter 2018 for boligejere og efter 2019 for øvrige ejendomme ikke at blive fuldt
realiseret.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af lovforslaget
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Heraf ejerboliger
Heraf øvrige ejendomme
Mindreprovenu efter tilbageløb
Heraf ejerboliger
Heraf øvrige ejendomme
2017
-835
-620
-210
-590
-470
-120
2018
-725
-550
-175
-515
-415
-100
2019
-660
-515
-145
-470
-390
-85
2020
-660
-520
-140
-475
-395
-80
Anm.: De provenumæssige konsekvenser er konsolideret i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget.
Fastfrysning af grundskylden ventes i vidt omfang kapitaliseret i grund- og ejendomspriser. Den
lavere grundskyld er til fordel for nuværende grundejere. Nye grundejere får isoleret set også en
fordel af lavere grundskyld, men det opvejes af, at de skal betale mere for grunden/ejendomme og
må derfor evt. optage mere gæld for at købe de pågældende ejendomme. Det er vurderingen, at
fastfrysningen af grundskylden ikke påvirker arbejdsudbuddet.
Grundskylden er en kommunal skat, dvs. at mindreprovenuet som udgangspunkt er kommunalt.
Kommunerne vil i 2017 blive kompenseret for mindreprovenuet efter samme model som for 2016,
hvor den enkelte kommune blev kompenseret for dens tab som følge af fastfrysningen af
beskatningsgrundlaget for grundskylden.
De foreslåede ændringer har ingen økonomiske konsekvenser for regioner.
4.2. Administrative konsekvenser for det offentlige
En fastfrysning af grundskylden vil medføre, at der skal foretages en genberegning af grundskylden,
hvor reguleringsprocenten på 5,5 pct. i 2017 er nedsat til 0 pct., og at effekten heraf skal indregnes i
forbindelse med opkrævningen af ejendomsskatter i 2. halvår 2017.
For kommunerne skønnes der at være administrative engangsomkostninger til systemtilretninger,
genberegning af grundskyld, udsendelse af nye ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 8,4 mio. kr.
Derudover skønnes der at være administrative engangsomkostninger til betjening af borgere m.v. på
2,5 mio. kr. De kommunaløkonomiske konsekvenser vil blive konsolideret i forbindelse med
drøftelser med Kommunernes Landsforening og kompenseret i henhold til gældende DUT-regler.
Derudover skønnes lovforslaget at medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT på
ca. 0,3 mio. kr.
De foreslåede ændringer har ingen administrative konsekvenser for regioner.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
1699801_0008.png
8
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for ejere af erhvervsejendomme.
De konkrete effekter er usikre, da en del af erhvervsejendommene er beboelsesejendomme, hvor
skattebesparelsen helt eller delvist kommer lejere til gode i form af lavere husleje.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er den 8. december 2016 sendt i høring med frist den 9. januar 2017 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Skovforening, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Ejendomsprojektudbyderes
Brancheforening, Datatilsynet, Den Danske Landinspektørforening, DI, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen – Team
Effektiv Regulering, Finansrådet, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske
Revisorer, FSR - danske revisorer, Grundejernes Landsforening, KL, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes
Landsorganisation, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening, Vurderingsankenævnsforeningen, Ældreboligrådet og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Forslaget om en fastfrysning
af grundskylden for
ejerboliger skønnes at
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
1699801_0009.png
9
medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 835
mio. kr. i 2017. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes
mindreprovenuet at udgøre ca.
590 mio. kr.
Provenuet fra grundskylden
tilfalder kommunerne.
For de kommuner, der har
valgt selvbudgettering i 2017,
vil virkningen af forslaget
vedrørende tilskud- og
udligningsbeløbene blive
neutraliseret i forbindelse med
efterreguleringen af tilskuds-
og udligningsbeløb i 2017.
For kommunerne skønnes der
at være administrative
engangsomkostninger til
systemtilretninger,
genberegning af grundskyld,
udsendelse af nye
ejendomsskattebilletter m.v.
på ca. 8,4 mio. kr. Derudover
skønnes der at være
administrative
engangsomkostninger til
betjening af borgere m.v. på
2,5 mio. kr. De
kommunaløkonomiske
konsekvenser vil blive
konsolideret i forbindelse med
drøftelser med Kommunernes
Landsforening og
kompenseret i henhold til
gældende DUT-regler.
Derudover skønnes
lovforslaget at medføre
engangsomkostninger til
systemtilretninger i SKAT på
ca. 0,3 mio. kr.
Ingen.
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for
Lovforslaget vurderes at have
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
1699801_0010.png
10
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
positive økonomiske
konsekvenser for ejere af
erhvervsejendomme. De
konkrete effekter er usikre, da
en del af erhvervsejendommene
er beboelsesejendomme, hvor
skattebesparelsen helt eller
delvist kommer lejere til gode i
form af lavere husleje.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Grundskatteloftet fastsættes på baggrund af den værdi, som lå til grund for det foregående års
betaling af grundskyld, forhøjet med en reguleringsprocent, jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal
ejendomsskat. Reguleringsprocenten for 2016 udgør 0 pct. for ejerboliger, jf. § 1, stk. 3, 4. pkt., i
lov om kommunal ejendomsskat. For andre ejendomme end ejerboliger udgør reguleringsprocenten
for 2016 6,6 pct. I 2017 udgør reguleringsprocenten 5,5 for både ejerboliger og andre ejendomme,
jf. aktstykke nr. 133 (2015-16) fra Finansministeriet.
Det foreslås, at reguleringsprocenten i 2017 sættes til 0 pct. for alle ejendomme, således at den
afgiftspligtige grundværdi for 2016 videreføres til 2017 for alle ejendomme. Forslaget indebærer
således en nominel fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2017 for alle ejendomme.
For ejerboliger vil den afgiftspligtige grundværdi for 2015 udgøre den afgiftspligtige grundværdi
for 2016 som følge af fastfrysningen af grundskylden for ejerboliger fra 2015 til 2016, som var en
del af finanslovsaftalen for 2016 indgået mellem V-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti.
Fastfrysningen af den afgiftspligtige grundværdi vil gælde for alle ejendomme, jf. vurderingslovens
§ 1. De omfattede ejendomme er således ejerboliger og andre ejendomme, dvs. erhvervsejendomme
m.v., herunder bl.a. beboelsesejendomme ejet af andelsboligforeninger og almene boligselskaber.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
11
Det er alene reguleringen af grundskatteloftet på 5,5 pct. i 2017, der aflyses, og grundskatteloftet for
ejerboliger på 0 pct. for 2016, der videreføres. Grundskyldspromillen fastfryses ikke.
Derudover vil ejendomsejerne kunne opleve en stigning i den faktiske grundskyldsbetaling i 2017,
hvis der bliver tale om en højere afgiftspligtig grundværdi på grund af væsentlige ændringer for den
konkrete ejendom, jf. § 1, stk. 4-6, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det drejer sig bl.a. om nye grunde og grunde, hvor der – som følge af ændringer af ejendommens
areal, anvendelse eller planforhold – foretages en ansættelse efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18,
jf. stk. 4, grunde, hvor fradrag for grundforbedringer bortfalder, jf. stk. 5, og grunde, hvor der sker
en ændring i en fritagelse for grundskyld, jf. stk. 6. Nedsættelsen af reguleringen af
grundskatteloftet fra 5,5 pct. til 0 pct. vil dog også skulle indregnes, når grundskatteloftet for disse
ejendomme skal fastsættes.
Forslaget har ikke betydning for betaling af dækningsafgift i henhold til lov om kommunal
ejendomsskat.
Til § 2
Kommunerne har senest den 15. oktober 2016 vedtaget deres budgetter for 2017. Til brug for
kommunernes budgetlægning har det daværende Social- og Indenrigsministerium i juni 2016
udmeldt de statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb til kommunerne. En af forudsætningerne
for beregning af de statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 var et skøn for de
afgiftspligtige grundværdier, der blev beregnet med en fremskrivningsprocent på 5,5. Denne
forudsætning har indgået i den enkelte kommunes grundlag for at vælge mellem statsgaranti og
selvbudgettering for 2017.
Efterreguleringen af tilskud og udligning for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2017,
opgøres i juni 2019 og afregnes med kommunerne i de første tre måneder af 2020. I henhold til § 30
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner fastsætter økonomi- og
indenrigsministeren regler om opgørelse af kommunernes beskatningsniveauer,
beskatningsgrundlag, udskrivningsgrundlag og nettodrifts- og anlægsudgifter.
Vedtagelsen af dette lovforslag indebærer, at reguleringsprocenten for 2017 ændres fra 5,5 til 0 pct.
for alle ejendomme. Reguleringsprocenten på 0 pct. vil som udgangspunkt indgå i grundlaget for
efterreguleringen i 2019 af tilskud og udligning for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for
2017.
Det foreslås, at efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017 i stedet skal
ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som en reguleringsprocent på 5,5 pct. i 2017 efter
Skatteministeriets skøn ville have medført.
Forslaget indebærer, at virkningerne af fastfrysningen af grundskylden for efterreguleringen af
tilskud og udligning til de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2017, neutraliseres.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
12
Beregningen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 vil således for alle kommuner blive baseret på
en reguleringsprocent på 5,5 pct., uanset om den enkelte kommune har valgt selvbudgettering eller
ej.
Neutraliseringen vil ske på baggrund af et skøn foretaget af Skatteministeriet, da det ikke uden
videre systemmæssigt er muligt at opgøre det præcise skattegrundlag baseret på en fiktiv
reguleringsprocent på 5,5 sammenholdt med de faktiske oplysninger, der foreligger i 2019. Skønnet
vil blive foretaget umiddelbart inden opgørelsen af efterregulering af tilskud og udligning i juni
2019.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det er således
foreslået, at loven skal træde i kraft på dette tidspunkt for at sikre, at kommunerne og SKAT
hurtigst muligt kan administrere efter de foreslåede regler om fastfrysning af grundskylden og
indregning heraf i 2. halvår 2017.
Det foreslås i
stk. 2,
at fastfrysningen af grundskylden for alle ejendomme har virkning fra og med
skatteåret 2017. Det indebærer, at fastfrysningen får fuld effekt for 2017, og at der derfor skal ske
genberegning af grundskylden for hele 2017.
Det er af tidsmæssige grunde ikke praktisk muligt at indregne nedsættelsen af reguleringsprocenten
for 2017 i opkrævningen af grundskyldens første rate i 2017. Opkrævningen af første rate vil derfor
basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i loftet på 5,5 pct. er indregnet.
Bestemmelsen indebærer, at de ejendomsejere, som har betalt en for høj første rate, skal have
indregnet differencen. Det foreslås, at differencen indregnes som en nedsættelse af de efterfølgende
opkrævninger af ejendomsskatter for 2. halvår 2017.
Nedsættelsen skal svare til forskellen mellem den grundskyld, der er betalt af den enkelte
ejendomsejer i 1. halvår 2017, og den grundskyld, der ville være blevet pålignet ejendommen i 1.
halvår 2017 med en reguleringsprocent på 0 pct. Den foreslåede nedsættelse skal fordeles ligeligt på
de efterfølgende opkrævninger af ejendomsskatter, der forfalder til betaling den 1. juli 2017 eller
senere, og der skal ikke ske forrentning af nedsættelsen.
For at sikre mod den situation, hvor nedsættelsen overstiger ejendomsskatterne for 2. halvår 2017,
foreslås det, at den overskydende del af nedsættelsen skal udbetales den 1. oktober 2017 til
ejendommens ejer på dette tidspunkt.
Udbetales den overskydende del af nedsættelsen ikke senest den 1. oktober 2017, foreslås det, at
beløbet fra denne dato forrentes i henhold til reglerne om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskatter, jf. § 29, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i
henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned
fra og med 1. oktober 2017 og indtil betaling sker.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
13
Den foreslåede løsning svarer til den fremgangsmåde, der har været anvendt i forbindelse med
indførelsen af grundskatteloftet fra skatteåret 2003, nedsættelserne af den amtskommunale
grundskyldspromille for landbrugsejendomme m.v. for skatteårene 2005, 2006 og 2007 samt i
forbindelse med nedsættelsen af reguleringsprocenten for grundskyld til 0 pct. for skatteåret 2016
for ejerboliger.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august
2013, som ændret ved § 1 i lov nr. 1887 af
29. december 2015 og § 1 i lov nr. 179 af 1.
marts 2016, foretages følgende ændring:
§ 1. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2,
opgøres som den skønnede stigning i det
samlede kommunale udskrivningsgrundlag
for skatteåret tillagt 3 pct. Den skønnede
stigning for udskrivningsgrundlaget
fastsættes af finansministeren med tilslutning
fra Folketingets Finansudvalg.
Reguleringsprocenten kan højst udgøre 7 pct.
For ejerboliger, jf. vurderingslovens § 1,
udgør reguleringsprocenten 0 pct. i 2016.
Stk. 4.
---
1.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes som
5. pkt.:
”For alle afgiftspligtige ejendomme, jf.
vurderingslovens § 1, udgør
reguleringsprocenten 0 pct. i 2017.”
§2
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest
ved § 1 i lov nr. 649 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring:
§ 24. ---
Stk. 2-6.
---
Stk. 7.
I året to år efter tilskudsåret foretages
en opgørelse af efterreguleringsbeløb efter
denne lov for de kommuner, der
1.
I
§ 24, stk. 7,
indsættes som
4. pkt.:
”Ved opgørelsen af efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret
2017 fastsættes det endelige
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle ejendomme), fra skaltteministeren
15
har valgt at budgettere med deres eget skøn
over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes
som forskellen mellem de tilskud eller bidrag
efter §§ 2, 7, 12, 13, 14 og 22, der er afregnet
i tilskudsåret, og de
tilsvarende tilskud og bidrag beregnet på
grundlag af de endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag, udgiftsbehov og
indbyggertal for tilskudsåret. Ved opgørelsen
af efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for tilskudsåret 2016
fastsættes det endelige beskatningsgrundlag
på baggrund af de afgiftspligtige
grundværdier, som en reguleringsprocent i
henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal
ejendomsskat på 6,6 pct. i 2016 efter
Skatteministeriets skøn ville have
medført.
beskatningsgrundlag på baggrund af de
afgiftspligtige grundværdier, som en
reguleringsprocent i henhold til § 1, stk. 3, i
lov om kommunal ejendomsskat på 5,5 pct. i
2017 efter Skatteministeriets skøn ville have
medført.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
En nedsættelse af grundskylden for en
ejendom for skatteåret 2017, der er en følge
af denne lovs § 1, nr. 1, foretages ved
afkortning af den eller de opkrævninger af
ejendomsskat, der forfalder til betaling den 1.
juli 2017 eller senere. Er der tale om mere
end én rate, fordeles nedsættelsen ligeligt på
alle raterne. Kan nedsættelsen ikke fuldt ud
ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1.
oktober 2017 til ejendommens ejer, jf. § 29,
stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat.
Udbetales den overskydende del af
nedsættelsen ikke senest den 1. oktober
2017, har den skattepligtige fra denne dato
krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i
lov om kommunal ejendomsskat.