Skatteministeriet
Udkast
J. nr. 15-2084925
Forslag
til
Skatteindberetningslov
1
)
Kapitel 1
Arbejds- og hvervgivere m.v.
§ 1.
Alle, der i en kalendermåned i sin virksomhed har udbetalt eller godskrevet indkomst
som nævnt i stk. 2, skal hver måned indberette om beløbene til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og
4 i lov om et indkomstregister.
Stk. 2.
Ved indberetning efter stk. 1 skal der oplyses om:
1) Løn, gratiale, provision og andet vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, der
efter kildeskattelovens § 43, stk. 1, er A-indkomst eller arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 A, stk. 1, for modtageren. Endvidere skal der
oplyses om beløb, der ydes til godtgørelse for udgifter, lønmodtageren påføres som
følge af arbejdet, uanset om beløbet efter ligningslovens § 9, stk. 4, er skattefrit for
modtageren.
2) Ydelser som nævnt i ligningslovens § 31, stk. 3, nr. 3 og 4, der gives til godtgørelse for
udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser efter ligningslovens § 31, stk. 1, uanset
om beløbene efter bestemmelserne er skattefrie for modtageren.
3) Beløb, der efter skatteministerens bestemmelse i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 2,
skal henregnes til A-indkomst for modtageren, og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst,
for hvilken der skal foretages indeholdelse efter kildeskattelovens § 49 A, stk. 2, § 49 A,
stk. 3, nr. 5 og 6, og § 49 D, stk. 4, jf. § 49 A, stk. 3, nr. 1-4.
4) Beløb, som efter deres art er omfattet af nr. 1, når modtageren af beløbet ikke er
skattepligtig her i landet, jf. kildeskattelovens §§ 1 og 2.
§ 2.
Ved indberetning af beløb efter § 1, stk. 2, skal følgende oplyses:
1) Størrelsen af den samlede udbetaling eller godskrivning vedrørende den enkelte modtager
samt oplysning om henholdsvis arbejdstagerens og arbejdsgiverens andel af beløb, som
indbetales af en arbejdsgiver til en pensionsordning, som omfattes af
pensionsbeskatningslovens § 19 eller § 56, stk. 3 eller 5, bortset fra bidrag til
1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF, EU-Tidende 2011,
nr. L 64, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, EU-
Tidende 2014, nr. L 359, side 1, og som senere ændret ved Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015
om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2015, nr. L 332, side 1, og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2016, nr. L 146, side 8.