Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1692292_0001.png
24. november 2016
J.nr. 16-0161532
Resumé af forslag til lov om skattekontrol
Regeringen har stor fokus på borgernes og de erhvervsdrivendes retssikkerhed på skat-
teområdet. Regeringen har siden sin tiltrædelse fået gennemført Retssikkerhedspakke
I, som bl.a. afskaffede SKATs beføjelse til at foretage kontrol på privat grund, og har i
år ved Folketingets åbning fremsat Retssikkerhedspakke II (L 28), hvor der bl.a. ge-
nindføres omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde. Som led i
Retssikkerhedspakke II blev der endvidere skabt bred opbakning til oprettelse af et
skattekontor hos Folketingets Ombudsmand.
Til yderligere forbedring af retssikkerheden på skatteområdet foreslår regeringen ved
Retssikkerhedspakke III en revision af skattekontrolloven. Lovforslaget indeholder en
række retssikkerhedsmæssige forbedringer, navnlig følgende:
Kontrolhjemlerne præciseres, idet hver kontrolhjemmel får fokus på et pligtsub-
jekt. Den skattepligtiges egen oplysningspligt efter anmodning vedrører således
kun den skattepligtiges egen ansættelse, og finansielle virksomheder og advokater
får selvstændige udtømmende bestemmelser om oplysningspligt, så grænsen mel-
lem tavshedspligt og oplysningspligt tydeliggøres. Teleselskabers oplysningspligt
om borgernes brug af mobiltelefon afskaffes.
Selvangivelsesbegrebet afskaffes og erstattes af et mere tidsvarende oplysningsbe-
greb. Således erstattes selvangivelsesblanketten af et oplysningsskema.
Bestemmelsen om en skønsmæssig ansættelse uden for transfer pricing-området
udbygges med angivelse af grundlaget for den skønsmæssige ansættelse.
Ordningen med at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv, hvis der er væ-
sentlig risiko for at denne begår fejl eller ligefrem misbruger TastSelv, lovfæstes.
Afgørelsen om afskæring kan påklages til Skatteankestyrelsen.
Ud over at videreføre en række bestemmelser i en sproglig mere klar form, går forsla-
get endvidere ud på at udskille indberetningsbestemmelserne i den gældende lov i en
ny skatteindberetningslov, således at den ny skattekontrollov kommer til at indeholde
bestemmelserne om de skattepligtiges pligter i forhold til at oplyse SKAT om den
skattepligtige indkomst, om SKATs kontrolbeføjelser og om straf for overtrædelse af
lovens pligter.
Det vurderes, at lovforslaget medfører løbende udgifter fra 2019 og frem på ca. 0,9
mio. kr. Dertil kommer engangsudgifter på ca. 10,5 mio. kr. Forslaget medfører ikke
nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsliv og bor-
gere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 52: Lovudkast: Forslag til Lov om skattekontrol, Forslag til Lov om skatteindberetning og Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, afskrivningsloven og forskellige andre love (Retsikkerhedspakke III) samt resumeer
1692292_0002.png
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2018.
Side 2 af 2