Søfartens Lederes politiske udspil
– implementering af væksttiltag til Danmarks maritime branche.
Regeringen nedsatte i maj 2016 endnu et vækstteam, der skulle se på muligheder og nødvendige tiltag
for at styrke og udvikle Danmark som maritim nation frem mod 2025.
Vækstteamet offentliggjorde i april 2017 11 hovedanbefalinger. Regeringen har arbejdet videre med
anbefalingerne og ønsker at gennemføre nogle af dem i forbindelse med Finansloven 2018.
Søfartens Ledere er en organisation for danske skibsofficerer, herunder skibsførere, og
organisationens medlemmer arbejder udelukkende maritimt – både til søs og i land. Medlemmerne
repræsenterer således en afgørende og værdiskabende masse af maritime kompetencer, der har været
en forudsætning for den massive vækst i dansk skibsfart siden årtusindskiftet. De er ligeledes en
forudsætning for erhvervets fortsatte vækst.
Mængden af danske skibsofficerer – og deres kompetencer inden for drift, operation, forretning,
ledelse, havne, uddannelse, innovation og myndighedsarbejde – er imidlertid vigende, idet der fortsat
bliver færre og færre danske skibsofficerer.
Gennem de seneste 10 år er denne udvikling blevet forstærket, og det er nødvendigt, at Folketinget i
sin behandling af vækstteamets anbefalinger og regeringens forslag til Finansloven 2018 har stærkt
fokus på bevarelsen og udviklingen af Danmarks maritime kompetencer.
1
–
GENERELT
Søfartens Ledere støtter regeringens ambition om, at Danmark skal være ét af verdens maritime
kraftcentre.
I den forbindelse lægger vi vægt på, at den maritime branche ikke blot er stor, men også alsidig i
ordets bedste betydning. Det er således vores holdning, at erhvervets tilknytning til Danmark i form af
arbejdspladser, arbejdssteder og kompetencer er vigtigere end antallet af skibe og tonnage
indregistreret under dansk flag.
Denne holdning hviler på vores opfattelse af, at adgangen til mange og alsidige maritime og
kommercielle kompetencer er vigtigere i samfundets bestræbelser på at gøre Danmark til et globalt,
maritimt kraftcenter end skattefinansieret statsstøtte til skibe.
Dette vil vi uddybe nedenfor og på tre områder give Søfartens Lederes konkrete anbefalinger.
2
–
DET MARITIME ERHVERV
Vækstteamet ønsker overordnet, at Danmark forsat skal være en betydende maritim nation og flagstat
i et globalt erhverv, hvor kompetencer og viden er grundstoffet i Det Blå Danmark.
Dette er Søfartens Ledere meget enige i.
De to helt centrale virkemidler i Danmarks maritime politik og rammevilkår har fokuseret på
rederierhvervet:
•
DIS (Dansk Internationalt Skibsregister) fra 1988 med lovlig adgang til billig udenlandsk
arbejdskraft i danske skibe, og et nettolønssystem, hvor rederierne får de søfarendes (alle
nationaliteters) skat i statsstøtte.
•
Tonnageskattesystemet fra 2007.
Den samlede statsstøtte opgøres ikke præcist af Skatteministeriet, men andrager flere milliarder årligt.
1