Beretning nr.
00
Folketinget 2016-17
Beretning afgivet af Skatteudvalget den 0. september 2017
1. udkast
til
Beretning
over
nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder
og udfordringer i forhold til skat og deleøkonomi
1. Udvalgsarbejde og motivation
Skatteudvalget har de seneste folketingsår drøftet de mu-
ligheder og udfordringer, som deleøkonomi og platformsø-
konomi rummer, og hvordan det kan sikres, at de positive
elementer ved fleksibiliteten i ressourceudnyttelsen og de
innovative forretningsmodeller kan kombineres med en ret-
færdig skattebetaling, som bidrager til en samfundsmæssig
gevinst og en lige konkurrence med eksisterende erhverv.
Ved mere end 160 deleøkonomiske tjenester tilbyder
danskerne at dele sine boliger, biler, overskudsmad eller si-
ne håndværksmæssige evner for blot at nævne et par ek-
sempler. Airbnb, som er den største deleøkonomiske tjenes-
te herhjemme, formodes at have formidlet ca. 3 mio. over-
natninger, som kan svare til en omsætning på 2 mia. kr. i
2016.
Ifølge Erhvervsstyrelsen er det deleøkonomiske felt ken-
detegnet ved en stor mangfoldighed af virksomheder og
platforme, såvel kommercielle som ikke-kommercielle. Ker-
nen i modellerne er at udnytte underudnyttede værdier, både
til monetære og ikke monetære formål. De konkrete model-
ler har til formål enten at fremme deling, bytning eller vide-
resalg af varer, eller skabe udgangspunkt for udveksling el-
ler koordinering af forskellige former for menneskelig akti-
vitet, eksempelvis i forhold til løsning af konkrete arbejds-
opgaver eller skabelse af oplevelser (Erhvervsstyrelsen,
2014).
De danskere, der aktivt udbyder deleøkonomiske ydelser,
befinder sig i en skattemæssig zone, der ikke er let gennem-
skuelig. Der er f.eks. et skattemæssigt bundfradrag, hvis en
bolig lejes ud, som afhænger af boligens værdi. Der er intet
fradrag ved at leje en bil ud.
I et traditionelt arbejdsgiver/arbejdstagerforhold er der en
indberetningspligt til Skat. I deleøkonomiske transaktioner,
er der oftest ikke nogen tredjepart, der har indberetnings-
pligt. Derfor er det udbyderen selv, der skal stå for udreg-
ningen og indberetningen af de skattepligtige indtægter, der
oftest ligger meget tæt på grænsen for, hvornår der skal be-
tales skat. Det kan medføre relativt store administrative om-
kostninger for udbyderen, og samtidig er det vanskeligt for
SKAT at kontrollere, om der bliver indbetalt den korrekte
skat. Som eksempel viser en svensk undersøgelse fejl i 60
pct. af Airbnb-værters indberetning af skat.
Regeringen har længe barslet med en deleøkonomisk
strategi, der skulle se på en række af de muligheder og ud-
fordringer deleøkonomien og platformsøkonomien bibrin-
ger. Strategien skulle lanceres med udgangen af 2017. Ud-
valget har på den baggrund besluttet at nedsætte en parla-
mentarisk arbejdsgruppe, der skal arbejde inden for ramme-
rne af kommissoriet.
Ramme for arbejdsgruppen
Arbejdsgruppens arbejde har ud fra en nytænkende til-
gang til formål at skabe en fælles forståelse af de mulighe-
der og udfordringer, som deleøkonomi stiller vores samfund
over for. Dernæst, om den fælles forståelse kan være spring-
bræt til at drøfte løsninger til at få det bedste ud af de deleø-
konomiske strømninger. Arbejdsgruppen vil løbende ind-
samle input fra interessenter, forskning m.v.
Arbejdsgruppen tager afsæt i følgende definition:
»Deleøkonomien er et socioøkonomisk system baseret på
deling af menneskelige og fysiske ressourcer og aktiver og
inkluderer design, distribution, handel og forbrug af varer
og tjenesteydelser mellem mennesker og organisationer.«
(Erhvervsstyrelsen, 2014)
Arbejdsgruppen har valgt at fokusere på de såkaldte P2P-
platforme som formidler deling mellem privatpersoner. P2P
–platforme er en del af platformsøkonomien, der er et mar-
DokumentId
Journalnummer