Kvartalsrapportering til Skatteudvalget
–
2. kvartal 2017
Resultaterne for 2. kvartal viser, at det går fremad med sagsafslutningen i Skatteankesty-
relsen. I første halvår 2017 afsluttede styrelsen 6.527 sager, hvilket er 1.166 flere sager end
samme periode i 2016, hvor styrelsen afsluttede 5.361 sager. Sagsbehandlingstiderne er
dog stadig lange.
Skatteankestyrelsen afsluttede 3.802 sager i 2. kvartal 2017. Der blev dermed afsluttet 297
flere sager sammenlignet med samme kvartal i 2016. Den højere sagsafgang gælder både
på FFF- og Øvrige-området. Der blev især afsluttet flere sager vedrørende personbeskat-
ning, inddrivelse og motor end forventet.
I 2. kvartal blev der afgjort 1.609 FFF-sager. Det er en stigning på 116 pct. sammenlignet
med samme kvartal i 2016. Grunden til, at der nu afsluttes flere sager på FFF-området
skyldes, at de mange nye medarbejdere, der er blevet ansat i Skatteankestyrelsen i 2015 og
2016 til netop dette sagsområde, har fået mere erfaring og derfor afslutter flere sager.
På området for Øvrige-sager, som dækker over alle andre sager end FFF, blev der i 2.
kvartal afgjort 2.193 sager, hvilket især var sager vedrørende personbeskatning, inddri-
velse og motor. En af grundene til den høje sagsafgang på Øvrig-området er, at styrelsens
fokus på en mere projektorienteret og effektiv sagsbehandling især har givet en effekt i
forhold til de mindre komplicerede sager indenfor de nævnte områder.
Styrelsen arbejder fortsat på at nedbringe sagsbeholdningen, som fra 1. til 2. kvartal blev
nedbragt med 1.479. Beholdningsnedbringelsen skyldes den stigende sagsafgang, men
også at styrelsen modtager færre og færre FFF-sager. Det forventes derfor også at behold-
ningen vil blive yderligere nedbragt i de kommende kvartaler.
I 2. kvartal modtog styrelsen i alt 1.989 sager, hvoraf 183 var FFF-sager, og 1.806 var Øv-
rige-sager. Den samlede sagsbeholdning var ved udgangen af kvartalet 29.852 sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2. kvartal for både FFF- og Øvrige-sager er kor-
tere i forhold til samme kvartal sidste år, men sagsbehandlingstiderne er fortsat for lange.
Primo 2017 igangsatte Skatteministeren dels en evaluering af klagestrukturen og dels en
forretningsanalyse af Skatteankestyrelsens udfordringer, styrker, potentiale, processer mv.
I forretningsanalysen opstilles løsningsforslag, der kan øge styrelsens produktivitet og
nedbringe sagsbehandlingstiderne, således at Statsrevisorernes kritik af Skatteankestyrel-
sen imødekommes, og styrelsen er bedst muligt forberedt, når det nye ejendomsvurde-
ringssystem træder i kraft. Både evalueringen af klagestrukturen og forretningsanalysen
forventes afsluttet i september 2017, hvorefter styrelsen er frem til at arbejde med imple-
menteringen af anbefalingerne med henblik på at øge sagsafgangen og nedbringe sagsbe-
handlingstiden.