Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 282
Offentligt
1788666_0001.png
Til regeringen og Folketingets medlemmer
Autobranchen står sammen om afskaffelse af reparationsgrænsen for trafikskadede biler
Første januar 2016 blev reparationsgrænsen for trafikskadede biler sænket fra 75 til 65 procent. Repa-
rationsgrænsen betyder, at trafikskadede biler, der sagtens kunne repareres på et dansk værksted, i stedet
erklæres totalskadede. Med sænkelsen af reparationsgrænsen bliver endnu færre biler nu repareret af danske
mekanikere, pladesmede, autoglarmestre og autolakerere
med reservedele fra danske autogenbrugere og
producenter. I stedet bliver flere biler skrottet og erstattet af nye biler bygget i udlandet. Et problem der kun
bliver større, hvis registreringsafgiften sænkes.
Reparationsgrænsen betyder ikke bare færre arbejdspladser og praktikpladser i Danmark, men måske endnu
vigtigere et stort ressourcespild. For i stedet for at reparere en bil med genanvendte eller dansk producerede
reservedele skrottes den nu, til skade for genanvendelse, miljø og klima. Store dele af bilen der kunne køre
videre efter en tur på værkstedet smides ud som affald og i stedet produceres en ny
en produktion der typisk
belaster miljø og klima med 10 ton CO2.
Derfor er autobranchens besked til regeringen og Folketinget klar:
Afskaf reparationsgrænsen, det er sund fornuft.
Fakta
Reparationsgrænsen for trafikskadede biler angiver, hvor meget det må koste at reparere en bil, før den
erklæres totalskadet. Den nuværende reparationsgrænse på 65 procent betyder, at hvis udbedringen af
skaden koster mere end 65 procent af bilens handelsværdi, er bilen totalskadet og skal skrottes. Des lavere
reparationsgrænse, des flere biler vil blive skrottet, selvom de kan repareres
og jo flere arbejdspladser flyttes
fra Danmark til udenlandske bilfabrikker.
4. september 2017
Frank R. Hansen
Direktør, AUTIG
Gitte Seeberg
Direktør, AutoBranchen Danmark
Henrik Pedersen
Formand, Dansk Bilbrancheråd
Ane Buch
Direktør, Håndværksrådet
Claus Christian Jensen
Direktør, Dansk Autoglas
Henrik Reinhard Hansen
Formand, SKAD
Autoskade & Køretøjer
Børge Madsen
Direktør, Dansk Autogenbrug
Allan Givskov
Forhandlingssekretariatet, Dansk Metal