Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1786514_0001.png
07/09/2017
Til medlemmerne af skatte- og finansudvalget
De langvarige forhandlinger om registreringsafgiften på biler er nu så omkostningsfuld for branchen, at
det snart vil føre til afskedigelser på såvel udsalgsstederne som på værkstederne.
AutoBranchen Danmark vil derfor på det kraftigste opfordre regeringen og forhandlingspartierne til
hurtigst muligt at indgå en aftale og dermed få fjernet den usikkerhed, som for tiden præger markedet
og får bilkøberne til at udsætte deres beslutninger.
Det er nu præcis 14 dage siden Dagbladet Politiken refererede fra fortrolige regeringspapirer, der
afslørede at regeringen ville spille ud med forslag om at sænke registreringsafgiften på biler til 100 pct.
Lækagen skete med stor beklagelse for hele bilbranchen, der øjeblikkeligt mærkede kundernes
reaktion i form af usikkerhed og tomme butikker.
Situationens alvor illustreres da også af nye tal for bilsalget i august, som viser et omsætningsfald på
12 pct. sammenlignet med samme måned året før – og det er vel at mærke som konsekvens af et
omsætningsdyk alene i den sidste uge af august.
AutoBranchen Danmarks holdning til indretningen af beskatningen af biler er som tidligere nævnt, at
branchen vil være bedst tjent med en teknisk model, som beregner bilens afgifter ud fra en række
tekniske og objektive kriterier så som brændstofforbrug, CO2 udledning, vægt, sikkerhedsudstyr m.v.
Den tekniske model vil – i modsætning til den nuværende værdimæssige beregningsmodel – sikre, at
der vil blive betalt det samme i skatter af to ens biler, hvormed konkurrencen i markedet vil foregå på
fair og lige vilkår. Det sker ikke i dag, hvor kreative leasingmodeller skævvrider markedet, fordi
selskaberne reelt bruger registreringsafgiften og dermed statskassen som finansieringskilde.
Den tekniske model vil desuden fjerne kompleksiteten i prisfastsættelsen og kunne bidrage til et lavere
CO2 udslip fra bilparken. Derudover vil den tekniske model kunne bidrage til, at danske biler bliver
udstyret med langt mere sikkerhedsudstyr og dermed bidrager til at reducere antallet af stærkt
tilskadekomne i trafikken.
AutoBranchen Danmark støtter under alle omstændigheder en lavere afgift på biler og har desuden
også foreslået, at forhandleravancen bliver trukket ud af beregningsgrundlaget.
For os er det afgørende, at partierne bliver enige om en langtidsholdbar model, og at man under
forhandlingerne inddrager reparationsgrænsen for skadede biler, så en lavere registreringsafgift ikke
får negative virkninger på værkstederne og blandt autolakererne, der i forvejen har mistet omsætning
pga. de seneste års afgiftsnedsættelser.
AutoBranchen Danmark vil derfor opfordre politikerne til helt at afskaffe den nuværende
reparationsgrænse på 65 pct.
AutoBranchen Danmark
Skagensgade 1
2630 Taastrup
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.autobranchendanmark.dk
Side
1
af
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 7/9 2017 fra Autobranchen Danmark om registreringsafgiften
1786514_0002.png
Det er velkendt, at Danmark har et meget stort marked for brugte biler, og at forhandlerne ligger inde
med store værdier i allerede indregistrerede biler.
Disse står til at miste meget store værdier ved en nedsættelse af registreringsafgiften. Et værditab,
som kan få fatale konsekvenser og føre til konkurser, hvis ikke der under forhandlingerne bliver taget
et vidtgående hensyn til brugtvognsmarkedet.
AutoBranchen Danmark vil derfor opfordre til, at man politisk finder en løsning på disse problemer. Det
kan f.eks. være en afskaffelse af fradraget på 15 procent i eksportgodtgørelsen.
Med venlig hilsen
Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark
AutoBranchen Danmark
Skagensgade 1
2630 Taastrup
Tlf. 33 31 45 55
[email protected]
www.autobranchendanmark.dk
Side
2
af
2