Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 273
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast 31.08.2017
J.nr. 2017-3321
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret senest ved
§ 12 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 8 M indsættes:
Ӥ
8 N.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages erhvervsmæssige
lønudgifter til personer i ansættelsesforhold og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med indkomståret 2012, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Loven har endvidere virkning for indkomstår, for hvilke den skattepligtige har indsendt
genoptagelsesanmodning senest den 1. maj 2017, jf. skatteforvaltningslovens § 26, og som ikke er
færdigbehandlet af Told- og skatteforvaltningen på tidspunktet for lovens ikrafttræden, eller hvor
Told- og skatteforvaltningen har rejst genoptagelsessag, jf. skatteforvaltningslovens § 26, og sagen
ikke er færdigbehandlet på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark og har fokus på at sikre
virksomhederne enkle og administrerbare regler.
Højesteret har den 30. juni 2017 i to principielle domme fastslået, at der ikke er hjemmel i
skattelovgivningen til at fradrage lønudgifter, der vedrører etablering af ny virksomhed eller
udvidelse af eksisterende virksomhed. Det har imidlertid været en udbredt praksis blandt
virksomhederne at fratrække lønudgifter i forbindelse med etablering og udvidelse af virksomhed.
Dette kan til dels skyldes de administrative udfordringer, der er forbundet med at skulle opdele
lønudgifter i en fradragsberettiget del og en ikke fradragsberettiget del, dels at virksomhederne kan
have været af den opfattelse, at de pågældende lønudgifter var fradragsberettigede.
Regeringen har tidligere tilkendegivet, at virksomhedernes fradrag for lønudgifter skal sikres.
Lovforslaget fremsættes for at udmønte dette initiativ. Det foreslås således at indføre hjemmel til, at
virksomheder kan fratrække erhvervsmæssige lønudgifter til virksomhedens ansatte samt
erhvervsmæssige udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet.
Lovforslaget har til formål på en enkel og administrerbar måde at sikre virksomhederne fradrag for
erhvervsmæssige lønudgifter m.v., uanset om medarbejderne beskæftiger sig med virksomhedens
løbende drift eller eksempelvis udfører arbejde i forbindelse med udvidelse af virksomheden.
Herudover har lovforslaget til formål at understøtte iværksætteri og vækst i de eksisterende
virksomheder ved - på en enkel og administrerbar måde - at sikre fradragsretten for
erhvervsmæssige lønudgifter m.v., f.eks. når virksomheder skal etableres, eller når en eksisterende
virksomhed skal udvides.
Etablering og udvidelse af virksomhed kan ske på flere måder, f.eks. ved erhvervelse af egentlig
aktivitet (aktiver og passiver) eller ved erhvervelse af aktierne i et selskab. For at imødegå, at
virksomhederne skal opdele medarbejdernes lønudgifter i en fradragsberettiget del og en ikke
fradragsberettiget del, alt efter hvorledes aktiviteten erhverves, foreslås det, at fradragsretten sikres,
uanset erhvervelsesformen.
At der foreslås at give fradragsret for erhvervsmæssige lønudgifter, som medgår til erhvervelse af
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
3
virksomhed i selskabsform, indebærer, at et erhvervende selskab i nogle tilfælde vil opnå
fradragsret for udgifter, der medgår til erhvervelse af skattefri indkomst. Det skyldes, at det
erhvervende selskabs fremtidige indtægter fra det erhvervede selskab i form af udbytter og
aktieavancer vil være skattefri indkomst efter de almindelige regler om skattefri udbytter og
aktieavancer fra datterselskaber. Den foreslåede udvidelse af fradragsretten vil således være en
undtagelse fra det almindeligt anerkendte princip om, at der som udgangspunkt kun er fradrag for
udgifter, som er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst.
Tilsvarende foreslås det, at erhvervsmæssige lønudgifter m.v. også kan fratrækkes i de tilfælde,
hvor overvejelserne om udvidelse af virksomheden ikke konkret effektueres, dvs. at det foreslås
også at give fradrag for såkaldte forgæves afholdte lønudgifter m.v.
Hensigten er ikke alene at udvide fradragsretten i forbindelse med etablering og udvidelse af
virksomheden, men generelt at udvide fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v., der ikke
anses for løbende driftsomkostninger, men anlægsudgifter, herunder f.eks. lønudgifter i forbindelse
med køb, salg og omstrukturering af virksomheden.
Eftersom det overordnede formål med lovforslaget er at sikre en enkel og administrerbar løsning for
virksomhederne, foreslås det også at sikre fradragsretten for øvrige erhvervsmæssige udgifter
tilknyttet ansættelsesforholdet. Dermed opstår der ikke tvivl om, hvorvidt f.eks. almindelige
personaleomkostninger eller huslejeudgifter kun kan fratrækkes delvist i de tilfælde, hvor en eller
flere medarbejdere har beskæftiget sig med eksempelvis omstrukturering eller udvidelse af
virksomheden. Det er hensigtsmæssigt, at sådanne accessoriske interne udgifter kan fratrækkes, så
virksomhederne ikke tvinges til at foretage en administrativt tung opdeling af udgifterne i en
fradragsberettiget og en ikke-fradragsberettiget del.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det følger af statsskatteloven (oprindeligt fra 1903), at der ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst er fradrag for driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i løbet af året er anvendt til at
erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten
det såkaldte driftsomkostningsbegreb.
Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at omkostninger forbundet med etablering og udvidelse af
eksisterende virksomhed som udgangspunkt ikke er omfattet af fradragsretten, idet udgifterne ikke
vedrører den løbende drift, men indkomstgrundlaget og dermed anses for ikke-fradragsberettigede
anlægsudgifter. Det gælder uanset omkostningstypen, og sondringen omfatter således også
lønudgifter til medarbejdere. Det samme gør sig gældende i situationer, hvor en eller flere
medarbejdere har beskæftiget sig med overvejelser om indskrænkninger af virksomheden, hvis dette
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
4
ikke kan siges at være begrundet i driftsmæssige hensyn. Ved indskrænkning forstås frasalg af en
virksomhed eller en virksomhedsgren.
Såkaldte forgæves afholdte omkostninger kan som udgangspunkt heller ikke fratrækkes, hvis der
ikke er den nødvendige forbindelse til den eksisterende drift. Det kan f.eks. være omkostninger, der
er afholdt i forbindelse med overvejelser om at udvide virksomheden, men hvor udvidelsen ikke
finder sted.
I det omfang en udgift både vedrører den løbende drift og f.eks. udvidelse af eksisterende
virksomhed, medfører driftsomkostningsbegrebet, at udgiften principielt skal fordeles, således at
den del, der vedrører den løbende drift, er fradragsberettiget, mens den del, der vedrører udvidelse
af virksomhed, ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Driftsomkostningsbegrebet stammer fra statsskattelovens indførelse i 1903. Historisk er det flere
gange overvejet at ændre driftsomkostningsbegrebet, bl.a. for at åbne for fradrag for flere typer
etableringsomkostninger, senest ved det daværende Skattelovråds driftsomkostningsbetænkning nr.
1221 fra 1991. Overvejelserne er dog aldrig blevet effektueret.
Selve driftsomkostningsbegrebet er imidlertid ikke statisk. Det har løbende udviklet sig og er
således i høj grad praksisskabt.
Højesteret har ved en dom fra 2012 (SKM2012.13.HR) fastslået, at
”ved "indkomsten" i
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må efter ordlyden forstås den skattepligtige indkomst, således at
udgifter kan fradrages i den skattepligtige indkomst som driftsomkostninger, hvis de er anvendt til
at erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst”.
Dermed kan udgifter, som er
afholdt med henblik på at erhverve skattefri indtægter, som udgangspunkt ikke fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dette udgangspunkt gælder f.eks. udgifter, der er afholdt
i forbindelse med opkøb af et andet selskab, der efterfølgende kvalificeres som et datterselskab, idet
indtægter i form af udbytte og aktieavance ved et salg af datterselskabet er skattefri indkomst for
selskabet.
Flere særregler i skattelovgivningen indeholder en særskilt fradragshjemmel, således at der gives
fradrag for erhvervsmæssige udgifter, selv om disse ikke kan anses for egentlige driftsomkostninger
i skatteretlig henseende. Et eksempel herpå er bestemmelsen i ligningslovens § 8 B om fradrag for
forsknings- og udviklingsomkostninger, som også omfatter lønudgifter til ansatte forskere.
Højesteret har den 30. juni 2017 afsagt dom i sagerne SKM…H og SKM…H, der drejer sig om,
hvorvidt to banker havde fradrag for lønudgifter til medarbejdere i forbindelse med udvidelse af
eksisterende virksomhed. Højesteret udtalte, at udgifter til udvidelse af en virksomhed ud over dens
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
5
hidtidige rammer ikke kan fradrages som driftsomkostninger, men må anses som etablerings- eller
anlægsudgifter, og at der ikke er grundlag for at antage, at lønudgifter altid skal anses som
driftsomkostninger. Der skal derfor foretages en
eventuelt skønsmæssig
fordeling, hvis en
medarbejder udfører både driftsopgaver og opgaver, der ikke angår virksomhedens drift, herunder
hvis medarbejderen har været beskæftiget med udvidelse eller forsøg på udvidelse af virksomheden
ud over dens hidtidige rammer.
Højesteret tiltrådte, at begge bankers køb og forsøg på køb af dele af andre banker var udtryk for en
til dels forsøgsvis
udvidelse af deres virksomheder ud over virksomhedernes hidtidige rammer.
De pågældende lønudgifter var derfor ikke fradragsberettigede driftsomkostninger.
Højesteret fastslog desuden, at der ikke forelå nogen fast administrativ praksis om fradragsret for
lønudgifter til medarbejdere, der har været beskæftiget med virksomhedskøb eller lignende.
Skattemyndighederne var derfor ikke afskåret fra uden forudgående offentlig tilkendegivelse af
nedsætte bankernes fradrag for den del af lønudgifterne, som ikke var driftsomkostninger.
Selv om lønudgifter til medarbejdere i langt de fleste tilfælde er fradragsberettigede, viser
dommene, at der efter gældende regler skal foretages en konkret vurdering af, om lønudgifterne er
afholdt med henblik på at opnå løbende driftsindtægter, eller om de helt eller delvist er afholdt i
forbindelse med etablering eller udvidelse af virksomheden. På baggrund af denne vurdering
afgøres det konkret, om lønudgifterne er fuldt fradragsberettigede, delvist fradragsberettigede eller
ikke fradragsberettigede. Der er således i udgangspunktet ikke forskel på den skatteretlige vurdering
af lønudgifter og andre erhvervsmæssige udgifter, som afholdes af virksomheden. Det skal i alle
tilfælde som udgangspunkt konkret vurderes, i hvilket omfang udgiften er fradragsberettiget.
Det er i øvrigt en forudsætning for at kunne fradrage driftsomkostninger, at omkostningen er
henført til den rette omkostningsbærer, dvs. den skattepligtige juridiske eller fysiske person, som
har den retlige forpligtelse til at afholde omkostningen. Det indebærer, at en omkostning og dermed
fradragsretten ikke kan placeres vilkårligt i f.eks. et datterselskab i en koncern. Omkostningen skal
bæres af det selskab, som er forpligtet til at afholde denne. Såfremt en omkostning for en given
ydelse afholdes og dermed fratrækkes af et selskab i en koncern, mens andre selskaber i koncernen
har nytte af denne ydelse, skal disse andre selskaber betale kompensation for ydelsen til det
omkostningsbærende selskab på armslængdevilkår.
Som eksempel kan henvises til Højesterets dom gengivet i SKM2009.271H, hvor to direktører
opnåede en salgsbonus ved et succesfuldt salg af det selskab, de arbejdede i. Selskabet kunne ikke
fradrage bonusudgiften, da den ikke fandtes at vedrøre selskabets drift. Udgiften måtte anses for
afholdt i aktionærernes interesse.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
6
2.2. Lovforslaget
2.2.1. Udgifter og situationer som omfattes af den foreslåede udvidelse af fradragsretten
Det foreslås at udvide fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter til personer i
ansættelsesforhold og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet, således at disse
udgifter også kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, selv om medarbejderen
ikke eller kun delvist har beskæftiget sig med opgaver relateret til den løbende drift af
virksomheden.
Forslaget har til formål at sikre en enkel og administrerbar skattemæssig løsning for
virksomhederne, når fradragsretten for lønudgifterne m.v. skal opgøres.
Det foreslås, at erhvervsmæssige lønudgifter til personer i et ansættelsesforhold skal kunne
fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, uanset om medarbejderen udelukkende
beskæftiger sig med opgaver knyttet til virksomhedens løbende drift, opgaver af vekslende karakter
eller opgaver, der overvejende eller udelukkende er relateret til forhold vedrørende virksomhedens
indkomstgrundlag, f.eks. et forestående virksomhedsopkøb eller -salg eller omstrukturering. Der
foreslås således en særregel, der generelt udvider fradragsretten for virksomhedens
erhvervsmæssige lønudgifter, selv om de vedrører indkomstgrundlaget. Det indebærer, at disse
udgifter også kan fratrækkes i de tilfælde, hvor udgifterne ikke er knyttet til den løbende drift, men
f.eks. er knyttet til indskrænkning, etablering eller udvidelse af virksomheden.
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten omfatter som nævnt erhvervsmæssige lønudgifter til
personer i ansættelsesforhold. Hermed menes udgifter, der afholdes direkte til fordel for
virksomhedens egne ansatte, såsom løn, bonus og lønaccessorier (kursusudgifter, fri telefon m.v.).
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten medfører ikke en udvidelse af typen af omkostninger, der
efter gældende regler er fradragsberettigede som lønudgifter. Der vil således fortsat ikke være
fradrag for f.eks. cigaretter eller snus til medarbejdere, idet fradragsretten for sådanne udgifter
generelt er ophævet med en særbestemmelse i ligningslovens § 8 T.
Forslaget går således ikke ud på at udvide omfanget af lønudgiftstyper, der er fradrag for. De
lønudgiftstyper, som allerede efter gældende regler kan fratrækkes som driftsomkostninger, vil med
den foreslåede udvidelse af fradragsretten også kunne fratrækkes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, selvom der er tale om anlægsudgifter.
Det foreslås også, at erhvervsmæssige udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet kan fratrækkes, uanset
hvilke arbejdsopgaver medarbejderen er beskæftiget med. Hermed menes erhvervsmæssige
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
7
udgifter, der afholdes i selskabets interesse i naturlig forbindelse til ansættelsesforholdet, f.eks.
udgifter til personalekaffe, kontorartikler eller husleje vedr. de lokaler, der anvendes i forbindelse
med f.eks. arbejde med omstrukturering af virksomheden. Det omfatter også f.eks. rejseudgifter til
forhandlingsmøder eller lignende, der er afholdt med henblik på udvidelse eller indskrænkning af
virksomheden. Det samme gør sig gældende for rejseudgifter til markedsundersøgelser af nye
potentielle markeder.
Der er tale om en generel udvidelse af fradragsretten, der som anført ikke kun gælder lønudgifter
m.v. i forbindelse med udvidelse af virksomheden, men også lønudgifter til omstrukturering og salg
af dele af virksomheden. Virksomhedens lønudgifter m.v.
til såkaldte ”Investor Relations”
aktiviteter og lønudgifter afholdt i forbindelse med selskabets børsintroduktion vil som
udgangspunkt også være omfattet af den foreslåede udvidelse af fradragsretten.
Baggrunden for den foreslåede udvidelse af fradragsretten er ønsket om en enkel og administrerbar
løsning, som skal modvirke, at det er nødvendigt at foretage en vanskelig sondring mellem
lønudgifter, der har tilknytning til den løbende drift, og lønudgifter, der vedrører virksomhedens
indkomstgrundlag som f.eks. løn til medarbejdere, der beskæftiger sig med indskrænkning eller
udvidelse af en igangværende virksomhed. Uden den foreslåede lovændring ville der kunne opstå
usikkerhed om, hvorvidt disse udgifter skulle fordeles i en fradragsberettiget del og en ikke
fradragsberettiget del alt afhængig af, om medarbejderne har beskæftiget sig med virksomhedens
løbende drift eller f.eks. dens omstrukturering. Dette vurderes at ville medføre en utilsigtet
administrativ byrde for virksomhederne og ville kunne medføre retssager mellem SKAT og
virksomhederne om grænsedragningen.
Den foreslåede ændring sigter ikke på at udvide omfanget af udgiftstyper, som efter gældende ret er
fradragsberettigede, men alene at sikre en naturlig sammenhæng mellem den foreslåede fradragsret
for selve de afholdte lønudgifter og de øvrige erhvervsmæssige udgifter, som afholdes i naturlig
tilknytning til ansættelsesforholdet.
Det er under alle omstændigheder en forudsætning for fradrag, at der er tale om erhvervsmæssige
udgifter, som er afholdt i virksomhedens interesse. Hvis virksomheden ikke har interesse i
lønudgiftens afholdelse, vil den fortsat ikke være fradragsberettiget. Heri ligger også, at udgiften
ikke må være afholdt udelukkende i aktionærens interesse, og at virksomheden skal kunne anses for
rette omkostningsbærer. Eksempelvis har virksomheden fortsat ikke fradragsret for lønudgiften til
en gartner, hvis eneste opgave er at passe hovedaktionærens private have. Dækker den afholdte
lønudgift over såvel privat som erhvervsmæssigt udført arbejde, vil lønudgiften skulle opdeles i en
privat og erhvervsmæssig del, hvor den private del fortsat ikke vil være fradragsberettiget.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
8
Da forslaget har til formål at give virksomhederne et så enkelt regelsæt som muligt at administrere
efter, foreslås det også, at udvidelsen af fradragsretten skal gælde, selv om overvejelserne om
eksempelvis udvidelse af virksomheden ikke udmøntes konkret. Dermed kommer den foreslåede
udvidelse af fradragsretten også til at omfatte såkaldte forgæves afholdte lønudgifter, som er afholdt
i bestræbelserne på at udvide virksomheden, men hvor udvidelsen aldrig effektueres.
Det vil efter forslaget ikke være afgørende for fradragsretten, hvordan en udvidelse af
virksomheden struktureres. Der vil således være fradragsret for lønudgifterne, hvis udvidelsen f.eks.
gennemføres ved erhvervelse af egentlig aktivitet, dvs. erhvervelse af en anden virksomheds aktiver
og passiver, som herefter integreres i den erhvervende virksomhed, eller hvis udvidelsen sker ved
erhvervelsen af aktierne i den anden virksomhed, som herefter bliver et datterselskab til den
erhvervende virksomhed.
I begge situationer sker der udvidelse af en eksisterende virksomhed. Beslutningen, om købet af
virksomheden skal struktureres som et køb af aktivitet eller som et køb af aktier, træffes i mange
tilfælde ganske sent i processen og på et tidspunkt, hvor medarbejdere gennem en længere periode
har beskæftiget sig med opkøbet. Det ville være uhensigtsmæssigt, hvis virksomheden skulle opdele
lønudgifterne i en fradragsberettiget og ikke fradragsberettiget del i det tilfælde, hvor det viser sig,
at opkøbet gennemføres ved erhvervelse af aktier. Dette ville ikke være overensstemmende med
lovforslagets formål.
Det gør heller ikke nogen forskel for fradragsretten, om der er tale om etablering eller udvidelse af
virksomhed i Danmark eller i udlandet.
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten indebærer, at der i nogle tilfælde vil kunne opnås
fradrag, selv om de pågældende lønudgifter ikke er medgået til erhvervelse af skattepligtig
indkomst, hvilket vil være en undtagelse fra det almindeligt anerkendte princip om, at der som
udgangspunkt kun er fradragsret for udgifter, der er medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde
skattepligtig indkomst, jf. Højesterets dom i SKM2012.13.HR.
Det vil f.eks. være tilfældet, når et selskab erhverver en virksomhed ved køb af aktier. Efter
forslaget vil lønudgifterne m.v. i forbindelse med erhvervelsen være fradragsberettigede, mens
fremtidige aktieavancer og udbytter fra det erhvervede datterselskab vil være skattefri indkomst for
det erhvervende selskab efter reglerne om skattefri udbytter og aktieavancer fra datterselskaber. Det
gælder både, når det erhvervede selskab er dansk, og sædvanligvis også, når det erhvervede selskab
er hjemmehørende i udlandet.
Når et selskab erhverver en virksomhed ved køb af selve aktiviteten (aktiver og passiver), vil der
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
9
efter den foreslåede udvidelse også være fradragsret for lønudgifterne m.v. Fremtidige indtægter fra
den tilkøbte virksomhed skal i dette tilfælde medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst i Danmark, forudsat at den tilkøbte virksomhed er omfattet af dansk skattepligt.
Hvis et dansk selskab udøver virksomhed gennem et fast driftssted i udlandet og via dette driftssted
erhverver aktiviteten i en udenlandsk virksomhed, vil indtægterne fra driftsstedet, herunder
indtægterne fra den tilkøbte virksomhed i udlandet, imidlertid ikke indgå i dansk beskatning,
medmindre selskabet har valgt international sambeskatning.
2.2.2. Udgifter som ikke omfattes af den foreslåede udvidelse af fradragsretten
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten omfatter alene lønudgifter m.v. til virksomhedens egne
medarbejdere i ansættelsesforhold, men derimod ikke virksomhedens udgifter til eksterne
konsulenter og rådgivere m.v. Fradragsretten for disse udgifter skal vurderes som hidtil, dvs. det er
fortsat nødvendigt at vurdere, om eksterne udgifter er afholdt som en løbende driftsomkostning og
dermed er fradragsberettigede, eller om udgiften er en anlægsudgift og dermed ikke er
fradragsberettiget. Baggrunden er, at virksomhederne ikke antages at have samme administrative
vanskeligheder med at udskille eksterne udgifter som med at udskille interne lønudgifter m.v. til
egne medarbejdere i en del, der er fradragsberettiget, og en del, der ikke er fradragsberettiget.
Det er endvidere ikke hensigten at ændre på den gældende praksis, som bl.a. er kommet til udtryk i
SKM2013.557.ØLR, hvor et selskab ikke havde fradragsret for udgifter til salgsbonus til visse
medarbejdere som en driftsomkostning. Aftalen om salgsbonus var indgået i form af en særskilt
aftale (et tillæg til ansættelseskontrakten) med de pågældende ansatte. Udgifterne var afholdt som
konsekvens af et udefra kommende tilbud om overtagelse af aktierne i selskabet. Landsretten fandt,
at dette tilbud måtte anses for rettet mod selskabets aktionærer, og at udgifterne således ikke havde
den fornødne tilknytning til selskabets drift. Forslaget har således ikke til formål at udvide den
gældende fradragsret for bonus til medarbejdere i salgssituationer, dvs. hverken i den situation, hvor
der er overvejelser om salg af selve virksomheden, eller i den situation, hvor salget faktisk
gennemføres, idet disse situationer ikke kan antages at være i virksomhedernes interesse, men
derimod ejernes. Dermed kan virksomheden ikke anses for rette omkostningsbærer af udgiften til en
salgsbonus.
I de tilfælde, hvor en lønudgift m.v. skal lægges til anskaffelsessummen for et aktiv, kan udgiften
ikke fradrages efter den foreslåede bestemmelse, idet der ikke skal kunne opnås dobbeltfradrag.
Lønudgifter kan heller ikke vilkårligt placeres i et selskab i en koncernstruktur med henblik på at
opnå fradrag blot som følge af den foreslåede udvidelse af fradragsretten, hvis selskabet ikke er den
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
10
naturlige omkostningsbærer af disse lønudgifter.
Hvis koncernstrukturen er opbygget således, at der i et selskab afholdes omkostninger, herunder
lønudgifter for udførelse af funktioner, som har nytteværdi for andre selskaber i koncernen, skal de
selskaber, der drager nytte af de udførte funktioner, fortsat foretage en korresponderende betaling
på armslængdevilkår til det selskab, der har afholdt udgifterne. Dette følger af de almindelige
transfer pricing-principper og indebærer, at det selskab, der har afholdt lønudgifterne m.v. i de
andre selskabers interesse, ganske vist vil have fradragsret for udgifterne, men samtidig skal
beskattes af den korresponderende betaling fra de øvrige koncernselskaber.
For de øvrige koncernselskaber vil den kompenserende betaling ikke være en lønudgift, men en
ekstern udgift til et koncernselskab på samme måde, som hvis udgiften var afholdt over for en
ekstern konsulent. De øvrige koncernselskaber vil derfor kun have fradrag for den kompenserende
betaling, hvis betalingen kan anses for en driftsomkostning. Hvis ydelsen f.eks. vedrører køb af
virksomhed, vil udgiften ikke være fradragsberettiget.
Transfer pricing-reguleringen og den korresponderende betaling indebærer således ikke, at
betalingen får karakter af en lønudgift for det selskab, der foretager den korresponderende betaling.
Hvis et ejendomsselskab og et advokatselskab er ejet af samme person, vil det ikke efter forslaget
indebære, at ejendomsselskabet får fradrag for udgifter, der betales til advokatselskabet for arbejde i
forbindelse med udvidelse af ejendomsselskabets virksomhed, idet der er tale om eksterne udgifter.
2.3. Virkningstidspunkt
Med henblik på at undgå, at virksomhederne bagudrettet skal foretage skattemæssig korrektion for
lønudgifter m.v., der er afholdt i tidligere år, og som ikke har været opdelt i en fradragsberettiget og
ikke-fradragsberettiget del, foreslås det, at lovforslaget får virkning fra og med indkomståret 2012. I
det omfang der er virksomheder, som har foretaget opdeling af lønudgifter, vil virksomhederne
være berettiget til genoptagelse af skatteansættelsen fra og med indkomståret 2012. Det foreslås
endvidere, at forslaget også har virkning for tidligere indkomstår, som ikke er færdigbehandlet af
SKAT, f.eks. som følge af en genoptagelsesanmodning.
Virkningstidspunktet skal ses i sammenhæng med fristerne for skatteansættelse i
skatteforvaltningsloven.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget udvides fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter samt øvrige
erhvervsmæssige udgifter med tilknytning til ansættelsesforholdet, der er afholdt i forbindelse med
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
1784844_0011.png
11
omstrukturering af virksomheden. Der foreligger ikke statistiske oplysninger over omfanget af disse
omkostninger. I provenuvurderingen lægges det beregningsteknisk til grund, at udgifterne udgør ca.
2,2 mia. kr. På denne baggrund kan det årlige umiddelbare mindreprovenu med betydelig
usikkerhed skønnes til ca. 500 mio. kr. ved en selskabsskattesats på 22 pct.
En del af dette mindreprovenu vil blive opvejet af øgede indtægter fra andre skatter og afgifter i
form af tilbageløb fra bl.a. øgede indtægter fra beskatningen af aktieudbytter. Dette tilbageløb
skønnes at udgøre ca. 15 pct. af det umiddelbare mindreprovenu. Det årlige mindreprovenu efter
tilbageløb skønnes således at udgøre ca. 430 mio. kr.
Samtidig vil udvidelsen af virksomhedernes fradragsret styrke deres incitament til at investere. Det
vil bl.a. øge arbejdsproduktiviteten og dermed trække i retning af højere lønninger og et større
arbejdsudbud. Virkningen af disse effekter på de offentlige finanser vurderes dog samlet set at være
af begrænset omfang.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved udvidelse af fradragsretten for lønudgifter
Varig
virkning
Finansårsvirkning
2017
Mio. kr. (2017-niveau)
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
500
430
430
500
430
430
500
430
430
500
430
430
500
430
430
500
430
430
500
430
430
500
Kommunerne får en andel af selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,41 pct. med afregning tre
år efter indkomståret. Den foreslåede udvidelse af fradragsretten for lønudgifter skønnes at medføre et
mindreprovenu for kommunerne på ca. 70 mio. kr. for 2017 med afregning i 2020.
Virksomhederne har hidtil i vidt omfang (uden hjemmel) fratrukket lønudgifter ved omstrukturering af
deres virksomhed, hvorved denne ageren er afspejlet i det strukturelle selskabsskatteprovenu. En
virkning svarende til mindreprovenuet forbundet med den foreslåede udvidelse af virksomhedernes
fradragsret er således allerede indregnet i de mellemfristede fremskrivninger. Set i denne sammenhæng
medfører de foreslåede regelændringer derfor ikke en belastning af de offentlige finanser.
Lovforslaget vurderes at medføre engangsomkostninger på to årsværk svarende til 1,5 mio. kr. for
SKAT til behandling af 50 genoptagelsessager i 2018.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
12
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter og andre øvrige
erhvervsmæssige udgifter med tilknytning til ansættelsesforholdet ved udvidelse, indskrænkning og
øvrige omstruktureringer af virksomheden vil medføre en lempelse af skatten og i særdeleshed også
de administrative byrder for nye og etablerede virksomheder, der ønsker at udvide deres forretning.
Den omstændighed, at fradragsretten foreslås udvidet for interne lønudgifter og erhvervsmæssige
udgifter tilknyttet ansættelsesforholdet, mens eksterne konsulentudgifter til f.eks. køb eller salg af
virksomhed fortsat ikke kan fratrækkes, kan give virksomhederne et vist incitament til i højere grad
selv at afholde udgifterne via egne ansatte og i mindre grad at hyre eksterne konsulenter til
opgaverne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten for lønudgifter m.v. i forbindelse med køb og salg af
virksomhed vil også omfatte køb og salg af udenlandske virksomheder.
Lovforslaget ændrer dog ikke på, at danske og udenlandske selskaber, der driver
erhvervsvirksomhed både i Danmark og i udlandet, skal foretage en korrekt fordeling af indtægter
og udgifter i overensstemmelse med armslængde princippet og de almindelige og internationalt
anerkendte transfer pricing-principper. Dette kan indebære, at selv om der foreslås fradragsret for
lønudgifter m.v., vil der ikke altid kunne opnås fradrag herfor ved opgørelsen af den danske
skattepligtige indkomst, i det omfang lønudgiften skal allokeres til erhvervsvirksomheden i
udlandet.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2017 til den 28. september 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS, Cevea,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv
Regulering, Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR
danske
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
1784844_0013.png
13
revisorer, Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Forslaget medfører et
mindreprovenu på ca. 430
mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Lovforslaget vurderes at
medføre
engangsomkostninger på to
årsværk svarende til 1,5 mio.
kr. for SKAT til behandling
af 50 genoptagelsessager i
2018.
Forslaget kan give
virksomhederne et vist
skattemæssigt incitament til i
højere grad selv at afholde
udgifterne via egne ansatte og
i mindre grad at købe
eksterne konsulenter til
opgaverne.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lempeligere beskatning for nye
og etablerede virksomheder,
der ønsker at udvide,
indskrænke eller foretage
øvrige omstruktureringer af
deres virksomhed, idet der ikke
skal sondres mellem
fradragsberettigede og ikke-
fradragsberettigede lønudgifter.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Færre administrative byrder for Ingen
nye og etablerede
virksomheder, der ønsker at
udvide, indskrænke eller
foretage øvrige
omstruktureringer af
virksomheden, idet der ikke
skal sondres mellem
fradragsberettigede og ikke-
fradragsberettigede lønudgifter.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
1784844_0014.png
14
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
15
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af driftsomkostningsbegrebet i statsskattelovens § 6, at der ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan fradrages driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er
anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det indebærer, at virksomheder ikke kan
fradrage udgifter, der vedrører indkomstkilden, f.eks. udgifter afholdt med henblik på etablering
eller udvidelse af eksisterende virksomhed, medmindre der er indført særskilt hjemmel hertil i
lovgivningen, jf. også afsnit 2.1. i lovforslaget om gældende ret.
Lovforslaget har ikke til formål at ændre i statsskattelovens driftsomkostningsbegreb. I stedet
foreslås det at indføre en særskilt hjemmel i ligningslovens § 8 N, der giver fradragsret for
erhvervsmæssige lønudgifter til personer i ansættelsesforhold og erhvervsmæssige udgifter
tilknyttet ansættelsesforholdet. Efter forslaget vil denne type udgifter være fradragsberettigede,
uanset om den pågældende medarbejder beskæftiger sig med opgaver relateret til virksomhedens
løbende drift eller andre opgaver, der f.eks. er relateret til omstrukturering af virksomheden, når blot
udgifterne er afholdt i virksomhedens interesse.
Den foreslåede udvidelse af fradragsretten for lønudgifter m.v. har til formål på en enkel og
administrerbar måde at indføre fradrag for de interne udgifter, som virksomhederne afholder til løn
til personer i ansættelsesforhold. Den foreslåede udvidelse af fradragsretten indebærer, at
virksomheden ikke skal fordele disse udgifter i en fradragsberettiget og ikke-fradragsberettiget del,
selv om medarbejderne udfører opgaver, som ikke omfattes af driftsomkostningsbegrebet i
statsskattelovens § 6. Med indførelsen af bestemmelsen skabes der hjemmel til, at virksomhederne
kan fradrage interne lønudgifter til medarbejdere, uanset om medarbejderens arbejdsopgaver
udelukkende har relation til driften eller f.eks. vedrører udvidelse eller indskrænkninger af
virksomhedens indkomstgrundlag.
Ud over forslaget om at indføre fradrag for lønudgifter til personer i ansættelsesforhold foreslås det
at indføre fradrag for accessoriske udgifter med tilknytning til ansættelsesforholdet. Det indebærer,
at virksomhederne undgår at skulle opgøre disse udgifter særskilt, hvis medarbejderne udfører
opgaver, som ikke udelukkende er relateret til den løbende drift. Som eksempler på
erhvervsmæssige udgifter knyttet til ansættelsesforholdet kan bl.a. nævnes husleje, kaffe,
opvarmning af bygning og rejseomkostninger.
Det er vurderingen, at det ikke vil lette virksomhedernes administrative byrder i tilstrækkelig grad,
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
16
hvis virksomhedernes fradragsret afhænger af, om udvidelsen af virksomheden struktureres på den
ene eller anden måde. På den baggrund foreslås det, at fradragsretten for ovennævnte udgifter skal
gælde, uanset om der er tale om erhvervelse af egentlig aktivitet (aktiver og passiver) eller
erhvervelse af aktier i et selskab, der efterfølgende kvalificeres som et datterselskab. Fradragsretten
foreslås også at omfatte lønudgifter m.v. til erhvervelse af aktier i selskaber, der er beliggende i en
anden stat end Danmark.
Tilsvarende foreslås det, at fradragsretten omfatter lønudgifter samt accessoriske udgifter, der er
afholdt, når en eller flere medarbejdere har beskæftiget sig med overvejelser om indskrænkninger af
virksomheden. Det vil sige, at erhvervsmæssige lønudgifter og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet også er fradragsberettigede i de situationer, hvor der sker frasalg af en del af
virksomheden. Det er ikke afgørende for fradragsretten, om frasalget sker i form af salg af aktivitet
eller af aktierne i et datterselskab.
Det foreslås endvidere, at fradragsretten også udvides til at omfatte de tilfælde, hvor udvidelsen
eller indskrænkningen af virksomheden ikke effektueres. Dermed skal virksomhederne ikke opgøre
forgæves afholdte lønudgifter samt accessoriske udgifter med tilknytning til ansættelsesforholdet
særskilt, selv om omstruktureringen af virksomheden ikke gennemføres.
Hvis et dansk selskab udøver virksomhed gennem et fast driftssted i udlandet og via dette driftssted
erhverver aktiviteten i en anden udenlandsk virksomhed, vil indtægterne fra driftsstedet, herunder
indtægterne fra den erhvervede virksomhed i udlandet, ikke indgå i dansk beskatning, medmindre
selskabet har valgt international sambeskatning. I denne forbindelse skal de lønudgifter, som det
erhvervende selskab har afholdt til købet, henføres til udlandet og dermed anses for afholdt af det
udenlandske faste driftssted. Hermed kan lønudgifterne ikke fratrækkes ved opgørelsen af den
danske skattepligtige indkomst, medmindre selskabet har valgt international sambeskatning. I denne
situation vil der således fortsat skulle foretages en fordeling af lønudgifterne m.v. på samme måde,
som der allerede i dag generelt skal foretages en fordeling af alle indtægter og udgifter på den
danske henholdsvis den udenlandske indkomst.
I nogle tilfælde fratrækkes lønudgifter m.v. ikke i det år, de er afholdt, men der foretages en såkaldt
aktivering af udgifterne. Det gælder f.eks., når virksomheden anvender egne medarbejderes
arbejdskraft til opførelse af en ny lagerhal. I dette tilfælde kan lønudgifterne ikke fratrækkes direkte,
men tillægges anskaffelsessummen for det pågældende aktiv (lagerhallen), som arbejdskraften er
anvendt til. I det omfang det pågældende aktiv er afskrivningsberettiget, vil den samlede
anskaffelsessum, hvori de interne lønudgifter indgår, herefter kunne fratrækkes løbende i form af
skattemæssige afskrivninger.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
17
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på den praksis, der gælder for aktivering af
lønudgifter m.v., og det ikke er hensigten, at der i nogen tilfælde skal opnås dobbeltfradrag. I
tilfælde, hvor lønudgifterne skal aktiveres, vil der således fortsat ikke være fradragsret for selve
lønudgifterne, uanset om det erhvervede aktiv er afskrivningsberettiget eller ej.
Ligningslovens § 8 B indeholder en særlig hjemmel til at fratrække udgifter, der anvendes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed. Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på disse regler
eller at åbne mulighed for dobbeltfradrag. De lønudgifter, der indgår i de udgifter, som en
virksomhed fratrækker som forsøgs- og forskningsudgifter, vil således ikke tillige kunne fratrækkes
efter den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 N.
Det er endvidere ikke hensigten med lovforslaget at ændre på de gældende regler i ligningslovens §
16 A og den gældende praksis for beskatning af maskeret udlodning, når et selskab m.v. afholder
lønudgifter m.v. i hovedaktionærens interesse. Hovedaktionæren vil fortsat skulle beskattes af
maskeret udlodning i disse tilfælde, og selskabet har ikke fradragsret, da der netop ikke er tale om
erhvervsmæssige lønudgifter m.v. afholdt i selskabets interesse.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2018. Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning fra og med indkomståret 2012. Virksomheder, som i
tidligere år - uden den fornødne hjemmel - har foretaget fradrag for lønudgifter m.v., behøver
dermed ikke at foretage en administrativt besværlig opdeling af udgifterne og tilbageregulere
fradraget for den ikke-fradragsberettigede del. Baggrunden er, at det må antages, at virksomhederne
i vidt omfang i tidligere år har fratrukket lønudgifter m.v., selv om udgifterne i et vist omfang er
medgået til etablering eller udvidelse af virksomhed eller medgået til andre ikke-fradragsberettigede
anlægsformål. At disse interne lønudgifter m.v. er fratrukket kan formentlig tilskrives, at
virksomhederne har antaget, at udgifterne var fradragsberettigede. Med lovforslaget foreslås det
som nævnt, at de pågældende virksomheder ikke behøver at genoptage skatteansættelsen for at
korrigere fradraget for tidligere år.
De formentlig få virksomheder, der ikke har taget fradrag for de pågældende lønudgifter m.v., får
med den foreslåede lovændring adgang til fradrag fra og med indkomståret 2012 ved at anmode om
genoptagelse af skatteansættelsen inden for de almindelige frister i skatteforvaltningslovens § 26.
Det foreslåede virkningstidspunkt skal således ses i sammenhæng med skatteforvaltningslovens §
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
18
26, stk. 1, 2 og 5, hvorefter fristen for varsling eller anmodning om ændring af en ansættelse af
indkomstskat er det fjerde år efter indkomstårets udløb, henholdsvis det sjette år i forbindelse med
kontrollerede transaktioner.
Det foreslås i
stk. 3,
at loven også skal have virkning for indkomstår forud for 2012, for hvilke der
senest den 1. maj 2017 er indsendt genoptagelsesanmodning, jf. skatteforvaltningslovens § 26.
Dette vil indebære, at skattepligtige, der har indleveret en genoptagelsesanmodning, og hvor
anmodningen ikke er færdigbehandlet af SKAT, får behandlet genoptagelsesanmodningen i
overensstemmelse med de foreslåede regler. Loven har også virkning for sager, hvor SKAT har
rejst genoptagelsessag, men hvor sagen ikke er færdigbehandlet af SKAT.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
19
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret
senest ved § 12 i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændring:
§ 8 N. ---
1.
Efter § 8 M indsættes:
Ӥ
8 N.
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan fradrages erhvervsmæssige
lønudgifter til personer i ansættelsesforhold
og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med
indkomståret 2012.
Stk. 3.
Loven har endvidere virkning for
indkomstår, for hvilke den skattepligtige har
indsendt genoptagelsesanmodning senest den
1. maj 2017, jf. skatteforvaltningslovens §
26, og som ikke er færdigbehandlet af Told-
og skatteforvaltningen på tidspunktet for
lovens ikrafttræden, eller hvor Told- og
skatteforvaltningen har rejst
genoptagelsessag, jf.
skatteforvaltningslovens § 26, og sagen ikke
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 273: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
20
er færdigbehandlet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden.