Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1784697_0001.png
F
i N AN SM I N IS T E R I ET
Hovedbevægelser på flnanslovforslaget
for 2018
i
forhold til finansloven for 2017
August 2017
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
1784697_0002.png
Side 2 af 33
FFLI8
sammenlignet med FL17
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på flnanslovforslaget for &iansåret 2018 sammenlignet
med finansloven for 2017 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold dl finansloven for 2017. For hvert punkt henvises dl den relevante hovedkonto på
fmanslovforslaget for 2018.
Oversigten medtager de hovedkond på nanslovforslaget for 2018, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig
med, at ændringen udgør mindst 20,0
mio. kr.
i forhold til 2017 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på flnanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelseme p flnanslovforslaget for 201$ skal ses i sammenhæng med
Betænkning overfiuianstoforstagetfor 2018 i forhold ti/finansloven for 2077, der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for
2017 dl flnanslovforslaget for 2018.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
1784697_0003.png
Side
9
af
33
§
9. Skafteministeriet
Rnerver
Merudgiften til reserver på 439,2 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en række reserver til hhv.
told- og inddrivelsesområdet på 58,4 mio. 1cr. og 61,7 mio. 1cr., en reserve på 267,0 mio. 1cr. dl
generel styrkelse af grunddriften i skattevæsenet samt en reserve til styrket kontrolindsats på
100,0
mio. kr.
(
09.21.79.).
Ovnge større ændringer
• Mendgiften dl Skatteankestvrelsen på 132,2 mio. 1cr. skyldes primært, at der er givet en bevilling til
Hagebehandling på ejendomsområdet som følge af de nye ejendomsvurderinger
(
09.11.02.).
Mindreudgiften dl kompensation for fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskvlden på
830,0 mio. kr. skyldes, at ordningen bortfalder i 2018
(
09.11.63.).
Mindreudgiften dl Godtgørelse mv. på 83,3 mio. 1cr. skyldes, at der er udført en analyse af kontoen i
lyset af det historiske mindreforbrug. I 2018 forventes der således et lavere antal sager samt en
lavere pris pr. sag i forbindelse med Retssikkerhedspakke II på grund af ændrede skøn. Dertil
kommer en yderligere nedjustering som følge af indfasning af ordningen, hvorved fonde og
selskaber kan få omkostningsgodtgørelse. Der forventes også færre øvrige sager, da budgetteringen
nu tager udgangspunkt i den faktiske aktivitet på kontoen. Endeligt opjusteres bevillingen som følge
af ændrede regler for syn og skøn i retssager (Ç 09.21 .05.).
Mindreudgiften til kompensation for kobsmoms for almennyttige foreninger på 161,8 mio. 1cr.
skyldes, at ordningen er nedlagt fra 2018. Der opføres samtidig en bevilling til almennyttige
foreninger på
§
35.11.27. Reserve dl støtte af almennyttige foreninger
(
09.21.10.).
Mindreudgiften dl fordeling af midler fra spifiehalspuljen på 81,0 mio. 1cr. skyldes, at der ikke er
opført bevilling på ordningen i 2018
(
09.21.20.).
Merindtægten dl harmonisering af inddrivelsesrenten på forventet 35,0 mio. kr. skyldes, at
inddrivelsesrenten harmoniseres pr. 1. april 2017 og dermed får helårseffekt i 2018
(
09.22.22.).