Den 30. august 2017
Til medlemmerne af skatte- og finansudvalget
Siden dagbladet Politiken torsdag den 24. august 2017 omtalte fortrolige regeringspapirer om at
sænke registreringsafgiften på biler til en enhedssats på 100 pct., er bilsalget gået totalt i stå.
Kunderne tør ikke underskrive slutsedler under den nuværende usikkerhed om de fremtidige afgifter,
og AutoBranchen Danmark, der Danmarks største erhvervsorganisation for bilforhandlere,
værksteder, autolakerere m.v., vil derfor på det stærkeste opfordre regeringen og de politiske
ordførere fra alle partier til at afslutte de kommende forhandlinger så hurtigt som overhovedet
muligt for derved at reducere branchens omkostninger.
Autobranchen Danmarks synspunkt er, at branchen vil være bedst tjent med en teknisk model, som
beregner bilens afgifter ud fra en række tekniske kriterier så som brændstofforbrug, CO2 udledning,
vægt, sikkerhedsudstyr m.v. Den tekniske model vil
–
i modsætning til den nuværende værdimæssige
beregningsmodel
–
sikre, at der vil blive betalt det samme i skatter og afgifter af to ens biler,
hvormed konkurrencen i markedet vil foregå på fair og lige vilkår.
Det sker ikke i dag, hvor kreative leasingmodeller skævvrider markedet, fordi selskaberne reelt
bruger registreringsafgiften og dermed statskassen som finansieringskilde.
Denne spekulation vil blive stærkt reduceret og samtidig vil man opnå en mere miljømæssig
retfærdig beskatning af bilparken med overgangen til et teknisk baseret afgiftssystem
AutoBranchen Danmark støtter under alle omstændigheder en lavere afgift på biler og har desuden
også foreslået, at forhandleravancen bliver trukket ud af beregningsgrundlaget.
For os er det afgørende, at partierne bliver enige om en langtidsholdbar model, og at man under
forhandlingerne inddrager reparationsgrænsen for skadede biler, så en lavere registreringsafgift ikke
får negative virkninger på værkstederne og blandt autolakererne, der i forvejen har mistet
omsætning pga. de seneste års afgiftsnedsættelser.
AutoBranchen Danmark vil derfor opfordre politikerne til helt at afskaffe den nuværende
reparationsgrænse på 65 pct.
Det er velkendt, at Danmark har et meget stort marked for brugte biler, og at forhandlerne ligger
inde med store værdier i allerede indregistrerede biler.
Disse står til at miste meget store værdier ved en nedsættelse af registreringsafgiften. Et værditab,
som kan få fatale konsekvenser og føre til konkurser, hvis ikke der under forhandlingerne bliver taget
et vidtgående hensyn til brugtvognsmarkedet.
AutoBranchen Danmark
│
Skagensgade 1
│
2630 Taastrup
│
Tlf. 33 31 45 55
│
│
www.autobranchendanmark.dk