Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1784009_0001.png
Pressemeddelelse
29. august 2017
Dyrt for klimaet at gøre biler billigere
Regeringen vil endnu engang sænke afgiften på biler og dermed øge transportens CO
2
-udledning. Det vil
gøre det unødvendigt sværere og dyrere at nå nedbragt CO
2
-udledningen fra transporten i Danmark,
mener Miljøorganisationen Det Økologiske Råd.
Regeringen vil igen sænke registreringsafgiften på biler, samtidig med at den vil hæve hastighederne på
vejene og gøre det billigere at køre over Storebæltsbroen.
”Det er
dybt uansvarligt, aktivt at vælge at øge CO
2
-udledningen fra vejtransport i Danmark i en situation
hvor vi har
brug for arka t at sæ ke de ”,
siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Efter flere års fald er CO
2
-udledningen fra transport i Danmark igen begyndt at stige bl.a. hjulpet på vej af
sænkningen af registreringsafgiften, der dels har betydet et mersalg af biler, og dels har betydet at der
bliver solgt flere større og tungere biler. Regeringens forslag forværrer denne udvikling. Den budgetterer
med, at sænkningen vil koste staten 900 mio. kr./år. Som udgangspunkt vil provenutabet være betydeligt
større, e
a reg er ed ”dy a iske effekter ved at der sælges flere biler”,
og især flere af de større og
dyrere biler. Regeringen fremlægger ingen tal for, hvor stor stigning i bilsalget og hvor stor en forskydning
henimod større og tungere biler, den regner med
og dermed heller ikke den øgede klimabelastning.
”Vi
står overfor en stor udfordring med at få nedbragt transportens klimabelastning. Udledningen stiger på
trods af mere brændstofeffektive biler, og de initiativer der kommer fra danske politikere gør situationen
værre og værre. Det er helt uholdbart”,
siger Jeppe Juul.
Klimagælden vokser
Det er generelt dyrere at nedbringe CO
2
-udledningen fra transport end fra andre sektorer.
”Et flertal i Folketi get har flere ga ge aktivt valgt at
gøre problemet større og dyrere at løse. Jeg håber, det
ikke ender sådan denne gang, men at man finder en løsning, der sænker CO2-udslippet”,
siger Jeppe Juul.
Indgreb nødvendigt
En af udfordringer ved at nedbringe CO
2
-udledningen fra biler er, at en ny bil gennemsnitligt kører og
udleder CO
2
i 17 år. En bil der købes i dag vil således afbrænde benzin eller diesel også i 2030. På den
åde ’i dbygges’ e fre tidig CO
2
-udledning med hver bil, der bliver solgt.
”Der er brug for e bilbeskat i g, der stopper
netto-tilvæksten af nye biler med forbrændingsmotor. Den
betydelige stigning i antallet af disse biler underminerer vores muligheder for at nå de mål vi skal nå i 2030
og i 2050 på en fornuftig måde",
slutter Jeppe Juul.
Flertallet afviser regeringens forslag
Det Økologiske Råd glæder sig over at et flertal i Folketinget blankt afviser regeringens forslag og i stedet
peger på omlægninger af registreringsafgiften, som fremmer salg af biler med lavt CO
2
-udslip og gør
brændstofslugerne dyrere.
”Lad
os benytte os af chancen til at rette lidt op på de senere års fald i registreringsafgiften på benzin- og
dieselbiler. Det vil give ru for lavere beskat i g af elbiler, ude at state
ister pe ge”, siger
sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Yderligere oplysninger:
Jeppe Juul, transportmedarbejder tlf. 33181948 mobil: 30299982
Christian Ege, sekretariatsleder tlf. 33181933 / 28580698
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 263: Henvendelse af 29/8-17 fra Det Økologiske Råd vedrørende pressemeddelelse: "Dyrt for klimaet at gøre biler billigere"
1784009_0002.png
Uddybning
Udviklingen i de seneste 10 år har generelt gjort biler billigere, hvilket allerede har medvirket til øget salg af
biler. Det skyldes bl.a., at man ved den store omlægning af afgiften i 2007 indførte et såkaldt knækpunkt
ved 16 km/L for benzinbiler og 18 km/L for dieselbiler. Man gav så en stor rabat for biler, som kørte
længere på literen, og en mindre ekstraafgift for de, der kørte kortere på literen end knækpunktet. Men
man forsømte, at gøre dette knækpunkt dynamisk, så det fulgte med den teknologiske udvikling. Det
betyder, at man i dag præmierer 90 pct. af alle nye biler, som kører længere på literen end dette
knækpunkt. Dette kunne man rette op på ved at gøre knækpunktet dynamisk, så man reelt kun belønner de
biler, som kører længere på literen end gennemsnittet.
Samtidig har regeringen de seneste år indført registreringsafgift på elbiler, hvilket har fået salget til at gå i
stå. Argumentet har været, at staten ville miste penge på, at flere købte elbiler. Men hvis man lavede den
nævnte ændring af afgiften på benzin- og dieselbiler, ville der være rum til at sænke eller fjerne afgiften på
elbiler uden at staten mistede penge. Dette kunne muliggøre, at Danmark kommer med på elbils-
udviklingen, som vi i øjeblikket har koblet os helt af.