1. november 2016
J.nr. 16-1389754
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om inddri-
velse af gæld til det offentlige, lov om fremgangsmå-
den ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v. og lov
om kommunal ejendomsskat (Overdragelse af inddri-
velsesopgaven vedrørende fortrinsberettigede kom-
munale fordringer til kommunerne)
Det er vigtigt for regeringen, at der er en effektiv inddrivelse af gæld til det offentlige. Det
gælder også den gæld, der er til landets kommuner. Derfor indgik regeringen den 11. april
2016 med KL en aftale om tiltag vedr. inddrivelsen af kommunale restancer. Af aftalen
fremgår, at regeringen i efteråret 2016 fremsætter lovforslag om, at kommunerne overta-
ger inddrivelsesopgaverne vedr. udlæg og begæring af tvangsauktion for nye, fortrinsbe-
rettigede krav.
Lovforslaget følger op herpå ved at tilvejebringe lovgrundlaget for, at kommunerne fra
lovens ikrafttræden overtager inddrivelsesopgaven vedrørende deres fortrinsberettigede
krav. Det drejer sig om ejendomsskatter m.v., der hviler på fast ejendom. Lovforslaget
omfatter de krav, som på ikrafttrædelsestidspunktet ikke er under inddrivelse hos SKAT.
Kommunerne har dog mulighed for efter ikrafttrædelsen at tilbagekalde krav, der er sendt
til inddrivelse hos SKAT, med henblik på en afdragsordning eller modregning. Sådanne
tilbagekaldte krav vil også være omfattet af lovforslaget.
De krav, der er under inddrivelse hos SKAT på ikrafttrædelsestidspunktet, vil SKAT
derfor skulle inddrive, medmindre de tilbagekaldes af kommunerne, jf. ovenfor.
Kommunerne vil ifølge lovforslaget fremover kunne inddrive de kommunale ejendoms-
skatter m.v. ved:
Udlæg foretaget af en kommunal pantefoged i den faste ejendom
Udlæg via fogedretten i den faste ejendom eller andre aktiver
Modregning, som kommunen f.eks. gennemfører i overskydende skat.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget skønnes at medføre et årligt ressourceforbrug i kommunerne fra
2017 på 35 årsværk, svarende til 18,2 mio. kr. Det er aftalt med KL, at kommunerne
kompenseres for denne udgift. Hertil kommer en engangsudgift på i alt 11,5 mio. kr. til
tilpasning af it-understøttelsen og uddannelse af kommunale opkrævningsmedarbejdere.
Disse udgifter afholdes af kommunerne, hvilket ligeledes er aftalt med KL. Det anførte
merforbrug på 35 årsværk i kommunerne modsvares af et mindreforbrug i SKAT.
Loven skal træde i kraft den 1. februar 2017.