Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 258
Offentligt
Reparer dig til en bedre økonomi med grøn samvittighed
Af Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom, Nordea
E y åli g af vores ’reparatio shold i ger’ viser, at det ku er e lille halv io. da skere, der
nærmest vil reparere for enhver pris, mens endnu flere hellere vil købe nyt og helst ikke spilde en
øre på at reparere deres ting. Og der er en overvægt af unge, som ikke gider reparere. Lysten til at
få repareret afhænger altså af, hvem man spørger. Cirkulær økonomi fylder mere og mere i
debatten i aviserne, men er næsten ikke til at få øje på hverdagen, jf. ny 2017-måling, som YouGov
har gennemført for Nordea.
Målingen viser overordnet, at tre ud af fire danskere kun får ting repareret, hvis der enten vanker en
gratis garanti- eller reklamationsreparation eller hvis reparation kan svare sig ud fra en økonomisk
synsvinkel i forhold til at købe en ny vare. Hver tiende vil egentlig hellere købe nye ting med det
samme, og hver tiende vil reparere uanset prisen. En tilsvarende måling udført i 2015 viste
nogenlunde samme resultat.
Dem med dårligst økonomi er også dårligst til at tjekke, om der vanker en gratis reparation
Sjovt nok viser målingen, at unge under 26 år samt de lavtlønnede ligger lavest mht. at tjekke, om de
mon ikke kan få en gratis reparation, mens Nordjyder, dem over 54 år, og de vellønnede har mest
styr på at få tjekket op på, om der er mulighed for en gratis reparation, når forbrugerelektronikken
strejker.
Reparation kræver selvfølgelig en lille smule tålmodighed, når man enten skal afvente en
garantireparation eller vente på at reservedele kommer hjem, så når unge og lavtlønnede ligger
under gennemsnittet, skyldes det nok en kombination af utålmodighed og manglende visen om, at
der er andre muligheder
e d bare at ’købe yt’ og s ide det ga le ud.
I Hvidevarenyt nr. 3 2017, kunne man faktisk læse, at ifølge en undersøgelse fra SDU er hvert fjerde
husholdningsapparat, vi smider ud, velfungerende. Ja, faktisk er antallet af velfungerende apparater
større, men de går i stykker, når vi smider dem på genbrugspladsen.
Nyt er bedst
Hver tiende vil helst have nyt, når det gamle går i stykker, og de vil helst ikke bruge penge på at
reparere. Resultatet dækker over interessante forskelle. De helt unge og dem med lav indkomst
ønsker i højere grad nyt (16 pct. og 13 pct.), sammenlignet med de 40 plusårige og dem med høj
indkomst (8 pct. og 6 pct.). Mon ikke det bl.a. skyldes et større behov for at kunne vise det nyeste
nye statussymbol frem? Det er jeg overbevist om.
Reparation er trygt
9 pct. at befolkningen går meget ind for at reparere, hvis det kan lade sig gøre, uden at skele alt for
meget til omkostningerne. Men størsteparten af danskerne med den holdning er modne mennesker,
og mens kun få unge har den holdning (4 pct.) er holdningen altså tre gange så udbredt hos modne
mennesker.
Vanen spiller utvivlsom
e rolle for reparatio svilje i højere grad e d ’de bæredygtige ta ke’,
for
er man vandt til at sine apparater og deres betjening, er en reparation meget mere bekvem, end at
skulle vænne sig til et nyt komfur eller vaskemaskine med andre knapper og programmer.
Læs hele undersøgelsen