Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1782731_0001.png
!
Kære Skatteminister Karsten Lauritzen
Løsning den 22.08.2017

AutoCamperRådet er det politiske talerør, for tre autocamperforeninger, bestående af Dansk Au-
toCamper Forening, Campervenner og DK-Autocam. AutoCamperRådet repræsentere tilsammen
omkring 2.700 autocamper brugere, der sammen arbejder for et Autocampervenligt Danmark.
AutoCamperRådet er af den klare opfattelse, at autocamperafgiften er forbigået ved de sidste to
nedjusteringer af bil afgifter. For nuværende bliver registreringsafgiften beregnet udfra værdien af
motorkøretøjer. Det giver usikkerhed og ved beregningen stor frustration i branchen, da der ikke
er en entydig tolkning af regelsættet. På grund af manglende gennemsigtighed i lovgivningen, ar-
bejder AutoCamperRådet i Danmark politisk, for en omlægning/ændring af registreringsafgiften
for autocampere.
Af hensyn til den kørende autocamperflådes værdi, er det ikke AutoCamperRådet umiddelbare
formål at afskaffe autocamper afgiften på en gang.
Det kan virke helt uforståeligt, at der skal betales registreringsafgift af en avance der indtjenes i
Danmark. Der indregnes altid mindst 9 pct. samlet avance for importør og forhandler. Denne be-
regningsform giver store udsving på slutresultatet, jo større avance en forhandler beregner. Aftaler
om avancer er som bekendt heller ikke tilladt, da man må betegne dette som karteldannelse.
Man må antage, at en forhandler/importør opnår en indkøbspris hos producenten, hvor forhand-
ler/importør er tilgodeset en avance af producenten ved indkøb af køretøjerne. Men derefter er det
op til forhandlere, hvor meget han vil tjene ved afgiftberigtigelsen, da der skal indregnes avance i
beregningen af registreringsafgiften.
Denne model fremhæver muligheden for at skjule store avancer i udsalgsprisen og er derfor me-
get lidt transparent.
Dette eksempel tager udgangspunkt i en autocamper der fra fabrikken koster 70.000 Euro incl
tysk moms. Pris eksklusiv tysk moms på 19% - 58.100 Euro.
Netto pris + avance + DK-moms - 12.100 Dkr + 60% afgift
Pris netto - 1Euro=7,50 Dkr
58.100 Euro = 435.735 Dkr
58.100 Euro = 435.735 Dkr
58.100 Euro = 435.735 Dkr
Avance
9 %
20 %
0 %
Pris
942.675 Dkr
1.0438.540 Dkr
864.240 Dkr
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Henvendelse af 22/8-17 fra AutoCamperRådet vedrørende forslag til ændring af registreringsafgift for autocampere
1782731_0002.png
Autocampere er den eneste køretøjsgruppe der har 3 beregningsgrundlag for registreringsafgift.
Beregningsgrundlag: Bildel, indkøbspris og opnået handelspris.

1. 105/150% af bildelen og 0% af campingdelen
2. 60% af hele køretøjet, hvis køretøjet er på minimum 2 t og har mindst 4 sovepladser.
Ved afgiftsberigtigelsen af campingbiler/autocampere, skal der fremlægges en kopi af slutseddel,
faktura, købsaftale eller kontrakt med henblik på beregning af en eventuel minimumsafgift.
Der er efter aftale med campingbranchen etableret en central anmeldelses- og godkendelsesord-
ning (forhåndsgodkendelse) for en prisopdeling på bildelen og på campingindretningen for disse
køretøjer. Ordningen gælder fabriksnye autocampere!
Importør- eller forhandlervirksomheden skal fremlægge dokumentation i form af
prisopdeling fra fabrikken eller
en kalkulation, der eventuelt kan være baseret på bildelen, herunder med pris for en tilsvarende
varebil/bilchassis. En skønsmæssig prisopdeling kan ligeledes indgå i kalkulationen
oplysning om den laveste pris, som autocamperen vil blive solgt til på det danske marked (eks-
klusiv registreringsafgift).
En godkendelse af prisopdelingen indebærer, at autocamperen vil kunne afgiftsberigtiges på dette
grundlag forudsat, at køretøjet bliver solgt til den anmeldte pris. For autocampere, der er god-
kendt til afgiftsberigtigelse med 60 pct. afgift, indebærer godkendelsen, at afgiftssatsen på 60 pct.
fortsat skal anvendes, hvis autocamperen sælges til højere priser end den anmeldte. Afgiftssatsen
på 60 pct. skal benyttes i forhold til den konkret opnåede pris til slutbruger (den samlede pris eks-
klusive registreringsafgift).

Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947293
Forslag til ændring af autocamper registreringsafgift
1. Stykafgift, der forhindre kreative beregninger af afgift, samt opkrævning af registreringsafgift
som resultat af et skøn. Kunne være i en størrelsesorden som beregning af bildel.
2. Teknisk beregning af afgift ala den norske model, hvor CO2 udledning, egenvægt og motor-
størrelse sammen med indkøbspris indgår i beregningen, med udgangspunkt i reduceret af-
giftprocent.
3. En procentvis større nedsættelse af afgiften på autocampere, der med SKAT´s egne tal køre
10.500 km, der realistisk må betegnes og sammenlignes med fritidskøretøjer. Evt. større bund-
fradrag. Danmark er sammen med Holland med 37,7% og Norge med 22%, de eneste der
opkræver registreringsafgift på autocampere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Henvendelse af 22/8-17 fra AutoCamperRådet vedrørende forslag til ændring af registreringsafgift for autocampere
1782731_0003.png
Kommentarer til afgifter for ovenstående figurer.
1. 105/150% af bildel og 0% af campingdelen: Forhåndsgodkendelse tager ikke højde for fabri-
kat/mærke. Tidligere var der et, højest to mærker, men det er der ikke mere. Der er en anselig
prisforskel på om basiskøretøjet f.eks er en Fiat Ducato eller en Mercedes Sprinter. Ingen pro-
ducenter opdeler deres autocampere i bildel og campingdel, da kun Danmark har interesse i
dette. Det vil være mere reelt ikke at betale afgift af prisen, men som en teknisk afgift.

2. For autocampere over 2 t og med 4 sovepladser, kan en autocamper beregnes efter 60% af-
gift. Dette giver en større registreringsafgift end efter beregning på bildel og 0% på camping-
del.

3. SUV typer og firhjulstræk biler beregnes som 0 kr. af de første 18.100 kr. i 2017 (17.700 kr. i
2016) af afgiftsværdien og 50 % af resten, når der er tale om varebiler som gulplade- og pa-
pegøjeplade biler

Undtagelse: For åbne varebiler (pick -ups/ladvogne) og kassevogne uden vindue i venstre side
bag føresædet, som med en vægt på 2.501 - 4.000 kg: 0 kr af de første 34.100 og en afgifts-
værdi på 30%. Hvis bilen vejer over 3.000 kg, er afgiften dog højest 56.800 kr.
Mange campingvognsbrugere, der kun tæller 2 voksne og personer i pensions alderen, benyt-
ter meget ofte disse køretøjer, hvor der er betalt moms af køretøjet (Papegøjeplader).

4. 105 % af afgiftsværdien op til 106.600 kr. i 2017 (104.300 kr. i perioden fra 22. november til 31.
december 2016) og 150 % af resten. Det bliver svært at finde en autocamper, der indgår her.

5. En lystbåd, der ikke er omfattet af afgift bruger meget brændstof. F.eks har en 135 hk bådmo-
tor et forbrug på 49 l/t. 225 hk omkring 88 l/t ifølge http://www.boat-fuel-economy.com. Der er
kun afgift på forsikringen, med 1,34% af værdien, årligt.
Autocampere er en klimavenlig ferieform:
Sammenligner man ferieformer, er autocampere en meget klimavenlig ferieform. Öku-Institut Frei-
burg i Tyskland, har undersøgt og sammenlignet “Indvirkning på det globale klima”, og resultatet
viser at autocamperferier ikke belaster miljøet i den grad, som en ferietur i bil med hotelophold
eller rejser med fly. Der udledes altså mindre CO2 på en autocamperferie.
Öko-Institut, Freiburg: https://www.oeko.de/uploads/oeko/oekodoc/1572/2013-428-de.pdf
Der er derfor ingen belæg for at autocampere skal have en højere afgift, fordi de belaster miljøet
mere. Autocampere køre langtfra det årlige kilometer antal, som f.eks når en personbil benyttes.
Anslået køre en autocamper i gennemsnit ikke mere end omkring 10.500 km om året.
Gennemsnitlig registreringsafgift på autocampere
Efter registreringsafgiftsloven opdeles værdien af en autocamper, med tilladt totalvægt over 2 t og
indrettet med fire sovepladser, i en bildel og i en boligdel. Bildelen afgiftsberigtiges efter gældende
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Henvendelse af 22/8-17 fra AutoCamperRådet vedrørende forslag til ændring af registreringsafgift for autocampere
1782731_0004.png
regler for personbiler. Boligdelen er afgiftsfri, men bilens samlede afgift skal dog udgøre mindst 60
pct. af køretøjets samlede værdi eksklusiv afgift over 12.100 kr.
“På
baggrund af DMR udtræk, er den gennemsnitlige registreringsafgift for en ny autocamper for
perioden medio 2012 til 2015 opgjort til ca. 250.000 kr., som svarer til en samlet værdi eksklusiv
registrerings afgift på omtrent 430.000 kr. Derudover skønnes det strukturelle niveau af ny registre-
ringer i Danmark at være omtrent 200 autocampere årligt.”

Kilde:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/sau/spm/147/svar/1299102/1598907.pdf
Skæringspunktet for afgiftsberigtigelse af bildel 105/150% + Campingdel 0% og afgiftsberigtigel-
se 60% for autocampere på minimum 2 t og 4 sovepladser er ifølge SKAT eget regneark 211.500
Dkr, hvilket er et køretøj til 417,720 inkl. dansk registreringsafgift.
Den tyske model for lavere autocamper afgift.
En stigende benyttet model for at spare dansk registreringsafgift og moms difference, består i at
lade sin autocamper registrere i en tysk autocamperklub, og lade det være registreret på tysk
nummerplader i minimum 6 mdr. og i perioden køre mindst 6.000 km. Derved går den danske stat
glip af dansk moms, da det er et brugt køretøj og afgiften er ligeledes mindre. Dette er helt efter
loven. I denne 6 mdr. periode, er det tvingende nødvendigt for danske autocamper turister, med
autocampere på tyske nummerplader at bruge deres autocamper udenfor Danmarks grænser.
Udlejning af autocampere.
På grund af autocamperes pris i Danmark, er forskellen så stor mellem Danmark og Tyskland, at
danskere valfarter til Tyskland for at leje autocampere til billigere penge. Der kan spares store be-
løb og de tyske udlejnings autocampere er derfor eftertragtede. En lavere afgift på autocampere
vil hjælpe danske udlejere.
Salgstal
Ser man på salgstallene fra producentsammenslutningen European Caravan Federation -
e-c-f.com, ligger Danmark på en tredie sidste plads, med 240 stk i 2016, kun overgået af Sloveni-
en med 127 stk og Portugal med 107 stk. på de 2 sidste pladser. Totalt set blev der i dette marked
der Boomer kraftigt, sidste år solgt 96.436 helt nye autocampere.
Ialt findes der omkring 1.8 millioner autocampere i Europa, deraf alene i Tyskland ca 500.000 au-
tocampere. I Danmark er der stor interesse for autocampere, men afgiften lægger en dæmper på
salget. Det er AutoCamperRådets vurdering at salgstallet mindst vil kunne 2-5 dobles inden for
meget få år, ved en sænkning af afgiften. Autocampereturisme er Europas hurtigt voksende turist-
segment.

Ser vi antal autocampere i forhold til vores nordiske naboer i Norge og Sverige ser tingene noget
anderledes ud.
Land
Norge*
Sverige**
Danmark***
indbyggere 2016
5.213.985
9.995.153
Ny salg i 2016
3.052
5.321
240
Total antal 2017
46.140
87.000
10.215
5
.707.251
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Henvendelse af 22/8-17 fra AutoCamperRådet vedrørende forslag til ændring af registreringsafgift for autocampere
1782731_0005.png
* Kilde:Opplysningsrådet for Veitrafikken AS ** Husbildestinaton Sverige *** Statistikbanken BIL11
Autocampere over 2000 kg
Afgift på udstyr
Når autocampere importeres med ekstraudstyr, betales der også registreringsafgift af ekstraud-
styr. Ekstraudstyr kan opdeles i to kategorier.
1. Fabriksmonteret udstyr, der ikke kan eftermonteres, som Maxichassis, større køleskab, større
motor, speciallakering, aircondition på bildel, førerdør mm.
2. Udstyr der kan efter monteres på et værksted, såsom solceller, markise, parabol antenne, tv,
cykelstativ, luftaffjedring, ekstra affjedring, radio mm.
Hvis en autocamper importeres med udstyr som i punkt 1 + 2, betales der registreringsafgift af
udstyret i begge tilfælde. Får men udstyret i punkt 2 eftermonteret i Tyskland, er der ingen afgift
på udstyret ! Som udgangspunkt er der ikke afgift på campingdelen, derfor giver det ikke mening
at udstyr der er relateret til campingdelen skal afgiftberigtiges, når udstyret er monteret hos pro-
ducenten, men ikke ved eftermontering i producent landet eller i Danmark.
Dette finder AutoCamperRådet ikke særligt logisk.
Afgiftberegner på SKAT´s hjemmeside
motorregister.skat.dk har en afgiftberegner der for autocampere er meget misvisende, da den kun
omhandler afgift på bildel og 0%. Mange danskere, der selv har købt og importere en autocamper
i f.eks Tyskland får et resultat, der er langt fra virkeligheden. Der oplyses ikke fra SKAT hvad vær-
dien af bildel er. Ingen kender prisen på campingdelen på en brugt autocamper. Den kan ikke reg-
ne afgift efter 60% for autocampere over 2t , med 4 sovepladser, men kun som et skøn af han-
delsprisen.
AutoCamperRådet ser denne beregner som en stor faldgruppe for købere der søger oplysninger
om registreringsafgift på et køb af et påtænkt køretøj såsom en autocamper. Mange er blevet fan-
get af denne uigennemskuelige afgiftberegner. Det skal være lettere at være dansker !
Man kan i stedet for søge bindende svar hos SKAT, som tager fra minimum 3 uger til 3 måneder. I
den mellemliggende tid er det udvalgt køretøj ofte solgt, og modtageren af bindende svar tror fejl-
agtigt at det bindende svar kan benyttes til et tilsvarende køretøj.

SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Henvendelse af 22/8-17 fra AutoCamperRådet vedrørende forslag til ændring af registreringsafgift for autocampere
1782731_0006.png
Denne norske afgiftberegner virker derimod særdeles godt: https://www.skatteetaten.no/no/Per-
son/bil-og-andre-kjoretoy/importere/regn-ut-hva-det-koster/kalkulator-import/
Skatteministeren svare Folketinget på spørgsmål nr. 357 af 26. april 2017, der ganske vist ikke
omhandler autocampere. Citat“En
værdiafgift på handelsprisen indebærer også et pres på avan-
cerne i branchen, som kommer forbrugerne til gode. Jeg har derfor ikke planer om at afskaffe den
værdibaserede registreringsafgift.”
Der findes ca 33 autocampermærker i Danmark, ud af lidt over 100 mærker i Europa. Disse mær-
ker fordelt på 13 autocamperforhandlere, der er faldet de sidste år, og importører har ikke mulig-
hed for mere end én geografisk placering af autocamper mærker på grund af det lille antal solgte
autocampere i Danmark, som i 2016 var 240 stk nye autocampere. At der skulle være plads til pris
konkurrence på nye autocampere ligger nok ikke i kortene, men snarere er det for nogen, mere er
et spørgsmål om overlevelse, i et marked der boomer i resten af Europa. Producenterne stiller
også krav til forhandlere og har forventninger til et minimumssalg for at kunne få og bevare mulig-
heden for overhovedet at kunne sælge deres produkt.
Formålet med en nedsætning/omlægning af autocamper afgift, må ses i lyset af at beregnings-
formen bliver mere transparent, lavere afgifter på autocampere og et større antal solgte autocam-
pere i Danmark, til glæde for både forbrugerne, forhandlere og den danske Stat, gennem øget
styk salg af autocampere.
En afgiftberegner hos skat som almindelige mennesker kan bruge og som giver et troværdigt re-
sultat. Alt for meget der angår beregning af autocampere registreringsafgift, beror på et skøn. Det
er ganske enkelt ikke en seriøs beregningsmetode. Hjemtagning af brugte autocampere tager ud-
gangspunkt i handelsprisen og SKAT benytter sig af model sammenligninger, hvilket kan være ut-
roligt svært med det relative lave antal autocampere, der findes i Danmark. Resultat afgøres af en
medarbejder der let kan have taget fejl, bla på grund af manglende indsigt branchens mange mo-
deller og generel uvidenhed om branchen. Mange modeller der private tages hjem, findes ikke og
forhandles ikke i Danmark. Hvordan ansætter man værdi af camping- og bildelen på en brugt au-
tocamper ? En brugt autocamper tager udgangspunkt i handelspris og udsalgspris.
AutoCamperRådet står gerne til rådighed med yderligere informationer.
Med venlig hilsen
AutoCamperRådet
Tonny Paepke Jørgensen
Industrivej 2
8723 Løsning

Telefon: 2135 2643
Mail:
[email protected]
Hjemmeside:
autocamperraadet.dk
Facebook:
facebook.com/Autocamperraadet/