Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 250
Offentligt
Foreningen Rimelig SKAT
Kære Lea Vermelin
Tak for at du ville høre mine bemærkninger, og tak for at jeg må sende vores indlæg til dig angående SKAT.
Vi er en forening Rimelig SKAT, som har set sig nødsaget til at kaste ressourcer ind i en kampagne for at
bekæmpe grov mishandling af borgere og virksomheder. Skat bruger ufine metoder, og vælger konsekvent
den tungeste beskatning, også selvom beskatningen bliver absurd.
Borgere og virksomheder klager og sender sagerne til domstolene, men her opnår et absolut fåtal medhold.
Vi er enige i, at mere kontrol giver bedre inddrivelse af udestående gæld, men vi synes samtidig, at
problemerne i SKAT bliver fremstillet forræderisk overfor alle danske borgere, som har krav på at vide hvad
de reelle problemer er. Politikere, fagforeninger og SKAT hagler ned over borgere og virksomheder, der er
de rene skattesnydere, som skal fanges og i fængsel, og samtidig har politikere og SKAT ingen informationer
til borgerne om kriminelle skattemedarbejdere, manglende kommunikation i SKAT, mishandling af borger
og virksomheder med ødelæggende skatteforslag og forfølgelse fra hadske medarbejdere i skat, der bevidst
misbruger deres muligheder til at vurdere helt negativt i stedet for en fornuftig vurdering. Som en
sygeplejerske, der ombringer patienter på et offentligt sygehus er kriminel og skal for retten, skal en
skattemedarbejder, der ødelægger livet for en borger, (der hvis han i forvejen er svagelig, nemt kan dø),
også for retten som kriminel.
Vi mener skattelovgivningen og administrationen heraf er kommet ud af kontrol jvf ovenstående. Vi ser bl a
følgende problemer:
1.
2.
3.
4.
Skattelovgivningen er uklar
Myndighedernes fortolkningsråderum er alt for stort
Bevisbyrdereglerne administreres fuldstændig vilkårligt og nogen gange helt ud i det absurde
Klageinstanserne mangler skatteretlig ekspertise.
Omorganisering, yderligere centralisering og nye medarbejdere er stadig under den samme overskrift, dvs
uden adressering af de egentlige problemer i SKAT, og dermed ikke medvirkende til løsninger, uden den
helt nødvendige:
Opgavebeskrivelse
,
der indeholder en udtømmende beskrivelse af selve 1)
Situationen,
2) de mange
Problemer
i situationen,
3)
Konsekvenserne
af problemerne for borgere og for SKAT 4)
Løsningsbeskrivelse/Indhold
5)
Tidsplan
6)
Ressourcer
til at løse opgaven at få problemerne løst,
opdragsgiver
og økonomi, samt 7)
Forventede
resultater.
Jeg håber således at arbejdet med at få SKAT på højkant igen, ikke kun bliver med en masse nye
medarbejdere, der koster fællesskabet en masse penge, og som kommer til at forstærke den nuværende
problemfyldte situation, med mange flere forfulgte borgere og virksomheder, hvilket vil ende i kaos.
1
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
Ærlighed er nødvendig overfor borgerne til at genskabe tilliden, ved at oplyse og løse opgaverne. I
foreningen Rimelig Skat vil vi naturligvis arbejde for, at alle ser de egentlige problemer gennem
offentliggørelse, så vi kan få vores fælles systemer på rette spor igen.
Jeg vil derfor foreslå at ovenstående Opgavebeskrivelse udføres med 80% indsats på analyser og
beskrivelser af situation og problem og konsekvenser. Når alle er enige på disse punkter, kommer
løsningerne af sig selv
idet alle ser de samme problemer. Så længe man ser/ikke ser forskellige problemer
vil man foreslå forskellige løsninger. Derfor er arbejdet med synliggørelse der hvor indsatsen skal lægges.
Vi kan ikke herfra gennemføre hele analysen, men vi vil gerne
starte og bidrage
til situation og problem og
konsekvenser mv, samt henstille til forventede resultater: Folketinget bør derfor igangsætte et arbejde der
udtømmende afdækker alle nedenstående punkter, så mange flere forhold kommer med i den endelige
Opgavebeskrivelse. Vi vil i foreningen fortsætte med offentliggørelse af de alvorlige problemer med
dokumenterede historier, så vi kan understøtte nødvendigheden af omlægningerne.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
1 Situation
Situationen i Danmark relateret til SKAT er
kritisk
for tilliden til at politikere og styrelser kan magte opgaven
med ledelse af landet, som skal opfylde Bonus Pater, med rettidig omhu og administration af de fælles
midler, som i SKAT er formøblet med store skandaler ang udbytteskat, inddrivelse, kommunikation og
misforståelser, og misbrug af magt instrumenter ud i tvivlsomme vurderinger, konfiskationer og ufine
metoder.
2 Problemer
Vi ser at SKAT gennem de sidste 10 år har ge
e ført ”produktudvikli g” so har haft til he sigt at stoppe
skattehuller. Dette har været lappeløsninger på lovgivningen, som har givet absurde afgørelser i andre
situationer, hvor det ikke direkte er skattehullet der skal lukkes, men en anden situation, hvor borgeren
hermed kommer i klemme. Skat afgør nu principielt at afvise udgifter som fradrag, som er normale udgifter
i virksomheder, men af Skat skønnes at være personlige udgifter. Hermed undergraves normale
forretninger.
Skat har fået lov til af politikerne (de har ikke grebet ind) at lave ny lovgivning selv
kaldet
praksisændringer
som desværre har udvisket gennemskueligheden i lovgivningen, og det er blevet til, at
SKAT kan vurdere i hvert tilfælde, og afgøre om den ene eller den anden lov skal anvendes. Dette er blevet
til, at borgeren kan sættes i skat af fiktive indtægter, når fradrag ikke gives for udgifter/tab der er afholdt,
og indtægtssiden samtidig
skabes af ”i dtægter” der ikke har fu det sted.
Vi oplever, at moral og etik er tilsidesat i SKAT. Vurderinger af SKAT er konsekvent til den absolut negative
side for borgeren, så der kan opkræves maksimal skat, uden hensyn til sund fornuft. Der er intet filter til at
fange absurde afgørelser og årelange retssager. Medarbejderne er helt bevidst om, at der ikke er
konsekvenser for dem selv, hvis de laver afgørelser der er forkerte, og der er mange medarbejdere i SKAT
der således er hensynsløse, ufornuftige og umenneskelige, hvilket underbygges af de dokumenterede
absurde sager.
Historierne om forfølgelse af borgere underbygger ligeledes vores kritik af moral og etik, og den manglende
Bonus Pater ledelse, som skal sikre at borgere aldrig behandles urimeligt.
Vi oplever således at der er en afsporet ledelse, som har et forkert fokus, idet der ikke foregår faglig ledelse
af medarbejderne. Her har politikerne en afgørende indflydelse, idet retningen skal udstikkes herfra. Vores
nuværende skatteminister har ikke givet udtryk for at han ser en opgave i at skabe en ny holdning i
Skatteministeriet og ledelsen i SKAT, og vi er derfor meget bekymrede for hvorvidt en genrejsning af SKAT
kan ske.
I andre lande har skattemedarbejderne til opgave at kontakte borgere og virksomheder, - ikke for at
”grille”
dem, men for at foreslå ændringer til registrering der giver MINDRE SKAT. Det giver tillid og respekt.
Desværre har vi i Danmark den tankegang, at højere procent skat giver mere i fælleskassen, hvilket ikke er
rigtigt. Der er dokumentation der viser, at en lav skatteprocent giver væsentlig mere aktivitet, og provenuet
bliver større end med en høj procent. Derfor er det en følgevirkning heraf, at skat i andre lande hjælper
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
borgere til den laveste beskatning, for at understøtte et højere provenu ved den højere aktivitet. Der er
således sammenhæng mellem enten at forfølge og
”grille”
borgere med den højeste skat, eller at hjælpe
borgere til laveste skat.
Dette giver samtidig det absolut dårlige klima og manglende tillid til SKAT. Eksempler med voldelige
overfald af skattemedarbejdere, som er blevet indlagt på sygehus med kvæstelser og mange absurde
skattesager er begyndelsen til reelt kaos, med flere overfald og borgere på flugt ud af landet fra et
umenneskeligt og absurd skattesystem. Det giver sig selv, at det ikke er de laveste indkomster der flygter,
men derimod de rigere. Landet affolkes således for de skattebærende indtægter, og der er kun lavere
indkomster tilbage, som stemmer på politikere der ønsker højere procenter, hvilket giver en dødsspiral til
et fattigt samfund.
Borgere der er ældre og svagere er dokumenteret døde af forfølgelser af SKAT, og borgere med bedre
helbred er stærkt stressede, med dårligere helbred til følge samt en raseret økonomi, som med en årelang
skattesag har mistet indtægt og er blevet et dårligt papir hos långivere. Dette er gift for enhver forretning.
Samtidig lægges der gift for nye investeringer når SKAT med tilbagevirkende kraft får lov til at lave
praksisændringer, som ændrer fuldstændig på en allerede indgået investering. Et direkte volatilt
investeringsklima hvor alt kan ske er kun for meget risikovillige eller ignorante investorer. Resten flytter.
Skattelovgivningen er uklar - Myndighedernes fortolkningsråderum er alt for stort
Skattelovgivningen er ofte uklar, hvilket i det nuværende system udelukkende er borgernes problem
selv i
straffesager. Er der flere fortolkningsmuligheder, kan skattemyndighederne frit vælge den mest belastende
fortolkning.
Skattedepartementet får aldrig en tilskyndelse til at lave klar lovgivning, hvis uklarhed udelukkende er
borgernes problem.
Hvis Skattelovgivningen er uklar bør det være Skatteministeriets problem og ikke borgernes. Giver
lovgivningen flere fortolkningsmuligheder bør SKAT vælge den mest lempelige fortolkning.
Derudover har myndighederne og domstolene tilsyneladende fået definitionsretten til ordene i loven og
kan herfra frit opdigte nye betingelser, der ikke fremgår af loven. Se f.eks. Kinnock-sagen, hvor Skatterådet i
2007 pludselig havde opdigtet en 2-årsfrist.
Vi ser ofte at skattemyndighederne og domstolene gennemfører tripel beskatning og beskatning af fiktive
indtægter stik imod lovgivers hensigt. Tripel beskatning betyder 3 gange skat, som bliver til ca 130% !!!
Beskatning af fiktive indtægter bliver til uendelig skatteprocent, idet der ikke er en indtægt !!!
Lovgivningen bør indeholde en værnsregel, der beskytter mod fortolkningsresultater, der helt åbenbart ikke
har været lovgivers hensigt.
Bevisbyrdereglerne administreres fuldstændig vilkårligt og nogen gange helt ud i det absurde
Bevisbyrdereglerne administreres fuldstændig vilkårligt af skattemyndighederne. Hvis en vognmand ved et
uheld mister sine benzinkvitteringer, vil nogle skattemedarbejdere pænt skønne realistisk over udgifterne.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
Andre Skattemedarbejdere fastsætter blot benzinudgifterne til 0 kroner, med henvisning til manglende
bilag.
Der bør være en værnsregel, der forpligtiger alle skattemedarbejdere til at skønne realistisk, hvis bilag
mangler.
Derudover bør det fremgå af skattelovgivningen, at skatteyderen kun er underlagt almindelige
bevisbyrderegler og ikke strafferetlige bevisbyrderegler, hvor en enhver tvivl skal komme SKAT til gode.
Giver skatteyderens forklaringer og indsendte dokumentation mere end 50 % sandsynlighed i
skatteydernes favør, skal han have medhold.
Klageinstanserne mangler skatteretlig ekspertise.
Vores klageinstanser virker ikke, hvilket skyldes, at de ikke er blevet tilført den fornødne ekspertise.
Skatteforhold er gjort ekstremt komplicerede, og almindelige uddannelser har ikke en chance for at vurdere
skatteforhold.
Lad os tage Skatteankenævnet først. Ingen af nævnsmedlemmerne har nogen skattefaglig baggrund. Typisk
består medlemmerne af skolelærer, taxichauffører og pensionerede oberster. Nævnsmedlemmerne er
nemlig valgt af de lokale partiforeninger uden nogen skelen til, om de har skattefaglige forudsætninger.
Skatteankenævnet får hjælp af Skatteankestyrelsen, der sagsforbereder og udarbejder et forslag til
afgørelse. Men hvis Skatteankestyrelsen udarbejder en forkert indstilling, er chancen for en korrektion
næsten nul procent.
I Landsskatteretten er det lidt bedre. Her har retsformanden en relevant skatteuddannelse. Men de øvrige
retsmedlemmer har ingen. F.eks. er Kristian Thulesen Dahl for Dansk Folkeparti et af nævnsmedlemmerne.
Dertil kommer, at retsformanden de facto er en del af Skatteankestyrelsen, hvilket gør ham
inhabil
!!!
For også i Landsskatteretten er det Skatteankestyrelsen, der forbereder sagen. Men udarbejder
Skatteankestyrelsen en forkert indstilling til Landsskatteretten, er chancen for en korrektion yderst ringe.
De administrative klageorganer er således helt afhængige af Skatteankestyrelsen, da de ikke selv besidder
den fornødne ekspertise. Der sidder mange kompetente personer i Skatteankestyrelsen, men også mange
uerfarne
og de virker tillige stressede. Derudover er der ingen overvågning af Skatteankestyrelsen, der
således er blevet til et centralt magtfuldt organ, uden overvågning og konsekvenser.
Ombudsmanden har nu fået en særlig skatteafdeling på 10 personer, hvilket på papiret lyder meget fint.
Chef for denne skatteafdeling er Louise Vadheim Guldberg, der ifølge hendes CV ikke har nogen
skatteuddannelse eller erfaring hermed. Hvis det også er gældende for de øvrige 9 medarbejdere, må man
med rette betvivle, om afdelingen udtrykker et reelt ønske om øget retssikkerhed idet skatteankestyrelsen
forbliver eneste organ der kan matche skattemyndigheden.
Tror politikerne, at en jurist med speciale i international søret kan vurdere skattesager på samme niveau
som skattespecialister, hvis de blot bruger et par ekstra timer på at læse de relevante skattebestemmelser?
Jeg vil ikke afvise, at det var korrekt for 70 år siden, men i dag er det fuldstændig håbløst.
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
Og hvad er konsekvensen af forkerte sager egentlig? Da 99 % af alle fejlafgørelser er afgørelser til skade for
skatteyderen, betyder forkerte sager mindre provenu til fælleskassen og stort prestigetab/manglende tillid
til Skatteministeriet . De forkerte sager skaber et helt forkert og kritisk udgangspunkt for alle, både borgere,
virksomheder og fælleskassen.
Vi mener klageinstanserne skal nytænkes. Med et fokus på borgere og virksomheders velbefindende,
skabes mere aktivitet, og dermed mere provenu til fællesskabet.
3 Konsekvenser
Vi vedlægger vores dokumenterede sager, og henstiller, at der gennemføres en tilbundsgående analyse af
sager i SKAT, der har haft store konsekvenser for borgere, som er kørt over af SKAT, og dermed har mistet
store indtægter, med deraf manglende provenu i fælleskassen.
Alene i de sager vi fremlægger, er der ved små virksomheder tale om fra 5 til 20 mill kr. pr virksomhed i
manglende indtægt, og ganget op til alle sager er tallene astronomiske. Disse manglende indtægter giver
tilsvarende manglende provenu i fælles kassen.
4)
Løsningsbeskrivelse/Indhold
1. Situation beskrives indgående til forklaring for folketing og borgere
2. Problemer beskrives indgående til forklaring for folketing og borgere, analyser gennemføres til
dokumentation af omfanget af problemerne og konsekvenserne for SKAT og for Borgere og virksomheder,
med manglende indtægter og manglende provenu til fælleskassen.
3. Nye retningslinjer udarbejdes for skatteministeriet og for ledelsen i SKAT. Bonus Pater og fornuft i alle
afgørelser er mantraet, og minimal skat er udgangspunktet i alle afgørelser og vejledninger.
4. Seminarer afholdes for alle medarbejdere i SKAT der introducerer nye retningslinjer jvf ovenstående
5. Ny lovgivning forberedes og gennemføres ang retsforfølgelse af medarbejdere og ledelse i SKAT
6. Sager der vurderes at have medført store tab for borgere fremfindes og afklares til kompensation og
retsforfølgelse af medarbejdere, der bevidst har forfulgt eller misbrugt skatteloven.
5)
Tidsplan
1.
2.
3.
….
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
Foreningen Rimelig SKAT
6) Ressourcer
Folketinget er opdragsgiver, Skatteministeriet er udførende og stiller ressourcer til rådighed for
gennemførelse af Opgavebeskrivelsen, der udføres af uvildige konsulenter udefra. Arbejdet forventes at
indeholde interview af ledelse og medarbejdere i SKAT, som afsætter tid hertil. Budget for opgaven er xx kr.
som afholdes af Skatteministeriet.
7 Forventede resultater:
Et ændret fokus, der sætter virksomheden og borgeren i centrum, som leverer service til borgerne der
betaler for det, og hjælper til den laveste skat, vil give respekt og reducere modstand mod at betale skat til
et meget lavt niveau.
En fornuftig og stabil skat som ikke er en uoverstigelig byrde der dræber virksomheder og borgere og ikke
lægger utidig gift for investeringer, vil give væsentligt mere provenu til fælleskassen gennem skat af
aktivitet frem for udplyndring og nedlukning af aktivitet. Flere vil starte nye virksomheder, idet frygten for
skattekaos vil aftage.
SKAT bliver en fornuftig arbejdsplads, som vil tiltrække fornuftige medarbejdere. Nuværende etik, der
medvirker til absurde forhold, såsom intern kriminel korruption, magtmisbrug ved konfiskationer og ufine
metoder ved trusler om fiktiv høj skatteansættelse forsvinder, og disse medarbejdere er afskedigede.
Lovgivning, der giver mulighed for at retsforfølge medarbejdere for brud på lov om misbrug af
skattelovgivning giver lige ret for loven mellem borger og samfund, og sikrer mishandling af borgere og
virksomheder.
Afsluttende bemærkninger
Vi håber i foreningen Rimelig Skat, at ovenstående opfattes som et konstruktivt bidrag til at bringe tilliden
tilbage til Skat. Samtidig ser vi det som et helt nødvendig tiltag, idet lovløsheden i Skat bringer lovløshed i
befolkningen, med overfald og flugt fra Skat som resultat.
Vi beder derfor om, at Folketinget gå i seriøs aktion.
7